Kävin eilen lääkärissä (ihan yleislääkäri) näyttämässä vasenta kättä, kun on kipuillut ja puutuillut taas muutamia päiviä. Lääkärin mielestä ei pitäis olla mitään verisuoniperäistä.
Puutuilee lähinnä yöllä. Päivällä käsi on ollut aristava ja jotenkin voimattoman tuntuinen.
Lääkäri määräsi siihen kipuvoidetta ja puhui mahdollisesta tulehduksesta.
Rannetta alaspäin taivuttaessa tuntuu käsivarren päällä pientä kipua. Toinen kipupiste tuntuu olevan lähellä olkapäätä.
Kädessä on ollut nyt aamuisin myös selkeä lämpötilaero oikeaan käteen verrattuna. Toissa aamuna kämmenen kohdalla oli myös hieman turvotusta.
Lääkäri meinasi, että on johtunut siitä, että olen nukkunut vasemmalla kyljellä, mutta viime yön nukuin kylläkin oikella kyljellä ja tänä aamuna, kun heräsin, niin lämpötilaeron huomasi selkeästi taas ja käsi oli puutunut (toissa aamuna sitä vielä lisäksi särki).
Mulla on myös kaularangassa prolapsi vasemmalla puolella, mutta lääkärin mukaan oireet ei voi johtua siitä.
Selässä ollut jo lapsesta lähtien lievä skolioosi, alaselässä nikamanmadaltuma.
Vasen puoli on oireillut joskus aiemminkin, myös jalka. Joskus puutumista on kyllä ollut myös oikealla puolella, mutta harvemmin siellä.
Fysioterapeutin mukaan mulla on yliliikkuvuutta, mutta eräs kiropraktikko taas kerran tyrmäsi ajatuksen täysin (myöskään tk-lääkärin mielestä asia ei ole ihan näin).
Lisäoireena on ollut jo vuosikausia huimausta ja ajoittaista päänsärkyä/paineen tunnetta otsalla/korvissa/leuassa/kurkulla. Välillä on puutuillut koko vasen puoli naamaa.
Tk-lääkärin mukaan mulla on jännitysniska.
Kallonpohjalihakset tuntuu kyllä helposti kireytyvän.
Puutumiset ja kivut tuntuu lisääntyneen iän myötä, en tiedä johtuisko myös hormoneista ja lähestyvistä vaihdevuosista, (muilla kokemusta tästä?)
Tiettyyn aikaan kuukaudesta tuntuvat helposti lisääntyvän.
Usein tuntuu siltä, että ei tarvitse tehdä paljon mitään, kun jo lihakset menee kramppiin. Jalat kramppailee usein illalla/yölläkin, vaikka syön lisämagnesiumia ja kalkkia.
Tosin syön ajoittain myös happosalpaajia, voisiko se aiheuttaa jotain häikkää esim. magnesiumin imeytymiseen?
Olen käynyt jäsenkorjaajalla (Luoma) muutamia kertoja ja laittoi silloin lantiota paikoilleen. Myöhemmin tarkasti, että on pysynyt paikoillaan. Viimeisin käynti oli n. vuosi sitten.
Oireet on silti vaan jatkuneet.
Nyt oli vaan uusi havainto tämä ihon lämpötilaero (ehkä en sitten vaan ole aiemmin osannut sitä kokeilla) ja vasen käsi on nyt kyllä ollut myös tosiaan paljon kipeämpi kuin koskaan ennen ja tätä on nyt jatkunut tavallista kauemmin.
Mikähän tuollaisen lämpötilaeron ja puutumisen voi aiheuttaa, pelkkä lihasjumiko?
Sukurasituksen vuoksi pelkään vaan aina ihan sairaasti kaikenlaisia sydän- ja verisuonijuttuja, vaikka lääkärit yrittää aina rauhoitella.
Vasen puoli oireilee
3
2624
Vastaukset
- lekurit
kaularangassa, eikä muka voi johtua siitä!?
Mun mielestä noi oireet sopii siihen täsmä. - Luotan erikoislääkäreihin.
mieltä minäkin, että syy on kaularangassa.
Minulla on samanlaisia oireita, vasen käsi on aivan erivärinen ja kylmä aamulla.
On voimaton ja "tottelematon", siis tavarat ei pysy välillä käsissä ja lisäksi puristus käsivarressa, kuin vanne olisi.
Joskus yöllä kun herään, saattaa käsi ranteesta olla holtiton, vaikka en ole nukkunut käteni päällä. Terveyskeskuksessa vaan sanottiin, että ei mitään, luulotauti korkeintaan.
Uskomatona kyllä, vaikka lääkäri oli jo pitkän uran tehnyt. Tulee väkisin mieleen, että missä olikaan se ammattitaito, jota kokemuksen myötä väkisin luulisi tulevan.
Kannattaa mennä erikoislääkärille, niin minäkin tein.
Hän kyllä heti tutkimuksen jälkeen näki, mikä tilanne on. Nyt on tulossa kutsu mangneettikuvaukseen ja siitähän näkee, mikä tilanne on.
Minusta on tärkeää, että itse tietää, mistä vaikeat oireet johtuu, kuten rintaan ja lapojen väliin tuleva voimakas kipu, joka aiheuttaa tunteen, että keuhkot ei mahdu toimimaan. Oireet voisi sopia,esim, sydänjuttuunkin, mutta se on nyt tutkimuksilla pois suljettu ja hyvä niin. Silloin jää turhat paniikit pois. Tuolla mainitsemallasi tukirangalla "kipeä käsi" kyllä riittää jatkossakin. Muistuttavat muuten suuresti omiani. 4 ja 5 nikaman änkeäminen oikean kyljen puolelle oireilee saman puolen yläraajassa.
Muutama vuosi sitten oikea käsi ja olkavarsi olivat 'vielä pahemmassa' kunnossa kuin nyt. Kävin siitä osteopaatillakin. Hän paikallisti helposti nikamapoikeavuudet sekä rinta ja-lannerangan alueilla.
Aikaisemmista röngtentutkimuksista tiesin näistä ennestäänkin. Sököt mitkä sököt.
Miten näitä syntymä ja -työssä rammettuneita tukirankoja voi pitää säällisessä toimintakunnossa? Vastaus on: liikuttamalla paikkoja esim. venyttelemällä.
Olen satavarma, että jos useamman päivän venyttelemällä tehty 'omahoito' jää rokuliin, niin kipuilu muistuttaa heti olemassa olostaan.
Hommasin kalliin hoitopöydän, monien fysioterapia käyntieni malliin. Kyllä lämmin lattia pelkkä räsymatto alla käy yhtä hyvin. Venyttelemällä siinä omia paikkojaan, pian tuntee missä 'jumii'.
Monella ihmisellä ei tahdo löytyä motivaatiota, tahtotilaa lähes jokapäiväiselle jäsenvenyttelylle. Se kuitenkin palkitsee kaiken vaivan parempana kuntona, jopa mielialana.
Tietenkin hyvänä apuna on jos painonhallinta pysyy lapasessa. Eläkkeelle päästyäni aloitin lopunikäisen omahoito-ohjelmani. Kremppoja tulee kyllä riittämään 'lähtölaskentaan' asti.
Keskustele tutun fysioterapeuttisi kanssa sinulle sopivista kotihoito-ohjelmista. Oma mottoni on:
Juhannuksia ja jouluja kyllä tulee, jos ikää riittää, mutta täsmävenyttelyt on tehtävä kesät talvet. Mieluummin joka päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048