Tällainen olisi meidän tapaus: Noin kahdeksan vuotta sitten perustimme yrityksen syntymäpaikkakunnallemme. Vakituinen asuntomme jäi kuitenkin silloiselle asuinpaikkakunnallemme,
hoidimme yritystä mieheni kanssa vuorotellen ja kumpainenkin asui omalla "vuorollaan" äitini
omistamassa omakotitalossa. Vuosia sitten ostimme talon sisaruksiltani, mutta varsinainen
paperien muutto tehtiin minun osaltani kaksi vuotta sitten ja mieheni osalta vuosi sitten.
Eli kysymys kuulluu: voimmeko myydä talon ilman myyntivoittoveroa nyt vaikka vain minä olen
virallisesti asunut siinä kaksi vuotta? Vaikuttaako mitään se, että käytännössä talo on ollut käytössämme
sen kahdeksan vuotta, minkä myös verottaja tietää, koska en ole vähentänyt matkakuluja yrityksen
verotuksessa jokaiselta päivältä vaan ainoastaan "meno maanantaina, paluu lauantaina"-peritaattella.
Kiitos hänelle, joka tietää.
vähän lakitietoa kaivataan..
2
458
Vastaukset
- a121
Laki sanoo, että 2 vuotta vakituisena asuntona. Ja vakituinen asuinpaikka on se, mikä on Väestörekisterikeskuksessa.
Eli jos omistatte talon 50-50, ja sinulla tuo 2 vuotta täyttyy, mutta miehelläsi ei, niin yksinkertaisesti sinun osuudestasi ei mene myyntivoiton veroa, mutta miehesi osuudesta luonnollisesti menee. - ..
1. Oman asunnon myynnistä tai vaihtamisesta saatu voitto on verovapaata tuloa, jos
– olet omistanut luovutettavan huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet tai osuudet taikka rakennuksen
vähintään kaksi vuotta ja
– olet käyttänyt huoneistoa tai rakennusta omistusaikanasi ennen luovutusta yhtäjaksoisesti vähintään
kahden vuoden ajan omana tai perheesi vakituisena asuntona.
Kopio verottajan sivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1303877Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso83209Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai332867Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani122762Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1332461- 492038
"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For901245Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es611235Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t361129Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 781119