Kuinka onnistuu Subarun jatkuvatoimista nelivetoa särkemättä jarrujen katsastus. Siinähän mitataan pyöräpari kerrallaan aloittaen etupyöristä. Elikkä esim. etupyörät testirullilla ja takapää liikkumatta lattiaa vasten. Onko kokemuksia tästä. Saattaa nimittäin vaikuttaa auton ostopäätökseen.
Subarun jarrutesti
18
7564
Vastaukset
- bluesboy
Ei hätää, katsastusasemat ei yleensä testaa nelivetoautoja dynamometrin rullilla. Poikkeuksena tietysti kytkettävät ja osa-aika nelivedot. Mun Subaruiden jarrut on aina testattu ajamalla katsastusaseman koeajoradalla. Ei taida olla suomessa katsastusasemilla nelivetojarrudynametrejä, en ole ainakaan nähnyt käytössä.
- rahikaisella
Ei mitattu Imprezan jarruja katsastuksessa. Joillakin asemilla ja korjaamoilla on ns. vapaarrullat, jotka laitetaan toisen akselin alle mittauksen ajaksi. Kyllä minä ainakin haluaisin, että autoni jarrut mitattaisiin joskus. ABS-pitää auton suorassa jarrutuksen aikana vaikka yhden pyörän jarruissa olisikin tehovajetta. Mutta pysähtymismatka alkaa venyä, jos kaikki pyörät ei jarruta kunnolla.
- Subaruun
Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.
- 4WD
Subaruun kirjoitti:
Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.
Täysin pykälien mukaista on testata jarrut myös kokeilemalla. Mitä olen merkkifoorumilta lukenut niin useimmissa paikoissa on suorat ohjeet, että 4WD -> ei testata rullilla, näinollen katsastajan eikä omistajan tarvitse ottaa riskiä, että jotain hajoaisi. Ja kyllä, itsellänikin on Subaru ja katsastusinsinööri totesi heti alkuun kysymättä, että testaa jarrut pihalla.
- PH
Subaruun kirjoitti:
Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.
Itse olen kolme kertaa katsastanut Foresterin. Ensimmäisellä kerralla ajoi normaaleille rullille, kaksi seuraavaa kertaa jätti ajamatta. Millään kerralla en ilmaissut mitään toivetta toimenpiteen suhteen.
Foresterin ja Outbackin kohdalla tosin taka-akselin viskolukko aikaansaa rullilla hieman virheellisen tuloksen mittaukseen, mitä eivät kaikki katsastajat sitten ymmärrä.
Maahantuojan kantahan on se, että voi testata normaalisti dynamometrillä. - jaana-kaisa
PH kirjoitti:
Itse olen kolme kertaa katsastanut Foresterin. Ensimmäisellä kerralla ajoi normaaleille rullille, kaksi seuraavaa kertaa jätti ajamatta. Millään kerralla en ilmaissut mitään toivetta toimenpiteen suhteen.
Foresterin ja Outbackin kohdalla tosin taka-akselin viskolukko aikaansaa rullilla hieman virheellisen tuloksen mittaukseen, mitä eivät kaikki katsastajat sitten ymmärrä.
Maahantuojan kantahan on se, että voi testata normaalisti dynamometrillä.Porvoon A-katsastus testaa dynossa.
Mulla vaihettiin just Legacyn viscolukko.
Korjaaja sanoi että kyllä kestää dynon.
Tiijä sitte.
Viscon vaihto 1180 euroa. - 4x4=16
jaana-kaisa kirjoitti:
Porvoon A-katsastus testaa dynossa.
Mulla vaihettiin just Legacyn viscolukko.
Korjaaja sanoi että kyllä kestää dynon.
Tiijä sitte.
Viscon vaihto 1180 euroa.ei ne tsekkaa Haldex -skodaa tai volkkariakaan dynossa ,kummastakin on tietoa.
No jarrut on ollu aina ehjät. tietty.
- JiveSimo
http://www.panoramio.com/photo/19427627
Tuli mieleen kysyä täältä, kun kavereiden kanssa väiteltiin.
Vai mikähän on merkki??- -
Näyttäisi, ettei ole symmetrinen (Subarun) neliveto vaan eturenkaille on erillinen voimansiirto; http://www.subaru.com/engineering/all-wheel-drive/why-is-symmetrical-awd-better.html ('efficiant design' ja oikeanpuolinen kuva).
- nissannissannissanni
siilä kuten joku jo sanoikin erimittaiset vetoakselit eli ei symmtrical ja tuo on joku rungollinen maasturi (kopin voi poistaa rungolta)mutta mikä siinäpä kysymys, auto korjaajia paikalla?
- 14+16
...olevia pyöriä pyöritetään erisuuntiin. Samoin sitten takana.
Aikoinaan lapsena, kotona vanhan neliveto traktorin etupyötän kumia korjatessa tutustuin moiseen ilmiöön.
Etukuormaajalla painettiin eturenkaat ylös maasta - renkaat pyörivät eri suuntiin vapaana ollessaan. Takapää oli tukevasti maassa. - katsastukseen
nimittäin viime viikolla Outback -08 diesel (niitä ensimmäisiä, 39 000 km, pääkaupunki ajoa) katsastettiin A-katsatusasemalla Hyrylässä. Meni ensin päästömittaukseen ja tää ei ole sitten huuli, katsastaja meni korjaamaan haistajan asentoa kun ihmetteli päästön pienuutta, ei siinä sitten ollut K arvo kuin 0,07 (sallittu 1,5). Mainitsi, että niin usein ensimmäinen katsastus dieseleillä näyttää pahalta, mutta hyvä näin.
Seuraavaksi ajoi auton pyörien tai kaiketi tarkemmin iskareiden tärinä testiin, oli kuulemma tasaista joka pyörällä ja perään pahoitteli, että jarruja EI VOI näissä jatkuva neliveto autoissa MITATA mutta jarrulevyt näyttävät hyviltä, että kunnossa nuo jarrut lienevät.
Oli muutkin osa-alueet kunnossa, ensi kertaa näin kun katsottiin turvavyöt sentti sentiltä ja penkejä ravisteli???- velivaan
on vuosittain katsatettu.
Jarrut testataan katsastusasemalla siten, että akselilla olevia pyöriä pyöritetään eri suuntiin.
Dynamo voi siis mitata oikean etupyörän jarrun ja (pyörimissuunnan vaihduttua) sitten vasemman etupyörän jarrun. Samalla tavalla mitataan taka-akselin pyörät. - kalle kustaa
velivaan kirjoitti:
on vuosittain katsatettu.
Jarrut testataan katsastusasemalla siten, että akselilla olevia pyöriä pyöritetään eri suuntiin.
Dynamo voi siis mitata oikean etupyörän jarrun ja (pyörimissuunnan vaihduttua) sitten vasemman etupyörän jarrun. Samalla tavalla mitataan taka-akselin pyörät.Eikös siellä käy aika hulina keskitasauspyörästössä kun ristiin pyöritetään. Pienet kruunupyörät on aika kovilla lautaspyörien valissä...
Muistelen vain ralliajoiltani että eipä sellanen erisuuntiin pyörittämien ollut terveellistä perinteisessä tasaupyörästössä ( banjossa ) kitkalukon lukon kanssa...
No, neljä Subarua omistaneena koskaan ei pantu jarrudynoon. Suzukista ja Nissanista sai mekaanisesti nelivedon pois ja niinä kyllä syynättiin.
Tojosta en muista.
- leka sy 2009
no kuka tietää varmasti voiko testata jarrut katsastuksessa dynamometrissä? katsastus lähestyy. tietoa kaivataan.
- velivaan
... kirjoittelin tuossa aiemminkin hieman ylempänä.
Minun Legacy vm99 on edelleen katsastettu kertomallani tavalla.
Se, että renkaat mitattavalla akselilla pyörii eri suuntiin ei ole särkenyt mitään. Tasauspyörästön lukkoa ei akselilla siis ole.
Mikäli tasauspyörästö hajoaa moisessa (muutamia sekuntteja) kestävässä testissä, niin sen PITÄÄ hajota myös talvella, kun sutitetaan (toisella pyörällä) millä tahansa autolla.
... vaikkapa takavetoisella nuorisotojotalla. Niissä kyllä menee ensin kytkin, eikä SE tasauspyörästö ja renkaiden pyörimisnopeuden ero ja kesto on varmasti paljon suurempi. Joskus oli toinen pyörä seis minuuttitolkulla ja toinen pyöri tuplanopeudella auton liikkumatta mihinkään... nimimerkillä "kokemusta on" - PH
No voi, harvassa paikassa näin kuitenkaan tehdään.
Sun auton viskon sisällä oleva neste vaan hieman lämpiää toimenpiteessä, ei muuta. Toki ei niihin rullille tarvii jäädä asumaan...
- ei hajoooo...
elä huoli, eilen käytin Suben katastuksessa ja jarrut testattiin ajamalla ei testerissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4402528Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek142360Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2521475Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821129Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel621046Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4171038Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41908- 153905
- 56859
- 79845