Opintolainan ottaminen

James91

Tällä hetkellä olen 18-vuotias ja rahat vähissä. Kelalta saan opintotukea kuukaudessa 70€ ja risat, mutta mihin moinen summa riittää? Ei mihinkään. Asun kotona porukoiden luona (tai no oikeastaan isän kanssa kahdestaan, kun porukoillakin on omat ongelmansa eikä heidänkään elämä kovin valoisaa ole). Isäni toivoo, että pystyisin itse maksamaan puhelinlaskuni mihin minun rahani eivät tahdo riittää. Olen tässä miettinyt, että pitäisikö minun pyytää opintolainaa. Autokoulukin on vielä maksamatta ja olisi tosi kiva käydä se loppuun. Teoriatunnit olen käynyt, ajotunnit sekä inssi ja teoriakoe on toistaiseksi suorittamatta rahaongelmien takia. Töihin pääsen hyvällä tuurilla heti opiskeluiden päätyttyä, ja minulla on varmaan mahdollisuus sen jälkeen asua kotona, mikäli oman kämpän hankin, jolloin saan rahat opintolainan takaisunmaksuun paljon nopeammin. Kelan sivuilta tuossa äskettäin lueskelin opintolainasta, mutta en saanut sieltä riittävästi tietoa. En ensinnäkään saanut vastausta siihen, maksetaanko sitä lainkaan jos asun kotona. Mitä väliä tuollakin on, asuuko kotona vai onko oma kämppä, takaisin se on kuitenkin maksettava.

Mitä mieltä te arvoisat Suomi 24:n lukijat olette, kannattaisiko laina ottaa vai ei? Jos tulee kysyttävää, niin vastaan toki mielelläni. Kiitos jo etukäteen kaikille auttajille!

7

1239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olis joo

Puhelinlaskun lisäksi, mitä PAKOLLISIA menoja sinulla itselläsi on? 70€ kuukaudessa on paljon kotona asuvalle. Ei sinulla pitäisi olla oikeastaan mitään pakollisia menoja. Ja jos tuo 70€ ei riitä puhelinlaskuun, vaihda liittymää.

• James91

Ruoat mitä syön, ostan yleensä itse, sillä isäni ei mikään mahdottoman rikas ole. Puhelinlasku 15-20€/kk, ja sitä nyt saa pienennettyä. Eipä siinä nyt paljoa muuta ole. Mutta eipä tuo tahdo riittää. Ja autokoulu: pelkkä henkilöautokortti maksaa sen 1400€ ja autokin olisi ihan kiva, ei tarvitse olla mikään uusi ja viimeisen päälle laitettu, vaan mahdollisimman halpa, mielellään leimaa jäljellä pitkästi, eikä tietenkään mikään bensasyöppö vaan vähäkuluinen. Lähinnä siis tuon autokoulun takia sitä rahaa tarvin. Vaikka valmistuisin koulusta ja pääsisin töihin, tarvitsisin töissä kulkemiseen autoa ja kortitta ajoa en tue.

• hensle
        James91 kirjoitti:

Ruoat mitä syön, ostan yleensä itse, sillä isäni ei mikään mahdottoman rikas ole. Puhelinlasku 15-20€/kk, ja sitä nyt saa pienennettyä. Eipä siinä nyt paljoa muuta ole. Mutta eipä tuo tahdo riittää. Ja autokoulu: pelkkä henkilöautokortti maksaa sen 1400€ ja autokin olisi ihan kiva, ei tarvitse olla mikään uusi ja viimeisen päälle laitettu, vaan mahdollisimman halpa, mielellään leimaa jäljellä pitkästi, eikä tietenkään mikään bensasyöppö vaan vähäkuluinen. Lähinnä siis tuon autokoulun takia sitä rahaa tarvin. Vaikka valmistuisin koulusta ja pääsisin töihin, tarvitsisin töissä kulkemiseen autoa ja kortitta ajoa en tue.

Kyllä sitä opintolainaa saa jos vaan on opintotuki myönnetty, siihen opintotukeen nimittäin sisältyy opintolainan valtiontakaus. Siihen ei siis vaikuta, että missä asut tms.
        Jos tosiaan suunnittelet, että menet töihin opintojen jälkeen, niin kyllähän sen opintolainan voi siinä tapauksessa ottaa. Sitä ei kuitenkaan kannata nostaa mitenkään säännöllisesti, vaan nostat sitä vain sen verran, että saat nuo tarpeelliset menot, eli autokoulun yms. hoidettua. Mitään turhuuksia ei kannata opintolainalla lähteä ostelemaan. On valitettavaa, että noin aikaisessa vaiheessa joutuu noin ahtaalle taloudellisesti, mutta täytyy muistaa, että se koulu on se avain siihen itsenäiseen elämään, eli koulu tulee tärkeimpänä asiana ja se on rahoituksen arvoinen asia. Minun mielestäni siis on paljon järkevämpää nostaa hieman opintolainaa ja käydä koulu loppuun, kuin että jättäisi koulun rahanpuutteen vuoksi kesken ja menisi johonkin ihan hanttihommiin töihin.

• Nyt meni väärin
        hensle kirjoitti:

Kyllä sitä opintolainaa saa jos vaan on opintotuki myönnetty, siihen opintotukeen nimittäin sisältyy opintolainan valtiontakaus. Siihen ei siis vaikuta, että missä asut tms.
        Jos tosiaan suunnittelet, että menet töihin opintojen jälkeen, niin kyllähän sen opintolainan voi siinä tapauksessa ottaa. Sitä ei kuitenkaan kannata nostaa mitenkään säännöllisesti, vaan nostat sitä vain sen verran, että saat nuo tarpeelliset menot, eli autokoulun yms. hoidettua. Mitään turhuuksia ei kannata opintolainalla lähteä ostelemaan. On valitettavaa, että noin aikaisessa vaiheessa joutuu noin ahtaalle taloudellisesti, mutta täytyy muistaa, että se koulu on se avain siihen itsenäiseen elämään, eli koulu tulee tärkeimpänä asiana ja se on rahoituksen arvoinen asia. Minun mielestäni siis on paljon järkevämpää nostaa hieman opintolainaa ja käydä koulu loppuun, kuin että jättäisi koulun rahanpuutteen vuoksi kesken ja menisi johonkin ihan hanttihommiin töihin.

"Kyllä sitä opintolainaa saa jos vaan on opintotuki myönnetty, siihen opintotukeen nimittäin sisältyy opintolainan valtiontakaus."

No ei kyllä pidä paikkaansa. On asioita mitkä voivat estää opintolainan saamisen, vaikka saisikin opintotukea tai joitain sen osia.

• appuu
        Nyt meni väärin kirjoitti:

"Kyllä sitä opintolainaa saa jos vaan on opintotuki myönnetty, siihen opintotukeen nimittäin sisältyy opintolainan valtiontakaus."

No ei kyllä pidä paikkaansa. On asioita mitkä voivat estää opintolainan saamisen, vaikka saisikin opintotukea tai joitain sen osia.

Niin tuota tuota. Voiko opintolainan nostaa kerralla?? ajattelin ottaa opintolainaa 1500e, ja kelalta tulee kohta päätös.Kaikki oleellinen on kunnossa, ja kysyn nyt sitä ett voiko opintolainan nostaa kerralla???

• d
        appuu kirjoitti:

Niin tuota tuota. Voiko opintolainan nostaa kerralla?? ajattelin ottaa opintolainaa 1500e, ja kelalta tulee kohta päätös.Kaikki oleellinen on kunnossa, ja kysyn nyt sitä ett voiko opintolainan nostaa kerralla???

Oletettavasti "kelalta tulee kohta päätös" tarkoittaa, että olet vasta nyt hakenut lainantakausta. Siispä voit saada lainaa vasta tästä hakemiskuukaudesta eteenpäin. Summa riippuu siitä minkä ikäinen olet ja missä opiskelet. 1500 euroa et tule missään tapauksessa saamaan heti.

Teoriassa, jos olisit korkeakouluopiskelija, sinulla olisi heti syyskuusta alkaen ollut voimassaoleva lainantakauspäätös, voisit nyt nostaa tuon 1500€ ja enemmänkin (300€/tukikuukausi).

• d
        d kirjoitti:

Oletettavasti "kelalta tulee kohta päätös" tarkoittaa, että olet vasta nyt hakenut lainantakausta. Siispä voit saada lainaa vasta tästä hakemiskuukaudesta eteenpäin. Summa riippuu siitä minkä ikäinen olet ja missä opiskelet. 1500 euroa et tule missään tapauksessa saamaan heti.

Teoriassa, jos olisit korkeakouluopiskelija, sinulla olisi heti syyskuusta alkaen ollut voimassaoleva lainantakauspäätös, voisit nyt nostaa tuon 1500€ ja enemmänkin (300€/tukikuukausi).

Ei kun hetkinen, siis enimmillään voisit saada juuri 1500€, jos viidelle kuukaudelle tähän laina myönnetään. Mutta kuten sanottu, riippuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe