Subarun jarrutesti

Jiveman

Kuinka onnistuu Subarun jatkuvatoimista nelivetoa särkemättä jarrujen katsastus. Siinähän mitataan pyöräpari kerrallaan aloittaen etupyöristä. Elikkä esim. etupyörät testirullilla ja takapää liikkumatta lattiaa vasten. Onko kokemuksia tästä. Saattaa nimittäin vaikuttaa auton ostopäätökseen.

18

7688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bluesboy

      Ei hätää, katsastusasemat ei yleensä testaa nelivetoautoja dynamometrin rullilla. Poikkeuksena tietysti kytkettävät ja osa-aika nelivedot. Mun Subaruiden jarrut on aina testattu ajamalla katsastusaseman koeajoradalla. Ei taida olla suomessa katsastusasemilla nelivetojarrudynametrejä, en ole ainakaan nähnyt käytössä.

    • rahikaisella

      Ei mitattu Imprezan jarruja katsastuksessa. Joillakin asemilla ja korjaamoilla on ns. vapaarrullat, jotka laitetaan toisen akselin alle mittauksen ajaksi. Kyllä minä ainakin haluaisin, että autoni jarrut mitattaisiin joskus. ABS-pitää auton suorassa jarrutuksen aikana vaikka yhden pyörän jarruissa olisikin tehovajetta. Mutta pysähtymismatka alkaa venyä, jos kaikki pyörät ei jarruta kunnolla.

      • Subaruun

        Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.


      • 4WD
        Subaruun kirjoitti:

        Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.

        Täysin pykälien mukaista on testata jarrut myös kokeilemalla. Mitä olen merkkifoorumilta lukenut niin useimmissa paikoissa on suorat ohjeet, että 4WD -> ei testata rullilla, näinollen katsastajan eikä omistajan tarvitse ottaa riskiä, että jotain hajoaisi. Ja kyllä, itsellänikin on Subaru ja katsastusinsinööri totesi heti alkuun kysymättä, että testaa jarrut pihalla.


      • PH
        Subaruun kirjoitti:

        Subarun jarrut voidaan testata ihan tavallisella dynamometrillä, kunhan dynolla ei olla yli 30s/akseli kauempaa. Lisäksi yleensä dynoissa voidaan jarruttaa yhtä pyörää kerralla, jolloin onnistuu lähes kaikkien nelivetoautojen jarrutestaus. Katsastusasemat toimivat väärin, jos jarruja ei testata dynolla, koska aina voidaan käyttää rullia. Varsinkaa takajarrujen heittoa ei koeajolla pysty toteamaan.

        Itse olen kolme kertaa katsastanut Foresterin. Ensimmäisellä kerralla ajoi normaaleille rullille, kaksi seuraavaa kertaa jätti ajamatta. Millään kerralla en ilmaissut mitään toivetta toimenpiteen suhteen.

        Foresterin ja Outbackin kohdalla tosin taka-akselin viskolukko aikaansaa rullilla hieman virheellisen tuloksen mittaukseen, mitä eivät kaikki katsastajat sitten ymmärrä.

        Maahantuojan kantahan on se, että voi testata normaalisti dynamometrillä.


      • jaana-kaisa
        PH kirjoitti:

        Itse olen kolme kertaa katsastanut Foresterin. Ensimmäisellä kerralla ajoi normaaleille rullille, kaksi seuraavaa kertaa jätti ajamatta. Millään kerralla en ilmaissut mitään toivetta toimenpiteen suhteen.

        Foresterin ja Outbackin kohdalla tosin taka-akselin viskolukko aikaansaa rullilla hieman virheellisen tuloksen mittaukseen, mitä eivät kaikki katsastajat sitten ymmärrä.

        Maahantuojan kantahan on se, että voi testata normaalisti dynamometrillä.

        Porvoon A-katsastus testaa dynossa.
        Mulla vaihettiin just Legacyn viscolukko.
        Korjaaja sanoi että kyllä kestää dynon.
        Tiijä sitte.
        Viscon vaihto 1180 euroa.


      • 4x4=16
        jaana-kaisa kirjoitti:

        Porvoon A-katsastus testaa dynossa.
        Mulla vaihettiin just Legacyn viscolukko.
        Korjaaja sanoi että kyllä kestää dynon.
        Tiijä sitte.
        Viscon vaihto 1180 euroa.

        ei ne tsekkaa Haldex -skodaa tai volkkariakaan dynossa ,kummastakin on tietoa.
        No jarrut on ollu aina ehjät. tietty.


    • JiveSimo
      • -

      • nissannissannissanni

        siilä kuten joku jo sanoikin erimittaiset vetoakselit eli ei symmtrical ja tuo on joku rungollinen maasturi (kopin voi poistaa rungolta)mutta mikä siinäpä kysymys, auto korjaajia paikalla?


    • 14+16

      ...olevia pyöriä pyöritetään erisuuntiin. Samoin sitten takana.

      Aikoinaan lapsena, kotona vanhan neliveto traktorin etupyötän kumia korjatessa tutustuin moiseen ilmiöön.
      Etukuormaajalla painettiin eturenkaat ylös maasta - renkaat pyörivät eri suuntiin vapaana ollessaan. Takapää oli tukevasti maassa.

    • katsastukseen

      nimittäin viime viikolla Outback -08 diesel (niitä ensimmäisiä, 39 000 km, pääkaupunki ajoa) katsastettiin A-katsatusasemalla Hyrylässä. Meni ensin päästömittaukseen ja tää ei ole sitten huuli, katsastaja meni korjaamaan haistajan asentoa kun ihmetteli päästön pienuutta, ei siinä sitten ollut K arvo kuin 0,07 (sallittu 1,5). Mainitsi, että niin usein ensimmäinen katsastus dieseleillä näyttää pahalta, mutta hyvä näin.
      Seuraavaksi ajoi auton pyörien tai kaiketi tarkemmin iskareiden tärinä testiin, oli kuulemma tasaista joka pyörällä ja perään pahoitteli, että jarruja EI VOI näissä jatkuva neliveto autoissa MITATA mutta jarrulevyt näyttävät hyviltä, että kunnossa nuo jarrut lienevät.
      Oli muutkin osa-alueet kunnossa, ensi kertaa näin kun katsottiin turvavyöt sentti sentiltä ja penkejä ravisteli???

      • velivaan

        on vuosittain katsatettu.

        Jarrut testataan katsastusasemalla siten, että akselilla olevia pyöriä pyöritetään eri suuntiin.

        Dynamo voi siis mitata oikean etupyörän jarrun ja (pyörimissuunnan vaihduttua) sitten vasemman etupyörän jarrun. Samalla tavalla mitataan taka-akselin pyörät.


      • kalle kustaa
        velivaan kirjoitti:

        on vuosittain katsatettu.

        Jarrut testataan katsastusasemalla siten, että akselilla olevia pyöriä pyöritetään eri suuntiin.

        Dynamo voi siis mitata oikean etupyörän jarrun ja (pyörimissuunnan vaihduttua) sitten vasemman etupyörän jarrun. Samalla tavalla mitataan taka-akselin pyörät.

        Eikös siellä käy aika hulina keskitasauspyörästössä kun ristiin pyöritetään. Pienet kruunupyörät on aika kovilla lautaspyörien valissä...

        Muistelen vain ralliajoiltani että eipä sellanen erisuuntiin pyörittämien ollut terveellistä perinteisessä tasaupyörästössä ( banjossa ) kitkalukon lukon kanssa...

        No, neljä Subarua omistaneena koskaan ei pantu jarrudynoon. Suzukista ja Nissanista sai mekaanisesti nelivedon pois ja niinä kyllä syynättiin.
        Tojosta en muista.


    • leka sy 2009

      no kuka tietää varmasti voiko testata jarrut katsastuksessa dynamometrissä? katsastus lähestyy. tietoa kaivataan.

      • velivaan

        ... kirjoittelin tuossa aiemminkin hieman ylempänä.

        Minun Legacy vm99 on edelleen katsastettu kertomallani tavalla.

        Se, että renkaat mitattavalla akselilla pyörii eri suuntiin ei ole särkenyt mitään. Tasauspyörästön lukkoa ei akselilla siis ole.

        Mikäli tasauspyörästö hajoaa moisessa (muutamia sekuntteja) kestävässä testissä, niin sen PITÄÄ hajota myös talvella, kun sutitetaan (toisella pyörällä) millä tahansa autolla.

        ... vaikkapa takavetoisella nuorisotojotalla. Niissä kyllä menee ensin kytkin, eikä SE tasauspyörästö ja renkaiden pyörimisnopeuden ero ja kesto on varmasti paljon suurempi. Joskus oli toinen pyörä seis minuuttitolkulla ja toinen pyöri tuplanopeudella auton liikkumatta mihinkään... nimimerkillä "kokemusta on"


      • PH

        No voi, harvassa paikassa näin kuitenkaan tehdään.

        Sun auton viskon sisällä oleva neste vaan hieman lämpiää toimenpiteessä, ei muuta. Toki ei niihin rullille tarvii jäädä asumaan...


    • ei hajoooo...

      elä huoli, eilen käytin Suben katastuksessa ja jarrut testattiin ajamalla ei testerissä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe