Tällainen olisi meidän tapaus: Noin kahdeksan vuotta sitten perustimme yrityksen syntymäpaikkakunnallemme. Vakituinen asuntomme jäi kuitenkin silloiselle asuinpaikkakunnallemme,
hoidimme yritystä mieheni kanssa vuorotellen ja kumpainenkin asui omalla "vuorollaan" äitini
omistamassa omakotitalossa. Vuosia sitten ostimme talon sisaruksiltani, mutta varsinainen
paperien muutto tehtiin minun osaltani kaksi vuotta sitten ja mieheni osalta vuosi sitten.
Eli kysymys kuulluu: voimmeko myydä talon ilman myyntivoittoveroa nyt vaikka vain minä olen
virallisesti asunut siinä kaksi vuotta? Vaikuttaako mitään se, että käytännössä talo on ollut käytössämme
sen kahdeksan vuotta, minkä myös verottaja tietää, koska en ole vähentänyt matkakuluja yrityksen
verotuksessa jokaiselta päivältä vaan ainoastaan "meno maanantaina, paluu lauantaina"-peritaattella.
Kiitos hänelle, joka tietää.
vähän lakitietoa kaivataan..
2
439
Vastaukset
- a121
Laki sanoo, että 2 vuotta vakituisena asuntona. Ja vakituinen asuinpaikka on se, mikä on Väestörekisterikeskuksessa.
Eli jos omistatte talon 50-50, ja sinulla tuo 2 vuotta täyttyy, mutta miehelläsi ei, niin yksinkertaisesti sinun osuudestasi ei mene myyntivoiton veroa, mutta miehesi osuudesta luonnollisesti menee. - ..
1. Oman asunnon myynnistä tai vaihtamisesta saatu voitto on verovapaata tuloa, jos
– olet omistanut luovutettavan huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai osuudet taikka rakennuksen
vähintään kaksi vuotta ja
– olet käyttänyt huoneistoa tai rakennusta omistusaikanasi ennen luovutusta yhtäjaksoisesti vähintään
kahden vuoden ajan omana tai perheesi vakituisena asuntona.
Kopio verottajan sivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2702282En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831001Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n55979- 108960
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81921- 42854
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684- 33677