Limaa kurkussa

R.Potilas

Hei,

Minulla on refluksia ja palleatyrä.

Erittäin ärsyttävä ominaisuus on ruuan jälkeen limat kurkussa. Joudun siis rykimään usein, koska limaa kertyy ja kertyy kurkkuun.

Miten tuon liman erittämisen saisi torjuttua ? En ole käyttänyt lääkkeitä pitkiin aikoihin, koska noudatan ruokavaliotani/sääntöä.

23

14417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaazaa

kuitenkaan kaikilla; Gaviscon Advance (Saa tilattua vain ulkomailta)

• R.potilas

Kiitos ei !

• jaazaa
        R.potilas kirjoitti:

Kiitos ei !

mitään suoraviivaista ohjetta, mikä toimisi kaikilla. Jokaisen refluksitauti on täysin tapauskohtainen. Kokeilet itse kaikennäköisiä juttuja, mahdollisesti jotain apteekista saatavia käsikauppalääkkeitä, mahdollisesti lääkityksen muuttamista ja mahdollisesti erilaisia rentoutusmenetelmiä.

Itse olen henkilökohtaisesti oppinut sen, jo ilmeisesti nuoresta iästä tähän refluksitautiin sairastuneena, että ruokavalion merkityksestä on hömpötetty liikaa. Itselläni oli hyvinkin paha refluksitauti viime syksynä, jolloin jopa leikkaus tuntui olevan ainoa vaihtoehto, mutta apu löytyi useamman vuoden uurastuksen jälkeen, useamman eri erikoislääkärin avustuksella. Yksittäisiä ohjeita ja neuvoja voidaan antaa, mutta itse löydät sen parhaan ratkaisun, niin se on käynyt minulla ja niin se on käynyt varmasti monella muullakin, ja aivan kaikkiin lääkäreiden, varsinkaan yleislääkäreiden, ohjeistuksellekaan en antaisi kovin suurta painoarvoa.

Itse opit aikaa myöden tuntemaan mitkä vähentää vaivoja tai jopa kokonaan poistaa ne. Olemalla itse aktiivinen saatat selättää koko refluksitaudin.

• refluksia täälläkin
        jaazaa kirjoitti:

mitään suoraviivaista ohjetta, mikä toimisi kaikilla. Jokaisen refluksitauti on täysin tapauskohtainen. Kokeilet itse kaikennäköisiä juttuja, mahdollisesti jotain apteekista saatavia käsikauppalääkkeitä, mahdollisesti lääkityksen muuttamista ja mahdollisesti erilaisia rentoutusmenetelmiä.

Itse olen henkilökohtaisesti oppinut sen, jo ilmeisesti nuoresta iästä tähän refluksitautiin sairastuneena, että ruokavalion merkityksestä on hömpötetty liikaa. Itselläni oli hyvinkin paha refluksitauti viime syksynä, jolloin jopa leikkaus tuntui olevan ainoa vaihtoehto, mutta apu löytyi useamman vuoden uurastuksen jälkeen, useamman eri erikoislääkärin avustuksella. Yksittäisiä ohjeita ja neuvoja voidaan antaa, mutta itse löydät sen parhaan ratkaisun, niin se on käynyt minulla ja niin se on käynyt varmasti monella muullakin, ja aivan kaikkiin lääkäreiden, varsinkaan yleislääkäreiden, ohjeistuksellekaan en antaisi kovin suurta painoarvoa.

Itse opit aikaa myöden tuntemaan mitkä vähentää vaivoja tai jopa kokonaan poistaa ne. Olemalla itse aktiivinen saatat selättää koko refluksitaudin.

se ruokavaliokin vaikutus onjoten ei voi tosiaanyleistää. monellaon toiminut.
        kannattaa kokeilla koska se onhelppoa. kokeile kokeile kokeile kokeile hoen
        minäkin kuten kaikki täällä. hyvä jospärjäät ilman lääkkeitä!!!!!!

• R.potilas
        jaazaa kirjoitti:

Hei,

Itse olen sairastanut refluksia koko elämän. Muistan hyvin kun olin pikkulikka ja valittelin äidille että miksi kurkussa tuntuu kuin olisin oksettanut, äiti vain tokasi että olet kai syönyt liikaa rasvaa. No ei oikein rasva iskenyt kun syötiin aina voita leivän päällä ja voi on niin suolaista. Muitakin oireita tuli, mutta kukaan ei tiennyt mistä on kyse.

Sitten kun olin jo aikuinen ja olin raskaana, hapot nousi ylös tosi helposti. Ostin apteekista jotain juotavaa joka helpotti oloa. Olin toisenkin kerran raskaana ja taas hapot nousi ylös jne.

Meni monia vuosia ennen kuin oireet pahentui. Ääni katosi tuon tuosta ja jouduin käyttämään astmapiippua. Jouduin tähystykseen ja lääkäri löyti palleatyrän ja helikobakteerin, diagnoosi, refluksiatauti.

Olen muutaman vuoden noudattanut ruokavaliotani ja pärjään ilman lääkkeitä. Oloa helpotti myös se, kun painoni tippui. Eipä olen enää hengenahdistua.

Tämä lima eritys on oikeestaan pahentunut, koska ennen se ei niin häirinnyt.

Kyllä minä halusin tietää onko mahdollisesti joku päässyt eroon limasta tai onko se mahdollisesti vähentynyt. Tottakai itse tietää, mutta kun tätä sattuu ihan milloin vaan, en siis kysellyt esim. mikä ruoka aiheuttaa närästystä jne.

• refluksi hoitoon
      • .......

vaikeaa tuon kurkun kanssa ja limaa niin,ettei henki kulje.Ei auta edes nexium 40mg.

• R.potilas

Kiitos ei !

• R.potilas

Hei, ja kiitos teille kuitenkin.

En tilaa nuita tuotteita ollenkaan.

Eli jos ei ole muita apuja niin ei voi mitään, kärsitään.

• Laryngo

Vaikka nuo liman eritys ja yskä on luonnollisia kehon puolustusmekanismeja refluksia vastaan,
        ne on todella pirullisia! Ja toinen lisää vaan toista. Ja usein on todettu just yskimisen
        laukaisevan sitä ylösnousua.... Tsemppiä sulle!

Kyllä se virallinen linja siinä refluksiin liittyvässä pitkittyneessä yskässä
        ja lisääntyneessä limanerityksessä painottuu tosiaan yleensä happosalpaajien
        käyttöön, jotta tulehdus ja ärsytys olisi mahdollisimman pientä. Salpaajat
        myös mahdollistaa (n 50% refluksiyskijöillä) sen yskärefluksin rauhoittumisen,
        jos se "käy ylikierroksilla". Toinen suosittu tapa on sen varsinaisen nousun
        estäminen (vaahtokerros mahan sisällön päälle), joista parhaimpia tuloksia on antanut
        tuo yllä mainittu Gaviscon -tuoteperheen vahvempi Gaviscon Advance - versio, jota
        saa esim Britanniasta postitse.

Jäljelle jää "luomukonsteiksi", joita sinä ilmeisesti hait, esim. nämä puheviestinnän (sekä osa astmapotilaiden)
        perinteiset ohjeet, jotka ehkä jo tiedätkin. Rykimisen sijaan minikulaus vettä tai nielaisu
        - aina vaan kun se on mahdollista - helpommin sanottu kuin tehty!
        Höyryhengitys hellii limakalvoja ja voi helpottaa. Vesipulloon puhaltelu (astmapotilailla
        ja puheviestinnässä erilaiset tekniikat!!) voi myös helpottaa. Nämä kaikki
        edistävät ainakin kurkunpään lähistön yleistä hyvinvointia (ja ehkä sitä kautta helpottaa
        myös tuota oireilua) mutta ne ei valitettavasti poista sitä varsinaista syytä (refluksia)... :-(

Jos olet vielä linjoilla, olisi mielenkiintoista kuulla onko sinulla mitään eroa annoskoolla rykimisen ja liman kanssa (kuinka paljon olet pienentänyt refluksin takia sitä tavallista "lautasmalliannosta"?)?
        Miten esim pääruoan jälkeen olet (istutko vai seisotko yleensä)? Itsellä esim. röhinää (silloin tällöin
        ruoan jälkeen), joka helpottuu vähäsen kun olen seisovassa asennossa.

• Gaviscon Advance

Mulla on auttanut Nexium Gaviscon Advance refluksin kurkkuvaivoihin hyvin. Ja tutkimustulokset Britaniassa puhuvat myös sen puolesta että Gavisconista on merkittävä apu.

• Laryngo
        Laryngo kirjoitti:

Vaikka nuo liman eritys ja yskä on luonnollisia kehon puolustusmekanismeja refluksia vastaan,
        ne on todella pirullisia! Ja toinen lisää vaan toista. Ja usein on todettu just yskimisen
        laukaisevan sitä ylösnousua.... Tsemppiä sulle!

Kyllä se virallinen linja siinä refluksiin liittyvässä pitkittyneessä yskässä
        ja lisääntyneessä limanerityksessä painottuu tosiaan yleensä happosalpaajien
        käyttöön, jotta tulehdus ja ärsytys olisi mahdollisimman pientä. Salpaajat
        myös mahdollistaa (n 50% refluksiyskijöillä) sen yskärefluksin rauhoittumisen,
        jos se "käy ylikierroksilla". Toinen suosittu tapa on sen varsinaisen nousun
        estäminen (vaahtokerros mahan sisällön päälle), joista parhaimpia tuloksia on antanut
        tuo yllä mainittu Gaviscon -tuoteperheen vahvempi Gaviscon Advance - versio, jota
        saa esim Britanniasta postitse.

Jäljelle jää "luomukonsteiksi", joita sinä ilmeisesti hait, esim. nämä puheviestinnän (sekä osa astmapotilaiden)
        perinteiset ohjeet, jotka ehkä jo tiedätkin. Rykimisen sijaan minikulaus vettä tai nielaisu
        - aina vaan kun se on mahdollista - helpommin sanottu kuin tehty!
        Höyryhengitys hellii limakalvoja ja voi helpottaa. Vesipulloon puhaltelu (astmapotilailla
        ja puheviestinnässä erilaiset tekniikat!!) voi myös helpottaa. Nämä kaikki
        edistävät ainakin kurkunpään lähistön yleistä hyvinvointia (ja ehkä sitä kautta helpottaa
        myös tuota oireilua) mutta ne ei valitettavasti poista sitä varsinaista syytä (refluksia)... :-(

Jos olet vielä linjoilla, olisi mielenkiintoista kuulla onko sinulla mitään eroa annoskoolla rykimisen ja liman kanssa (kuinka paljon olet pienentänyt refluksin takia sitä tavallista "lautasmalliannosta"?)?
        Miten esim pääruoan jälkeen olet (istutko vai seisotko yleensä)? Itsellä esim. röhinää (silloin tällöin
        ruoan jälkeen), joka helpottuu vähäsen kun olen seisovassa asennossa.

olet sama Refluksipotilas, joka kirjoitteli syyskuun alussa - onko ne hengenahdistukset edelleenkin poissa kuvioista? Onko siinä äänen särkymisessä tapahtunut mitään muutosta?

• R.potilas
        Laryngo kirjoitti:

olet sama Refluksipotilas, joka kirjoitteli syyskuun alussa - onko ne hengenahdistukset edelleenkin poissa kuvioista? Onko siinä äänen särkymisessä tapahtunut mitään muutosta?

Hei,

Hengenahdistusta ei ole enää tullut sen jälkeen kun painoni tippui alas. Nyt on kevyempi olo ja palleatyrällä tilaa. Äänenkäheyskin hävisi.
        Väärällä kyljellä nukkuessa tuntuu ettei ilma kunnolla kulje, joten vaihdan asentoa.

Vielä ääneni särkyy jos limaa ilmestyy kurkkuun.

Heräsinpä alkuviikolla yöllä siihen, että nukuin väärässä asennossa ja palleatyräni kipeytyi. Ei siihen enää auttanut asennon vaihtelu.

• R.potilas
        Gaviscon Advance kirjoitti:

Mulla on auttanut Nexium Gaviscon Advance refluksin kurkkuvaivoihin hyvin. Ja tutkimustulokset Britaniassa puhuvat myös sen puolesta että Gavisconista on merkittävä apu.

Hei,

Minulla oli paha refluksia, niin että välillä olin sairaalassa ja käytin astapiippuakin.

Ruokavalio tuli apuuni ja kun painoni putosi 12 kiloa oli oloni parempi. Palleatyrälläkin on tilaa olla eikä se enää niin usein kiukuttele, kuin ennen. En osaisi elää enää silleen kuin ennen. Nykyään syön vähän kerrallaan ja usein per päivä. Ilalla en syö mitään koska hapot nousee kurkkuun/henkeen ja joudun rykimiseen herämään.

On se paljon elämäntavastakin kiinni, ahmiiko ja onko iltasyöminen, rasvaiset ruuat jne.

• refluksia täälläkin

että oot aktiivinen ja yrität tehä asialle jotakin, monet on vaan ja valittaa.
      tää palsta on hyväkysellä vinkkejä ja kokemuksia! oon huomannu et monet
      jutut on ihan täysin samoja kun mulla.

• refluksia täälläkin

ite ihmettelin teen vaikutusta kunne s kuuln täältä
        et se voi aiheuttaa kanssa oireita, ite en olis yhdistäny teetä ja
        närästystä. mutta auttooi kun lopetin. lähettäkää lisää
        vinkejä!! kiva kuulla muitten stooreja, niistä aina oppii uusia juttuja.

• R.potilas
        refluksia täälläkin kirjoitti:

Hei,

Juon aamuisin kahvia yhden kupillisen ja klo 11 kupillisen teetä. Voisikohan tuolla teellä olla tosiaan olla vaikutusta, sillä töiden jälkeen en juo kumpaakaan ja ei ryitä.

Kiitos sulle, tämä täytyy testata. ;)

• R.potilas

Hei,

Totta, että kiva lukea toisten hyviä vinkkejä.

Olen myös yrittänyt auttaa muita mahdollisuuksien mukaan.

• 35

täälläkin. On mielenkiintoista kuulla erilaisten refluksikkojen kertomuksia
        ja havaita sekä samankaltaisuuksia että tietenkin eroavaisuuksiakin.
        Ja samalla saa niksejä mitä voi ehkä joskus kokeilla.

Sellainen, jolla refluksitautia ei ole, ei oikein ymmärrä kuinka
        hankala tauti tämä saattaa olla - ja varsinkin nuo ruokatorven
        ulkopuoliset oireet :-(

Tsemppiä kaikille ja refluksettomia hetkiä!

• Laryngo
        35 kirjoitti:

täälläkin. On mielenkiintoista kuulla erilaisten refluksikkojen kertomuksia
        ja havaita sekä samankaltaisuuksia että tietenkin eroavaisuuksiakin.
        Ja samalla saa niksejä mitä voi ehkä joskus kokeilla.

Sellainen, jolla refluksitautia ei ole, ei oikein ymmärrä kuinka
        hankala tauti tämä saattaa olla - ja varsinkin nuo ruokatorven
        ulkopuoliset oireet :-(

Tsemppiä kaikille ja refluksettomia hetkiä!

tuo oli Laryngolta - laskutoimitukset menee vahingossa väärään ruutuun :-)

• refluksitauti
        Laryngo kirjoitti:

tuo oli Laryngolta - laskutoimitukset menee vahingossa väärään ruutuun :-)

Meitsi juo jonkun 3-4:ään kuppiin päivässä teetä ja oireita minulla kyllä on, mutta miten tee voi jotkut oireet tehdä? Jostain kyllä luin että nimenomaan vihreä tee on hyväksi refluksitaudissa. Minulla kyllä tuntuu oireita olevan syön mitä tahansa ja juon mitä tahansa, en usko että nämä oireet enää ikinä poistuu kokonaan, kun kerran ovat tulleet. :(

• R.potilas
        refluksia täälläkin kirjoitti:

Hei,

Huomasin todellakin että tavallinen tee aiheuttaa sitä röikimistä. Olen nyt sitten juonut kamomillateetä, kun sain flunssan, ei ryitä ollenkaan. Vielä ei ole onneksi tullut yskä kun testaan teetä. ;)

Nyt vuorostaan limaa tulee nenästä ja tuntuu että koko päässä on limassa. :\

• Laryngo
        refluksitauti kirjoitti:

Meitsi juo jonkun 3-4:ään kuppiin päivässä teetä ja oireita minulla kyllä on, mutta miten tee voi jotkut oireet tehdä? Jostain kyllä luin että nimenomaan vihreä tee on hyväksi refluksitaudissa. Minulla kyllä tuntuu oireita olevan syön mitä tahansa ja juon mitä tahansa, en usko että nämä oireet enää ikinä poistuu kokonaan, kun kerran ovat tulleet. :(

niissä tietyissä teelaaduissa tosiaan muuta huonoa ole kuin se
        kofeiini, joka tuppaa rentouttaa sitä ruokatorven alasulkijaa (ja toisillahan
        ei sitten mikään tee aiheuta yhtään mitään mihinkään suuntaan).
        Kofeiiniton tee on siis ok kaikkien lähteiden mukaan.
        Ehkä myös joskus liian kuumana teen juominen voi laukaista niitä
        ruokatorvioireita (lähinnä ainakin ruokatorven spasmeja).
        Jos sen teen kanssa syö vaikka pari kolme kunnon voileipää lisukkeineen
        ym, vaikutus on kaiketi sama kuin söisi aterian kanssa nesteitä, jota
        taas ei suositella erityisemmin refluksiohjeistuksessa.

Vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä tarjoavissa sivustoilla (satoja
        englanninkielisiä saatavilla) ja luontaistuotekaupoissa on tarjolla aina
        näitä perinteisiä rauhoittavia/sulatusta nopeuttavia teevaihtoehtoja.
        Jos refluksi on nimenomaan tätä perua, luulisi niitten toimivan (?).
        Itse olen kuullut refluksin yhteydessä esim. vihreä teen, kamomilla- ja fenkoliteen
        juomisesta . Piparminttuteetäkin jotkut suosittelee, vaikka piparminttua yleensä
        rentouttaa alasulkijaa (öljyä käytetään ainakin perinteisesti ilman poistajana mahasta).
        Jotkut vannoo tämän lisäksi teen sekaan lisätyn hunajan vaikutukseen.

En minäkään oikein usko, että kunnon refluksitauti oikein häipyy mihinkään - oireet toki
        voivat olla helpompia ajoittain. Jaksamisia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe