Mikä on mielestänne kaunein purjevene?
Kaunein purjevene
100
5724
Vastaukset
- sailing channel theatre
katso koko ohjelma:
http://www.wliw.org/productions/lifestyle/sailing-channel-theater/in-the-wake-of-the-zaca/459/ - mericarhu
Mielestäni 80-luvun alkupuolen Sunwind 27 on kaunis. Myös FE 74 kuuluu samaan kauniiden kategoriaan.
- Hoobo
Vene-lehti 11/2008:
"Vene-lehden klassikkoveneäänestyksessä purjeveneiden
selväksi voittajaksi valittiin Hans Groopin suunnittelema H-vene."
Toki kauneus oli vain yksi osatekijä... ;) - Vitsi?
mericarhu kirjoitti:
Mielestäni 80-luvun alkupuolen Sunwind 27 on kaunis. Myös FE 74 kuuluu samaan kauniiden kategoriaan.
Heh, heh... Eikös se Sw 29 ollut todellinen kaunotar ;-D
Tai 70-80 lukujen saippualootamaxit, tai Jokker tai Medusa.
Kauneus lie katsojan silmässä, huumorintaju joskus istujan p.....ssä - Seilori1
mericarhu kirjoitti:
Mielestäni 80-luvun alkupuolen Sunwind 27 on kaunis. Myös FE 74 kuuluu samaan kauniiden kategoriaan.
Minulla oli FE 74, ja se on vieläkin mielestäni kaunis :-)
- jepetteri
Vitsi? kirjoitti:
Heh, heh... Eikös se Sw 29 ollut todellinen kaunotar ;-D
Tai 70-80 lukujen saippualootamaxit, tai Jokker tai Medusa.
Kauneus lie katsojan silmässä, huumorintaju joskus istujan p.....ssäMaailman kaunein saippualaatikko, kenties!
- Bavarotti
Seilori1 kirjoitti:
Minulla oli FE 74, ja se on vieläkin mielestäni kaunis :-)
Bavaria 37 vm. 2008/2009. Päihittää edelliset, katsokaa kuinka perä roikkuu...
- Anonyymi
Eikös toi Zaca mene jo purjelaivasta? Hiukan liian iso veneeksi...
- Kauneus katsojan korvassa
Hudson force 50.
Eikä pahan hintainenkaan. - Vastaan
Mielestäni näin pohjoismaaalisena ja saaristoon tykästyneenä parhaiten merimaisemaan sopii ja eniten silmääni miellyttää saaristoristeilijä-skärgårdskryssare luokka kokonaisuudessaan, mukaanlukien sen variantit.
http://www.puuvene.net/saaristoristeilijat/Docs/SK_100v.pdf
http://www.sskf.se/ - mielipide vaan
swan 36, se vanhempi (S&S). Tää on siis vene jonka normaali kuolevainen voi hankkia, ei mikään miljoonapaatti.
- asd123123123123123123
Swan neljäkolmonen on kyllä kaunis (se vanha S&S), mutta kyllä nämä S&S:n swan 38, 41, 65 jne. ovat myös todella kauniita.
- toinen on
on Pacific Seacraft 37
- halpergi
Tuolla jossain mainittu P28 on aika lähellä sitä, mitä ajattelen kauniista purjeveneestä. Mutta kauneushan on katsojan silmässä...
- IF
Marieholm IF, edullinen ja tavattoman kaunis
ttp://www.youtube.com/watch?v=aqDYDL7Uq4A - jiiku
IF kirjoitti:
Marieholm IF, edullinen ja tavattoman kaunis
ttp://www.youtube.com/watch?v=aqDYDL7Uq4AMolemmat kaunottaria.
- Omeganisti
Omega 42 on todellinen klassikko, pitkä ja kapea. Se myös purjehtii hyvin.
- Aarneberttacecilia
Niin onhan ne Antinojan veistämät Suomen kauneimpia, rhdottomasti.
http://www.tarantella.fi/old/foton/book/tarantella_1.jpg
http://nefertiti.kapsi.fi/images/stories/easygallery/resized/39/1219331193_1219085364__mg_4269-(medium).jpg
http://www.sailsandsea.fi/@Bin/142976/2 L-1 Linda Maria Viap 04 CD 2150.jpeg- kari krandi
Minun mielestä Turun Sinikotkien s/y Theia, eli TSK 47. Pekka Eivolan suunnittelema one off. Ja sen jälkeen isot Vallyt sun muut.
- Neptunus eläköön!
kari krandi kirjoitti:
Minun mielestä Turun Sinikotkien s/y Theia, eli TSK 47. Pekka Eivolan suunnittelema one off. Ja sen jälkeen isot Vallyt sun muut.
No vaikka jonkunmielestä Theia olisi kaunis, niin siihen se jää. Täysin järjetön projekti yrittää rakentaa erikoinen one off vene junnuille. Miksi ei ostettu esim. käytetty Swan tai vastaava, ja laitettu vaikkapa modifiointiin 100000 e, olisi ollut kerralla VALMIS laatuvene nuorille partiolaisille . Nyt mennyt koko omaisuus (joku projektista vastaava voisi kertoa kuinka paljon) ja vene on täysin keskeneräinen.
- minen mee uimaan
Neptunus eläköön! kirjoitti:
No vaikka jonkunmielestä Theia olisi kaunis, niin siihen se jää. Täysin järjetön projekti yrittää rakentaa erikoinen one off vene junnuille. Miksi ei ostettu esim. käytetty Swan tai vastaava, ja laitettu vaikkapa modifiointiin 100000 e, olisi ollut kerralla VALMIS laatuvene nuorille partiolaisille . Nyt mennyt koko omaisuus (joku projektista vastaava voisi kertoa kuinka paljon) ja vene on täysin keskeneräinen.
On niitä paljon ollut järjenrajat ylittäviä projekteja - voi niitä ihastella sitten kun aikaa on kulunut ja pahimmat arvet parantuneet. Aika kultaa muistot, monen veneen historia on ollut aika repaleinenkin välillä (ym. Zaca esm.).
- kuvasta
kari krandi kirjoitti:
Minun mielestä Turun Sinikotkien s/y Theia, eli TSK 47. Pekka Eivolan suunnittelema one off. Ja sen jälkeen isot Vallyt sun muut.
ulkonäöstä kommentti, että vähän niinkuin se olisi noin kolmesta erilaisesta veneestä yhdistetty:
http://www.sinikotkat.fi/alusgalleria/displayimage.php?album=50&pos=4 - kari krandi
kuvasta kirjoitti:
ulkonäöstä kommentti, että vähän niinkuin se olisi noin kolmesta erilaisesta veneestä yhdistetty:
http://www.sinikotkat.fi/alusgalleria/displayimage.php?album=50&pos=4Kauneus on katsojan silmässä. Minä tykkään, joku ei. Veneeseen on mennyt noin 400-480k. Mutta Theian hyviä ominaisuuksia ovat nopeus, toimivuus meripartiokäytössä, merikelpoisuus. Pilothouse on edestä ehkä ruma, mutta toimiva. Se on makuasia, sanoi kettu kun kiveksiään nuoli
- Korvetten kapitän
Noista yllämainituistahan mikään ei ole Eikan tekemä, mutta kauniita ovat silti. Tosin Swan 37 ei mielestäni nyt ihan silmää hivele. Jos vene näyttää asuntovaunulta, se purjehtii myös kuin asuntovaunu. Kuten moni nykyveneistä.
Myös Morrisin veneet ovat huikean hienoja. - härreguude
Korvetten kapitän kirjoitti:
Noista yllämainituistahan mikään ei ole Eikan tekemä, mutta kauniita ovat silti. Tosin Swan 37 ei mielestäni nyt ihan silmää hivele. Jos vene näyttää asuntovaunulta, se purjehtii myös kuin asuntovaunu. Kuten moni nykyveneistä.
Myös Morrisin veneet ovat huikean hienoja.tai epätosia ed. viestissä - ei oikein aukene!
- ja suosikit
härreguude kirjoitti:
tai epätosia ed. viestissä - ei oikein aukene!
Kovin ilmeisesti viitattiin ylempänä esitettyyn mielipiteeseen, että Eikan tekemät veneet ovat kauniita, mutta annettiin linkkejä veneisiin, jotka eivät ole siltä sylttytehtaalta.
Ja kun nyt tuli jotain kirjoitettua, lisätään sitten omiakin suosikkeja kauneuskilpailuun. S&S-sarjaan yksi hyvä lisäys: Honey, siis entinen Isadora. Kerran Suomen kauneimmaksikin äänestetty, eikä syyttä. Ja niin kliseinen kuin ajatus onkin, ykkössijan ottavat silti omalla asteikolla klassiset metrisäännön veneet, erityisesti kuutoset. Niiden kauneuden tunnistaa myös täydellinen ummikko. - realistikyynikko
ja suosikit kirjoitti:
Kovin ilmeisesti viitattiin ylempänä esitettyyn mielipiteeseen, että Eikan tekemät veneet ovat kauniita, mutta annettiin linkkejä veneisiin, jotka eivät ole siltä sylttytehtaalta.
Ja kun nyt tuli jotain kirjoitettua, lisätään sitten omiakin suosikkeja kauneuskilpailuun. S&S-sarjaan yksi hyvä lisäys: Honey, siis entinen Isadora. Kerran Suomen kauneimmaksikin äänestetty, eikä syyttä. Ja niin kliseinen kuin ajatus onkin, ykkössijan ottavat silti omalla asteikolla klassiset metrisäännön veneet, erityisesti kuutoset. Niiden kauneuden tunnistaa myös täydellinen ummikko.ja vastaavien "kauneus" on tyhjää. Niinkuin peroksidiblondilla... Joka on kerran yrittänyt yöpyä kutosessa ja seuraavana yönä nykyaikaisessa matkaveneessä, ei enää kutosen ns. "kauneutta" arvosta. Hyödytön puikula.
- haukikala
realistikyynikko kirjoitti:
ja vastaavien "kauneus" on tyhjää. Niinkuin peroksidiblondilla... Joka on kerran yrittänyt yöpyä kutosessa ja seuraavana yönä nykyaikaisessa matkaveneessä, ei enää kutosen ns. "kauneutta" arvosta. Hyödytön puikula.
Kuutonen ui kuin kala vedessä.
- pullamössöt
realistikyynikko kirjoitti:
ja vastaavien "kauneus" on tyhjää. Niinkuin peroksidiblondilla... Joka on kerran yrittänyt yöpyä kutosessa ja seuraavana yönä nykyaikaisessa matkaveneessä, ei enää kutosen ns. "kauneutta" arvosta. Hyödytön puikula.
Tulipa tässä kesällä pariinkiin otteeseen vastaan kuutonen, jossa perhe lomamatkalla. Miten joku muu vene olisi hyödyllisempi, tuskin osaa kuvitella parempaa purjehduskokemusta kuin vanha metrivene tarjoaa. Eihän nykyaikainenkaan matkavene pärjää asuttavuudessa omalle kodille tai edes hyvälle hotellille. Ne on oikein hyviä vaihtoehtoja realistikyynikoille ja pullamössöilijöille. Ja eikös purjehdus ole purjeveneen tärkein funktio?
- S & S fani
Korvetten kapitän kirjoitti:
Noista yllämainituistahan mikään ei ole Eikan tekemä, mutta kauniita ovat silti. Tosin Swan 37 ei mielestäni nyt ihan silmää hivele. Jos vene näyttää asuntovaunulta, se purjehtii myös kuin asuntovaunu. Kuten moni nykyveneistä.
Myös Morrisin veneet ovat huikean hienoja.Swan 37 purjehtii kuin asuntovaunu, siis huonosti? Kannattaa tutustua veneeseen nimeltä Tarantella II, joka on S&S Swan 37. Voittanut "muutaman" avomerikisan ja on edelleen voittajavene (tämän vuoden avomerirankingin kakkonen)!!
- niin?
S & S fani kirjoitti:
Swan 37 purjehtii kuin asuntovaunu, siis huonosti? Kannattaa tutustua veneeseen nimeltä Tarantella II, joka on S&S Swan 37. Voittanut "muutaman" avomerikisan ja on edelleen voittajavene (tämän vuoden avomerirankingin kakkonen)!!
Tarantella panee pattiin tavan takaa isompiaan ja uudempiaan purjehdituissa ajoissa. Mutta vaikka runkolinjat ovat perinteistä S&S:ää, ei se missikisoissa pärjää. Ei muotoilultaan eikä väritykseltään. Ei sitä kyllä tuolla asuntovaunuunkaan rinnastettu, tai minä en tekstiä siten tulkinnut.
- suoli 24 tulkitsija
niin? kirjoitti:
Tarantella panee pattiin tavan takaa isompiaan ja uudempiaan purjehdituissa ajoissa. Mutta vaikka runkolinjat ovat perinteistä S&S:ää, ei se missikisoissa pärjää. Ei muotoilultaan eikä väritykseltään. Ei sitä kyllä tuolla asuntovaunuunkaan rinnastettu, tai minä en tekstiä siten tulkinnut.
"Tosin Swan 37 ei mielestäni nyt ihan silmää hivele. Jos vene näyttää asuntovaunulta, se purjehtii myös kuin asuntovaunu"
Tulkitsin kirjoittajan tarkoittavan, että Swan 37 on ruma ja näyttää asuntovaunulta näyttävä, joka myös purjehtii kuin asuntovaunu. - X-37
S & S fani kirjoitti:
Swan 37 purjehtii kuin asuntovaunu, siis huonosti? Kannattaa tutustua veneeseen nimeltä Tarantella II, joka on S&S Swan 37. Voittanut "muutaman" avomerikisan ja on edelleen voittajavene (tämän vuoden avomerirankingin kakkonen)!!
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
- hoopaatti
X-37 kirjoitti:
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
Pärjää suorassa ajassa X-37:lle, kuka hullu sellaista muka olisi väittänytkään!!! tai sanotaan, että jos on oikein kova keli, niin taitaapa pärjätäkin :)
Mutta kyllä suorassa ajassa modernin 37-jalkaisen asuntovaunun piekseää helposti. - purjeilla purjehtimaan
X-37 kirjoitti:
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
minulle sopisi että purjeveneiden kulkuominaisuuksia kun mittaillaan, niin painotettaisiin vain kryssikykyä, kun myötätuuleen menee mikä vaan kelluva laite jolla on isoa tuulipintaa
- vaan myös
X-37 kirjoitti:
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
Katsopa myös tämän ja viime vuoden Espoo-Suursaari Racen tulokset ja vertaa purjehdittuja aikoja. Pitää tietysti ottaa huomioon ORCi3:n hiukan lyhyempi rata, mutta silti... Ei ole suinkaan pelkistä tasoituksista kyse. Viime vuonna oli kovahkon tuulen kryssi pääosassa, tänä vuonna aivan toinen keli.
- härreguude
ja suosikit kirjoitti:
Kovin ilmeisesti viitattiin ylempänä esitettyyn mielipiteeseen, että Eikan tekemät veneet ovat kauniita, mutta annettiin linkkejä veneisiin, jotka eivät ole siltä sylttytehtaalta.
Ja kun nyt tuli jotain kirjoitettua, lisätään sitten omiakin suosikkeja kauneuskilpailuun. S&S-sarjaan yksi hyvä lisäys: Honey, siis entinen Isadora. Kerran Suomen kauneimmaksikin äänestetty, eikä syyttä. Ja niin kliseinen kuin ajatus onkin, ykkössijan ottavat silti omalla asteikolla klassiset metrisäännön veneet, erityisesti kuutoset. Niiden kauneuden tunnistaa myös täydellinen ummikko.mielestäni jäljet johtivat sylttytehtaalle, jossei ole Eikan niin kenen sitten?
- Odelot
ja suosikit kirjoitti:
Kovin ilmeisesti viitattiin ylempänä esitettyyn mielipiteeseen, että Eikan tekemät veneet ovat kauniita, mutta annettiin linkkejä veneisiin, jotka eivät ole siltä sylttytehtaalta.
Ja kun nyt tuli jotain kirjoitettua, lisätään sitten omiakin suosikkeja kauneuskilpailuun. S&S-sarjaan yksi hyvä lisäys: Honey, siis entinen Isadora. Kerran Suomen kauneimmaksikin äänestetty, eikä syyttä. Ja niin kliseinen kuin ajatus onkin, ykkössijan ottavat silti omalla asteikolla klassiset metrisäännön veneet, erityisesti kuutoset. Niiden kauneuden tunnistaa myös täydellinen ummikko.Tarantellasta otettiin muotti Swan 36:een ja Huh-Marista 37:aan, väitti joku viisas tässä taannoin. Kumpikin Eikan käsialaa!
- ihan
Odelot kirjoitti:
Tarantellasta otettiin muotti Swan 36:een ja Huh-Marista 37:aan, väitti joku viisas tässä taannoin. Kumpikin Eikan käsialaa!
Eipä se ihan noin mennyt. Tarantella I oli Nautorin tekemä Swan 36. Oliko se peräti se ensimmäinen, ainakin ensimmäinen, josta Koskenkylä sai tilauksen. Muotti tehtiin Catharinan, ex Seiskarin, ex Karolinan päälle. Se plugivene Catharina on sekin edelleen voimissaan.
Oma puuvenehistorian tuntemukseni ei riitä tietämään Nefertitin ja Linda Marian rakentajia. Oliko Eikka, Wilenius vai kuka, vaikka molemmat tuttuja veneitä. Ja kauniitakin ovat. - kymysysmerkki
ihan kirjoitti:
Eipä se ihan noin mennyt. Tarantella I oli Nautorin tekemä Swan 36. Oliko se peräti se ensimmäinen, ainakin ensimmäinen, josta Koskenkylä sai tilauksen. Muotti tehtiin Catharinan, ex Seiskarin, ex Karolinan päälle. Se plugivene Catharina on sekin edelleen voimissaan.
Oma puuvenehistorian tuntemukseni ei riitä tietämään Nefertitin ja Linda Marian rakentajia. Oliko Eikka, Wilenius vai kuka, vaikka molemmat tuttuja veneitä. Ja kauniitakin ovat.tarkoitettu, vaan Tarantella puuvenettä?
- Hönö.
X-37 kirjoitti:
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
Tässä ketjussa piti keskustella veneiden kauneudesta. Nopeus ei millään tavalla liity silmää hivelevään kauneuteen,
Minun silmään ovat nyky paatit helevetin rumia ja kolkon näköisiä. Veneessä pitää olla kunnon ketka ja kaunis runko sekä siihen sopiva ylärakenne.
Kilpaveneet ovat asia erikseen ja aloittakaa niille oma ketju.
Eläköön s&s ja Antinojan Eikka! - ovat erilaisia
X-37 kirjoitti:
Tarantella II ei pärjää nykyaikaisille 37 jalkaisille cruiser/racer-veneille todellisessa nopeudessa, vaan ainoastaan edullisella tasoituksellaan. Katso Vene 1-2/05.
Ei tietenkään pärjää, koska ne ovat aivan eri kokoisia.
X37:n vesilinja on 9,79 metriä, Tarantellan (Swan 37) 8,33 metriä. Eroa on siis melkein puolitoista metriä, ja suhteellisesti 17%.
Ennen vanhaan tiedettiin se nykyään unohtunut tosiasia, että veneen tärkein mitta on vesilinjan pituus, ei kokonaispituus. Vesilinjan pituus määrää hyvin pitkälti veneen nopeuden, esim. runkonopeuden laskemisessa käytetään nimenomaan vesilinjan pituutta. Tämän takia Swan 37:n tasoitus on pienempi kuin X37n. (lisäksi Swan on painavampi ja siinä on vähemmän purjeita)
Jos x37 pienennettäisiin niin, että siinä olisi saman pituinen vesilijan kuin Swan 37:ssa, niin tämän "pikkuX37":n kokonaispituus olisi 9,65 metriä eli se olisi 31 jalkainen. Pärjäisikö Swan 37 nykyaikaiselle 31 jalkaiselle cruiser/racer-veneelle?
Mutta kyllähän Tarantella pärjää ennenkaikkea siksi että siinä on taitava miehistö. - sekoittumassa
kymysysmerkki kirjoitti:
tarkoitettu, vaan Tarantella puuvenettä?
Tarantella nimistä puuvenettä ei ole ollut. Nykyinen ja tunnettu Tarantella II on se rumahkoksi moitittu Swan 37. Sen edeltäjä, ykkönen oli Swan 36 ja sen muotti on tehty tarkoitusta varten rakennetun puuveneen päällä. Plugina käyttö vaati muutamia puuveneelle erikoisia rakenneratkaisuja, esim. pyöristetyn kannen ja ruffin liitoksen. Swan 36:n jälkeen ei enää tehty käyttöön tulevia veneitä plugeiksi, plugit olivat vain plugeja.
- S&S
Hönö. kirjoitti:
Tässä ketjussa piti keskustella veneiden kauneudesta. Nopeus ei millään tavalla liity silmää hivelevään kauneuteen,
Minun silmään ovat nyky paatit helevetin rumia ja kolkon näköisiä. Veneessä pitää olla kunnon ketka ja kaunis runko sekä siihen sopiva ylärakenne.
Kilpaveneet ovat asia erikseen ja aloittakaa niille oma ketju.
Eläköön s&s ja Antinojan Eikka!Muistettakoon, herra S sanoi, kun heidän Doradeaan aikalaiset moittivat pirun rumaksi: "Anything that crosses the line first, is utterly beautiful". Ja Dorade ainakin oli todella kaunis vene. Uskon, että sama pätee vieläkin ja nykyisistä rumista ankanpoikasista tulee vielä kauniita ajan kanssa. Kaikki tässä esille tulleet kauniiksi kehutut veneet sitä partiolaisten venettä lukuun ottamatta ovat kilpaveneitä. Miten siis erottaa toisistaan kilpaveneet ja kauneusarvot?
- Herätys todellisuuteen
pullamössöt kirjoitti:
Tulipa tässä kesällä pariinkiin otteeseen vastaan kuutonen, jossa perhe lomamatkalla. Miten joku muu vene olisi hyödyllisempi, tuskin osaa kuvitella parempaa purjehduskokemusta kuin vanha metrivene tarjoaa. Eihän nykyaikainenkaan matkavene pärjää asuttavuudessa omalle kodille tai edes hyvälle hotellille. Ne on oikein hyviä vaihtoehtoja realistikyynikoille ja pullamössöilijöille. Ja eikös purjehdus ole purjeveneen tärkein funktio?
Siis lomamatkalla? Olisi ollut jo lastensuojeluviranomaislla asiaa siihen veneeseen. Ja lomamatkalla ei nyt tosiaankaan veneilyn yhteydessä tarkoiteta mitään päiväristeilyä tai satamasta satamaan hotelleissa yöpyen vaan 2-3 viikkoa tai pidempään veneessä asuen.
Purjehdus EI ole matkapurjeveneen tärkein funktio. Asuttavuus on. - nimenomaan
Herätys todellisuuteen kirjoitti:
Siis lomamatkalla? Olisi ollut jo lastensuojeluviranomaislla asiaa siihen veneeseen. Ja lomamatkalla ei nyt tosiaankaan veneilyn yhteydessä tarkoiteta mitään päiväristeilyä tai satamasta satamaan hotelleissa yöpyen vaan 2-3 viikkoa tai pidempään veneessä asuen.
Purjehdus EI ole matkapurjeveneen tärkein funktio. Asuttavuus on.Parin viikon lomamatkaa kuutosessa asuen ja se tavallinen kääntöpiste Mariksessa. Mihin lastensuojelua olisi tarvittu, yksi oli mukana ja innoissaan. Silminnähden tyytyväinen perhe siinä oli liikkeellä. Onhan elo niissäkin olosuhteissa sitä paitsi ruhtinaallista verrattuna vaikkapa vaellukseen ja laavumajoitukseen.
Kukin tavallaan, mutta minulla ainakin on talo asumista varten. Mitähän varten sinulla on vene? - klassikko on kaunis
ovat erilaisia kirjoitti:
Ei tietenkään pärjää, koska ne ovat aivan eri kokoisia.
X37:n vesilinja on 9,79 metriä, Tarantellan (Swan 37) 8,33 metriä. Eroa on siis melkein puolitoista metriä, ja suhteellisesti 17%.
Ennen vanhaan tiedettiin se nykyään unohtunut tosiasia, että veneen tärkein mitta on vesilinjan pituus, ei kokonaispituus. Vesilinjan pituus määrää hyvin pitkälti veneen nopeuden, esim. runkonopeuden laskemisessa käytetään nimenomaan vesilinjan pituutta. Tämän takia Swan 37:n tasoitus on pienempi kuin X37n. (lisäksi Swan on painavampi ja siinä on vähemmän purjeita)
Jos x37 pienennettäisiin niin, että siinä olisi saman pituinen vesilijan kuin Swan 37:ssa, niin tämän "pikkuX37":n kokonaispituus olisi 9,65 metriä eli se olisi 31 jalkainen. Pärjäisikö Swan 37 nykyaikaiselle 31 jalkaiselle cruiser/racer-veneelle?
Mutta kyllähän Tarantella pärjää ennenkaikkea siksi että siinä on taitava miehistö.Ei vesilinja ole sama kuin veneen pituus...
31jalkaa - toisinaan ahattelija
klassikko on kaunis kirjoitti:
Ei vesilinja ole sama kuin veneen pituus...
31jalkaaon kait tarkoitettu ilmáisemaan, että vesilinjan pituus kertoo yhtä paljon veneen todellisesta koosta kuin kokonaispituuskin - kupletin juoni paljastuu, kun otetaan esmerkkipaatiksi vaikka Gibseat, joissa keulajatke kuuluu kiinteästi runkoon laminoimalla - pituuteensa nähden nopeat veneet onkin saatu aikaan lyhentämällä runkoa kannen tasalta, eikä pidentämällä vesilinjaa;)
- kaikkeakaan
toisinaan ahattelija kirjoitti:
on kait tarkoitettu ilmáisemaan, että vesilinjan pituus kertoo yhtä paljon veneen todellisesta koosta kuin kokonaispituuskin - kupletin juoni paljastuu, kun otetaan esmerkkipaatiksi vaikka Gibseat, joissa keulajatke kuuluu kiinteästi runkoon laminoimalla - pituuteensa nähden nopeat veneet onkin saatu aikaan lyhentämällä runkoa kannen tasalta, eikä pidentämällä vesilinjaa;)
sittenhän on vielä aluksia joiden runko jatkuu vesilinjan alapuolella. mistä mitataan?
- nautinto~
haukikala kirjoitti:
Kuutonen ui kuin kala vedessä.
Kuin kala vedessä ja leveät lattapohjat tylppänokat pomppivat epämääräisesti aallokossa.
- X 37
nautinto~ kirjoitti:
Kuin kala vedessä ja leveät lattapohjat tylppänokat pomppivat epämääräisesti aallokossa.
Pian veneet nostetaan ylös. Mene katsomaan eri veneiden pohjan keulanpuoleista osaa, sitä joka kohtaa ensinnä aallokon. Ei ole kummoistakaan eroa uusien ja vanhojen välillä. Nykyveneet ovat keveitä vain kokonaistilavuuteen nähden, mutta pituuden suhteen massat ovat samaa luokka kuin vanhoissa konstruktioissa.
- klassikon kaveri
S & S fani kirjoitti:
Swan 37 purjehtii kuin asuntovaunu, siis huonosti? Kannattaa tutustua veneeseen nimeltä Tarantella II, joka on S&S Swan 37. Voittanut "muutaman" avomerikisan ja on edelleen voittajavene (tämän vuoden avomerirankingin kakkonen)!!
Siis NYKYVENEET, ei Tarantella. Sille ei pärjää juuri kukaan, ei edes "amiraali". Luit kuin piru raamattua
- ihmetellen
Herätys todellisuuteen kirjoitti:
Siis lomamatkalla? Olisi ollut jo lastensuojeluviranomaislla asiaa siihen veneeseen. Ja lomamatkalla ei nyt tosiaankaan veneilyn yhteydessä tarkoiteta mitään päiväristeilyä tai satamasta satamaan hotelleissa yöpyen vaan 2-3 viikkoa tai pidempään veneessä asuen.
Purjehdus EI ole matkapurjeveneen tärkein funktio. Asuttavuus on.Onko lasten vieminen paikkaan, jossa pleikkaria ei voi käyttää, lastensuojeluviranomaisten asia?
- kai nyt sentään
X 37 kirjoitti:
Pian veneet nostetaan ylös. Mene katsomaan eri veneiden pohjan keulanpuoleista osaa, sitä joka kohtaa ensinnä aallokon. Ei ole kummoistakaan eroa uusien ja vanhojen välillä. Nykyveneet ovat keveitä vain kokonaistilavuuteen nähden, mutta pituuden suhteen massat ovat samaa luokka kuin vanhoissa konstruktioissa.
Kun pannaan nykyvene ja metrisäännön vene rinnakkain, on ero kyllä maissa vielä näkyvämpi kuin vesillä. Metriveneen vedenalainen osa on todella syvä. Voisi verrata metristä shamppanjalasiin siinä kuin nykyvenettä laakeaan cocktail-lasiin. Toisaalta, jos mennään ajassa pidemmälle taaksepäin, oli jo 1800-luvulla kaksi koulukuntaa. Yhden mielestä lauta piti panna lappeelleen, toisen mielestä syrjälleen. Katselkaapa vaikka Americas Cupin alkuaikojen veneitä eri puolilta Atlantia. Ei siis mitään uutta.
- Kauneus on katsojan silmämunassa
ihan kirjoitti:
Eipä se ihan noin mennyt. Tarantella I oli Nautorin tekemä Swan 36. Oliko se peräti se ensimmäinen, ainakin ensimmäinen, josta Koskenkylä sai tilauksen. Muotti tehtiin Catharinan, ex Seiskarin, ex Karolinan päälle. Se plugivene Catharina on sekin edelleen voimissaan.
Oma puuvenehistorian tuntemukseni ei riitä tietämään Nefertitin ja Linda Marian rakentajia. Oliko Eikka, Wilenius vai kuka, vaikka molemmat tuttuja veneitä. Ja kauniitakin ovat.PUISEN Nefertitin rakensi Vator.
Eikan tekemät S&S-puuveneet ovat Kuohuneiti, Huh-Mari, Lygaia ja Meri-Mari (Navila). Muita ovat piirtäneet mm. Alden, Buchanan, Laurin ja Kyntzell. Näin sanoo kädessäni oleva kirja Vene tehty menestymään.
Tässä threadissa on paljon asiaa, mutta osa mutua. - Puusta pitkälle
Kauneus on katsojan silmämunassa kirjoitti:
PUISEN Nefertitin rakensi Vator.
Eikan tekemät S&S-puuveneet ovat Kuohuneiti, Huh-Mari, Lygaia ja Meri-Mari (Navila). Muita ovat piirtäneet mm. Alden, Buchanan, Laurin ja Kyntzell. Näin sanoo kädessäni oleva kirja Vene tehty menestymään.
Tässä threadissa on paljon asiaa, mutta osa mutua.Nyt alkaa olla palaset kohdallaan, hyviä ja selventäviä kommentteja!
- superted
Neptunus eläköön! kirjoitti:
No vaikka jonkunmielestä Theia olisi kaunis, niin siihen se jää. Täysin järjetön projekti yrittää rakentaa erikoinen one off vene junnuille. Miksi ei ostettu esim. käytetty Swan tai vastaava, ja laitettu vaikkapa modifiointiin 100000 e, olisi ollut kerralla VALMIS laatuvene nuorille partiolaisille . Nyt mennyt koko omaisuus (joku projektista vastaava voisi kertoa kuinka paljon) ja vene on täysin keskeneräinen.
Yksikään sarjatuotantovene ei ole VALMIS meripartiovene. Itsekin mainitset, että VALMIINKIN veneen joutuu modifioimaan. Niitä satoja tuhansia euroja ei ole partiolaisilla ihan noin vain. Ehkä Sinikotkilla on varaa satojen tuhansien paattiin. Useimmilla lippukunnilla ei ole.
Suomen ainoa meripartio-Swan Merisusi (S&S Swan 43, 1971) on Suomen kaunein meripartiovene. Ja ylipäätään kauneimpia veneitä, mitä on. Varsinkin jos saisivat sen uuden täkin siihen, eivätkä (jumalaut!) liottelis sitä Auraojassa pikkujouluaikaan asti. Kannattanee mainita, että edes Swan ei näytä olevan ikuisinen meripartiokäytössä.
Saaristoristeilijät ja R-luokkien veneet ovat myös aika upeita ilmestyksiä. Suosikkieni juokossa on esim 6mR Marianne ja erinäiset saaristoristeilijät. Ruotsalaiset Mälar-luokkien veneet ovat myös silmiähiveleviä, erittäinkin 22 ja 30 -neliöiset mallit.
Se, onko kauneus katsojan silmissä on pitkällisen esteettisen keskustelun aihe. Tänne palstalle ei väitöskirja mahdu. Kummasti vain solakat puuveneet saavat kannatusta tässä yhteydessä. Enkä muista, että minua olisi tultu erityisemmin jututtamaan kun olen ollut liikkeellä jollain tavallisella, nykyaikaisella matkapurrella. Saaristoristeilijä kerää huomattavasti enemmän juttukavereita. - 2822 222
kari krandi kirjoitti:
Minun mielestä Turun Sinikotkien s/y Theia, eli TSK 47. Pekka Eivolan suunnittelema one off. Ja sen jälkeen isot Vallyt sun muut.
Theia on aika ruma. Siis eihä tossa ole mitään. Ei puuta, ei linjoja, ei muotoja... ei veneen makua ei mittää!
- Anonyymi
nautinto~ kirjoitti:
Kuin kala vedessä ja leveät lattapohjat tylppänokat pomppivat epämääräisesti aallokossa.
"Kuin kala vedessä ja leveät lattapohjat tylppänokat pomppivat epämääräisesti aallokossa."
Minullakin iso ennakkoluulo flatbottom-caravaanareita kohtaan, vaikka kadehdinkin niitä, jotka niissä asuu! Kyllä kelluva kasio voittaa yksiön Kalliossa, jos ei sataman sivulla ole kapakkaa josta 0230 purkautuu älämölö-bääbää -jengi kadulle taksijonoon.
Mutta oli asiakin: Ihanko nämä caravan-style-laiturikaunottaret(?) ovat epämukavia aallokossa? Ajattelin ostaa veneen, ja kun biitsiltä tsiikaa, siellä ulapalla on usein aallokkoa.
- Beauty in power
Tuossa on silmää hivelevää kauneutta roppakaupalla. Ja onhan se purjevene, on.
http://www.alinghi.com/en/news/news/index.php?idIndex=200&idContent=19966
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid2561124001?bclid=23754231001&bctid=30090066001- X 37
Samaa mieltä. Muodot ovat kohdallaan ja silmä tottuu lähes heti keulaan, joka on väärinpäin(?) vino. Vauhdikkaat veneet ovat monesti myös kauniita.
- näkemys2
X 37 kirjoitti:
Samaa mieltä. Muodot ovat kohdallaan ja silmä tottuu lähes heti keulaan, joka on väärinpäin(?) vino. Vauhdikkaat veneet ovat monesti myös kauniita.
se on häkkyrä
- kauneinvene
on oma!
- Hhhhmm...
Pacific 28 ja uudemmista Hallberg-Rassy 29. Ei kompromisseja, kaikessa näkyy kauneus ja tarkkaan ajatellut yksityiskohdat.
- HomerSimpson2
Karmeen näkönen pyydys!
- skiglaaja
muoviveneistä. Monet puuveneet tietty menevät edelle.
- c a t
441.
- Laiturilla tavataan
Olen tässä illan lueskellut näitä purjehtijoiden juttuja enkä ikinä enää lue. K***päitä, riidanhaluisia, tietämättömiä ja ennenkaikkea vailla minkäänlaista SIVISTYSTÄ nämä nk. purjehtijat! YÖK!!
- Alpa 1150
http://www.ssci.it/
Alpan omistaja- Alpa 1150
Antonisa (google)
- purjehtija v4 asti..
6 mR Sara af Hangö. Ja suomessa rakennettu 2006. Ulf ja Peter Granströmin telakalla. Ja nopein MM Kultaa 2011. Kotipaikka Hanko.
- minnaktariina
Sara af Hangö 6 mR suomessa hyvin tehty kaunis klassinen puuvene.
Rakennettu 2006 Peter ja Ulf Granström. Kotipaikka Hanko.
MM voittaja 2011 - naoimiuanoimnu
31 santtu,siinä lisäksi aistii purjehtimisen riemun.Lisäksi nopea ja herkkä liikkeinen!
- masdfasdfk
Optimistijolla. Sehän on tunnetuin kevytveneluokka maailmassa. Suosio puhuu puolestaan.
- nrregrgjö
Linjett 34.
Lähelle pääsee ehkä H_R 34 - 22 22 11
Nämä uudet 30'-40' ovat kyllä kauheita! Vielä 2000 vaihteessa oli sentään muutama näyttävä malli.
- gustavi sail
Siesta 32 on kaunis vene...
- Anonyymi
Kuten kaikki muutkin södergrenit
- kryssaren
Helmsmanit on kauniita, niissä on sentään kunnon viistokeula. 2000-luvun pystykeulaiset laatikot oksettaa. Kyllä veneessä pitää keulan piikki olla.
- _007
Ei paha tuo morris, mutta minun ääneni menee tälle
http://www.spirityachts.com/spirityachts_54.htm - jotain niissä on!
_007 kirjoitti:
Ei paha tuo morris, mutta minun ääneni menee tälle
http://www.spirityachts.com/spirityachts_54.htmOlisikohan niin, että uivien muovisten asuntovaunujen paljous on auttanut huomaamaan perinteisten saaristoristeilijöiden hienouden? Tuskin se pelkkää nostalgiaa on. Tunteen ja eron nykymuodin suosikkeihin tietää vasta, kun itse pääsee pinnaan! Tässä yksi esimerkki:
http://www.sskf.se/Batar/30/S139/LillSingva.htm
- NH
No tietysti oma Helmsman Senorita.
- syy ja seuraus
Onhan noita kauniita veneitä, myös moderneja. Mutta klisee tai ei, kuutonen on kaunein. Ei sille pärjää edes 5.5 eikä kasi. Kuutosessa vaan nyt on niin jämptiinsä suhteet paikallaan. Katsokaa vaikka mitä taiteilija tauluunsa maalaa merta koristamaan, tietämättään se sinne kuutosen lisää. Enkä sano tätä sen takia, että kuutosen omistan, minähän omistan sen juuri sen takia. Eikä se yhtään tietenkään tilannetta pahenna, että se purjehtii kuin unelma.
- kaiken laista
No ei tämä minusta mikään kaunotar ole. Ruma keula ja köli. Pohjan muoto peräsimen edessä on kuin jotain löysää riippuisi.
www.metreyacht.com/sales/may-be.htm
- moderni vs klassinen
Löysit modernin kuutosen. Sekin tosin peittoaa ulkonäöltään vesillä melkein kaiken muun, paitsi klassisen kuutosen.
- Anonyymi
Hans Groop: G-37
https://m.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/638805 - Anonyymi
Swanit 431 ja 47. Linkissä ensinmainittu kotimaisessa omituksessa oleva S&S jahti jota ihailimme saaristomerellä tänä kesänä.
http://www.sparkmanstephens.fi/project/caid-swan-431/ - Anonyymi
Sirena 38
- Anonyymi
Tähän on vain yksi vastaus. Oma vene.
Vähän saa kuin kysyisi kauneimmasta vaimosta.- Anonyymi
On siinä tosi romantikko, kun uskoo että jokainen mies pitää omaa vaimoaan sinä kauneimpana. Useimmat ovat kuitenkin tyytyneet siihen mitä ovat saaneet.
- Anonyymi
Rock 20
François Vivierin suunnittelema Beniguet
http://www.vivierboats.com/en/product/beniguet/- Anonyymi
Tuo on enemmän söpö kuin kaunis.
- Anonyymi
Kaunein on minusta saaristoristeilijä, etenkin se piskuinen sk-22 on todella upea.
Ja nyt siis puhuttiin kauneudesta eikä mistään asuinmukavuuksista. - Anonyymi
Kyllä Buster L ja kasarijamaha on kauniimpi kuin mikään purjevene
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022236- 1041664
- 821337
- 1281333
- 1171236
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘611091Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis611067- 511027
- 36952
- 33824