Onko Bella 571 merikelpoinen ?

Bella merellä

Ne joilla on omakohtaista kokemusta veneestä, voisitteko rehellisesti kertoa onko Bella 571 veneestä yhteyspeliksi saaristomerelle- Venematka on noin 7 mpk ja muutama isompi selkä matkalla. Edellisellä Bellalla HT560, tuuliraja oli tuolla 10-12 m/s, ja silloin joutui jo laskemaan vauhtia reilusti. Olisin kiitollinen jos oman Bella 571:nsä myyjät eivät sotkisi keskustelua markkinointitarkoituksessa.

7

5455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bellboy

      Sama runkohan noissa on ja jos merellä haluat päästä kaikissa keleissä ajamaan täysillä, niin rupea katselemaan venettä pari kertaa suuremmasta kokoluokasta.

      • Bella merellä

        keleissä ole tarkoitus, rahat ei riitä Targaan. Spekulaatioiden sijasta olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia niiltä jotka ovat veneen omistaneet, mikä on käytännössä merikelpoisuus.


    • bellan kiertäjä

      jos vertaat alle 6 metrisen veneen merikelpoisuutta toiseen samankokoiseen ja painoiseen liukuvaan veneeseen ei nissä juurikaan ole eroa käytännössä. Lisää merikelpoisuutta saat hankkimalla isomman veneen. Hytti tuo lämpöä matkustajille, mutta lisääntynyt tuulipinta ja painopisteen nousu ei ainakaan paranna ominaisuuksia avoveneeseen verrattuna.

      Jos puhutaan mukavuudesta ja haluat hyvän yhteysveneen niin katso TG:tä, tai muita vastaavia jossa ei istuta nokassa.

    • Nmmak

      Bella 560HT:ssä ja 571C:ssä on sama runko, vain hytti on erilainen.

      Kolme kautta olen ajanut 571C:llä, perässä Hondan 90 heppanen kone.

      Plussat ja miinukset:

      Hytin tilat suhteessa veneen kokoon. Pistopunkissa nukkuu kaksi aikuista, ja Wallaksen lämmitin pitää hytin lämpimänä
      Umpinainen hytti eli ei tarvitse erikseen pukeutua venematkaa varten viileillä keleille. Lisäksi hyttiin voi jättää arvotavaraa...jos ulkaltaa.
      Säilytystilat mainiot niin hytissä kuin keulassa
      Runko ei roiski aallokossa

      -Melko äänekäs aallokossa, umpinainen hytti voimistaa runkoääniä, kuten muissakin hyttiveneissä
      -korkeahko hytti aiheuttaa sivutuuliherkkyyttä ajossa ja rantautuessa. Ts. tuulisella säällä saa "ajaa" koko ajan
      -runko aika kova, asiaan auttaisi trimmilevyt
      -seisoen ajaminen hankalaa koska kattoluukun takareuna turhan edessä

      Vene on yhteysveneenä ja soveltuu siihen mainiosti. Kovassa kelissä pärjää kunhan laskee vauhtia. Jos verrataan esim. TG:n malleihin, V-kulma on loivempi mutta positiivisena asiana on sisustus, joka jättää TG:n karruudessa taakseen.

      • Bella merellä

        Kiitos valaisevasta analyysista. Oma 560 HT:ni oli vuosimallia 1990, onkohan runko enää sama vai mihin suuntaan kehittynyt. Mikä on sinun käsityksesi kovasta kelistä, minkälaisissa tuulissa/aalloisssa olet vielä turvallisen oloisesti ajellut


      • Nmmak
        Bella merellä kirjoitti:

        Kiitos valaisevasta analyysista. Oma 560 HT:ni oli vuosimallia 1990, onkohan runko enää sama vai mihin suuntaan kehittynyt. Mikä on sinun käsityksesi kovasta kelistä, minkälaisissa tuulissa/aalloisssa olet vielä turvallisen oloisesti ajellut

        Vaikea sanoa kuinka kovassa ja kovassa aallokossa tullut ajeltua mutta jos reilusti avoin aukko niin kyllä vauhtia saa vasta-aallokkoon hiljentää kun tulee reilusti päälle 10 m/s. Trimmitasojen hankinta on kuitenkin edessä jotta keulaa saa painettua alas vasta-aallokkoon ajaessa.

        Bella 571C:n edeltäjä on 570C, saman näköinen mutta runko on parempi 571C:ssä. 572C:ssä on sama runko mutta hyttiä hieman muutettu, mm. ikkunat ja kojelauta (jälkimmäinen huonompaan suuntaan). Tänä vuonna esiteltiin 580C, siinä runkoa ja hyttiä taas päivitetty ja moottoritehoa kasvatettu.

        Eniten arvostan umpinaista hyttiä, siihen kun kerran tottuu niin ei ole paluuta avoveneeseen tai pressujumppaan. Laituriin kun tulet (kuivana), tavarat ja ihmiset ulos, ovi naps kiinni ja lukkoon ja menoksi. ;)


      • bellan kiertäjä

        kumpikaan. Eli sekä TG:t että bellat ovat loivia pohjastaan ja TG vielä suunniteltu kevytkulkuiseksi joka yleensä heikentää keliominaisuuksia. Hyvää TG:ssä on pieni tehontarve ja hyvä nopeus, sekä takana istuminen, bellassa istuminen on selvästi edempänä eli aalot lyö kovemmin. Kelin sieto on aina kiinni matkustajista, toiset ajaa hurjassa kelissä tuttua reittiä, toinen puolestaan pelkää jo pientä keinuntaa. Oleellisesti paremman kelinsiedot saa painavammalla veneella jonka painopiste on matalalla. Eli 6-metrinen bellan avovene on kelissä parempi kuin 570-572. Tuo hytti kun ottaa aika hyvin tuulta ja muokkaa muutenkin kulkuominaisuuksia. Huomaat varmasti eron jo omalla veneelläsi, jos ajat yksin kelissä on meno aivan erilaista kuin jos lastia on 200kg enemmän. Hyväkuntoinen 20-vuotias minor tai seiskarin s-23 trader tarjoaa vähän enemmän kelinsietoa kuin nämä pienet liukuvat koppiveneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7746
    2. 110
      5997
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2977
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe