6 viikko

jehaa

nyt alkaa kuudes viikko ilman alkoholia. oon niin iloinen kun olen pystynyt näin kauan olemaan ilman. olo on paljon parempi kun ei ole ollut krapuloita eikä morkkiksia. nyt ei edes tee enää niin mieli juoda koska juodessa olo ei ole ikinä ollut näin hyvä olo.

12

2481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä olo viimeinkin

jo kaksi viikkoa ilman alkoholia ja todellakin paljon parempi olo.Join kun oli stressiä,mutta nyt huomaa,se juominen teki stressin.
      Rentoutua en voinut juodessa,sillä tuli heti paniikkioloa selvinpäin.
      Eli ei mitään järkeä ole juopotella,muka stressin takia.
      Nyt on aidot tunteet tulleet takas,osaan nauraa ja itseäkkin,enkä ole puupökkelö tai koko ajan vihainen.

Hyvä,ja jatketaan samaan malliin,olen myös huomannut,ettei kannata juojien kanssa kaveerata,menee helposti mukaan taas.

• viinisieppo57

Moni varmaan miettii samoja asioita. Itsekin olen monasti huomannut, että ilman alkoholia olo on parempi. Riippuu tietysti siitä kuinka usein juo ja kuinka paljon juo.

Kysymys teille: oliko alkoholin pois jättäminen vaikeaa ja kuinka nopeasti siihen tottui. Omalta kohdaltani voin sanoa, että viikon jälkeen ei viini enää muistunut mieleen työpäivän jälkeen niin helposti ja iltaa voi viettää kotisohvalla vaikka omenaa ja mehua nautiskellen.

• unskiki
        viinisieppo57 kirjoitti:

Moni varmaan miettii samoja asioita. Itsekin olen monasti huomannut, että ilman alkoholia olo on parempi. Riippuu tietysti siitä kuinka usein juo ja kuinka paljon juo.

Kysymys teille: oliko alkoholin pois jättäminen vaikeaa ja kuinka nopeasti siihen tottui. Omalta kohdaltani voin sanoa, että viikon jälkeen ei viini enää muistunut mieleen työpäivän jälkeen niin helposti ja iltaa voi viettää kotisohvalla vaikka omenaa ja mehua nautiskellen.

itse aloitin raittiin elämän niin monta kertaa, ettei luvulla ole merkitystä.

sitten kun olin tarpeeksi pohjalla ja valmis lopettamaan oikeasti ja hakemaan apua siihen (AA) niin se oli elämäni suurin ja vaikein päätös. vaikeus muuttuu lähes samantein iloksi ja tuska harsoiseksi onneksi.

sitten vaan piti nöyrästi opetella uutta elämää ja tapoja. mallia siihen sain muilta jo lopettaneilta ja lopettelevilta.
        aikaa se kyllä otti mutta kun pohjana oli oma kuoleman sävyttämä päätös ja todellinen toisten samanlaisten tuki niin tässä ollaan.

juomatta jo vuosia. yhä saa oppia ja opetella monia mielenkiintoisia asioita (kuten kuuluukin)mutta ilo siitä, ettei tarvitse juoda on enemmän kuin millään maallisella mittarilla pystyy lukemaan.
        välillä toki vituttaa ja välillä on tasaista sitten taas on silkkaa iloa. normaalia elämää, luulisin ?

onko aloittaja miettinyt mihin hän oikeasti pyrkii pitemmän päälle ? juomattomuuden edut kun pitkälti on jo löytyneet.
        mitä sitten kun juomahimo kasvaa ja kasvaa ? sille on hyvä olla ja pitää olla suunnitelma etukäteen.
        muutenhan käy juuri kuten aina ennenkin.

pienellä mutta tiukalla valmistelulla ja ennakoinnilla asiat sujuu, saattaa toki kitistä ja teetättää monet temput kohtuukäyttö mielessä mutta, kun siihen on etukäteen valmistautunut niin homma hoituu helpommin.

riippuu tietysti mikä on se lopullinen päämäärä ? jos se on kaks kuukautta juomatta niin sehän tarkoittaa käytännössä juomisen alkamista, kun aika on ummessa eli heti seuraavana päivänä ja oikein oman luvan kanssa palkintona suorituksesta.

onnea hyvistä raittiista päivistä ja kannustusta tulevaisuuden hallintaan.

• Hi
        unskiki kirjoitti:

itse aloitin raittiin elämän niin monta kertaa, ettei luvulla ole merkitystä.

sitten kun olin tarpeeksi pohjalla ja valmis lopettamaan oikeasti ja hakemaan apua siihen (AA) niin se oli elämäni suurin ja vaikein päätös. vaikeus muuttuu lähes samantein iloksi ja tuska harsoiseksi onneksi.

sitten vaan piti nöyrästi opetella uutta elämää ja tapoja. mallia siihen sain muilta jo lopettaneilta ja lopettelevilta.
        aikaa se kyllä otti mutta kun pohjana oli oma kuoleman sävyttämä päätös ja todellinen toisten samanlaisten tuki niin tässä ollaan.

juomatta jo vuosia. yhä saa oppia ja opetella monia mielenkiintoisia asioita (kuten kuuluukin)mutta ilo siitä, ettei tarvitse juoda on enemmän kuin millään maallisella mittarilla pystyy lukemaan.
        välillä toki vituttaa ja välillä on tasaista sitten taas on silkkaa iloa. normaalia elämää, luulisin ?

onko aloittaja miettinyt mihin hän oikeasti pyrkii pitemmän päälle ? juomattomuuden edut kun pitkälti on jo löytyneet.
        mitä sitten kun juomahimo kasvaa ja kasvaa ? sille on hyvä olla ja pitää olla suunnitelma etukäteen.
        muutenhan käy juuri kuten aina ennenkin.

pienellä mutta tiukalla valmistelulla ja ennakoinnilla asiat sujuu, saattaa toki kitistä ja teetättää monet temput kohtuukäyttö mielessä mutta, kun siihen on etukäteen valmistautunut niin homma hoituu helpommin.

riippuu tietysti mikä on se lopullinen päämäärä ? jos se on kaks kuukautta juomatta niin sehän tarkoittaa käytännössä juomisen alkamista, kun aika on ummessa eli heti seuraavana päivänä ja oikein oman luvan kanssa palkintona suorituksesta.

onnea hyvistä raittiista päivistä ja kannustusta tulevaisuuden hallintaan.

..Hyvä hyvä! Siitä se alkaa.
        Suosittelen vertaistuen hakemista, AA ryhmää ainakin. Vuosien rypemisen jälkeen oli helpotus, kun vihdoin myönsi tarvitsevansa apua. Jokaisella on oma ns. pohjansa. Eikä se pohja ole samanlainen eikä tarvitse. Ei kaikki alkoholistit käy samoja; katkoja, juo työpaikkaa, avioliittoa, hullujenhuoneita yms. Jotkut `heräävät ` aikasemmin ja hyvä niin. Rehellinen peiliin katsominen ja ns. nöyrtyminen vapauttaa. Itse vasta opettelen raitista elämää, takana kesä raittiina enkä päivääkään antaisi pois. Elämä kaikkine raakoine tunteineen on parempi vaihtoehto kuin omanarvon nakertava ryyppääminen.
        Toivotan aiheen aloittaneelle voimia ja uskoa! Tiedoksi sinulle et ole yksin! Meitä on paljon:)

• kyl se siitä iloksi muuttuu.

Minulla alkoi kolmas viikko ilman alkoholia ja olo on huomattavasti parempi,vaikka huolia ja murheita riittää vaikka muille jakaa.
      Töitä on todella vähän ja rahasta tiukkaa mutta jääpähän nämäkin roposet ruokaan.
      Tulin juuri kaupasta ja mietin miten ihana on kun ei ole morkkista ja naama turvoksissa juomisesta.
      Näin on nyt todella hyvä ja sydämmestäni toivon itselleni ja sinulle tätä olo tilaa ja tottakai kaikille jotka pystyvät olemaan erossa viinasta.
      Olen minäkin viime kevään ja kesän aika pohjalla käynyt,välillä en nähnyt mitään toivoa raittiudeesta,ja eihän sitä tiedä miten käy mut nyt on hyvä näin.
      Kävin A klikalla mutta se oli todella pettymysten pettymys,väsynyt virkailija nainen joka söi koko ajan pastilleja, ja haukotteli.
      Mitään apua en saanut en tietoa vertaistuesta en mistään.
      Sanoin hänelle asiallisesti ettei minuun tarvitse aikaa tuhlata voin lähteä pois.
      Mutta nyt mennään näillä eväillä ja katsotaan minne se johtaa.

• aiempi

kun olen nähnyt todella paljon juovia,ja miten se näkyy ulospäin ja käytöksessä.En halua muuttua sellaiseksi ja toivon,että hekin muuttavat elämäntapansa ja hakevat apua.

• leena1956

Upeeta Sinulle(kin)! täällä alkoi tänään seitsemäs (!) viikko ilman tissuttelua. Eka viikko "siviilissä" kuntoutusjakson jälkeen. Oli yksi "vähältä piti"- tilanne kun hääräsin viikonloppuna ruokaa ja törmäsin avaamattomaan punkkupulloon. Pullo kulkeutui naapurin puolelle ja en ottanut sitä ensimmäistä.
      Pidetään palikat koossa ja nautitaan aurinkoisista aamuista !

• bcr

Mulla kas alkolakko. En oikein tiedä miten suhtautuisin alko ongelmaani, mutta parin vuoden ajan olen tissutellut. Työssä olen pystynt käymään. Nyt siis kahdeksas viikko menossa ja päämäärästä en ole varma, että kokonaan alkoholitonko?

• jatkuu ylihuomenna

siviiliin päästyä tekemään muuta kuin olemaan juomatta? Jotkut kertoi että pitää hakeutua johonkin jatkohoitoon.

• leena1956
        jatkuu ylihuomenna kirjoitti:

siviiliin päästyä tekemään muuta kuin olemaan juomatta? Jotkut kertoi että pitää hakeutua johonkin jatkohoitoon.

Käyn A-klinikalla (käynyt jo vuoden 09 alusta) n. 2 kertaa kuukaudessa juttelemassa päihdehoitajani kanssa ja sitten pääasia (omasta mielestäni): kerran tai kaksi viikossa AA-ryhmässä. Ryhmiä on riittämiin ympäri maakuntaa (missä lie asutkin) ja käymällä niissä useissa pitäisi löytyä se mieluisin ryhmä. Älä jää "rannalle" vaan hae uusia "meriä".
        Ja nyt kun olen pystynyt olemaan juomatta, niin ne vanhat harrastukset alkaa taas kiinnostamaan ja energiaa riittää entiseen tilaani verrattuna. Ja mikä parasta, aamuun on ihana herätä selvin päin !
        Se on vaan yksinkertaisesti itsestä kiinni millä "täytät" ne aikaisemmat hetket jolloin bestfrendisi oli pullo.
        Lukeminen on kans oiva vaihtoehto pullolle. Mieti mikä kirjallisuudenala kiinnostaa ja painu kirjastoon. Ja suklaata kyytipojaksi (jos siitä pitää). Mulla tosin menee nykyään yks 200 g levy joka ilta, mutta eipä tuo haittaa.
        Kannustuksia Sinulle.

• kaffeemuki
        bcr kirjoitti:

Mulla kas alkolakko. En oikein tiedä miten suhtautuisin alko ongelmaani, mutta parin vuoden ajan olen tissutellut. Työssä olen pystynt käymään. Nyt siis kahdeksas viikko menossa ja päämäärästä en ole varma, että kokonaan alkoholitonko?

Ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia. Voit esim. ajatella, että "Minulla on alkoholiongelma - mutta vain silloin, jos käytän alkoholia." Kukaan muu ei kaada etanolia suuhusi kuin sinä. Oikeita syitä tissutteluusi ei ole ollut yhtään, käytät alkoholia kuten me muutkin riippuvaiset käytämme tai olemme joskus käyttäneet: mielialojen säätelyyn. Järki sanoo kyllä, etteivät asiat muutu parempaan suuntaan jos juo viinaa, mutta juomalla maailmaa voi maalata siellä omassa päässään miellyttävämpään suuntaan - hetkellisesti.

Selvin päin elämisen perusehto on halu hyväksyä oma elämä - todellisuus - sellaisena kuin se on. Ei enempää, ei vähempää. Olemalla selvä saat myös mahdollisuudet alkaa oikeasti vaikuttaa niihin asioihin, joita turrutit juomalla. Se vaatii vain uskallusta, mutta se on mahdollista jos vain itse haluat. Kukaan muu ei sitä voi haluta puolestasi.

Hyvää jatkoa sinulle.

t. kaffeemuki

• jehaa

nyt jo 7 viikko ilman etanolia. olen huomannut, en edes enää harkitse pysähtyväni kalja hyllylle taikka piipahtamaan alkoon. ei tule enää viikonloppusin himoa lähteä kapakoihin, olen mielummin kotosalla. illat kuluvat nyt kirjan/tv ääressä. karkkia kyllä kuluu nyt enemmän mutta miljoona kertaa pienempi paha kuin alkoholi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe