Kotiäti ja kotityö. Ei jaksa.

sotiredmum

Johonkin ois pakko tilittää. Olen alle kaksivuotiaan lapsen kanssa kotona kotihoidontuella ja perheemme taloudellisen tilanteen vuoksi otin vastaan etätyönä tehtävän työn. Eli teen työtä kotoa käsin. Nyt olen kohta 2 kk:tta tehnyt työtä, jossa on pohjapalkka plus provikka. Jos tekisin kaikessa rauhassa työtä, niin tienestit olisivat ehkä luokkaa 3000€/kk brutto, mutta kun hoidan työtä tehdessäni lasta, niin palkka pääsee vain himpun yli tonnin... ensinnäkin harmittaa, että palkka jää pieneksi, vaikka mahdollisuudet olisi tienata sen verran että saisi kodin asiat kerralla kuntoon. Toinen on jaksaminen... mies on tosi paljon työnsä takia menossa ja jo muutenkin on vähän raskaalta tuntunut hoitaa kaikki kotityöt ja pieni lapsi yksin. Nyt siinä on sitten päällä vielä täysipäiväinen työ... harrastuksiin ei jää yhtään aikaa, eikä lapsen isäkään tunnu tajuavan, että joskus kaipaisin hengähtämistaukoa. Työn tekeminen ja lapsen hoitaminen ovat myöskin hyvin raskasta...

olen miettinyt että laittaisi tuon lapsen vaikka osapäivähoitoon, mutta sitten menisi kotihoidontuki ja toisaalta hävettäis laittaa noin pientä muksua hoitoon, kun kuitenkin itse on päivät kotona, vaikkakin työtä tekemässä.

Todella väsyttävää ja henkisesti puuduttavaa. Ei oikein jaksa enää tuosta lapsestakaan nauttia, välillä siis pinna tosi kireällä... eikä kukaan sitä tunnu ymmärtävän saati apua tarjoavan...

11

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TytyPikkuinen

      Usko tai älä, kannattaa varmasti pistää tämä viesti (kokonaisuudessaan) miehesi silmien eteen. Miehet ei välttämättä jaksa kuunnella nalkutusta "Aina sä olet poissa, mä saan hoitaa kodin ja lapsen yksin ja mä teen siihen vielä työtkin" työpäivänsä jälkeen. Kirjoita hänelle kirje, jonka ojennat henkilökohtaisesti, vaikka lapsen nukkumaanmenon jälkeen ja sitten keskustelette aiheesta rakentavasti, miten voisitte muuttaa toimintatapojanne. Kaikista pahin on se, että keräät itseesi kaiken etkä anna sen tulla ulos.

    • -realisti-

      Tiedätkö, sitä se äidin elämä on. Se on kaikilla. Miehesi sentään tuo kotiin rahaa. Olepas nyt realistinen niin saat varmaan pontta itsellesi. Meitä yh-äitejä on paljon. Itselläni on vauva ja hieman isompi pikkuinen eikä miestä auttamassa edes rahan ansaitsemisessa saati sitten missään kotitöissä tai kaupankäynneissä. Tiedän, että ihmiset ovat erilaisia ja toinen uupuu herkemmin kuin toinen. Mutta totta kai elämä on raskasta...onko joku väittänyt muuta? Itse tosiaan kahden lapsen yh:na en voi edes ajatella mitään harrastuksia tai omaa aikaa. Mutta onhan äitiys myös palkitsevaakini, kun ottaa sen rennommalta kannalta ja lopettaa ne haikailut omista harrastuksista sun muusta. Lapsikaan ei ole kovin montaa vuotta lapsi...

      • sotiredmum

        En haluaisi sanoa "realistille" rumasti, mutta haista paska. Teetkö sinä TYÖTÄ samalla kun hoidat lastasi. Siis ei niin, että lapsi on HOIDOSSA ja teet työtä, vaan niin, että teet työtä ja hoidat lasta samalla? Ja kyllä kuule tuo minun työni tuo rahaa kotiin siinä missä miehenikin, joten miten se minun työni on vähempiarvoista kuin mieheni työ? Ja miksi muuten NAINEN on se, jonka pitää pinna viimesiään vedellen elää "arkea" ja unohtaa omat tarpeensa ja hyvinvointinsa, kun taas mies voi viilettää siellä täällä minkä jaksaa?

        Mistä luolasta teitä "niin mutta MINULLA kun on VIELÄ raskaampaa" -ihmisiä aina kaivautuu?


      • jkfgs
        sotiredmum kirjoitti:

        En haluaisi sanoa "realistille" rumasti, mutta haista paska. Teetkö sinä TYÖTÄ samalla kun hoidat lastasi. Siis ei niin, että lapsi on HOIDOSSA ja teet työtä, vaan niin, että teet työtä ja hoidat lasta samalla? Ja kyllä kuule tuo minun työni tuo rahaa kotiin siinä missä miehenikin, joten miten se minun työni on vähempiarvoista kuin mieheni työ? Ja miksi muuten NAINEN on se, jonka pitää pinna viimesiään vedellen elää "arkea" ja unohtaa omat tarpeensa ja hyvinvointinsa, kun taas mies voi viilettää siellä täällä minkä jaksaa?

        Mistä luolasta teitä "niin mutta MINULLA kun on VIELÄ raskaampaa" -ihmisiä aina kaivautuu?

        ... tuo realisti on vain joku yhteiskunnalla itsensä ja pentunsa elättävä tapaus, jonka on pakko itseään korostaa joka paikassa.


      • oikea realisti

        Aloittajalle...tee valinta joko lapsenhoito kotona tai työ. Kumpikin menee överiksi. lapsi kärsii, sinä kärsit ja työ ei hyödytä.


    • tsattsata

      Oma valintasihan on pitää lasta kotona kotihoidontuella. Onhan sinulla valinnanvapaus eli tilanteesi on oman valintasi tulosta. Jos kotihoidontuki on noin tärkeää että sitä on saatava hinnalla millä hyvänsä niin jätä ukkosi hoitamaan lasta kotihoidontuella ja mene itse töihin.

      • Antisossunelätit

        Jos ihmisilä tilanne se, että päivähoitoon lapsen laittaminen plus kotihoidontuesta luopuminen tarkoittaisin 500 euron lovea perheen tuloissa, niin mietihän vähän tuota vastaustasi.
        Huomaa, että suomessa on vähän liikaa sossun rahoilla eläviä, todellisuudesta vieraantuneita pösilöitä. Kaikille meille ei yhteiskunta maksa KAIKKEA!


      • ddddd....
        Antisossunelätit kirjoitti:

        Jos ihmisilä tilanne se, että päivähoitoon lapsen laittaminen plus kotihoidontuesta luopuminen tarkoittaisin 500 euron lovea perheen tuloissa, niin mietihän vähän tuota vastaustasi.
        Huomaa, että suomessa on vähän liikaa sossun rahoilla eläviä, todellisuudesta vieraantuneita pösilöitä. Kaikille meille ei yhteiskunta maksa KAIKKEA!

        Johan aloittaja ilmoitti palkakseen 3000 euroa/kk jos ei tarvitse lasta hoitaa. Siitä verot pois ja käteen jää joainh 2300 ja siitä pois päivähoito 200 eli hänelle jää yli 2000 euroa/kk. Mitä muuta kotihoidon tuki on kuin yhteiskunnan rahaa?


      • Paavo Pesusieni 1980
        ddddd.... kirjoitti:

        Johan aloittaja ilmoitti palkakseen 3000 euroa/kk jos ei tarvitse lasta hoitaa. Siitä verot pois ja käteen jää joainh 2300 ja siitä pois päivähoito 200 eli hänelle jää yli 2000 euroa/kk. Mitä muuta kotihoidon tuki on kuin yhteiskunnan rahaa?

        kun kyse provisiopalkasta, niin sairaudet tai maailman epävakaa taloustilanne saattaakin heittää tuon aloittajan palkan ihan mihin vaan. 200 euroa tonnista Kotihoidontuki ei ole vastikkeeton yhteiskunnantuki, tosin kuin sosiaalitoimisto maksama elätys yksinhuoltajille ja muille vastuuttomille löyhäperille, jotka rupluuttavat muksuja vailla haluja kantaa vastuuta lastensa elatuksesta tai elää parisuhdetta.
        Kyllä minun myötätuntoni on aloittajan puolella, ei näiden sossuelättien. Hienoa, että yrittelijäitä naisia löytyy. Kun he lisäksi kantavat huolta lapsestaan, niin soisi heidän kaltaisiaan olevan enemmänkin.


      • vähemmistössä
        Paavo Pesusieni 1980 kirjoitti:

        kun kyse provisiopalkasta, niin sairaudet tai maailman epävakaa taloustilanne saattaakin heittää tuon aloittajan palkan ihan mihin vaan. 200 euroa tonnista Kotihoidontuki ei ole vastikkeeton yhteiskunnantuki, tosin kuin sosiaalitoimisto maksama elätys yksinhuoltajille ja muille vastuuttomille löyhäperille, jotka rupluuttavat muksuja vailla haluja kantaa vastuuta lastensa elatuksesta tai elää parisuhdetta.
        Kyllä minun myötätuntoni on aloittajan puolella, ei näiden sossuelättien. Hienoa, että yrittelijäitä naisia löytyy. Kun he lisäksi kantavat huolta lapsestaan, niin soisi heidän kaltaisiaan olevan enemmänkin.

        Kyllä niitä "vastuuttomia löyhäperiä" on vähemmän kuin yritteliäitä äitejä ja naisia. Omassa tuttavapiirissäni esimerkiksi ei ole yhtäkään kutsumistasi "vastuuttomista löyhäperistä". Yleensä ainakin suomalaisnaiset pyrkivät työnteollaan elättämään lapsensa. Muista en tiedä, kun vaikka helsingin Itäkeskuksessakin päivät pitkät luuhaa ulkomailta tulleita äitejä lapsikatraineen...ja heillä sitä aikaa näyttää riittävän...välilä vaan se on harmittanut kun toiset saa kaiken lastenvaunuja myöten ilmaiseksi ja itse saa maksaa kaikesta itsensä kipeäksi raskaiden työpäivien jälkeen. Tätä ei pidä tulkita siten, että olisin yleisesti ulkomaalaisia vastaan. Silloin kun he opiskelevat ja sijoittuvat työelämään, tilanne on mielestäni ihan ok.


    • Sen elänyt

      onnekas mahdollisuus tehdä etätyötä, kun kolme lastani olivat pieniä. Olin ansiotyötä tekevä kotiäiti kahdeksan vuotta.
      Meidän peheellemme se oli erinomainen ratkaisu.
      Omakotitalon hankkiminen, omat harrastukset, matkustelu yms. siirtyivät myöhempään ajankohtaan, mutta pysyimme hengissä, lapset saivat olla kotona, ja sain itse hoitaa ja kasvattaa heitä.
      Muistaakseni oli vaikeitakin hetkiä, mutta se kaikki kannatti. Elämältä se maistui.
      Ikävöit vielä joskus tätä aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe