Valmistuin vuosi sitten AMK-insinööriksi automaatiolinjalta. Puolen vuoden työttömyyden jälkeen pääsin suhteiden kautta raksalle kantelemaan lautoja. Kävin useissa työhaastatteluissa ja lähettelin hakemuksia enemmän kuin laki sallii. Tämän ymmärtäisin, jos olisin AMK:n päässyt läpi ns. binääripapereilla, mutta kuitenkin tein kovin töitä ja arvosanani olivat hyviä. Pitkään luulin, että ammattikorkeapohjaisella insinöörikoulutuksella olisi arvoa yritysmaailmassa, mutta kuinkas kävikään. Ketään ei varsinaisesti kiinnostanut koulutukseni työhaastattelussa (ainoastaan siinä mitassa, että olin muodollisesti pätevä tehtävänkuvaan "insinööri"), vaan enemmänkin paljonko on työvuosia takana. No näitähän ei ollut luonnollisesti. Tein kovin töitä ja näin vaivaa arvosanojeni eteen ja minulla on pohjalla sähköalan perustutkinto ammattikoulusta ja hyvä kosketus käytäntöön, mutta AMK:n tyyli päästää opiskelijoita läpi helpolla ja opetuksen tason heikkous antaa monille mahdollisuuden valmistua perusteettomasti ja näin se aiheuttaa oman tutkintoni inflaatiota.
Nyt olen yliopistossa opiskelemassa, koska en halunnut jatkaa kortistossa seikkailua tämän enempää. Onko minun AMK-tutkinnolla mitään arvoa? Arvostaako yritysmaailma ollenkaan sitä? Haluaisin nimittäin töihin, mutta en tiedä kannattaako minun lopettaa yliopisto-opinnot, jos saisin työpaikan, koska jos entisellä tutkinnollani ei ole mitään arvoa itsessään... Olisi nimittäin mukava omata koulutus, jota arvostetaan. Tämä saattaa kuulostaa vähän ylpeilevältä, mutta olisi mieluista, että vielä vuosienkin jälkeen tuntuisi siltä etteivät ponnistelut ja kouluvuodet ole heitetty hukkaan, vaan että olisin niillä todellakin ansainnut paikkani sillä yhteiskunnan sektorilla, jolla työskentelen.
AMK-tutkinnollaniko vesilintua nakata voisin?
14
738
Vastaukset
- kokemusta om
Kyllähän se taitaa olla niin, että työkokemusta arvostetaan myös korkeakoulututkinnon kanssa. Jos siis nyt opiskelet korkeakoulututkinnon ja haet sen jälkeen taas töitä ilman alan työkokemusta niin on vielä hankalampi päästä töihin.
Koska asia on näin, mielestäni amk:t ja korkeakoulut painottavat väärällä tavalla valmistumisen nopeuden ja arvosanojen tärkeyttä. Kumpikaan niistä ei ole tärkeä verrattuna työkokemukseen. Parhaiten töitä saavat ne opiskelijat, jotka ovat opiskelun ohella tehneet myös töitä.- näin näin
Töitä on vaikea saada ilman työkokemusta ja työkokemusta ei saa ilman työtä. Moneen paikkaan on 20-50 kertainen hakijamäärä paikkoihin nähden. esim.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2009/09/25912&ext=rss
- Peipp
Jatka yliopistossa. Olet lähettänyt useita työpaikkahakemuksia, niin varmasti moni muukin inssi.
Insinöörejä on joka toinen vastaantulija, joten kilpailu on kovaa työpaikoista.
Todennäköisesti työllisyystilanne on parempi sitten, kun olet valmis DI tai maisteri.- 36763773
Ihan samalla tavalla maisterit, tohtorit ja diiiit ovat työttömiää tällä hetkellä. Koulutus ei takaa työpaikkaa
- peipp
36763773 kirjoitti:
Ihan samalla tavalla maisterit, tohtorit ja diiiit ovat työttömiää tällä hetkellä. Koulutus ei takaa työpaikkaa
Eivät sentään kaikki maisterit, tohtorit tai diilit ole työttömiä tällä hetkellä!
Ketjun aloittaja pääsisi vielä pitkälle elämäsään, jos suorittaisi loppuun yliopistossa aloittamansa koulutusohjelman. Työtä voi tehdä myös opiskelujen lomassakin. - aloittaja
peipp kirjoitti:
Eivät sentään kaikki maisterit, tohtorit tai diilit ole työttömiä tällä hetkellä!
Ketjun aloittaja pääsisi vielä pitkälle elämäsään, jos suorittaisi loppuun yliopistossa aloittamansa koulutusohjelman. Työtä voi tehdä myös opiskelujen lomassakin.Olen tässä määräajoin aina lähetellytkin työhakemuksia, mutta sitten maaliskuun ei ole tullut yhtään työhaastattelupyyntöäkään. Enkä hae tehtäviin, johon olisin ylikoulutettu, epäsopiva, alikoulutettu tai noviisi. Haen mielestäni realistisiin paikkoihin. Monissa paikoissa, kuten edellä esitin, on 20-30 kertainen hakijamäärä, joilta rautaista työkokemusta löytyy.
- lololololla
No hei, nyt on lama ja firmoja ei vaan kiinnosta palkata kokematonta porukkaa. Et kyllä sitä työkokemuksen määrää ainakaan opiskelemalla kasvata. Kaveriki valmistu tohtoriksi 13 vouden opiskelujen jälkeen, mutt ei työnantajat oo siitä kiinostuneita, ku eipä sillää oo työkokemusta, vaikka koulutusta piisaakin. Ok, aika karkea yleistys, mutta itsekkin kyseenalaistat koko AMK -syteemin pelkästään omien kokemustesi pohjalta.
Mut oikeesti, vähän skarppia noihin hahmoihis. Tiedän ett palstalla on ollut hiljasta, mut oikeet insinöörit (AMK) ei kirjoittele noin pitkiä juttuja ja vielä suht hyvää suomea. Eikä ainakaan myöntäis tehneensä vääriä valintoja.- aloittaja
Enkä ole ainoa joka näin tuntee. Monet luokkatoverinikin kokivat tutkinnon mitättömäksi. Ei tässä ole mistään ylpeydestä kyse. Lähinnä se sylettää asiassa, että vuosia tuhrautui hukkaan syyttä. Tämänkin ajan olisi voinut käyttää paljon paremmin ja tuottavammin, jos olisi tiennyt asioiden oikean laidan.
- aikuisopiskelija (tuleva insinööri)
Mut oikeesti, vähän skarppia noihin hahmoihis. Tiedän ett palstalla on ollut hiljasta, mut oikeet insinöörit (AMK) ei kirjoittele noin pitkiä juttuja ja vielä suht hyvää suomea. Eikä ainakaan myöntäis tehneensä vääriä valintoja.
Näin lapsellisia mielipiteitä ei suolla muut kuin lukiolaiset, jotka vasta haaveilevat yliopistourasta. Jospa nyt kävisit sen lukion ensin loppuun. Jos oikeasti olet yliopistossa, niin olet ikätovereihisi nähden vielä henkisesti aika kypsymätön. Olin juuri kesätyössä, jossa minua opasti nuori yliopistohemmo, kyllä hän oli ihan toisella tasolla kuin sinä. - lollaro
aloittaja kirjoitti:
Enkä ole ainoa joka näin tuntee. Monet luokkatoverinikin kokivat tutkinnon mitättömäksi. Ei tässä ole mistään ylpeydestä kyse. Lähinnä se sylettää asiassa, että vuosia tuhrautui hukkaan syyttä. Tämänkin ajan olisi voinut käyttää paljon paremmin ja tuottavammin, jos olisi tiennyt asioiden oikean laidan.
Jos kerran väität yliopisstoon päässeesi, niin luulisi löytyvän sitä analyyttisuutta enemmän, että olisi otsikoinut aloituksen esmes "kyamkin automaatio insinööri (AMK) -tutkinnolla voi heittää sotkaa" eikä että tuttavapiirisi kokemusten perusteella olet ruttaamassa heela järjestelmää, vaikka syyllinen voisi myös olla taloudellinen taantuma.
Tai sitten olet vain (maksullinen?) rölli... - lololololla
aikuisopiskelija (tuleva insinööri) kirjoitti:
Mut oikeesti, vähän skarppia noihin hahmoihis. Tiedän ett palstalla on ollut hiljasta, mut oikeet insinöörit (AMK) ei kirjoittele noin pitkiä juttuja ja vielä suht hyvää suomea. Eikä ainakaan myöntäis tehneensä vääriä valintoja.
Näin lapsellisia mielipiteitä ei suolla muut kuin lukiolaiset, jotka vasta haaveilevat yliopistourasta. Jospa nyt kävisit sen lukion ensin loppuun. Jos oikeasti olet yliopistossa, niin olet ikätovereihisi nähden vielä henkisesti aika kypsymätön. Olin juuri kesätyössä, jossa minua opasti nuori yliopistohemmo, kyllä hän oli ihan toisella tasolla kuin sinä.Tässä hahmossa on jo vähän yritystä, joten pisteet siitä. Eritisesti pidän siitä, että nimimerkissä kerrot olevasi "aikuinen" ja nimen suomihn turvin leimaat minut "lapseksi." Ihan hyvä, aikuispuolen ingenjööreiltä voi juurikin odottaa tuommoista vanhakantaista mustavalkoisuutta.
Ps. joo, varmasti maailmasta löytyy niitä kivojakin yliopistohemmoja, mutta ei se akateeminen ura loppupeleissä kysy kuin istumalihaksia ja keskittymiskykyä, henkisen kehityksen asteella ei ole juuri merkitystä. Mikä selittää kyllä aika paljon, jos eriäidenkin laitosten proffia miettii. - aikuisopiskelija (tuleva insinööri)
lololololla kirjoitti:
Tässä hahmossa on jo vähän yritystä, joten pisteet siitä. Eritisesti pidän siitä, että nimimerkissä kerrot olevasi "aikuinen" ja nimen suomihn turvin leimaat minut "lapseksi." Ihan hyvä, aikuispuolen ingenjööreiltä voi juurikin odottaa tuommoista vanhakantaista mustavalkoisuutta.
Ps. joo, varmasti maailmasta löytyy niitä kivojakin yliopistohemmoja, mutta ei se akateeminen ura loppupeleissä kysy kuin istumalihaksia ja keskittymiskykyä, henkisen kehityksen asteella ei ole juuri merkitystä. Mikä selittää kyllä aika paljon, jos eriäidenkin laitosten proffia miettii.Tuo edellinen oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. Tämä toinen Mielestäni nyt on vain naurettavaa olla sitä mieltä, ettei insinöörin taidot riittäisi kirjoittamaan normaalia suomen kieltä, kun suurin osa peruskoulun yhdeksäsluokkalaisistakin osaa. Minulla on täysi oikeus pitää sinua vähän hölmönä, jos mielestäni tänne ei voi kirjoittaa kuin yksi ihminen. Saat minun puolestani ajatella, että olen kaikki tämän keskustelun hahmot, mutta ajatuksesi on väärä ja siksi olet mielestäni lapsellinen. Lapsellisuus sinänsä on positiivinen asia, mutta sitäkin on kahdenlaista, kuten lapsiakin. Toiset ovat kivoja ja toiset ärsyttäviä. Joillekin jää päälle positiivinen lapsellisuus ja nämä ovat onnellisia ihmisiä. Jotkut taas ovat kuin Masin vänrikki Nappula, lapsellisia ja samalla ärsyttäviä.
Joiltakin kohdin olen samaa mieltä. Olen kuullut epäilyjä siitä, että aika monella professorilla olisi aspergerin syndrooma. Joskus as-lapsia sanotaankin pikkuprofessoreiksi.
- Saimaalla päin
Kyamkista kuuluu ikävän usein tuota juttua, että opiskelijoiksi haalitaan ketä tahansa ja kaikki päästetään helpolla läpi. Ikävää jos tuollaista on tapahtunut, koska tutkintojen maine kärsii. Vaikka tästä ei mitään todisteita ole, niin jutustasi voi päätellä, että vaikka ei ehkä kaikilla amk-tutkinnoilla voi nakata vesilintua, niin ainakin Kyamkin suhteen näin voi olla. Kannattaa siis olla tarkkana, minkä amkin valitsee.
Myös yliopistojen kohdalla kannattaa olla tarkkana. On aivan eri asia opiskella Helsingin yliopistossa kuin jossain pikkupaikkakunnalla maaseutuyliopistossa. Aivan samalla tavalla voi nimittäin heittää vesilintua jollakin Kouvolan tai Kajaanin todistuksella. Valitettavasti. Tasokkaita opettajia ei riitä kaikkiin paikkoihin eikä myöskään tasokkaita hakijoita. Lopuilla voi heittää vesilintua tai voihan ne vetää saman tien vaikka alas vessasta. Lol. - Tuleva työtön?
Mullakin on nyt koulu amk:ssa ihan loppusuoralla, eri alaa kylläkin. Olin tossa yhessä suorittavan työn haastattelussa, koska muuhun työhön ei nyt oikein tunnuta ketään hakevan. Ja multahan sitten kysyttiin: pystytkö sitoutumaan tähän työhön, kun sulla on kohta se koulutus!? Eli suomeksi: koulutus saattaa joskus olla negatiivinenkin tekijä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791