Miten sienet tulee putsata? vedellä vai harjalla?

opaxi

moi

Olen noviisi sieniasioissa, olen kysellyt tutuilta miten sieniä tulisi putsata. toiset sanoo että hanan alle ja vedellä pesemään/huuhtelemaan. jotkut taas kieltävät tämän ja kehottavat vain harjaamaan ja kostealla liinall a pyyhkimään... mitäs muut on mieltä?

13

4816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siänimiäs

      ...kun putsaat sieniä! Saat vaan pilattua sienet ihan totaalisesti. Putsaa sienet harjalla, esimerkiksi pullasuti on hyvä siihen tarkoitukseen, jos sinulla ei ole varsinaista sieniveistä harjalla. Pahimmat ja sitkeimmin kiinni olevat liat voit pyyhkäistä tai raaputtaa pois veitsen terällä. Älä siis edes pyyhi millään kostealla liinallakaan.

      Hyviä sieniretkiä ja -hetkiä!

      • opaxi

        jeps =)

        näin sanotaan, mutta osaako kukaan perustella miksi on parasta jättää vesi pois....?


      • uk-ko
        opaxi kirjoitti:

        jeps =)

        näin sanotaan, mutta osaako kukaan perustella miksi on parasta jättää vesi pois....?

        selitykseni on se, että sienihän imee vettä - kuin sieni. Ja sitten pohditaan, että missä ruuanvalmistus- tai säilömistavassa vedellä kyllästetty sieni on nimenomaan toivottava ilmiö. Vastaus on että ei missään.
        Yleensä vedestä yritetään päästä eroon: jos kuivaat sieniä niin onhan se älytöntä ensin varmistaa että ne on litimärkiä. Jos pakastat niitä, niin yleensä ne paistetaan ensin, eli paitsi kypsennetään, myös haihdutetaan ylimääräiset nesteet.
        Ruuanlaitossa, jos sieneen jotain nestettä imeytetään, se lienee keiton lientä tai kermaa? Eli vesi on kaikissa tapauksissa jonkin asteinen ongelma.
        Luulen että se pesemällä putsaaminen on vain yleinen keittiöhygieeninen tapa. Ei vain sovi sienille.


      • opaxi
        uk-ko kirjoitti:

        selitykseni on se, että sienihän imee vettä - kuin sieni. Ja sitten pohditaan, että missä ruuanvalmistus- tai säilömistavassa vedellä kyllästetty sieni on nimenomaan toivottava ilmiö. Vastaus on että ei missään.
        Yleensä vedestä yritetään päästä eroon: jos kuivaat sieniä niin onhan se älytöntä ensin varmistaa että ne on litimärkiä. Jos pakastat niitä, niin yleensä ne paistetaan ensin, eli paitsi kypsennetään, myös haihdutetaan ylimääräiset nesteet.
        Ruuanlaitossa, jos sieneen jotain nestettä imeytetään, se lienee keiton lientä tai kermaa? Eli vesi on kaikissa tapauksissa jonkin asteinen ongelma.
        Luulen että se pesemällä putsaaminen on vain yleinen keittiöhygieeninen tapa. Ei vain sovi sienille.

        kiitos kovasti. oli hyvä perustelu =)


    • Ruma mies

      Veden välttäminen on osatotuus eikä päde rouskuihin. Rouskuille huuhtelu tekee pelkästään hyvää.

      Jos rousku on oikein limainen, käännän sen poimimisen jälkeen alassuin ja pyyhkäisen lakin sammaleeseen. Sitten kotona vielä huuhtelen ne ennen ryöppäystä.

      Tattien, vahveroiden ja haperoiden osalta olen samaa mieltä uk-ko:n kanssa.

      • uk-ko

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?


      • Ruma mies
        uk-ko kirjoitti:

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?

        "Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan?"

        Minä kokeilin kerran. Poimin tatteja rouskujen joukkoon, keitin ja suolasin. Tatit menivät puuromaiseksi mössöksi rouskujen sekaan ja pois heitettiin koko annos.

        Käytän 'ryöppäystä' sienien keittämisen synonyyminä. Muinoin, kun opettelin sienien käsittelyn, rouskut oli tapana vain 'kiehauttaa' niin että vaahtoa vähän ryöpsähti. Arvaukseni on, että 'ryöpätä' -sana johtuu siitä. Nykyisin rouskutkin kehotetaan käsittelemään 5-10 minuutin keittämisellä, mutta minulle 'ryöppäys' on jäänyt selkäytimeen.


      • uk-ko
        Ruma mies kirjoitti:

        "Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan?"

        Minä kokeilin kerran. Poimin tatteja rouskujen joukkoon, keitin ja suolasin. Tatit menivät puuromaiseksi mössöksi rouskujen sekaan ja pois heitettiin koko annos.

        Käytän 'ryöppäystä' sienien keittämisen synonyyminä. Muinoin, kun opettelin sienien käsittelyn, rouskut oli tapana vain 'kiehauttaa' niin että vaahtoa vähän ryöpsähti. Arvaukseni on, että 'ryöpätä' -sana johtuu siitä. Nykyisin rouskutkin kehotetaan käsittelemään 5-10 minuutin keittämisellä, mutta minulle 'ryöppäys' on jäänyt selkäytimeen.

        suoraan purkista? No hyvä kun jaoit tämnän kokemuksesi, niin mun ei tarvitse kokea samaa pettymystä omien sienten kanssa, edes kokeilun vuoksi :-)


      • Reede
        uk-ko kirjoitti:

        kun unohdin rouskut kokonaan ajatuksistani. Ryöpätyt eli keitetyt sienet... on ihan eri juttu?

        Tuo saa kyllä pohtimaan omia tottumuksia. Mitä mun tateille tapahtuisi jos keittäisin ne ja löisin suolaan? Sitten liottaisin ja paistaisin pannulla muhennokseksi kuten rouskut. En ole koskaan ajatellut asiaa. Pitäisköhän tehdä yksi testierä suolatattia?

        löytyy Dalla Vallen sivuilta. Ostavat keitettyä/suolattua tattia.


      • uk-ko
        Reede kirjoitti:

        löytyy Dalla Vallen sivuilta. Ostavat keitettyä/suolattua tattia.

        hyvästä linkistä. Otin sen kirjanmerkkeihin. Tuo tulee väkisinkin nyt kokeiltavaksi.


      • reede kirjautumaton
        uk-ko kirjoitti:

        hyvästä linkistä. Otin sen kirjanmerkkeihin. Tuo tulee väkisinkin nyt kokeiltavaksi.

        Olen säilönyt itselleni keittämällä/suolaamalla tatteja lasipurkkeiin. Pienet tatit on hauskan näköisiä lasipurkissa. Käytin ne sienisalaattiin, rouskujen sekaan.


    • kluuperi

      sellasen kaupan ostoskärryn, sinne sienet, ja painepesurilla puhtaaks, jos jotain jää, voit yrittää myydä sieninä...

    • sienitumpula

      Kyll mä oon kanttarellit huuhtassu, pilkkon sanomalehdellä ja si pannus nesteet pois ja pakkaseen. Ei oo ollu vetisii. Saman oon tehny vaaleaorakkaille, joskus samaan pakettiinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      191
      32282
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      250
      20761
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      431
      10645
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6555
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      67
      4756
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      27
      4612
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3998
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1587
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      96
      1490
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1419
    Aihe