Hei,
Onko kenelläkään täällä tietoa tai kokemusta, miten menetellä seuraavanlaisessa tilanteessa: Vuokranantaja lupaili suullisesti vuokrata asuntonsa minulle, mutta ei sitten ottanutkaan yhteyttä sovitusti. Asuntonäytössä kaikki jäi vähän auki ja ainoa mistä sovittiin oli, että hän palaisi seuraavalla viikolla asiaan (mitä ei siis tapahtunut). No, avioeron vuoksi en voinut jäädä odottamaan, joten tein vuokrasopimuksen toisen vuokranantajan kanssa. Alkuperäinen tarjokas palasi asiaan viikkoa sovittua ajankohtaa myöhemmin, jolloin kerroin, että minulla ei enää ole tarvetta hänen sijoitusasunnolleen. No, ukko veti herneen nenään ja vaatii nyt vähintään 1 kk:n vuokraa korvaukseksi.
Mahtaako tämä nyt olla ihan laillista? Mitään sopimusta ei siis ole tehtynä. Omistaja vetoaa siihen, että hän on nyt pulassa asuntonsa kanssa, kun en sitä ottanut. Hah, ihan höpönhöpöä - Helsingin keskustasta saa yksiönsä vuokrattua uudelle ihmiselle vaikka päivässä.
Suullinen vuokrasopimus?
2
866
Vastaukset
- Pienvuokranantaja
Helppo kysymys. Laissa lukee seuraavasti:
" 5 §
Vuokrasopimuksen muoto ja sen vaikutus vuokrasuhteen kestoon
Vuokrasopimus ja sen muutos on tehtävä kirjallisesti. Jollei vuokrasopimusta ole tehty kirjallisesti, sen katsotaan olevan voimassa toistaiseksi. Vapaa-ajan asunnoksi vuokratun huoneiston määräaikainen vuokrasopimus voi kuitenkin olla myös suullinen."
Lähde: Finlex
Suullinen sopimus ennen vuokraamisen alkamista ei siis ole lain edessä pätevä. Toisaalta kohteliasta olisi ollut ottaa yhteyttä vuokranantajaan ja kysyä missä mennään. - unohda se
No ei sillä ole oikeasti mitään valtuuksia periä sulta mitään.
Olis tehny heti kirjallisen sopimuksen eikä lupaillu mitään epämääräistä. Yritti varmaan saada jotain isompaa kalaa, mutta ei onnistunu. Sen siitä saa kun rupee ahneeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522