Mistää tietää milloin aika lopettaa?

Piiiiamia

Olen jo 3 viikkoa harkinnut kissan lopettamista. Kissani on 14 vuotias, on melko sokea ja kuuro. Kesän aikana mennyt huonompaan. Kävelee hitaasti, tasapaino heittää, pystyy liikkumaan sängylle apuportaan avulla. Nukkuu paljon. Kehrää jotenkin todella kovaa kun sitä harjaa ja hoitaa. Syö hyvin ja vaatii ponnekkaasti ruokaa. Näkyvin oire on veden juominen.

Sillä oli maksa-arvot todella koholla 3 viikkoa sitten, nyt on syöty antibioottia. Ensi viikolla otetaan uudet verikokeet. En vaan tiedä, kannattaako enää kiusata hoidolla vai vaan antaa nukkua pois. Itselle epätietoisuudessa eläminen on tosi raskasta, joudun ottamaan murusen nukahtamislääkettä iltaisin että jaksan käydä töissä. Sanovatko eläinlääkärit milloin kannattaa lopettaa, itse yritin vähän kyselleä viimeksi, mutta ei kun hoitoa vaan tarjottiin.

8

876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16vuotiaan kissan omistaja

oma kissani sairastui vakavasti ja meni todella huonoon kuntoon, niin sanoin eläinlääkärille että EN missään nimessä halua kiusata kissaani, eli jos se kärsii ja jos sen paranemisen ennuste on huono se pitää nukuttaa. Pyysin eläinlääkäriä sanomaan SUORAAN että mikä hänestä on KISSAN kannalta paras ratkaisu. Onneksi meidän tapauksessamme eläinlääkäri suositteli lääkehoidon ja jatkuvien kontrollien aloittamista, ja nyt kissa on elänyt hyväkuntoisena jo useita vuosia.
      Kun seuraavan kerran tulee eteen, että kissa menee huonoon kuntoon niin haluan että eläinlääkäri asiantuntijana saa päättää sen että mikä kissalle on parasta. Itse en pysty nukuttamispäätöstä tekemään, eläinlääkäri on oikea henkilö sanomaan milloin hoito ei enää kannata, tai milloin kissa kärsii siitä huolimatta.

• kissanmama

Kyllä meilläpäin lääkäri suoraan sanoo jos on sitä mieltä että kissa on parempi nukuttaa pois. Jos ensimmäisenä tarjotaan hoitoa niin sehän on hyvä merkki.

• kissa lopetettiin kärsimysten välttämiseksi

Lääkäri kertoi jo ensimmäistä kertaa soittaessani kissastani, että tämä vaihtoehto on otettava huomioon, kun on kyseessä iäkäs kissa.

Seuraavana päivänä vastaanotolla tein itse päätöksen, että kissa lopetetaan. Olin jo kotona valmistautunut ajatukseen lääkärin kanssa käydyn puhelinkeskustelun jälkeen.

Myöhemmin lääkäri sanoi, että jos en olisi tuota päätöstä tehnyt siinä, hän olisi seuraavana päivänä soittanut ja sopinut käynnistä asemalla uudestaan taikka tullut kotiin hoitamaan asian.

Iso kiitos tälle lääkärille tavastaan toimia! Vaikka se niin pahalta tuntuukin, niin on ymmärrettävä, että kumpaa hoidetaan, sitä kissaako vaiko omistajaa?

• kärsimysten välttämiseksi

Käsittääkseni on jopa lääkärin velvollisuus lopettaa eläin, jos sen katsotaan kokevan suurta kärsimystä. Lääkärin on kerrottava, että eläin on lopetettava, jos tilanne sitä vaatii ja tehtävä se. Olenko ihan väärässä?

• pari päivää sitten
        kärsimysten välttämiseksi kirjoitti:

Käsittääkseni on jopa lääkärin velvollisuus lopettaa eläin, jos sen katsotaan kokevan suurta kärsimystä. Lääkärin on kerrottava, että eläin on lopetettava, jos tilanne sitä vaatii ja tehtävä se. Olenko ihan väärässä?

Kyllä kunnon eläinlääkärin pitää yhdessä omistajan kanssa selkeästi ja asiallisesti arvioida, milloin hoitojen jatkaminen on kärsimysten pitkittämistä. Eläinlääkärin pitää nimenomaan olla ammatillinen ja asiallinen koska eihän omistaja voi sitä olla.
        Minun 20-vuotiasta kissaani hoidettiin sitkeän tulehduksen vuoksi useilla eri antibiooteilla n. 1.5kk. Kunto välillä parani, välillä huononi. Koko ajan se kuitenkin söi ja oli seurallinen. Viikonloppuna menivät jalat alta ja päivystävä eläinlääkäri sanoi, että nyt olisi paras lopettaa kissa. Vaikka olin jo lääkäriin mennessä itse ajatellut samalla tavoin niin silti siinä tilanteessa kuitenkin itkin ja melkein rukoilin, että eikö mitään voi tehdä.. Lääkäri sanoi, että voidaan toki nesteyttää ja antaa kipulääkettä mutta kissa kärsii. Tottakai minä sitten sanoin että kissan elämä lopetetaan. Päätös oli raskas ja nyt on kova ikävä, mutta tiedän päättäneeni oikein. Jotenkin se on ajateltava niin, että lopettamispäätös on osa kissan hyvää hoitoa, johon kuuluu lääkärikäynnit ja lääkitykset aina kun on tarvis, säännölliset rokotukset ja tarkistukset, hyvä ruoka, kastrointi ellei nimenomaan ole tarkoitus pennuttaa, turvallisuus l. ei yksin ikinä ulos, rakkauden ja kiintymyksen osoitukset, perheenjäsenenä oleminen, säännöllisyys...
        En voi ymmärtää kun täälläkin on jatkuvasti viestejä, joissa kissa ilmiselvästi olisi kiireellisen lääkärinavun tarpeessa ja omistaja kyselee neuvoja netistä. Hyvät ihmiset, kun kissan omakseen ottaa niin pitää varautua kalliisiinkiin hoitokuluihin -tuhansiin euroihin - sekä jossain vaiheessa tulevaan raskaaseen lopetuspäätökseen. Elämä kissan kanssa ei ole pelkää suloilua, vaikka sitä suurin osa onkin.
        Minä harkitsen uutta kissaa, mutta kun tuntuu että kukaan kissa ei voi lähimainkaan olla edesmenneen veroinen eikä täyttää sen paikkaa..

• uuteen kotiin
        pari päivää sitten kirjoitti:

Kyllä kunnon eläinlääkärin pitää yhdessä omistajan kanssa selkeästi ja asiallisesti arvioida, milloin hoitojen jatkaminen on kärsimysten pitkittämistä. Eläinlääkärin pitää nimenomaan olla ammatillinen ja asiallinen koska eihän omistaja voi sitä olla.
        Minun 20-vuotiasta kissaani hoidettiin sitkeän tulehduksen vuoksi useilla eri antibiooteilla n. 1.5kk. Kunto välillä parani, välillä huononi. Koko ajan se kuitenkin söi ja oli seurallinen. Viikonloppuna menivät jalat alta ja päivystävä eläinlääkäri sanoi, että nyt olisi paras lopettaa kissa. Vaikka olin jo lääkäriin mennessä itse ajatellut samalla tavoin niin silti siinä tilanteessa kuitenkin itkin ja melkein rukoilin, että eikö mitään voi tehdä.. Lääkäri sanoi, että voidaan toki nesteyttää ja antaa kipulääkettä mutta kissa kärsii. Tottakai minä sitten sanoin että kissan elämä lopetetaan. Päätös oli raskas ja nyt on kova ikävä, mutta tiedän päättäneeni oikein. Jotenkin se on ajateltava niin, että lopettamispäätös on osa kissan hyvää hoitoa, johon kuuluu lääkärikäynnit ja lääkitykset aina kun on tarvis, säännölliset rokotukset ja tarkistukset, hyvä ruoka, kastrointi ellei nimenomaan ole tarkoitus pennuttaa, turvallisuus l. ei yksin ikinä ulos, rakkauden ja kiintymyksen osoitukset, perheenjäsenenä oleminen, säännöllisyys...
        En voi ymmärtää kun täälläkin on jatkuvasti viestejä, joissa kissa ilmiselvästi olisi kiireellisen lääkärinavun tarpeessa ja omistaja kyselee neuvoja netistä. Hyvät ihmiset, kun kissan omakseen ottaa niin pitää varautua kalliisiinkiin hoitokuluihin -tuhansiin euroihin - sekä jossain vaiheessa tulevaan raskaaseen lopetuspäätökseen. Elämä kissan kanssa ei ole pelkää suloilua, vaikka sitä suurin osa onkin.
        Minä harkitsen uutta kissaa, mutta kun tuntuu että kukaan kissa ei voi lähimainkaan olla edesmenneen veroinen eikä täyttää sen paikkaa..

Ei niin voi edes kuvitella.

En saa vanhaa kissaasi takaisin ottamalla uuden tilalle, mutta voit saada silti aivan ihanan uuden kissan.

Kissat ovat yksilöitä. Persoonia. Kaikki erilaisia.

Itse menetin 15 vuotiaan kisuni 1½ vuotta sitten. Lopetus päätös oli raskas, mutta ainoa oikea vaihtoehto. Alkuun uusi kissa tuntui pahalta edes ajatuksena. Todella pahalta, niin paljon sattui menetys. Uuden kissan ajattelu vain muistutti vanhasta. Olin kyllä jo kissan vielä ollessa kunnossa, miettinyt, että kun joskus tulee se päivä, että joudun hänestä luopumaan, otan uuden kisun. Ja niin teinkin reilun puolen vuoden päästä menetyksestä.

Ja nyt minulla on kaksi aivan ihanaa noin vuoden ikäistä kissasiskosta samasta pentueesta. Kumpikaan niistä ei ole niinkuin aiempi kissani. Luonteeltaan keskenäänkin ihan erilaisia, vaikka ikänsä ovat yhdessä olleet. Pieniä pöhlöjä vielä ja viisastuvat vielä - päiväpäivältä kasvattavat kissamaisuuttaan. Ei näitä kissoja verratessa voi laittaa heitä järjestykseen, kuka on paras? Niin erilaisia ja kuitenkin niin samanlaisia kaikkine kissamaisuuksineen.

Ikuinen ikävä on vanhaa kissaani ja niin on näitäkin, kun se päivä taas tulee.

Tuntuu kliseeltä, mutta aika parantaa. Muista niitä kaikkia hienoja hetkiä kisusi kanssa. Ja niitä voit saada vielä paljon lisää uusien kissojen kanssa, kun olet taas valmis ottamaan uusia jäseniä perheeseesi. Jaksamista!

• ei ole

Lääkärihän olisi ihan pönttö jo sanoisi että hoitoon vaan jos pitäisi lopettaa. Jos kissa on sinulle rakas niin ei kannata lopettaa, kun se kuitenkin syö ja muuten vaan on rauhallinen. Sama hommahan on ihmisvanhuksillakin: Syövät kuitenkin, liikkuvat vähän ym...

• Huopaaja

Mulla on 19 vuotias kissa vanhus täällä, joka odottaa mamman armahdusta....
        Pienoiskivääri odottaa kaapissa sitä päivää kun kultani kertoo päivän tulevan. Tiedän sen kyllä sitten kun aika koittaa... Olenhan kuitenkin oppinut tuntemaan kissani 6-vuotiaasta asti eli päälle 19 vuotta.
        Itku tulee mutta päätös on se, että kotiin se kuolee maalle missä se on kaikki onnelliset vuotensa saanut elää.. Munuaistenvajaatoimintaa saa helpotettua oikealla ruokavaliolla, mutta kyllä on vuodet kohta täynnä.
        Aistit toimii ja kaikki on vielä hyvin. Menen kuitenkin päiväkerrallaan kissan ehdoilla.
        Voimaa ja rakkautta kaikille samassa veneessä soutaville!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      168
      1418
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      1015
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      725
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      640
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      632
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      627
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      622
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      573
    Aihe