Pissaa ja kakkaa minneVaan

AuttakaaMua!

Moi, auttakaa mua, pliis!
Kun jokapaikassa kirjotetaan ettei pupu ole häkkieläin. Haluisin pitää mun pupua vapaana meil kotona mutt kun se pissaa ja papanoi ihan joka paikkaan huushollia. jos otan sille häkin "veskin" esille niin se vaan penkoo kaikki purut hevon hemputtiin laatikosta ja seuraus on kamala sotku! Mun vanhemmat hermostuu siitä ja sanoo että pane kani häkkiin mutta ei kai sen ole siellä hyvä kokoajankaan olla ??! Se oikeesti pissaa ja kakkaa jokapaikkaan ja kokoajan vapaana ollessaan- apua! Pelkään, että isi ja äiti ei enää kohta anna sen olla meillä jos se ei opi sisäsiistiksi- nyyhkis;( Elikkäs jos teillä jotain neuvoja tähän asiaan niin haluaisin mielellään kuulla!

26

12856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ko?

      Minkä ikäinen kanisi on? Minne pissaa häkissään? Seuraa hieman käytöstä. Näyttääkö siltä, että papanointi ja pissailu lattioille on merkkailua, vai eikö vain tosiaan osaa olla sisäsiisti?

      Jos vaikuttaa merkkailulta, suosittelen tutustumaan leikkauttamisvaihtoehtoon. Se aina hieman rauhoittaa näitä hormoniperäisiä merkkailuja. Tietysti mitään takuuta vahinkojen loppumiseen ei ole.

      Jos kanisi tuntuu vain tekemään tarpeensa lattialle, voit yrittää olla antamatta sille mitään syömistä lattialla. Laitat kaikki heinät niin, että niitä pystyy syödä vain pissalaatikosta ja jos tarve vaatii jätät pellettienkin annon vain häkkiin.

      • aina-ei-onnaa

        Justiis! Lisäisin vielä, että pese HETI pissat pois lattialta! Kun ne haisevat vain yhdessä paikassa (häkissä) tehdään asiat sinne, itsellä ainakin meni näin. Ja niin onko uros vai naaras? Tuttavani joutui uroksen lopettamaan kun kastroinninkaan jälkeen antanut lattian ja seinien olla puhtaat :/


    • kuikeli

      auttoi se, että häkistä purut pois, häkin lattialle laitettiin matto. Pissalaatikko, joss kissanhiekkaa, häkkiin. Puput olis tykännyt luultavasti puruista, mutta itse en tykännyt siitä, kun turkin mukana purua oli sitten ihan pitkin huushollia. Tein heinäpallon, joka ripustetaan häkin kannen pinnoista roikkumaan ja pallo asetettiin pissalaatikon yläpuolelle. Jos heiniä rapisee, korret menevät suoraan pissalaatikkoon ja se innostaa kanejani pissaamaan laatikkoon.

      Ihan aluksi, kun totuttelin kaneja pissaamistouhuihin, pidin hiekan joukossa niiden pissasia puruja. Jos häkin matolle tuli pisut, niin pesin sen etikalla, ettei hajuja jäänyt. Papanoita tulee aina silloin tällöin pitkin lattioita, mutta ne on helppo ottaa pois.

      Nämä kanit tulivat vasta äskettäin minulle ja ovat aina tähän asti tehneet häkin lattialle, puruihin, pisut. Kanit ovat vuoden ikäisiä.

    • kukkuu

      Olen opettanut 2 kania näin vessaan eli mulla on ollut puruja häkissä ja kun pissaa tullut muualle kun vessakolmion jossa myös puruja niin nostan sen vessaan jolloin haju tulee sinne (muualla tietty siivottua kuivaa purua ainoastaan). Kani on luonnostaan niin siisti et rupeaa tekemään hajupaikkaan.
      Toinen kani olikin yli vuoden vanha ja tosi siivoton joten luulin ettei ikinä onnistu, mutta niin vaan tekee vessan kaiken. Ulkohäkissäänkin käyvät talossa vessassa eivätkä päästä siis uloskaan maahan.
      Sinnikkyyttä sinulle ja yrittämään, koska se palkitsee

      • -apua kaipaava

        Mulla on noin yksi vuotias tyttö hermeliinikääpiöluppa. Ennen se oli aivan sisäsiisti kani, mutta se kun täytti sen vuoden verran niin se aloitti papanoimaan ja pissailemaan ympäriinsä. Ei ole mukava siivoilla kun se pissailee meidän uudelle valkoselle matolle ja papanoi ympäri asuntoa. pupu on aina saanut olla irti paitsi yöt on häkissä ja tietenkin sillon kun emme ole kotona, mutta muuten kokoajan vapaana enkä haluais sitä häkkiinkään lukita koska se se on tottunut olemaan vapaana. Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta tai mitä pitäisi tehdä?


    • pupunene

      Minun naaraskani oli ennen täysin sisäsiisti, kaikki papanatkin tuli vessalaatikkoon mutta yhtäkkiä kani alkoi pisailla joka paikkaan. Ajattelin että kanilla on murkkuikä, ja siivosin sotkut valittamatta. Meni pari kuukautta ja kani oli siisti jälleen.
      Sitä kesti vain muutama viikko ja taas kani alkoi kuseksia ja papanoida ympäriinsä. Siivoan sotkut aina etikalla ja jos mahdollista, siirrän hajuja vessalaatikoihin, mutta ei se tajua sinne mennä.
      Kani sai ennen olla vapaasti yläkerrassamme mutta nykyään sillä on enää muutaman neliön kokoinen alue, ajattelin että alueen pienentäminen saisi sen pissaamaan vessalaatikkoon, mutta ei, pissoja tulee yhä sinne tänne, yleensä matolle, mutta lattiakin käy. En tiedä mitä tuon apinan kanssa voisi tehdä, että se oppisi sisäsiitiksi.

    • Sedä

      ^Kannattaa kokeilla sterilointia, voi auttaa :)

    • Auttakaaa! :o

      Kanini kakkii pitkin lattioita ja vielä äitini sängyn viereen!
      Mun kani on vähän yli 1 ja puol vuotta.
      Se on kääpiöluppakorvakani. (uros)
      Se on leikattu koska se pissi lattialle kun se oli 1v.
      Nyt se pissii vielä vähän mutta papanoita on vaikka kuinka paljon sängyn vieressä kun se on vapaana.. -.-
      Ei se häkkiin tee mitään lätäköitä mutta papnoita on vähän häkin lattialla...
      Mistä se mahtaa johtua että se pitää lattiaa kakkalaatikkona? ;o
      Auttakaa mua!
      Mun on pakko tietääää!

      • Sedä

        Ihan normaalia, kaikki kanit ei vaan ole sisäsiistejä. Jos kani on vapaana useassa huoneessa, sille kannattaa laittaa eri huoneisiin omat laatikot jos se ei vain jaksa aina palata häkkiin asti. Välttämättä ei auta mitkään, vaan pitää vaan jaksaa siivota. Kanin papanathan on kuitenkin siitä kivoja, että ovat kuivia.


      • KaniFani

        Oletko opettanut sitä sisäsiistiksi jo heti nuorena? Jos et ole niin ei ihme, että se vieläkin tekee papanoita kaikkialle.
        Ja tietenkin se joskus kakkaa lattialle ei sille voi mitään. :)


      • Anonyymi
        KaniFani kirjoitti:

        Oletko opettanut sitä sisäsiistiksi jo heti nuorena? Jos et ole niin ei ihme, että se vieläkin tekee papanoita kaikkialle.
        Ja tietenkin se joskus kakkaa lattialle ei sille voi mitään. :)

        Ei auta oikein mikään. Meidän 2v.leikattu naaras `lemmentuskissaan` pissailee niitä valkoreunaisia terveisiä lasten sänkyihin. Jokakerta toistuu sama kaava. Kani kaivaa pesää kovaan muovilaatikkoon ja pian alkaa lorottelu. Pesukone ulvoo tuskissaan laakerit punaisena ja sitten pissailu loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin.


    • oona ja kanini tero

      apua! mun kani pissaa ja kakkaa jokapaikkaan ja en tiedä mitä tekisin iskäni on hermona kun se pissaa ja kakkaa jokapaikkaan ja veljenihermostuu kun se pissaa sen päälle. ja lisäksi se puree huonekaluja ja äiti ja isä on ihan hermona se on jo purru mun tyynyn, sänkyä,pulpettia,kaappeja,sohvaa ja sähköjohtoja.ja menee mua paljon karkuun ja piiloutuu pieniin paikkoihin ja jos yritän ottaa sen sieltä pois niin se puree mua. PLIIS AUTTAKAA! APUA APUA APUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • jujutsu

        kani on agressiivinen kun se pelkää. Pissat se voi myös päästää syliin pelätessään. Koita lähestyä varovasti ja saada kani tulemaan luoksesi esim. herkkujen avulla. Silitä kania usein jos se vaan antaa, jossei niin istu lattialla ja anna tulla syliin koskematta kaniin. Laita kanillesi vaikka oksia tai jotain mitä se saa pureskella ja rajaa vaikka kompostiaidalla sille alue missä ei ole kalliita huonekaluja tai mattoa.


    • rommia

      kastroi mikäli kani on uros. luultavasti tekee merkkailuja. etsi itse tietoa lisää puput.netistä

      • hop

        heip
        meillä ylivuodenikänen kääpiöluppa naaras ja ei siitä sisäsiistiä saa.
        pissaa ja köllähtä, pissan päälle, pötkötää ,sitä ei tunnu sotku haittavan, eläinlääkärin kanssa juttelin jos leikkaus auttas mut sano ett tyttökanil merkkailu ylensä lisääntyy leikkauksen jälkeen ja jotku kanit ei vaan ole siistei vaik yrittäis mitä konstia

        ja toinen kanimme on todella siisti on aina vapaana ja käy laatikol tarpeilaan,
        niin erilaisii on kanitkin.


    • No joku

      Mullon jo 11 v vanha uroskani :) Pissailee ja kakkailee kaikkialle , mut ei voi mitää. Enkä rue leikkauttaa noi vanhaa kania.

    • moi minä tiedän mitä kannattaa tehdä laita joka kerta sen pissat ja papanat sinne laatikkoon pidä niitä siellä niin kauan kunnes se oppii mutta vaihda tietenkin silloon tällöön se puru siellä niin minun kanini oppi

    • Kinkunnaru

      Päästä se ulos aitaukseen vapaaksi. Minun kani on päivät isossa ulko häkissä🤗

    • murhe

      Meidän kani oli aluksi aivan sisäsiisti, sitten käytös muuttui yhtäkkiä, eli pissoja ihan jokapuolelle. Hermot menivät. Sitten sanoin miehelleni, että tämä ei ole normaalia. Joten eläinlääkärille kani, totesivat perinnöllisen virtsasakka vian. Nyt ei pysty pidättämään pissaa, pissaa allensa ja kakkaa kaikkialle myös. Nyt tuli myös matoja. Ei syö enää juuri myöskään heinää, veden juonti lähes nolla, eläinlääkärissä käytiin uud ja nestettä ihon alle. Taas soitto ell koska kani vain nukkunut koko pvn, ei ole kakannut, eläinlääkäri sanoi, että nyt on kädet jo pystyssä, koska alle viikon sisällä 2krt käyty lääkärissä. Kani täyttää kohta vasta 7kk, ja näyttää siltä, että ei kauan kestä enää, eläinlääkäri sanoi, että viimeistään mentävä taas pe tai viikonloppuna, ja se on siis piikille, jos ei tapahdu ihmettä. Voi pupu parka:(
      Itse en ole nukkunut 2 yöhön, koska vahdin pupua, että miten voi. Huom. Lääkkeet on, eli pupu saa kipu ja muita lääkkeitä, mutta hirveätä, kun eläimet myös sairastavat. He ovat perheenjäseniä.
      Voimia, eli viekää pupu eläinlääkärille, jos pissaa kaikkialle, koska voi olla syynä joku sairaus, kuten meidän kanilla.

      • sokerijasuolapuput

        Voi ei :( kamalasti voimia ja toivottavasti jokin ihme tapahtuu


      • murhe

        Kiitos paljon, ihmettä todellakin odotamme. Nytkin pupu vain edelleen "lepää" :(
        Olen itsekin jo niin uupunut, en voi nukkua, en voi syödä, ruoka tulee ylös, kyllä tässä kädet on laitettu ristiin.


      • murhe

        Nyt meidän kani on taivaassa :(
        Näin kävi, piti lähteä pikaisesti myöhään illalla eläinlääkärille.
        Tuntuu hirveältä...


      • sokerijasuolapuput

        Voi pikkuista :( luopuminen on aina tosi vaikeeta. Jaksamisia surun keskelle <3


    • Nesquiik

      Semmonen pupu siellä onpaha aamuks ainaki muroja

    • Sara._

      Meillä on vapaana aamulla, kun pääsen koulusta ja illalla. Ollaan laitettu matto ja erikseen sitten se kakka ja pissa boxi. Ollaan käytetty alusta n. kun tuli meille. Sitten heinät on sellasessa mikä tuli häkin mukana. Vettä juo kupista ja täytetään kun tulee vähän. Sitten sillä on suolakivi ja joku toinen ravintokivi niitäkin syö. Annetaan raksuja ja mysliä.

    • Anonyymi

      Hei,meillä on myös kani ja hän on myös vapaana kotona ,kokeile valkoista pyyhettä tiettyyn paikkaan vaikka häkin viereen ,jos kerran pissii siihen jätä sitten alkaa tottua,tämä on tepsinyt jopa papanat menee samaan,vaikka tietenkin kun pomppii niin papanoita tulee.meidän kani on perhoskääpiö nimeltä papi terveiset meiltä;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe