1,8 TSI vai 1,4 TSI 118kW???

Enska65

Haussa uusi Golf VI, ja mietteissä perusmallia tehokkaampi peli. Nyt saisi highline-mallia sekä 1,8 tsi:nä että kahdella ahtimella olevana 1,4 tsi:nä, molemmissa 118kW/160hv.

Kumpi olisi järkevämpi? Olen koeajanut tuon kaksiahtimisen 1,4:n, muikea kone vetämään. Onko kokemusta tuosta 1,8:sta; vetääkö yhtä kivasti alakierroksilta alkaen ja onko yhtä pirteä/pirteämpi? Entä kulutus; onko 1,8:n kulutusero huomattava?

Tuossa 1,8-versiossa saisi vielä samaan hintaan xenonit ja tummat takalasit, joita en kyllä sinänsä tarvitse stadin seudulla lainkaan...

16

2178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golfswagen

      Otapa selvää (tai pyydä myyjää selvittämään), mikä ero vakuutusmaksuissa on! Ne menevät kai iskutilavuuden mukaan; ahtimia ei huomioida.

      Tuosta 1,8-litraisesta minulla ei ole kokemusta. Koeajoin runsas vuosi sitten vanhemman 103-kilowattisen 1,4 TSI:n ja panin tilauksen vetämään samankokoisesta 118-kilowattisesta Variantista (sellaista edes koeajamatta). Vaihteistoksi tietty 7-vaihteinen DSG, koska hintaero manuaaliin oli niinkin vähäinen. Ensimmäinen automaattini (kokemusta lainatuilla ja vuokratuilla tavallisilla automaateilla ajosta toki sentään useamman tuhannen kilometrin verran). Samalla ensimmäinen Volkkarini 29 vuoteen – silloin anno dazumal oli Kupla!

      Ensi kuussa tulee vuosi täyteen; nyt vasta 14 tkm takana. Toistaiseksi ongelmatonta menoa ja hymy herkässä.

      Kulutuksen osalta hieman kaksinaamainen peli: kulkee varsin vähällä, kunhan malttaa ajaa nätisti. Jos piileviä voimavaroja innostuu kaivamaan esiin, näkyy tämä heti tuntuvana kulutuksen lisääntymisenä. Dieselit antavat paljon anteeksi raskasjalkaisellekin.

      • Joe10

        "Kulutuksen osalta hieman kaksinaamainen peli: kulkee varsin vähällä, kunhan malttaa ajaa nätisti. Jos piileviä voimavaroja innostuu kaivamaan esiin, näkyy tämä heti tuntuvana kulutuksen lisääntymisenä."
        Ei ne 160 kaakkia ilmaiseksi hirnu.


    • Enää yksi tehokkaampi vaihtoehto!

      sai vain hetkenaikaa eli, ns. juhlamallia jossa 1.8TSI ja ne on myyty jo kaikki mitä maakiintiöissämme oli. Tuskimpa niitä on lisää saatu! Myyjäsi on pihalla kn lumiukko jos muuta väittää!

      Vakuutusmaksuissa rutka ero 1.4 vs 1.8! Väänössä eroa 10nm isomman hyväksi, mutta vastaavasti vääntöalue on laajempi paperilla ja teoriassa tuossa kompuralla varustetussa. Päästöissä myös tuo 1.4 voittaa tuon 1.8:n.

      • 3bg

        Jos vielä tosiaan jostain sen 1.8 löydät, niin ainakin minä ottain sen syystä että siinä on yksi ahdin vähemmän -> vähentää vikatodennäköisyyttä. Voi myös osoittautua harvinaisuutensa vuoksi halutummaksi eli parempi jälleenmyyntiarvo.


      • perusjolppi
        3bg kirjoitti:

        Jos vielä tosiaan jostain sen 1.8 löydät, niin ainakin minä ottain sen syystä että siinä on yksi ahdin vähemmän -> vähentää vikatodennäköisyyttä. Voi myös osoittautua harvinaisuutensa vuoksi halutummaksi eli parempi jälleenmyyntiarvo.

        Höpsis, tuo 1,8 on täysin turha malli, siis ihan turha. Syö vaan pirusti kaupungissa etenkin. Peruskone eli yhden turbon 1,4 on paras bensakoneisista jälleenmyyntiarvoltaan, toki tdi vielä vähäsen parempi. Unohtakaa toi 1,8 -ai niin sen voi todellakin unohtaa jos kiintiö on myyty...


      • tilattu on....

        Vakuutusmaksuissa (Tapiola) sain laskurilla eroa 130 euroa vuosi (kasko ja liikenne yhteensä). Ei kovinkaan paljon...

        Sanoit että 1,4:n vääntöalue laajempi? Ei ole,sama kierrosalue eli 1500-4500 r/min, tosin isommassa 10 Nm vielä enemmän. VW:n Golfin tekniset tiedot-osiossa netissä on virheellisesti laitettu 1,8:n vääntöalueeksi vain 1500 r/min ja oikea olisi tosiaan tuo 1500-4500 kuten octaviassa, passatissa ja audeissa.


      • fauvee
        perusjolppi kirjoitti:

        Höpsis, tuo 1,8 on täysin turha malli, siis ihan turha. Syö vaan pirusti kaupungissa etenkin. Peruskone eli yhden turbon 1,4 on paras bensakoneisista jälleenmyyntiarvoltaan, toki tdi vielä vähäsen parempi. Unohtakaa toi 1,8 -ai niin sen voi todellakin unohtaa jos kiintiö on myyty...

        Lueppa ultimatevw:n sivuilta miten paljon ongelmia tuossa kahden ahtimen 1.4 TSI:ssä on.
        Valinta on näiden kahden välillä ehdottomasti 1.8 TSI.
        Mistä tiedät kaupunkiajon kulutuslukemat, kun sitä ei ole vielä tähän asti ollut Golfiin saatavana?
        Aluksi tuo 1.8 TSI tulee vain juhlamalliin, mutta toivottavsti jatkossa myös muihinkin.
        Itse ajelen Passat 1.8 TSI:llä ja olen yllätynyt kuinka vähän se kuluttaa jopa lyhyehköllä työmatkallakin, n. 6,9 - 7,1 100/km. Maantiellä sitten tuosta litra pois. Koneen käyttövarmuus ja huoltokulut pitkällä käyttöiällä on aivan toista luokkaa verrattuna kahden ahtimen 1.4 TSI:hin.


      • volggarmies
        fauvee kirjoitti:

        Lueppa ultimatevw:n sivuilta miten paljon ongelmia tuossa kahden ahtimen 1.4 TSI:ssä on.
        Valinta on näiden kahden välillä ehdottomasti 1.8 TSI.
        Mistä tiedät kaupunkiajon kulutuslukemat, kun sitä ei ole vielä tähän asti ollut Golfiin saatavana?
        Aluksi tuo 1.8 TSI tulee vain juhlamalliin, mutta toivottavsti jatkossa myös muihinkin.
        Itse ajelen Passat 1.8 TSI:llä ja olen yllätynyt kuinka vähän se kuluttaa jopa lyhyehköllä työmatkallakin, n. 6,9 - 7,1 100/km. Maantiellä sitten tuosta litra pois. Koneen käyttövarmuus ja huoltokulut pitkällä käyttöiällä on aivan toista luokkaa verrattuna kahden ahtimen 1.4 TSI:hin.

        Tietyt ongelmat koskevat ns. ensimmäisen polven kaksoisahdettuja, eli teholtaan 103kW ja 125 kW (140 ja 170 hv). Uudessa 118kW (160 hv) versiossa ongelmia ei ole!


      • Sillee se vaan on
        fauvee kirjoitti:

        Lueppa ultimatevw:n sivuilta miten paljon ongelmia tuossa kahden ahtimen 1.4 TSI:ssä on.
        Valinta on näiden kahden välillä ehdottomasti 1.8 TSI.
        Mistä tiedät kaupunkiajon kulutuslukemat, kun sitä ei ole vielä tähän asti ollut Golfiin saatavana?
        Aluksi tuo 1.8 TSI tulee vain juhlamalliin, mutta toivottavsti jatkossa myös muihinkin.
        Itse ajelen Passat 1.8 TSI:llä ja olen yllätynyt kuinka vähän se kuluttaa jopa lyhyehköllä työmatkallakin, n. 6,9 - 7,1 100/km. Maantiellä sitten tuosta litra pois. Koneen käyttövarmuus ja huoltokulut pitkällä käyttöiällä on aivan toista luokkaa verrattuna kahden ahtimen 1.4 TSI:hin.

        asia kysytty useammalta myyjältä eri liikkeistä. Kaksoisahdettu jatkaa edelleen 90 kilowattisen rinnalla Golf/GolfPus/Scirocco/Jetta/Touran/Golf Varaint mallistoissa. 1.8TSI:n sai vain juhlamallin Golfiin ja mikäli mielii saada tuota konetta tuossa kokoluokassa kuin nuo muut täytyy vaihtaa merkki Audiin, Seatiin tai Skodaan. Mutat Volkakriin ei tällä haavaa tule jäädäkseen noihin pienmpii autoihin. On janoisempi ainakin muissa autoissa ja myös päästöt suuremmat kuin 90-kilowattisen TSI:n tai kaksoisahdetun.


      • tilattu on 1,8 TSI
        Sillee se vaan on kirjoitti:

        asia kysytty useammalta myyjältä eri liikkeistä. Kaksoisahdettu jatkaa edelleen 90 kilowattisen rinnalla Golf/GolfPus/Scirocco/Jetta/Touran/Golf Varaint mallistoissa. 1.8TSI:n sai vain juhlamallin Golfiin ja mikäli mielii saada tuota konetta tuossa kokoluokassa kuin nuo muut täytyy vaihtaa merkki Audiin, Seatiin tai Skodaan. Mutat Volkakriin ei tällä haavaa tule jäädäkseen noihin pienmpii autoihin. On janoisempi ainakin muissa autoissa ja myös päästöt suuremmat kuin 90-kilowattisen TSI:n tai kaksoisahdetun.

        Onko siis vaara, että jatkossa autoliikkeet eivät hyvitä 1,8 TSI-Golfista samaa kuin 1,4:sta koska päästöt suuret ja suurikulutuksinen isolohkoinen kone? Noinhan on käynyt mm. bensavolvojen kanssa, arvo laskee kuin lehmän häntä.


      • 24rtdf
        tilattu on 1,8 TSI kirjoitti:

        Onko siis vaara, että jatkossa autoliikkeet eivät hyvitä 1,8 TSI-Golfista samaa kuin 1,4:sta koska päästöt suuret ja suurikulutuksinen isolohkoinen kone? Noinhan on käynyt mm. bensavolvojen kanssa, arvo laskee kuin lehmän häntä.

        Suuri kulutus? Isolohko? Ei 1.8 TSI:ssä ole mitään noista.


      • Riippuu mistä tykkää
        24rtdf kirjoitti:

        Suuri kulutus? Isolohko? Ei 1.8 TSI:ssä ole mitään noista.

        mutta 1.4 TSI:ssä on kutenkin vielä pienemmät päästöt ja kulutus ja tuossa kokoluokassa moni on niin nuuka autoilija että nuo painaa vaakakupissa autoa hommatessa, samoin se että vakuutusmaksu on tarpeeksi pieni. Vakuutusmaksut kun muutenkin nousee melkein joka vuosi ja sitten vielä kuutiotilavuuden suuruus nostaa maksuja. Lisäksi 1.4:ssä co on DSG:llä 139 grammaa oli yhdellä tai kahdella ahtimella ja jos Volkkarin sivuja on uskominen niin 1.8:lla vaikka olisi DSG päästöt on yli 150grammaa. Monessa kaupassa on esim. isompia parkkiruutuja ja lähempänä ovea autoille joiden päästöt jää alle 150.


      • heppu70
        tilattu on.... kirjoitti:

        Vakuutusmaksuissa (Tapiola) sain laskurilla eroa 130 euroa vuosi (kasko ja liikenne yhteensä). Ei kovinkaan paljon...

        Sanoit että 1,4:n vääntöalue laajempi? Ei ole,sama kierrosalue eli 1500-4500 r/min, tosin isommassa 10 Nm vielä enemmän. VW:n Golfin tekniset tiedot-osiossa netissä on virheellisesti laitettu 1,8:n vääntöalueeksi vain 1500 r/min ja oikea olisi tosiaan tuo 1500-4500 kuten octaviassa, passatissa ja audeissa.

        Nyt 70 tkm takana-07 1.4 tsi 140hv eikä mitään vikoja.


      • iskias
        heppu70 kirjoitti:

        Nyt 70 tkm takana-07 1.4 tsi 140hv eikä mitään vikoja.

        ajoittaisen hengettömyyden, ei ainakaan itsellä havaintoa kevään 08 päivityksen jälkeen. 60 thkm ajettu.


      • nii se vaa o
        Riippuu mistä tykkää kirjoitti:

        mutta 1.4 TSI:ssä on kutenkin vielä pienemmät päästöt ja kulutus ja tuossa kokoluokassa moni on niin nuuka autoilija että nuo painaa vaakakupissa autoa hommatessa, samoin se että vakuutusmaksu on tarpeeksi pieni. Vakuutusmaksut kun muutenkin nousee melkein joka vuosi ja sitten vielä kuutiotilavuuden suuruus nostaa maksuja. Lisäksi 1.4:ssä co on DSG:llä 139 grammaa oli yhdellä tai kahdella ahtimella ja jos Volkkarin sivuja on uskominen niin 1.8:lla vaikka olisi DSG päästöt on yli 150grammaa. Monessa kaupassa on esim. isompia parkkiruutuja ja lähempänä ovea autoille joiden päästöt jää alle 150.

        Totuus on se että sekä Saksassa että meillä Golfin ostajan ovat tarkan markan miehiä, kuten Totokuskitkin. Yleisin moottori on Golfiin 90kW tsi ja korimalli farmari koska se maksimoi hinta-pelti-tila-suhteen. Tuo 118kE 1,4 tsi tupla-ahdettuna esiintyy myös vielä kohtuullisesti koska siinäkin yhtä pienet vakuutusmaksut ja kulutus lähelle sama, samoin jatkossa tärkeät CO2-päästöt. Tuossa 1,8 TSI:ssä vakuutukset maksaa tuonkin verran lisää, se tuntuu monen taloudestaan tarkan laskelmissa liiallisena tuhlauksena. Samoin julmetun iso (kyllä, tänä päivänä vaan 9 litran kaupunkikulutus tuntuu Golfin kokoiselle autolle julmalta, kun 1,4-koneella menee 7,5 litralla hatchbackina). Ja vaikka juhlamallissa on xenonit vakiona, ei suurin osa tarkan euron kuskeista pidä sitä kynnyskysymyksenä kun "niillä halogeeneillakin näkee eteensä tarpeeksi".

        Goska 95% ostajista on nuukia, ei tuo 1,8 ole kovinkaan fiksu ostos. Ne 5% jotka haluaa Golfissa ihan jotain muuta, eivät tyydy siihen vaan hommaavat mieluiten GTI:n tai GTD:n.


      • Svante Gubben

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1704
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      915
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      160
      773
    Aihe