Myrkkysieni

Justina

Taisin nyt kerätä vähän tuntemattomia sieniä. Toivottavasti ei kyse myrkkysienistä. Olen yrittänyt tutkailla sienisivustoja, vaan ei vastaavaa löydy.

Uskalsin ottaa sienet, koska olen lapsesta lähtien oppinut, että 'maitoa' erittävät sienet voi poimia.

Nyt kyseessä olevat sienet kasvoivat ryteikössä kuusen alla. Koko suhteellisen pieni. Ulkonäkö kuin vaalean kangasrouskun, mutta pinta oli limainen kuin haaparouskussa. Oletinkin niiden olevan pieniä haaparouskuja, vaan en sitten tiedä. Sisareni väittää toista. Mutta ryöpättyä ja suolattua tuli. Onko tulossa hautajaiset?

Sienisivustojen kuvien perusteella olisin olettanut, että kyse olisi kuusenleppärouskusta, vaan kun erittyvä neste oli valkoista, joka tietysti tummui.

5

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruma mies

Yli puoli vuosisataa sitten mummini opetti, että kaikki maitosienet ovat keitettynä syötäviä. Olen uskonut neuvoa ja poiminut, käsitellyt, syönyt ja syöttänyt perheelleni noin tuhat kiloa rouskuja.

Mummini eli tällä menetelmällä melkein 90-vuotiaaksi. Äitini on elänyt tällä menetelmällä yli 80-vuotiaaksi ja aikoo jatkaa elämistä. Myös vaimoni, lapseni, lapsenlapseni ja minä itse olemme pärjänneet hyvin ja pysyneet terveinä.

Tiettävästi yksi valkoista maitoa erittävä rousku (olisiko lehtorousku nimeltään?) on keitettynäkin syötäväksi kelpaamaton, mutta sekään ei myrkyllisyyden vaan pahan maun takia.

Yhteenveto: Päätä itse.

• Justina

Helpotti. Tuohon samaan maitosienijuttuun minäkin olen luottanut. Ehkei hautajaisia sittenkään ole tulossa. ;)

Täytyykin katsoa, minkälainen tuo lehtorousku on. Jos nimi yhtään viittaa kasvupaikkaan, niin minun poimimissani ei lehtorouskua ole.

• Justina
        Justina kirjoitti:

Helpotti. Tuohon samaan maitosienijuttuun minäkin olen luottanut. Ehkei hautajaisia sittenkään ole tulossa. ;)

Täytyykin katsoa, minkälainen tuo lehtorousku on. Jos nimi yhtään viittaa kasvupaikkaan, niin minun poimimissani ei lehtorouskua ole.

Ilmeisesti kyse tästä sienestä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvashaaparousku

• ruskutus

olisi yksi yleinen, harmaarousku. Maitiaisneste valkoista, 15min. kuluttua ruskean harmaaksi värjäytyvää. Koivun juurisieni. Maultaan kirpeä.

• rouskuttajat

Totennäköisesti haaparousku

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5295
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      193
      5007
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      86
      3486
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3008
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      30
      2384
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      253
      1826
    7. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      4
      1445
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      108
      1374
    9. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1355
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      76
      1082
    Aihe