Tällainen olisi meidän tapaus: Noin kahdeksan vuotta sitten perustimme yrityksen syntymäpaikkakunnallemme. Vakituinen asuntomme jäi kuitenkin silloiselle asuinpaikkakunnallemme,
hoidimme yritystä mieheni kanssa vuorotellen ja kumpainenkin asui omalla "vuorollaan" äitini
omistamassa omakotitalossa. Vuosia sitten ostimme talon sisaruksiltani, mutta varsinainen
paperien muutto tehtiin minun osaltani kaksi vuotta sitten ja mieheni osalta vuosi sitten.
Eli kysymys kuulluu: voimmeko myydä talon ilman myyntivoittoveroa nyt vaikka vain minä olen
virallisesti asunut siinä kaksi vuotta? Vaikuttaako mitään se, että käytännössä talo on ollut käytössämme
sen kahdeksan vuotta, minkä myös verottaja tietää, koska en ole vähentänyt matkakuluja yrityksen
verotuksessa jokaiselta päivältä vaan ainoastaan "meno maanantaina, paluu lauantaina"-peritaattella.
Kiitos hänelle, joka tietää.
vähän lakitietoa kaivataan..
2
441
Vastaukset
- a121
Laki sanoo, että 2 vuotta vakituisena asuntona. Ja vakituinen asuinpaikka on se, mikä on Väestörekisterikeskuksessa.
Eli jos omistatte talon 50-50, ja sinulla tuo 2 vuotta täyttyy, mutta miehelläsi ei, niin yksinkertaisesti sinun osuudestasi ei mene myyntivoiton veroa, mutta miehesi osuudesta luonnollisesti menee. - ..
1. Oman asunnon myynnistä tai vaihtamisesta saatu voitto on verovapaata tuloa, jos
– olet omistanut luovutettavan huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai osuudet taikka rakennuksen
vähintään kaksi vuotta ja
– olet käyttänyt huoneistoa tai rakennusta omistusaikanasi ennen luovutusta yhtäjaksoisesti vähintään
kahden vuoden ajan omana tai perheesi vakituisena asuntona.
Kopio verottajan sivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei2047225- 1722249
- 1131778
- 511440
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651403Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢571216Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1021145Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?71086- 411049
Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan2671029