Vuokralaisen oikeudet?

Kohta kotia vailla

Olen ollut viimeiset kaksi ja puoli vuotta vuokralla yksityisellä henkilöllä, joka ilmoitti minulle, että haluaa asunnon omaan käyttöön tai myy sen pois.

Oman käsitykseni mukaan minulla on tässä tapauksessa 6kk istisanomisaika? Pitäähän tämä paikkansa, vaikka asunto myytäisiin tms.? Ei kai minua rankaista omistajan mieliteoista??? Pitääkö minun pitää pintani tässä asiassa?? Omistaja nimittäin vihjaisi, että haluaa asunnon tyhjäksi mahdollisimman nopeasti... Uutta kotia olen jo alkanut metsästää, mutta eihän tänä päivänä tällaiset asiat hetkessä järjesty.

Onko kellään kokemuksia /tietoa asiaan liittyen?

5

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina 6kk kun vuokranantaja sanoo irti.

"haluaa asunnon omaan käyttöön tai myy sen pois."

Siis kumpaa asunnon omistaja tekee?

Jos ottaa omaan käyttöön, niin vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen ihan normaalisti ja lain mukainen irtisanomisaika on yli vuoden jatkuneessa vuokrasuhteessa 6 kk. Sitä ei voi lyhentää kuin keskenään sopimalla. Jos löydät uuden asunnon alta 6 kk, niin voit tuon 6 kk:n irtisanomisajan sisällä sanoa itse irti vuokrasopimuksen ja silloin irtisanomisaika on 1 kk.

Periaatteessa asunnon omistajanvaihdos ei ole irtisanomisperuste, vaan uusi omistaja voi kuukauden sisällä sanoa vuokrasopimuksesi irti. Silloinkin irtisanomisaika on sama 6 kk.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

• Kohta kotia vailla

...tarkkaa tietoa. Näin kuitenkin asian ilmaisi: joko tai!

Hyvä tietää, että on olemassa se 6kk irtisanomisaika, joten en murehdi itseäni tässä muutaman päivän aikana läkähdyksiin...

• Kohta kotia vailla kirjoitti:

...tarkkaa tietoa. Näin kuitenkin asian ilmaisi: joko tai!

Hyvä tietää, että on olemassa se 6kk irtisanomisaika, joten en murehdi itseäni tässä muutaman päivän aikana läkähdyksiin...

6kk kestäneissä vuokrasuhteissa vuokralainen voidaan irtisanoa 3kk irtisanomisajalla.

• Kukkomies kirjoitti:

6kk kestäneissä vuokrasuhteissa vuokralainen voidaan irtisanoa 3kk irtisanomisajalla.

Mainitsemasi 3 kk pitää kyllä paikkansa, mutta se koskee alle 12 kk kestänyttä vuokrasuhdetta (eli ei 6 kk).

• VuokranANTAJA.

"Oman käsitykseni mukaan minulla on tässä tapauksessa 6kk istisanomisaika? Pitäähän tämä paikkansa"

Pitää. Irtisanomisaikasi on 6kk ja tätä aikaa ei lyhennä se että asunto myydään tai omistaja vaihtuu. Tällöin siis uusi omistaja pakotetaan vuokranantajaksesi täsmälleen yhtäläisin ehdoin mitä laki sanoo vuokranantajan velvotteista. Jos hella menee rikki niin uuden omistajan on korvattava se toimivalla jne jne.

Irtisanomisaika alkaa siitä hetkestä kun saat KIRJALLISEN ilmoituksen irtisanomisesta ja irtisanomisaika on 6kk tulevaisuudessa. Jos irtisanomisesta ilmoitetaan lainvastaisesti (esimerkiksi niin että irtisanomisajaksi on ilmotiuksessa annettu 3kk) niin silloin se ei ole pätevä - silloin olet vain hiljaa ja naurat kun vuokrantaja kiroilee tajutessaan että ei ole tehnyt ilmoitusta lainvoimaisesti - ja saat taas 6kk lisää vuokra-aikaa.

Vuokranantajan vittuiluista tai painostuksesta ei tarvi välittää paskan haileaa. Jos vuokrantaja ei ole asiallinen ja sinulla on takuuvuokria ja asunto on kunnossa (ei tahallisia vaurioita) niin älä maksa viimeisiä vuokria lainkaan vaan käytä vuokravakuus hyväksesi! Samoin kaikki mahdolliset viat huoneistossa jotka vuokranantajan täytyy korjata (hella rikkuu mutta vuokranantaja ei halua korjata sitä koska haluaa sinut ulos -> kirjallinen ilmoitus jossa ilmoitat että vähennät vuokraa 100e kuukaudessa vähemmän kunnes liesi on korjattu -> jätä maksamatta ellei korjausta tapahdu -> halvempi vuokra laillisesti koska vuokranantaja ei ole täyttänyt velvollisuuksiaan ja siitä on sinulle koitunut haittaa.).

Tee niin että sanot vuokranantajallesi että olet valmis muuttamaan pois heti kun mahdollista kunhan

a) Uusi vastaava asunto löytyy
      b) Että sen vuokra on sama tai halvempi (tai sopii muuten sinulle)
      c) Vuokrantaja maksaa muuttokustannukset ja muutaman kuukauden vuokran.

Toisin sanoen: TOIMITAAN SINUN EDUKSESI (saat itse päättää mikä on sinulle riittävä etu joustaa oikeuksistasi) JOS SOPIMUS PURETAAN ENNENAIKAISESTI TAI SITTEN PIDETÄÄN KIINNI VUOKRAEHDOISTA JOKA TAKAA SINULLE 6kk IRTISANOMISEN.

Olen vuokranantaja sekä itse vuokralainen. Tiedän nämä oikeudet... :) Itselläni on vuokralaisia joista tarvii päästä vuoden päästä eroon - tai oikeastaan parasta olisi saada asunto kaupattua heti - mutta irtisanomisaikojen takia ei ostajia nyt pysty löytämään joten pistän vuokrasopimuksen poikki 6kk irtisanomisajalla vetään talvella, ehtivätpähän vuokralaiset muuttaa ajoissa pois, vähiten ongelmia kun ei tule sellaista häädöntuntua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1163
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      62
      1123
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      62
      847
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      846
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      747
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      107
      639
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      91
      601
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      54
      588
    9. 78
      561
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      528
    Aihe