Tuli just 30 min sitten ongelma. Kaupan pihalta normaalisti lähdettäessä ohjaus olikin jäykkä, siis kääntyy ,mutta kuin vanha 1200-lada. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulunut eikä kuulu. Ajoin huoltsikalle ja tarkistin, hihnat ovat paikallaan ja pyörivät, ohjaustehtostimessa on öljyä.
Mistäs vikaa voisi näin yösydännä hakea, aamulla pitäs olla 8:00 mennessä 150 km:n päässä, bussia/junaa ei kulje. Onko vaarallista ajaa, siis rikkooko lisää jotain?
Käännettäessä ei kuulu ääntä, motarilla puoltaa vähän oikealle, kestää satasen eikä ratti tärise tms. Siis muuten ok, mutta ohjaus tosi raskas. Mistä etsisi vikaa, simpukasta, ohjaustehostin jumissa vai olisiko jollain neuvoa...? Auto on 406 1,9TD vm 96, ajettu 363tkm.
ohjaus jäykistyi
12
19801
Vastaukset
- Armstrong
Ohjaustehostimen jokin venttiili jumissa, jousi poikki tai jotain vastaavaa?
Toimimaton ohjaustehostin on selkeästi ohjauksen jarru, ts. ohjaus on raskaampi kuin tehostamaton. Jos vaaraa paikkojen enemmästä rikkoutumisesta ei niin olisikaan, niin noinkin oudosti käyttäytyvällä autolla ajaessasi taidat olla ainakin uhka liikenneturvallisuudelle!- Pökö
... iskarin yläpään laakeri jumittunut, se jäykistää ohjausta mutta saattaa aiheuttaa paukahtelevaa ääntelyä kun jousi lopulta vapautuu kierteestä. Jos ei ole iskareita ja laakereita vaihdettu, niin noilla kilometreillä saattaisi hyvinkin olla siitä kyse.
- 306 TD IC
Itsellä jäykistyi kesällä ohjaus myös, tosin pienen pohjakosketuksen ansiosta.Mutta oireet olivat samat, eli ohjaus toimi mutta oli jäykkä, tehostaja toimi ja nesteet olivat tallella. Syynä oli se että moottorin apurunko painoi hammastankoa joka ei päässyt liikkumaan. Olisiko hammastanko tulossa vanhaksi ja sisuskalut alkavat jumittamaan?
- osajaska
No niin, ei auttanut, piti laittaa päiväjärjestys uusiksi ja odottaa huoltoa.
Kahdeksalta heti sisään ja sieltä vika selvisi hakemisen jälkeen, joku tehostajan paluuletku moottorin takaosassa oli tukossa. oli niin tukossa että piti vaihtaa koko letku. Onneksi ei mitään isompaa, maksoi tuo satasen uusine nesteineen.
Kiitos, nyt pitää jatkaa hommia, on vähän rästissä, tässä hommassa ei auta viivytellä... - Jaska 2
kokeile öljytä ohjausakselin murrosnivel konehuoneen puolelta samalla rattia liikutellen
- Heimo
samaa mieltä. Katso että ristikkonivel ei ole vaan ruosteessa.
- Anonyymi
minulla ohjaus jäykkä joskus, pari kertaa per kk. Ilmenee aamulla, kun lähtee liikkeelle, vaivaa lyhyen ajan, alle 1 minuuttia, mutta sen jälkeen kaikki taas ok, pitkä aikaa,
autolla ajettu 60000 km.- Anonyymi
kuulin että ohjauksen ajoittainen jäykkyys voisi johtua akun alentuneesta varauksesta, vaikka ero ei ollutkaan suuri.
- Anonyymi
Minulla oli Merivassa vm.2003 joskus vastaava vika . Sammutin auton ja taas ohjaus keveni. Muistaakseni paloi joku keltainen energ valo koetaulussa, kun ohjaus oli jäykkä. Vika oli joskus talvella pitkän matkan ajettuani.Nykyisessä vm. 2009 Merivassa ei ole samaa vikaa ilmennyt.
- Anonyymi
Kylmää öljyä ja huonoa virtaa aamutuimaan, lämpöisessä pitäisi auto pitää!
- Anonyymi
Johdin/liitinvika on yleinen syy sähköisen tehostimen temppuiluun.
- Anonyymi
Hei mull on kävi just sama juttu. Mitäs oli se vika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672784
- 2012047
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501792- 711766
- 921648
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91501- 811214
- 811070
- 951029
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1961000