Vanha vs uusi vahvari

MTX

Elikkä on tullut oltua "pois" autohifin parista ainakin 10v ja paljon on tuona aikana tullu uutta.
Sain inspiraation iskeä vanhat vahvarit ym hilkkeet varastosta autoon kiinni.

Nyt autossa on Usb/sd soitin Alpine ERE-G180 taajari/subisuodin Philips DAP600mk3
Alpine 3541 Pioneer 8" 3-tiet 2x8 halppis-subia.

Eli kysymys kuuluukin seuraavasti: Kuinka paljon parempia uudet vahvarit ovat näihin
n15v vanhoihin vahvareihini? Entä miten kaiutinten laita, etenkin subien osalta?

Muinoin (10-13v sitten) minulla oli Alpine soitin 6cd boxi, Tuo Alpinen ere-g180, 2xAlpine MRV-1000 joilla 2XMTX Thunderpro 15" subia(182l suljettu), 2x Alpine 3541 jotka soitti takana Alpine 8" 2tie edessä bostonin 2tie erillissarja, audiocontrolin Epicenter. Stingerin piuhat.
Tärinää riitti ihan kivasti. Virrat vaan ei meinanneet riittää 120A laturista huolimatta.
Silloin konkat alkoivat vasta tulla markkinoille ja olivat aika kalliita.

Harmi kun tuli hukattua nuo subit ja MRVtonniset.

Nyt alkaa järjetelmän päivitys erillissarjalla eteen ja uusilla subeilla.
Ajattelin subeiksi 2x12". Jos löytyy edullisia ehdotuksia niin otan ne kiitollisuudella vastaan.

6

791

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kupppa

Kyllä 15 vuotta sitten on ollut todella hyvä-äänisiä laitteita, mutta myös äärettömän huonoja. Molempia löytyy nykypäivänäkin. Suurimmat erot uskoakseni ovat, että nykypäätteissä on hieman parempi hyötysuhde ja näiden D-luokkalaisten myötä subeille on tarjottavissa rutosti tehoa pienemmässä koossa ja järkevällä virrankulutuksella. Sitten nykyisellään soittimista löytyy jo tarvittajat taajuuskorjaimet yms suotimet. Kaikki ylimääräinen laite linjaketjussa kun tuo ylimääräistä kohinaa.

Viidentoista vuoden takaa löytyy omaan muistiini yksi legendaarinen 12" subbari Rockford Fosgatelta., joka saa tänä päivänä monen alan konkarin suun kuolaamaan. Ja varmaan semmoisia saattoi löytyä joiltakin toisiltakin merkeiltä. Lähinnä tuon ikäisessä elementissä alkaa varmasti jo ripustukset olemaan aika haperoa voisin kuvitella. Ja vaikea kuvitella että soisi enää aivan alkuperäisen veroisesti. Subeissa on eniten menty eteenpäin siinä suhteessa, että nykytrendin mukaan ne menevät hyvinkin pieniin koteloihin, kun "ennen vanhaan" koko kontti oli uhrattava kotelolle. Kaiuttimen rakennehan ei ole varsinaisesti muuttunut yli viiteenkymmeneen vuoteen. Samaa ideaa on vain kehitelty paremmilla materiaaleilla yms. Mutta luulen että äänenlaatukin ja ennenkaikkea äänen määrä on elementeissä saatu paremmaksi juuri optimoimalla näitä kalvomateriaaleja, kehittämällä kaksoisripustuksia jne jne.

Bostonin erkkasarja oli kyllä kova ;)

• MTX

Joo, subien vaatima kotelon tilavuus on tosiaan pienentynyt kovasti.
        Itse päädyin muinoin suljettuun, koska tuli luukutettua kovaa niin ajattelin elementtien kestävän paremmin rääkkiä kun on hieman mekaanista rajoitetta kalvolla. Kokoahan tuolla kotelollani oli muistaakseni 182L eli täytti aika kivasti asconan takapaksin:) Ja kotelon tein 38mm vanerista. Toisaalta vaatii tehoja enempi kun herkkyys kärsii. Toisti aika mukavasti 16Hz lähtien mitä muistan.

Tuli muinoin suosittua noita alpinen vahvareita mutta voisi ostaa nyt vaikka uuden toisen merkkisen ihan vaan kokeilumielessä. Ja nyky vahvarithan taitaa kestää ohmin kuormiakin mukavasti. Konkka pitää myös hommata.

Melko todennäköisesti laitan uudet subit suljettuun koteloon. Katselin JBL:n valikoimia tuossa ja alko kiinnostamaan niiden hinta/laatusuhde. Menevät kohtuu pieneen koteloonkin. Nähtävästi 100-200€ taitaa saada ihan hyvän subin.

Bostonin sarja soi muuten mukavan pehmeästi :)

• väärä usko
        MTX kirjoitti:

Joo, subien vaatima kotelon tilavuus on tosiaan pienentynyt kovasti.
        Itse päädyin muinoin suljettuun, koska tuli luukutettua kovaa niin ajattelin elementtien kestävän paremmin rääkkiä kun on hieman mekaanista rajoitetta kalvolla. Kokoahan tuolla kotelollani oli muistaakseni 182L eli täytti aika kivasti asconan takapaksin:) Ja kotelon tein 38mm vanerista. Toisaalta vaatii tehoja enempi kun herkkyys kärsii. Toisti aika mukavasti 16Hz lähtien mitä muistan.

Tuli muinoin suosittua noita alpinen vahvareita mutta voisi ostaa nyt vaikka uuden toisen merkkisen ihan vaan kokeilumielessä. Ja nyky vahvarithan taitaa kestää ohmin kuormiakin mukavasti. Konkka pitää myös hommata.

Melko todennäköisesti laitan uudet subit suljettuun koteloon. Katselin JBL:n valikoimia tuossa ja alko kiinnostamaan niiden hinta/laatusuhde. Menevät kohtuu pieneen koteloonkin. Nähtävästi 100-200€ taitaa saada ihan hyvän subin.

Bostonin sarja soi muuten mukavan pehmeästi :)

Se kestää vähemmän tehoa kun on suljettu kotelo! Liikerata on paljon isompi suljetussa kotelossa!

• rhrttjtjjjjj
        väärä usko kirjoitti:

Se kestää vähemmän tehoa kun on suljettu kotelo! Liikerata on paljon isompi suljetussa kotelossa!

No, ei ihan noin. Bassorefleksikotelossa elementin liikepoikkeama on suuri viritystaajuuden alapuolella. Niissä on hyvä käyttää 20-30Hz ylipäästöä, ettei liikepoikkeama mene liian suureksi. Suljetulla saadaan loivempi taajuusvaste, mutta kotelon ilmanpaine estää elementin pohjaamista paremmin, mutta äänenpaine jää usein pienemmäksi. Bassorefleksikotelon antaman viritystaajuuden alueella, jos se sattuu yksiin hyvin auton virityksen kanssa, niin jysähtää kunnolla 40-45Hz.

• läskimaha

ei tuo ole nykyään mikään ongelma kun kaikissa monovahvistimissa on subsonic suodin joka leikkaa nuo turhat matalimmat taajuudet pois

• MikäHemmetinSubi

Se on supi, eli supikoira.
      Eikä sillä tee autossa mitään, paskoo vaan penkeille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      433
      1701
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      95
      1136
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      960
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      879
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      788
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      783
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      123
      753
    8. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      748
    9. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      740
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      719
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      61
      697
    12. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    13. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      36
      615
    14. 45
      577
    15. 34
      575
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    17. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      92
      546
    18. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      545
    19. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    20. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      50
      512
    Aihe