Kuinka pian sopeuduit 1 silmän näön käyttämiseen toisen vioitu?

alle0.3

Mielenkiinnosta kyselen,että te jotka olette mennettäneet näkökyvyn toisesta silmästä kokonaan tai osittain niin kuinka pian opitte elämään sen vajaan näkökyvyn kanssa? Itsellä nyt toisen silmän näkökyky reilusti alle 0,3, mutta lopullinen näkökyky selviää myöhemmin, niin on ainakin ongelmia päivittäisessä elämässä.
Kolhin kättä, itseäni ja muutenkin haparoivaa oleminen ja esineiden käsittely.

Itselläni 2 viikon päästä lääkärille aika jossa pohditaan töihin palaamista ja katsotaan kuinka silmä parantunut, mutta itse en koe vielä olevani valmis töihin kun työni vaatii tarkuutta.

36

5412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haparoiva

      Vaikka näkökykyni on toisessa 1,4.Yhtä haparoivaa
      on eloni,kuten sinullakin ja tuli mielenterveyshäiriö
      (vakava masennus )tästä näön menettämisestä.
      Myös uupumus tuli saman tien.
      Nyt on tullut vielä kaihi siihen silmään.Odotan
      leikkausta yksityiselle.-Vaikeeta on.

      • elämä pilalla

        Paraniko alle 0,3 silmäsi?
        Minä leikkautin alkavan kaihin 0,8 silmästä.
        Ei mitään apua.Näköalapuutokset ovat ja
        pysyvät vaurioittaneen silmänpaineen takia.


      • alle0.3
        elämä pilalla kirjoitti:

        Paraniko alle 0,3 silmäsi?
        Minä leikkautin alkavan kaihin 0,8 silmästä.
        Ei mitään apua.Näköalapuutokset ovat ja
        pysyvät vaurioittaneen silmänpaineen takia.

        Ei parantunut vaan oli huonontunut eli nyt oli näkö 0,05 viimeisessä tarkastuksessa.
        Itselläni on tuossa silmässä kasvain "silmämelanooma" joka sädetettiin noin kuukausi sitten, mutta suurempi ongelma on verkkokalvon irtauma verkkokalvon alareunassa joka aiheuttaa suurimmat ongelmat varmaan näkööni, sillä lääkäri sanoi että tuolle ei voida minun tapauksessani tehdä nyt mitään kun muuten voi noi syöpäsolut päästä karkuun suuremmalla todennäköiseyydellä.

        Tänään koitin ruuvata 3 ruuvia kiinni että sain sisälämppärin autoon kiinni ja vaikeaa oli ja kyllä monessa päivittäisessä askareessa huomaa että toinen silmä on pois pelistä ja hommat ei suju.

        Nyt olen sairaslomalla joulukuuhun saakka ja silloin katotaan seuraavaa jatkoa


      • elämä pilalla
        alle0.3 kirjoitti:

        Ei parantunut vaan oli huonontunut eli nyt oli näkö 0,05 viimeisessä tarkastuksessa.
        Itselläni on tuossa silmässä kasvain "silmämelanooma" joka sädetettiin noin kuukausi sitten, mutta suurempi ongelma on verkkokalvon irtauma verkkokalvon alareunassa joka aiheuttaa suurimmat ongelmat varmaan näkööni, sillä lääkäri sanoi että tuolle ei voida minun tapauksessani tehdä nyt mitään kun muuten voi noi syöpäsolut päästä karkuun suuremmalla todennäköiseyydellä.

        Tänään koitin ruuvata 3 ruuvia kiinni että sain sisälämppärin autoon kiinni ja vaikeaa oli ja kyllä monessa päivittäisessä askareessa huomaa että toinen silmä on pois pelistä ja hommat ei suju.

        Nyt olen sairaslomalla joulukuuhun saakka ja silloin katotaan seuraavaa jatkoa

        Vuoden loppuun ja sitten anotaan rairaseläkettä.
        Menen jälkitarkastukseen 30.10,jolloin varmaan
        todetaan,ettei näkö parantunut.Yhtä helvettiä
        tämä elämä,kun iski täydellinen uupumus ja masennus
        vielä lisäksi.-Tuskin annan leikata toisesta silmästäni
        enää alkavaa harmaakaihia.-Yksityislääkärit ne osaa
        puhua oman praktiikkansa puolesta.
        Kirjoitellaan!


      • alle0.3
        elämä pilalla kirjoitti:

        Vuoden loppuun ja sitten anotaan rairaseläkettä.
        Menen jälkitarkastukseen 30.10,jolloin varmaan
        todetaan,ettei näkö parantunut.Yhtä helvettiä
        tämä elämä,kun iski täydellinen uupumus ja masennus
        vielä lisäksi.-Tuskin annan leikata toisesta silmästäni
        enää alkavaa harmaakaihia.-Yksityislääkärit ne osaa
        puhua oman praktiikkansa puolesta.
        Kirjoitellaan!

        Eli sinulla on toisessa silmässä normaali näkö ja toisessa ei? Ja pääset sairaseläkkeelle? tai siit anot sitä? Kyllä itsellä tarkoitus palata töihin jossain kohtaa mutta sitä en tiedä pystynkö täysipainoisesti nykyiseen työhöni.


      • elämä pilalla
        alle0.3 kirjoitti:

        Eli sinulla on toisessa silmässä normaali näkö ja toisessa ei? Ja pääset sairaseläkkeelle? tai siit anot sitä? Kyllä itsellä tarkoitus palata töihin jossain kohtaa mutta sitä en tiedä pystynkö täysipainoisesti nykyiseen työhöni.

        Miten tuo silmien näkökyky mitataan?
        Lasien kanssa vai ilman?
        Minua ihmetytti,kun silmäpolilla oettiin näkötesti
        lasien kanssa ja yksityisellä silmälääkärillä ilman laseja.
        Oliko soömäpolilla tarkoitus,ettei tule niin paljon
        kaihijonopotilaita,kun tulee paremmat näköarvot?
        Jos olisin tuon tiennyt,en olisi nähnyt juuri lainkaan...
        Eläkeelle siirtyminen on harkinnassa monien eri vaivojen
        ja iän takia.Ei siis yksistään näkökyvyn perusteella.


      • elämä pilalla
        elämä pilalla kirjoitti:

        Miten tuo silmien näkökyky mitataan?
        Lasien kanssa vai ilman?
        Minua ihmetytti,kun silmäpolilla oettiin näkötesti
        lasien kanssa ja yksityisellä silmälääkärillä ilman laseja.
        Oliko soömäpolilla tarkoitus,ettei tule niin paljon
        kaihijonopotilaita,kun tulee paremmat näköarvot?
        Jos olisin tuon tiennyt,en olisi nähnyt juuri lainkaan...
        Eläkeelle siirtyminen on harkinnassa monien eri vaivojen
        ja iän takia.Ei siis yksistään näkökyvyn perusteella.

        Silmäpolista oli kyse


      • elämä pilalla
        elämä pilalla kirjoitti:

        Silmäpolista oli kyse

        Miten olet voinut?


      • alle0.3
        elämä pilalla kirjoitti:

        Miten olet voinut?

        Enpä ole vielä palannut töihin, seuraava kontrolli vasta joulukuussa. Minullahan tuon silmän ongelmat on aiheuttanut silmämelanooma sekä verkkokalvon irtauma.
        Nyt on silmässä sellainen näkö että yläosa näkökentästä verholla varustettu ja alaosalla näen hahmoja, mutta ehkä hiukan paremmin kuin aikaisemmin tai sitten vain tuntuu siltä :)

        Mielenkiinnolla odotan tuota lääkärissä käyntiä joulukuussa että joko voin palata töihin vai vieläkö jatketaan sairaslomaa... kohta jo ollut 4kk sairaslomalla


      • elämä pilalla
        alle0.3 kirjoitti:

        Enpä ole vielä palannut töihin, seuraava kontrolli vasta joulukuussa. Minullahan tuon silmän ongelmat on aiheuttanut silmämelanooma sekä verkkokalvon irtauma.
        Nyt on silmässä sellainen näkö että yläosa näkökentästä verholla varustettu ja alaosalla näen hahmoja, mutta ehkä hiukan paremmin kuin aikaisemmin tai sitten vain tuntuu siltä :)

        Mielenkiinnolla odotan tuota lääkärissä käyntiä joulukuussa että joko voin palata töihin vai vieläkö jatketaan sairaslomaa... kohta jo ollut 4kk sairaslomalla

        Kanssasisar?


      • alle0.3
        elämä pilalla kirjoitti:

        Kanssasisar?

        Näkö ei ole oikeastaan parantunut yhtään aikaisemmasta, ja ärsyttäviä välkkymisiä näkökentässä ja tietokoneella näppäistökin on sellanen epäselvä sekä näyttö. Enpä usko että lääkäri vieläkään laittaa töihin, sillä siitä ei tulisi mitään...


      • alle0.3
        alle0.3 kirjoitti:

        Näkö ei ole oikeastaan parantunut yhtään aikaisemmasta, ja ärsyttäviä välkkymisiä näkökentässä ja tietokoneella näppäistökin on sellanen epäselvä sekä näyttö. Enpä usko että lääkäri vieläkään laittaa töihin, sillä siitä ei tulisi mitään...

        Eli lääkärissä käyty ja näkö oli vain 0,1 visusta ja näkösolut tuhoutuneet alueelta jossa verkkokalvo ollut irti, ja epäili lääkäri että en kykenisi omaan ammattiini enään, no asiasta keskustellaan lisää helmikuun lopussa jolloin seuraava kontrolli ja sairasloma jatkuu vain..

        Mitenkähän herkästi kela lähtee kuntouttamaan jos ei pysty nykyisessä ammatissa jatkamaan? Eli voisin kouluttaa lisää itseäni nykyisen ammatin puitteissa..


      • marjamummo
        alle0.3 kirjoitti:

        Eli lääkärissä käyty ja näkö oli vain 0,1 visusta ja näkösolut tuhoutuneet alueelta jossa verkkokalvo ollut irti, ja epäili lääkäri että en kykenisi omaan ammattiini enään, no asiasta keskustellaan lisää helmikuun lopussa jolloin seuraava kontrolli ja sairasloma jatkuu vain..

        Mitenkähän herkästi kela lähtee kuntouttamaan jos ei pysty nykyisessä ammatissa jatkamaan? Eli voisin kouluttaa lisää itseäni nykyisen ammatin puitteissa..

        Meitä eläkeiän kieppeillä olevia ei enää kuntouteta.Odottelen suurella
        jännityksellä,saanko vielä päivärahalle jatkoaikaa,-Täytän ensi elokuussa
        65 vuotta ja saisin silloin kansaneläkkeenkin täysinäisenä-pienen työeläkkeen lisäksi.
        En päässyt enää edes masennnusta sairastavien kursseille,joten itse on selvittävä
        siitäkin vaivasta.Lääkkeet vain eivät tunnu tuovan apua.Entäpä jos päässäni onkin
        joku verisuonen ahtauma,kun oksettaa ja huimaa?-Ja päässä sirisee oudosti aina
        silloin tällöin?
        Olisipa rahaa,jolla tutkituttaa !


      • marjamummo
        marjamummo kirjoitti:

        Meitä eläkeiän kieppeillä olevia ei enää kuntouteta.Odottelen suurella
        jännityksellä,saanko vielä päivärahalle jatkoaikaa,-Täytän ensi elokuussa
        65 vuotta ja saisin silloin kansaneläkkeenkin täysinäisenä-pienen työeläkkeen lisäksi.
        En päässyt enää edes masennnusta sairastavien kursseille,joten itse on selvittävä
        siitäkin vaivasta.Lääkkeet vain eivät tunnu tuovan apua.Entäpä jos päässäni onkin
        joku verisuonen ahtauma,kun oksettaa ja huimaa?-Ja päässä sirisee oudosti aina
        silloin tällöin?
        Olisipa rahaa,jolla tutkituttaa !

        Ihan hirveitä myrkkyjä ovat ja sivuvaikutuksia runsaasti.
        Olen ajatellut itse vähentää Xalatan -tippoja joka toinen
        ilta tiputettavaksi.Sitten käyn itse mittauttamassa silmän-
        paineet.-Vatsa on sekaisin,kurkkuun valuu karvasta vettä,
        jonka olen tosin oppinut huuhtomaan pois vedellä ja sylkemään
        nenäliinaan.
        Näköni on nykyisin 0,3.-Se,että se elokuulla olisi ollut 0.8
        oli tilastoharhaa.Tehtiin silmälasit päässä ja en kai peittänyt
        kunnolla toista silmääni-kun halusin nähdä hyvin!
        Miten asia vaikuttaa sinun mielenterveyteesi?
        Minä olen menettänyt elämänhaluni.


      • yökkötys
        marjamummo kirjoitti:

        Ihan hirveitä myrkkyjä ovat ja sivuvaikutuksia runsaasti.
        Olen ajatellut itse vähentää Xalatan -tippoja joka toinen
        ilta tiputettavaksi.Sitten käyn itse mittauttamassa silmän-
        paineet.-Vatsa on sekaisin,kurkkuun valuu karvasta vettä,
        jonka olen tosin oppinut huuhtomaan pois vedellä ja sylkemään
        nenäliinaan.
        Näköni on nykyisin 0,3.-Se,että se elokuulla olisi ollut 0.8
        oli tilastoharhaa.Tehtiin silmälasit päässä ja en kai peittänyt
        kunnolla toista silmääni-kun halusin nähdä hyvin!
        Miten asia vaikuttaa sinun mielenterveyteesi?
        Minä olen menettänyt elämänhaluni.

        Xalatan nyt ainakin viattomimmasta päästä verrattuna vaikka Blocanoliin, mitä sitä vähennät? Kannattaako tosiaan itse lähteä muuttamaan annoksia vai olisiko viisaampaa neuvotella lääkärin kanssa. Läkkeissä on haittavaikutuksensa. Ei niitä turhan syötetä. Jos on määrätty, eikö silmäsi niitä sitten tarvikaan?

        Höpöhöpä mitään tilastoharhaa... Silmän toipumisvaiheessa minullakin tarkistettiin näkö ilman lasikorjauksia ihan sellaisenaan. Myöhemmin tietysti katsotaan miten hyvin laseilla saadaan näkö korjatuksi. On katsos ihan terveilläkin tyypillistä että joutuu käyttämään silmälaseja nähdäkseen terävästi. Kyllä niillä on papereissa onko näkö otettu ihan suoraan tai sitten linssikorjauksella. Onko tuo nykyinen näkösi 0.3 lasikorjauksella vai ilman? Meillä näön tarkastus tapahtuu laseilla joissa toinen silmä vuorollaan peitossa pleksin alla. Aikamoista tyhmyyttä sinulta että olet lintsannut silmän peitossa... En ymmärrä syytä. Mitä hyötyä siitä, että lääkäri saa väärän kuvan tilanteesta?

        Koita marjamummo vaan keskittyä myös muuhunkin kuin silmäsi murehtimiseen. Ulkoile ja kuuntele musiikkia ja tanssahtele. Uudet silmälasit heti kun mahdollista nenälle, niin kyllä se siitä. Olet saavuttanut kuitenkin jo sellaisen iän että keho alkaa vaivoja kehitellä. Vaikea kai sekin on hyväksyä vaikka normaalia elämään kuuluvaa onkin. Mutta kannattaa muistaa että moni sairastaa vaikeasti jo lapsesta saakka tai parhaassa työiässä, ehkä pakotettu työkyvyttömyyseläkkeelle, ehkei koskaan eläkeikään elossa ehdikään.... Eihän se sinun elämääsi muuta, ei helpommaksi ei vaikeammaksi, mutta joskus sen tiedostaminen kuitenkin auttaa näkemään miten hyvin loppujen lopuksi on omat asiat. Ainahan on jotain mistä narista.


      • marjamummo
        yökkötys kirjoitti:

        Xalatan nyt ainakin viattomimmasta päästä verrattuna vaikka Blocanoliin, mitä sitä vähennät? Kannattaako tosiaan itse lähteä muuttamaan annoksia vai olisiko viisaampaa neuvotella lääkärin kanssa. Läkkeissä on haittavaikutuksensa. Ei niitä turhan syötetä. Jos on määrätty, eikö silmäsi niitä sitten tarvikaan?

        Höpöhöpä mitään tilastoharhaa... Silmän toipumisvaiheessa minullakin tarkistettiin näkö ilman lasikorjauksia ihan sellaisenaan. Myöhemmin tietysti katsotaan miten hyvin laseilla saadaan näkö korjatuksi. On katsos ihan terveilläkin tyypillistä että joutuu käyttämään silmälaseja nähdäkseen terävästi. Kyllä niillä on papereissa onko näkö otettu ihan suoraan tai sitten linssikorjauksella. Onko tuo nykyinen näkösi 0.3 lasikorjauksella vai ilman? Meillä näön tarkastus tapahtuu laseilla joissa toinen silmä vuorollaan peitossa pleksin alla. Aikamoista tyhmyyttä sinulta että olet lintsannut silmän peitossa... En ymmärrä syytä. Mitä hyötyä siitä, että lääkäri saa väärän kuvan tilanteesta?

        Koita marjamummo vaan keskittyä myös muuhunkin kuin silmäsi murehtimiseen. Ulkoile ja kuuntele musiikkia ja tanssahtele. Uudet silmälasit heti kun mahdollista nenälle, niin kyllä se siitä. Olet saavuttanut kuitenkin jo sellaisen iän että keho alkaa vaivoja kehitellä. Vaikea kai sekin on hyväksyä vaikka normaalia elämään kuuluvaa onkin. Mutta kannattaa muistaa että moni sairastaa vaikeasti jo lapsesta saakka tai parhaassa työiässä, ehkä pakotettu työkyvyttömyyseläkkeelle, ehkei koskaan eläkeikään elossa ehdikään.... Eihän se sinun elämääsi muuta, ei helpommaksi ei vaikeammaksi, mutta joskus sen tiedostaminen kuitenkin auttaa näkemään miten hyvin loppujen lopuksi on omat asiat. Ainahan on jotain mistä narista.

        Näköni on todellakin ilman laseja tuo 0,3-jos sinä sitä
        kadehdit?-Jokatapauksessa kun terveys menee,etenkin silmäkulta,niin
        eiköhän se jotenkin estäne tanssakahtelemasta.-Sinä puhut varmaan
        terveitten silmien kanssa ulkopuolisena.Mutta minäpä vaikenen tällä
        palstalla-onpahan yksi poissa häiritsemästä palstaa.
        ps.Ne uudet lasit ovat jo mummon nokkavarressa,mutta tekevät minusta
        lähes ....Ei saa valitella!


      • yökkötys
        marjamummo kirjoitti:

        Näköni on todellakin ilman laseja tuo 0,3-jos sinä sitä
        kadehdit?-Jokatapauksessa kun terveys menee,etenkin silmäkulta,niin
        eiköhän se jotenkin estäne tanssakahtelemasta.-Sinä puhut varmaan
        terveitten silmien kanssa ulkopuolisena.Mutta minäpä vaikenen tällä
        palstalla-onpahan yksi poissa häiritsemästä palstaa.
        ps.Ne uudet lasit ovat jo mummon nokkavarressa,mutta tekevät minusta
        lähes ....Ei saa valitella!

        Vähän kadehdittaa kyllä... Minun näkö toisessa silmässä ilman laseja on 0.05 ja laseja eivät minulle ole vielä voineet katsastaa kun silmän pitkällinen krooninen sairaus sen estää ja jatkuvat komplikaatiot. Ja muitakin sairauksia on kuin nuo 5 silmädiagnoosia. Lääkärit, sairaalat ja lääkkeet ja toimenpiteet on turhan tuttuja minulle. Ne estää minua tekemästä työtä. Mutta onneksi osaan avata radion aamulla ja jos oikein hyvä rytmi napsahtaa, niin vaikka olisin umpisokea, minä kyllä voin hiukan lannetta keinutella ja askeltaa maltillisesti puolelta toiselle. Ja menen ovesta ulos ja yritän unohtaa aina hetkeksi kaiken. Elämä on paljon hankalampaa kuin ennen, mutta ei auta.

        Hienoa, että sinulla on uudet lasit jo. Siksipä se näkö tarkistetaankin silmälaseilla tietenkin. Mikä on näkösi (visus) lasien kanssa? Sehän sen todellisuuden vasta kertoo. Onhan meillä maa vääränään ihan vain liki-kauko- ja hajataitteisia ihmisiä jotka ei voi elää ilman silmälasejaan. Eivät he määrittele itseään ilman laseja avuttomiksi vaan kokevat itsensä terveiksi kuhan lasit on nenällä. Pidähän sinäkin lasit nenällä niin näet avata sen radion ja astahdella tanssahtaen muutaman askeleen ja sen voit kokeilla tehdä ihan silmätkin kiinni. varo ettei ala naurattamaan. Huvit ne pitää olla sairaillakin siellä pirtissä ja nyt puhun itsestäni. Huvit on pieniä, mutta niin tärkeitä.


      • marjamummo
        yökkötys kirjoitti:

        Vähän kadehdittaa kyllä... Minun näkö toisessa silmässä ilman laseja on 0.05 ja laseja eivät minulle ole vielä voineet katsastaa kun silmän pitkällinen krooninen sairaus sen estää ja jatkuvat komplikaatiot. Ja muitakin sairauksia on kuin nuo 5 silmädiagnoosia. Lääkärit, sairaalat ja lääkkeet ja toimenpiteet on turhan tuttuja minulle. Ne estää minua tekemästä työtä. Mutta onneksi osaan avata radion aamulla ja jos oikein hyvä rytmi napsahtaa, niin vaikka olisin umpisokea, minä kyllä voin hiukan lannetta keinutella ja askeltaa maltillisesti puolelta toiselle. Ja menen ovesta ulos ja yritän unohtaa aina hetkeksi kaiken. Elämä on paljon hankalampaa kuin ennen, mutta ei auta.

        Hienoa, että sinulla on uudet lasit jo. Siksipä se näkö tarkistetaankin silmälaseilla tietenkin. Mikä on näkösi (visus) lasien kanssa? Sehän sen todellisuuden vasta kertoo. Onhan meillä maa vääränään ihan vain liki-kauko- ja hajataitteisia ihmisiä jotka ei voi elää ilman silmälasejaan. Eivät he määrittele itseään ilman laseja avuttomiksi vaan kokevat itsensä terveiksi kuhan lasit on nenällä. Pidähän sinäkin lasit nenällä niin näet avata sen radion ja astahdella tanssahtaen muutaman askeleen ja sen voit kokeilla tehdä ihan silmätkin kiinni. varo ettei ala naurattamaan. Huvit ne pitää olla sairaillakin siellä pirtissä ja nyt puhun itsestäni. Huvit on pieniä, mutta niin tärkeitä.

        Ei ole kukaan puhunut sellaisesta
        höykösen pöläystä!Muuta kapula-
        kieltä kyllä on pitkät piustat epkriiseissä...
        Googlen mukaan silmätippanikin voivat ai-
        heuttaa okulaarista hypertensiota...
        Voi juuttaan näkönen,kun sais vaikka savoks
        kunnon vastauksen!
        Onko sinusta oikein,että pääsin silmäpolille vasta
        7kk päästä laserleikkauksesta ja sittenkin vasta,
        kun uhkasin ottaa yhteyttä sairaalan ylilääkäriin.
        Että se siitä hoitotahtotilasta!
        Tanssi sinä vaan,jos tanssituttaa.Minulla on paina-
        vampiakin tehtäviä hoidettavanani,vaikka olenkin
        puolisokea.Jokainen tyylillään,sano Lyyti lumessa,,,


      • yökkötys
        marjamummo kirjoitti:

        Ei ole kukaan puhunut sellaisesta
        höykösen pöläystä!Muuta kapula-
        kieltä kyllä on pitkät piustat epkriiseissä...
        Googlen mukaan silmätippanikin voivat ai-
        heuttaa okulaarista hypertensiota...
        Voi juuttaan näkönen,kun sais vaikka savoks
        kunnon vastauksen!
        Onko sinusta oikein,että pääsin silmäpolille vasta
        7kk päästä laserleikkauksesta ja sittenkin vasta,
        kun uhkasin ottaa yhteyttä sairaalan ylilääkäriin.
        Että se siitä hoitotahtotilasta!
        Tanssi sinä vaan,jos tanssituttaa.Minulla on paina-
        vampiakin tehtäviä hoidettavanani,vaikka olenkin
        puolisokea.Jokainen tyylillään,sano Lyyti lumessa,,,

        No ei ole oikein ettei sinua ole meinattu hoitoon ottaa sairaalaan ja vasta 7 kk:n päästä olet päässyt vain kovaa vastaan. Kuulostaa todella oudolta. Kun on selvä silmäsairaus luulisi vastaanottoaikojen hoituvan. Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeuksia sen suhteen. Minun ei tarvi kuin pirauttaa niin pääsen yleensä samana tai seuraavana päivänä vastaanotolle ellen pärjää seuraavan kuun kontrolliaikaan. Mutta olenkin monivaivainen haastava potilas. Olen jo lähes vakioasiakas siellä ja tuttu naama lähes kaikille. Silmäpolin toimintaan olen ollut äärettömän tyytyväinen. Kokemusta on lapseni kautta neurologiaan ja omien muiden sairauksieni kanssa muille poleille ja täytyy sanoa, että on klinikoita ja lääkäreitä joiden kanssa joutuu taistelemaan ja ajamaan etujansa. Se on väärin ja raskasta. Mikään ei estä sinua nytkin ottamasta jälkikäteen yhteyttä ylilääkäriin ja tiedustelemaan normaaliprotokollaa sairaustapauksessasi eli miten nopeaan ja huolella ja tyylillä kyseiset vaivat yleensä heillä hoidetaan. Että mentiinkö nyt käypä hoito suositusten mukaan, vain onko joku todella nyt ollut huolimaton, välnpitämätön tai potilaan kustannuksella säästäjä.

        Kortisoni on tippana mm. sellainen joka nostaa silmänpaineita. Kinkkistä on kun sitä olen nyt vuosia joutunut käyttämään ja nostaa silmänpaineet. Ilman kortisoniakaan en selviä. Kun on erilaisia sairauksia päällekäin on yhden lääkitseminen toisen turma. Voin tunnustaa ettei minuakaan oikeasti ole juuri naurattanut tai tanssittanut viime vuosina, on ollut tosi rankkaa. Ja pähkinöitä on ollut purtavaksi koko ajan ja terveyskulut on vietävät ja työkyvyttömyyseläke ei naurata eikä etenkään sen pienuus kun on vielä niin nuori ettei ole elälettä ehtinyt kertyä paljon. JA suurta murhettakin on perheeseen mahtunut. Mutta joskus on niin ettei tiedä itkisikö vai nauraisi. Joskus pelkää itkeä kun tuntuu että sitä liukenee sen siliän tien. Sitä lähinnä naureskelee hysteerisesti ja koittaa selvitä. Ja kyllä nuo lapset kun vääntää volyymit kaakkoon soittopeleistään yhtyy äitikin joskus heidän riemuun ja yltiää liikuskelemaan musiikin tahdissa. Minä kun en voi perhettäni masentaa, vaan pitää pitää heidänkin toivoa yllä, että kaikki kyllä menee hyvin... Painavia tehtäviä kyllä löytyy täälläkin, mm. vammaisen lapsen hoitamisessa.

        En nyt ymmärrä tuota yhtä asiaa... etkö sinä juuri tässä ketjussa tuolla aiemmin kertonut että elokuussa visuksesi katsottiin silmälasit päässä kun tulos oli 0.8 Anteeksi jos ymmärsin väärin, mutta siltä se vieläkin ihan näyttää enkä muutoin sitä osaa tulkita. Ehkä osaat selittää sen mitä en tajua. Anteeksi tyhmyyteni,


      • marjamummo
        yökkötys kirjoitti:

        No ei ole oikein ettei sinua ole meinattu hoitoon ottaa sairaalaan ja vasta 7 kk:n päästä olet päässyt vain kovaa vastaan. Kuulostaa todella oudolta. Kun on selvä silmäsairaus luulisi vastaanottoaikojen hoituvan. Itsellä ei ole koskaan ollut vaikeuksia sen suhteen. Minun ei tarvi kuin pirauttaa niin pääsen yleensä samana tai seuraavana päivänä vastaanotolle ellen pärjää seuraavan kuun kontrolliaikaan. Mutta olenkin monivaivainen haastava potilas. Olen jo lähes vakioasiakas siellä ja tuttu naama lähes kaikille. Silmäpolin toimintaan olen ollut äärettömän tyytyväinen. Kokemusta on lapseni kautta neurologiaan ja omien muiden sairauksieni kanssa muille poleille ja täytyy sanoa, että on klinikoita ja lääkäreitä joiden kanssa joutuu taistelemaan ja ajamaan etujansa. Se on väärin ja raskasta. Mikään ei estä sinua nytkin ottamasta jälkikäteen yhteyttä ylilääkäriin ja tiedustelemaan normaaliprotokollaa sairaustapauksessasi eli miten nopeaan ja huolella ja tyylillä kyseiset vaivat yleensä heillä hoidetaan. Että mentiinkö nyt käypä hoito suositusten mukaan, vain onko joku todella nyt ollut huolimaton, välnpitämätön tai potilaan kustannuksella säästäjä.

        Kortisoni on tippana mm. sellainen joka nostaa silmänpaineita. Kinkkistä on kun sitä olen nyt vuosia joutunut käyttämään ja nostaa silmänpaineet. Ilman kortisoniakaan en selviä. Kun on erilaisia sairauksia päällekäin on yhden lääkitseminen toisen turma. Voin tunnustaa ettei minuakaan oikeasti ole juuri naurattanut tai tanssittanut viime vuosina, on ollut tosi rankkaa. Ja pähkinöitä on ollut purtavaksi koko ajan ja terveyskulut on vietävät ja työkyvyttömyyseläke ei naurata eikä etenkään sen pienuus kun on vielä niin nuori ettei ole elälettä ehtinyt kertyä paljon. JA suurta murhettakin on perheeseen mahtunut. Mutta joskus on niin ettei tiedä itkisikö vai nauraisi. Joskus pelkää itkeä kun tuntuu että sitä liukenee sen siliän tien. Sitä lähinnä naureskelee hysteerisesti ja koittaa selvitä. Ja kyllä nuo lapset kun vääntää volyymit kaakkoon soittopeleistään yhtyy äitikin joskus heidän riemuun ja yltiää liikuskelemaan musiikin tahdissa. Minä kun en voi perhettäni masentaa, vaan pitää pitää heidänkin toivoa yllä, että kaikki kyllä menee hyvin... Painavia tehtäviä kyllä löytyy täälläkin, mm. vammaisen lapsen hoitamisessa.

        En nyt ymmärrä tuota yhtä asiaa... etkö sinä juuri tässä ketjussa tuolla aiemmin kertonut että elokuussa visuksesi katsottiin silmälasit päässä kun tulos oli 0.8 Anteeksi jos ymmärsin väärin, mutta siltä se vieläkin ihan näyttää enkä muutoin sitä osaa tulkita. Ehkä osaat selittää sen mitä en tajua. Anteeksi tyhmyyteni,

        Pitkä litania:kun toukokuussa menin silmälääkärille,oli paine sairaassa silmässä hulppeat 54.Seuraavana päivänä tehtiin laser-leikkaus kESKUS-
        SAIRAALASSA.Oliko tuo toimenpide hätiköity lääkäriltä,kun paine oli jo
        laskenut tipoilla 27,ennen laserointia.Itse olin ihan shokissa,enkä ymmär-
        tänyt asioista yhtään mitään.-Eivätkä lääkärit selitelleet tilannetta,vaan
        laseroivat.-Jos nyt olisin samassa tilanteessa,en olisi antanut laseroida,ennenkuin seurattaisiin tilanetta.
        Sitten elokuussa oli kontrolli ALUESAIRAALASSA.Siellä sen näkötestin teki
        sairaanhoitaja ennen lääkärille menoa,silmälasit päässä.Ne lasit olin hankkinut kesäkuussa,näköni ollessa 0,4.Mutta se testi oli huolimattomuutta molemmin puolin.Oikea silmäni olisi pitänyt peittää
        sairaanhoitajan kunnolla,mutta kun näkökenttäni oli vain ulkosyrjässä,
        jouduin kääntämään päätä ja ilmeisesti kädellä peittäminen minulta
        lipsui.Mutta läpi meni sen konitohtorin kohdalla,lieneekö edes katsonut
        edellisiä näköarvojani?
        Tämä tohtori sanoi kaihia olevan molemmissa silmissä,enenpi sairaassa.
        Ja kehoitti -ja vakuutteli,että näkö kirkastuu,jos molemmista silmistä
        leikataan kaihi yhtäaikaa.-Näin ilman näkökenttätutkimuksia.
        Otin yhteyttä yksityiseen sairaalaan ja siellä huonompi silmä leikattiin kaihista.Näkö oli hieman kirkkaanpi kuukauden,mutta jälkitarkastuksessa vain 0,4.Silmälääkäri teki lähetteen silmäpolille,mutta mitään ei kuulunut,ennenkuin aloin itse sinnikkäästi vaatia tutkimuksia.
        Onnekseni nyt oli polilla se sama lääkäri,joka leikkasi kaihin ja hän sanoi
        heti,ettei elokuun näköarvoni voi pitää paikkaansa.Mittasi koneella
        ja sai 0,3.-Nytkin on kontrolli vasta toukokuussa,että ihan rauhassa saan
        sokeutua (eihän sitä tietenkään voi estääkkään)
        Silmälasit on -1,25 ja 5,0.Että hulluksi tulee niittenkin kanssa,kun ovat
        niin eri maata.Mutta en hevillä antaisi operoida kaihia terveestä silmästä,jolla näen 1.0 arvolla.
        Mikä on sinun terveen silmäsi näköarvo?


      • yökkötys
        marjamummo kirjoitti:

        Pitkä litania:kun toukokuussa menin silmälääkärille,oli paine sairaassa silmässä hulppeat 54.Seuraavana päivänä tehtiin laser-leikkaus kESKUS-
        SAIRAALASSA.Oliko tuo toimenpide hätiköity lääkäriltä,kun paine oli jo
        laskenut tipoilla 27,ennen laserointia.Itse olin ihan shokissa,enkä ymmär-
        tänyt asioista yhtään mitään.-Eivätkä lääkärit selitelleet tilannetta,vaan
        laseroivat.-Jos nyt olisin samassa tilanteessa,en olisi antanut laseroida,ennenkuin seurattaisiin tilanetta.
        Sitten elokuussa oli kontrolli ALUESAIRAALASSA.Siellä sen näkötestin teki
        sairaanhoitaja ennen lääkärille menoa,silmälasit päässä.Ne lasit olin hankkinut kesäkuussa,näköni ollessa 0,4.Mutta se testi oli huolimattomuutta molemmin puolin.Oikea silmäni olisi pitänyt peittää
        sairaanhoitajan kunnolla,mutta kun näkökenttäni oli vain ulkosyrjässä,
        jouduin kääntämään päätä ja ilmeisesti kädellä peittäminen minulta
        lipsui.Mutta läpi meni sen konitohtorin kohdalla,lieneekö edes katsonut
        edellisiä näköarvojani?
        Tämä tohtori sanoi kaihia olevan molemmissa silmissä,enenpi sairaassa.
        Ja kehoitti -ja vakuutteli,että näkö kirkastuu,jos molemmista silmistä
        leikataan kaihi yhtäaikaa.-Näin ilman näkökenttätutkimuksia.
        Otin yhteyttä yksityiseen sairaalaan ja siellä huonompi silmä leikattiin kaihista.Näkö oli hieman kirkkaanpi kuukauden,mutta jälkitarkastuksessa vain 0,4.Silmälääkäri teki lähetteen silmäpolille,mutta mitään ei kuulunut,ennenkuin aloin itse sinnikkäästi vaatia tutkimuksia.
        Onnekseni nyt oli polilla se sama lääkäri,joka leikkasi kaihin ja hän sanoi
        heti,ettei elokuun näköarvoni voi pitää paikkaansa.Mittasi koneella
        ja sai 0,3.-Nytkin on kontrolli vasta toukokuussa,että ihan rauhassa saan
        sokeutua (eihän sitä tietenkään voi estääkkään)
        Silmälasit on -1,25 ja 5,0.Että hulluksi tulee niittenkin kanssa,kun ovat
        niin eri maata.Mutta en hevillä antaisi operoida kaihia terveestä silmästä,jolla näen 1.0 arvolla.
        Mikä on sinun terveen silmäsi näköarvo?

        Enpä osaa sanoa juuta enkä jaata kun en tuon tarkemmin asioistasi tiedä. Silmänpainetautiakin on niin monenlaatuista ja niitä hoidetaan ja seurataan hiukan eri tavoin koska etenevätkin eri tavoin. Oletko tietoinen minkä niminen glaukooma sinulla on? Kuulostaa minun korviin oudolta että noin kiiruusti on menty laseroimaan, mutta enpä olekaan lääkäri, sille voi olla ihan hyvä peruste. Ehkä silmänpaine oli jo tehnyt sellaisia näkyviä vaurioita, että lääkäri koki toimenpiteen kiireelliseksi säästääksesi näköäsi sen mitä voi. Yleensä kai lääkkeitä kokeillaan ensin ja jos noin nopeasti sait noin hyvän vasteen pitäisi kai potilaankin mielipidettä asiasta kysyä että mennäänkö tekemään sen suurempia niin pian. Sitä sinun pitäisi päästä kysymään kyseiseltä lääkäriltä. Oletko tutustunut jo käypä-hoito ohjeeseen silmänpaineen osalta. Ellet vielä niin käy seuraavassa linkissä:
        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi37030
        On hyvä ehkä lukea lisää että osaa kysyä lääkäriltä nasevia kysymyksiä. Silmänpaineasia ei ole mitenkään yksinkertainen, vaan melkoisen kirjava seurakunta. Nuo kaikki visuksen otot ja muut kuulostaa korvaani oudolta, johtuneeko siitä että kirjoitat olevasi hoidossa alue- ja keskussairaalassa. Itse olen saanut onnekseni asioida omassa yliopistosairaalassa sekä myös Helsingin yliopistosairaalassa ja siellä tuntuu hommat olevan kyllä tosi hyvissä käsissä. Sairaanhoitaja ei ole kertaakaan tarkistanut visuksiani, aina silmälääkärit. Ja määritetään hajataitot ja karsastukset sun muut. En halua siis kehua, vaan tuoda ymmärrystä siihen, että ehkä olet hiukan toisenlaisissa käsissä kuin minä ja alan ymmärtää ettei esimerkiksi tuo hoitokäytäntö ja kontrollit näy olevan siellä kovin vakiintuneet ja harkittuja.

        Mikäkö on minun terveen silmän näköarvo? Se on siinä 1.0 -1.2 vaihdellut eli loistava. Mutta tuo toinen tekee kaiken vaikeaksi, pimenisi vaikka kokonaan tai saisinpa ne korjaavat lasit, että maksimoituisi siihen mihin voi. Nytkin päätä särkee niin että oksettaa. ei tee hyvää tämä koneen tuijotus eli pois tästä ja tippaa silmään. jaksamisia sinulle.


      • marjamummo
        yökkötys kirjoitti:

        Enpä osaa sanoa juuta enkä jaata kun en tuon tarkemmin asioistasi tiedä. Silmänpainetautiakin on niin monenlaatuista ja niitä hoidetaan ja seurataan hiukan eri tavoin koska etenevätkin eri tavoin. Oletko tietoinen minkä niminen glaukooma sinulla on? Kuulostaa minun korviin oudolta että noin kiiruusti on menty laseroimaan, mutta enpä olekaan lääkäri, sille voi olla ihan hyvä peruste. Ehkä silmänpaine oli jo tehnyt sellaisia näkyviä vaurioita, että lääkäri koki toimenpiteen kiireelliseksi säästääksesi näköäsi sen mitä voi. Yleensä kai lääkkeitä kokeillaan ensin ja jos noin nopeasti sait noin hyvän vasteen pitäisi kai potilaankin mielipidettä asiasta kysyä että mennäänkö tekemään sen suurempia niin pian. Sitä sinun pitäisi päästä kysymään kyseiseltä lääkäriltä. Oletko tutustunut jo käypä-hoito ohjeeseen silmänpaineen osalta. Ellet vielä niin käy seuraavassa linkissä:
        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi37030
        On hyvä ehkä lukea lisää että osaa kysyä lääkäriltä nasevia kysymyksiä. Silmänpaineasia ei ole mitenkään yksinkertainen, vaan melkoisen kirjava seurakunta. Nuo kaikki visuksen otot ja muut kuulostaa korvaani oudolta, johtuneeko siitä että kirjoitat olevasi hoidossa alue- ja keskussairaalassa. Itse olen saanut onnekseni asioida omassa yliopistosairaalassa sekä myös Helsingin yliopistosairaalassa ja siellä tuntuu hommat olevan kyllä tosi hyvissä käsissä. Sairaanhoitaja ei ole kertaakaan tarkistanut visuksiani, aina silmälääkärit. Ja määritetään hajataitot ja karsastukset sun muut. En halua siis kehua, vaan tuoda ymmärrystä siihen, että ehkä olet hiukan toisenlaisissa käsissä kuin minä ja alan ymmärtää ettei esimerkiksi tuo hoitokäytäntö ja kontrollit näy olevan siellä kovin vakiintuneet ja harkittuja.

        Mikäkö on minun terveen silmän näköarvo? Se on siinä 1.0 -1.2 vaihdellut eli loistava. Mutta tuo toinen tekee kaiken vaikeaksi, pimenisi vaikka kokonaan tai saisinpa ne korjaavat lasit, että maksimoituisi siihen mihin voi. Nytkin päätä särkee niin että oksettaa. ei tee hyvää tämä koneen tuijotus eli pois tästä ja tippaa silmään. jaksamisia sinulle.

        Ei tuo apua paljon tilanteeseen.Joskus tuntuu,että häiritsevät vain,kun
        sumea näkökenttä on kuitenkin olemassa.
        Mikä on muuten paras mahdollinen näkö lukemissa?
        Se on totta,että aluesairaalassa todella sairaanhoitaja tarkisti näön
        lasien kanssa-ja lääkäri ei sitten enää suorittanut tarkistusta.Siksi
        epikriisiin tuli tuo "loistava" näkö.
        Valittamaan on turha lähteä.Mikään ei tuo näköä enää takaisin.
        Yleistä valistusta silmälääkärit sen sijaan voisivat laajentaa ja kehottaa
        tiheämpiin silmätarkistuksiin ikääntyessä.
        Kun minä kävin terkkarissa edeltävänä vuonna,minulla todettiin vain
        kuivat silmät.Sain silmävoidetta,en kehoitusta silmänpaineen mittauk-
        seen.Kuivat silmät harhauttavat monesti lääkäreitä.


      • yökkötys
        marjamummo kirjoitti:

        Ei tuo apua paljon tilanteeseen.Joskus tuntuu,että häiritsevät vain,kun
        sumea näkökenttä on kuitenkin olemassa.
        Mikä on muuten paras mahdollinen näkö lukemissa?
        Se on totta,että aluesairaalassa todella sairaanhoitaja tarkisti näön
        lasien kanssa-ja lääkäri ei sitten enää suorittanut tarkistusta.Siksi
        epikriisiin tuli tuo "loistava" näkö.
        Valittamaan on turha lähteä.Mikään ei tuo näköä enää takaisin.
        Yleistä valistusta silmälääkärit sen sijaan voisivat laajentaa ja kehottaa
        tiheämpiin silmätarkistuksiin ikääntyessä.
        Kun minä kävin terkkarissa edeltävänä vuonna,minulla todettiin vain
        kuivat silmät.Sain silmävoidetta,en kehoitusta silmänpaineen mittauk-
        seen.Kuivat silmät harhauttavat monesti lääkäreitä.

        En osaa vastata kysymykseesi mikä on paras näköä lukemisessa. Mutta näöntarkastuksessa ainakin se 1.0 on ihan täysnäkö. Jos sen saavuttaa laseilla, vaikka ilman olisi paljon huonompi on vielä onnekas. Jos sinulla silmänpaine on supistanut näkökenttää jo, ei lasit siihen tietenkään auta. Onko muuten katsottu ettei sumeus aiheudu kohdallasi jälkikaihista? Sehän on korjattavissa. Ja kaipa silmälasit on tehty sellaisen kunnollisen näöntarkastuksen perusteella? Muutenhan ne eivät mitään auta jos on sinulle sopimattmat väärien visusten takia. Tyhmiä asioita varmaan selostaa, mutta varmuudeksi nyt heitin.

        Kuivia silmiä ne lääkärit tietysti hokee koko ajan kun niitä kärsii niin moni. Mutta minusta kyllä on varsin paljon valistusta ollut kaikkialla siitä että neljänkympin jälkeen olisi hyvä käydä ja silmälääkärillä säännöllisesti juuri silmänpaineiden ja silmänpohjien vuoksi. Ja sinne tietysti pitää terveen mennä omalla rahalla ja omasta aloitteesta. En sitten tiedä mitä vaivoja olet valitellut siellä terkkarissa, mutta tietyistä vakavista oireista pitää terkkarinkin laittaa lähetettä silmälääkärille jos pitää poissulkea jotain vakavampia sairauksia ja yksihän on tuo silmänpainetauti ja monta muuta. Näköä et hoitovirhesyytöksellä takaisin saakaan, mutta sitä oikeutta ja rahakorvausta ehkä jolla voisit hankkia itsellesi yksityiseltä hoitoa silmiisi ym. Mutta asia erikseen on tietysti se onko edes tapahtunut hoitovirhettä tai miten se tulkitaan arviovalla taholla. Suuri työhän se on siihen ryhtyä, että pitää olla itsellä vankka näkemys siitä että hoitotaho on tehnyt virheen. Parempaa vuotta nyt kuitenkin sinulle ja kaikille muille myös !!! Minulla tämä vuosi on mennyt aivan pipariksi ja edeltävätkin on olleet rankkoja, mutta jos, jos, jos asiat voisivat hiukan parantua tulevana vuonna. Toivoa ylläpitäen.


      • marjamummo
        yökkötys kirjoitti:

        En osaa vastata kysymykseesi mikä on paras näköä lukemisessa. Mutta näöntarkastuksessa ainakin se 1.0 on ihan täysnäkö. Jos sen saavuttaa laseilla, vaikka ilman olisi paljon huonompi on vielä onnekas. Jos sinulla silmänpaine on supistanut näkökenttää jo, ei lasit siihen tietenkään auta. Onko muuten katsottu ettei sumeus aiheudu kohdallasi jälkikaihista? Sehän on korjattavissa. Ja kaipa silmälasit on tehty sellaisen kunnollisen näöntarkastuksen perusteella? Muutenhan ne eivät mitään auta jos on sinulle sopimattmat väärien visusten takia. Tyhmiä asioita varmaan selostaa, mutta varmuudeksi nyt heitin.

        Kuivia silmiä ne lääkärit tietysti hokee koko ajan kun niitä kärsii niin moni. Mutta minusta kyllä on varsin paljon valistusta ollut kaikkialla siitä että neljänkympin jälkeen olisi hyvä käydä ja silmälääkärillä säännöllisesti juuri silmänpaineiden ja silmänpohjien vuoksi. Ja sinne tietysti pitää terveen mennä omalla rahalla ja omasta aloitteesta. En sitten tiedä mitä vaivoja olet valitellut siellä terkkarissa, mutta tietyistä vakavista oireista pitää terkkarinkin laittaa lähetettä silmälääkärille jos pitää poissulkea jotain vakavampia sairauksia ja yksihän on tuo silmänpainetauti ja monta muuta. Näköä et hoitovirhesyytöksellä takaisin saakaan, mutta sitä oikeutta ja rahakorvausta ehkä jolla voisit hankkia itsellesi yksityiseltä hoitoa silmiisi ym. Mutta asia erikseen on tietysti se onko edes tapahtunut hoitovirhettä tai miten se tulkitaan arviovalla taholla. Suuri työhän se on siihen ryhtyä, että pitää olla itsellä vankka näkemys siitä että hoitotaho on tehnyt virheen. Parempaa vuotta nyt kuitenkin sinulle ja kaikille muille myös !!! Minulla tämä vuosi on mennyt aivan pipariksi ja edeltävätkin on olleet rankkoja, mutta jos, jos, jos asiat voisivat hiukan parantua tulevana vuonna. Toivoa ylläpitäen.

        Vetistäviä silmiäni,oli se vain sivulause,koska olin hakeutumassa kuntoutukseen erilaisten nivel-ja uupumusoireitteni takia.Kuten
        tiedätte,kuntoutuksessa säästetään nykyisin-ainakin minun ikäisteni kohdalla-kaikessa missä voidaan.Työuran pituuteen kun ei kannata enää
        yhteiskunnan satsata.Fysikaalisia hoitoja olisi saanut vain omakustanteisesti,niin kipeästi kuin niska-hartiaseutuni olisi niitä hoitoja
        tarvinnut.-Juuri oikeastaan siksi hakeuduinkin kuntoutukseen.
        Kaikenlaista psykilogista luentoa kyllä oli,mutta silmistä ei kysellyt,eikä
        maininnut mitään.Ainakin siinä kohden kuntoutuslääkäreillä olisi valistuksen sana toivottava.Itse en tiennyt koko silmänpainemahdollisuudesta mitään.Koskihan se joskus päähän,mutta
        olin onnellinen kun meni asperiinilla ohitse.Luulen monen muunkin
        menneen samaan ansaan,tai potevansa migreeniä.
        Se jälkikaihimahdollisuus on tullut minunkin mieleeni-ja kun oikein
        tiirailen silmäni mustuaista näen siinä aina joskus jotakin harmahtavaa riekaletta.Mutta minähän kuvittelen ja se näyttää siltä,kun en näe
        silmällä oikein.-Näin minulle sanoi jo ensimmäinen lääkäri,ennen varsinaista kaihileikkausta ja olisihan tuon luullut toisen lääkärin
        näkevän jälkikaihin kaihileikkauksen jälkeisessä tarkastuksessa.
        Olen kyllä seuraavalla kannalla vielä ja kun uusi vuosi koittaa,voi olla,että käyn vielä näyttämässä silmääni yksityislääkärille.
        Yksi mutta elämässäni on vielä se,että syön masennuslääkkeitä ja
        kun ne -ja ainakin jotkut silmätipat vaikuttavat keskushermostoon,
        niin mikä vaikutus niillä on yhdessä?-Tuntuu nimittäin,että mieliala-
        lääke ei ole vaikuttanut mitään-ja huomenna aloitan uuden lääkekokeilun.
        Kun menen ensi kerran hoitavalle lääkärilleni,kysynkin tätä asiaa
        häneltä.-Jouduin jo kerran jättämään yhden lääkkeen pois,kun sitä
        ei saanut käyttää henkilö,jolla on silmänpaineongelmia.
        Tässä sitä vaan taiteillaan päivä kerrallaan.Hyvää uutta vuotta kaikille
        kanssasisarille.


      • marjamummo
        marjamummo kirjoitti:

        Vetistäviä silmiäni,oli se vain sivulause,koska olin hakeutumassa kuntoutukseen erilaisten nivel-ja uupumusoireitteni takia.Kuten
        tiedätte,kuntoutuksessa säästetään nykyisin-ainakin minun ikäisteni kohdalla-kaikessa missä voidaan.Työuran pituuteen kun ei kannata enää
        yhteiskunnan satsata.Fysikaalisia hoitoja olisi saanut vain omakustanteisesti,niin kipeästi kuin niska-hartiaseutuni olisi niitä hoitoja
        tarvinnut.-Juuri oikeastaan siksi hakeuduinkin kuntoutukseen.
        Kaikenlaista psykilogista luentoa kyllä oli,mutta silmistä ei kysellyt,eikä
        maininnut mitään.Ainakin siinä kohden kuntoutuslääkäreillä olisi valistuksen sana toivottava.Itse en tiennyt koko silmänpainemahdollisuudesta mitään.Koskihan se joskus päähän,mutta
        olin onnellinen kun meni asperiinilla ohitse.Luulen monen muunkin
        menneen samaan ansaan,tai potevansa migreeniä.
        Se jälkikaihimahdollisuus on tullut minunkin mieleeni-ja kun oikein
        tiirailen silmäni mustuaista näen siinä aina joskus jotakin harmahtavaa riekaletta.Mutta minähän kuvittelen ja se näyttää siltä,kun en näe
        silmällä oikein.-Näin minulle sanoi jo ensimmäinen lääkäri,ennen varsinaista kaihileikkausta ja olisihan tuon luullut toisen lääkärin
        näkevän jälkikaihin kaihileikkauksen jälkeisessä tarkastuksessa.
        Olen kyllä seuraavalla kannalla vielä ja kun uusi vuosi koittaa,voi olla,että käyn vielä näyttämässä silmääni yksityislääkärille.
        Yksi mutta elämässäni on vielä se,että syön masennuslääkkeitä ja
        kun ne -ja ainakin jotkut silmätipat vaikuttavat keskushermostoon,
        niin mikä vaikutus niillä on yhdessä?-Tuntuu nimittäin,että mieliala-
        lääke ei ole vaikuttanut mitään-ja huomenna aloitan uuden lääkekokeilun.
        Kun menen ensi kerran hoitavalle lääkärilleni,kysynkin tätä asiaa
        häneltä.-Jouduin jo kerran jättämään yhden lääkkeen pois,kun sitä
        ei saanut käyttää henkilö,jolla on silmänpaineongelmia.
        Tässä sitä vaan taiteillaan päivä kerrallaan.Hyvää uutta vuotta kaikille
        kanssasisarille.

        Joko olet saanut lasit?


      • ...
        yökkötys kirjoitti:

        En osaa vastata kysymykseesi mikä on paras näköä lukemisessa. Mutta näöntarkastuksessa ainakin se 1.0 on ihan täysnäkö. Jos sen saavuttaa laseilla, vaikka ilman olisi paljon huonompi on vielä onnekas. Jos sinulla silmänpaine on supistanut näkökenttää jo, ei lasit siihen tietenkään auta. Onko muuten katsottu ettei sumeus aiheudu kohdallasi jälkikaihista? Sehän on korjattavissa. Ja kaipa silmälasit on tehty sellaisen kunnollisen näöntarkastuksen perusteella? Muutenhan ne eivät mitään auta jos on sinulle sopimattmat väärien visusten takia. Tyhmiä asioita varmaan selostaa, mutta varmuudeksi nyt heitin.

        Kuivia silmiä ne lääkärit tietysti hokee koko ajan kun niitä kärsii niin moni. Mutta minusta kyllä on varsin paljon valistusta ollut kaikkialla siitä että neljänkympin jälkeen olisi hyvä käydä ja silmälääkärillä säännöllisesti juuri silmänpaineiden ja silmänpohjien vuoksi. Ja sinne tietysti pitää terveen mennä omalla rahalla ja omasta aloitteesta. En sitten tiedä mitä vaivoja olet valitellut siellä terkkarissa, mutta tietyistä vakavista oireista pitää terkkarinkin laittaa lähetettä silmälääkärille jos pitää poissulkea jotain vakavampia sairauksia ja yksihän on tuo silmänpainetauti ja monta muuta. Näköä et hoitovirhesyytöksellä takaisin saakaan, mutta sitä oikeutta ja rahakorvausta ehkä jolla voisit hankkia itsellesi yksityiseltä hoitoa silmiisi ym. Mutta asia erikseen on tietysti se onko edes tapahtunut hoitovirhettä tai miten se tulkitaan arviovalla taholla. Suuri työhän se on siihen ryhtyä, että pitää olla itsellä vankka näkemys siitä että hoitotaho on tehnyt virheen. Parempaa vuotta nyt kuitenkin sinulle ja kaikille muille myös !!! Minulla tämä vuosi on mennyt aivan pipariksi ja edeltävätkin on olleet rankkoja, mutta jos, jos, jos asiat voisivat hiukan parantua tulevana vuonna. Toivoa ylläpitäen.

        ...


      • alle0.3
        ... kirjoitti:

        ...

        Heippa!

        Maanantaina olisi taas tarkastus ja oma tilanteeni on yhtä huono kuin aikaisemminkin, eli ei mitään muutosta ole havaittavissa tai itsestäni tuntuu että näkö vain huonontunut yhteisnäöllä yms. Jotenkin tuntuu että tuo terve silmä on ihan väsähtänyt hoitamaan toisenkin silmän tehtäviä. Itse olen toiveikkaana toivonut ja odottanut että tilanne paranisi ja pääsisi takaisin töihin mutta mitä pitemälle mennään niin sitä toivottomalta asia tuntuu ja olen tossa jo katsellut että jos joutuu sairaseläkkeelle niin mitä sitten, en vain olisi vielä valmis sairaseläkeelle mutta jos ei töitä pysty tekemään niin mitä sitten?

        Lääkäri kyllä lupaili että kaksoiskuvat häipyy ajan myötä, mutta mikä se aika on ja oliko vain lupauksia, kohta tulee 7 kk sairastumisestani ja silmän kasvaimen sädetyksestä 6kk .


      • mummo vaan
        alle0.3 kirjoitti:

        Heippa!

        Maanantaina olisi taas tarkastus ja oma tilanteeni on yhtä huono kuin aikaisemminkin, eli ei mitään muutosta ole havaittavissa tai itsestäni tuntuu että näkö vain huonontunut yhteisnäöllä yms. Jotenkin tuntuu että tuo terve silmä on ihan väsähtänyt hoitamaan toisenkin silmän tehtäviä. Itse olen toiveikkaana toivonut ja odottanut että tilanne paranisi ja pääsisi takaisin töihin mutta mitä pitemälle mennään niin sitä toivottomalta asia tuntuu ja olen tossa jo katsellut että jos joutuu sairaseläkkeelle niin mitä sitten, en vain olisi vielä valmis sairaseläkeelle mutta jos ei töitä pysty tekemään niin mitä sitten?

        Lääkäri kyllä lupaili että kaksoiskuvat häipyy ajan myötä, mutta mikä se aika on ja oliko vain lupauksia, kohta tulee 7 kk sairastumisestani ja silmän kasvaimen sädetyksestä 6kk .

        Joudutko uudelleenkoulutukseen vaiko eläkkeelle?


      • alle0.3
        mummo vaan kirjoitti:

        Joudutko uudelleenkoulutukseen vaiko eläkkeelle?

        Itse halusin kouluttaa itseäni lisää ja näin mahdollistaa työelämässä olemisen ja nyt alustavasti kelakin myönteinen suunnitelmiin, mutta katsotaan kuinka käy kun hakemukset sisässä. Eli oppisopimuksella lisää koulutusta nykyiseen ammattiin ja kela maksaa työnantajalle tuon kuntoutusrahan ja työnantajalle jää vain noin puolet palkasta itselleen maksettavaksi, ja tuon koulutuksen jälkeen pystyn toimimaan yrittäjänä ja valitsemaan itse tehtävät työt työkykyni mukaan ja jos tulee ongelmia työnteon kanssa niin tuon koulutuksen jälkeen voisin toimia myös sijaisopettajana ammattini puitteissa jossakin koulussa, eli pysyisin veronmaksajana vielä pitkään.

        Toi eläkeelle jääminen ei ainakan vielä hirveesti innosta


    • mikki2

      Toinen silmä sokeutui 16 vuotiaana metsästys onnettomuudessa. Mutta ei se paljon ole elämiseen vaikuttanut koulut kävin normaalisti ja metalli alan töitä tein normaalisti 10 vuotta. Sitten tuli kai järki päähän ja vaihdoin alaa, koska ei ne rälläkän kipinät ja hitsausvalot kovin terveellisiä voi olla tuota tervettä silmää ajatellen. Koulut kävin normaalisti ja ajokorttiin se ei vaikuttanut mutta armeijan jouduin käymään B miehenä mutta ei sekään sielä paljoa vaikuttanut jos vain tahtoa löytyi kotiuduin kersanttina. Muuta haittaa ei ole ollut mutta tuohon arviointiin se vähä vaikuttaa ja välillä harmittaa kun nyt täytyy sitten tosissaan suojella tuota ainokaistaan. Jos se sokeutuu niin sitten on huono enää kattella mitään... :)

    • Elinne

      Olen 19-v ja minulla on ollut syntymästäni saakka vasemmassa silmässä näkö 0.2, toisessa silmässä vähän parempi. Siihen lisättynä muitakin silmäongelmia.. Hyvin olen pärjännyt, tietysti kun näkö on ollut aina heikko niin ei osaa valittaakkaan :)
      Eniten toisen silmän heikkonäköisyys ilmeisesti vaikuttaa etäisyyksien ja tilan hahmotukseen, joten törmäilen ja kompastelen ehkä hieman enemmän, mutta muuten elän täysin normaalia elämää. Pitää vain oppia siihen että jos ei itse näe jotakin niin aina voi kysyä muilta.
      Olen kuitenkin sitä mieltä että pitää olla kiitollinen siitä mitä näöstä on jäljellä, tsemppiä kaikille.

      • 89798t90443gj

        Hienoa lukea kirjoitustasi. Minulla on syntymästä saakka ollut huono näkö (toinen silmä sokea, toisessa 0,3) ja en ole kokenut sen haittaavan elämääni suuresti. Tietenkin kompurointia on, en ole saanut ajokorttia ja olen joutunut enemmän ponnistelemaan saadakseni opiskelut valmiiksi ja kunnon työpaikan.
        Tuntu hämmentävältä lukea, kuinka jotkut, joilla on parempi näkö kuin minulla ovat hakeutumassa työkyvyttömyyseläkkeelle. En missään nimessä tuomitse heitä, vaan ajatus siitä, että itse olisin eläkkeellä, tuntuu oudolta.


    • Kaksi silmää tummaa.

      Sain silmävamman vuosi taaksepäin. Näkö on kun muovin läpi katselisi.
      Toisessa silmässä on hajataitto ja se oli aijemmin huonompi.

      Näen nyt kipeällä silmällä kolmenkymmen sentin päästä lukea ja sekin
      tekee iloiseksi.

      Tosiaan hirmuinen masis tulee näkökyvyn puutteesta.

      Voimia kaikille näkövammaisille.

    • saara54

      Herran jeesus, mitä valitusta.
      Minulta poistettiin vuonna 1989 toinen aivan näkevä silmä kyynelkanavan syövän vuoksi.
      Kävin täysipäiväisesti työssä (näyttöpäätetyössä) 2009 vuoteen asti!
      Sen jälkeen tuli muita vaivoja, joten jäin osa-aikaeläkkeelle.......
      Ainoa asia minkä huomasi, oli etäisyyksien mittaamisen puute, joka ei tietenkään palaudu, koska siihen tarvitaan vähintään kaksi silmää...
      Mutta esim maidon lasiin kaatamisen oppii siten, että siirtää lasin heti siihen lähelle, eikä yritä matkan päästä kaataa ;):)

    • UunoTurhaP

      Tsiisus, mitä valitusta. Minulta molemmat silmät puhki ja silti pystyn tekemään kolmea työtä, suoritin yhdistelmärekka-ajokortin, harrastan pyöräilyä, teatteria, jiujitsua, ratsastamista ja uintia, kouluttauduin konealan diplomi-insinööriksi ja kauppatieteiden maisteriksi. Kaiken kaikkiaan aion pysyä veronmaksajana 70 vuoden ikään vähintään.

    • Anonyymi

      15-vuotiaana vasemmasta silmästä irtosi verkkokalvo jääkiekkoharrastuksen parissa, siis tuli kiekko suoraan silmään. Sitä sitten yrittivät korjailla neljällä leikkauksella. Lopulta verkkokalvo saatiin pakalleen, mutta kaihihan se oli tullut jatkuvan öljyn pitämisen lasiasinesteen tilalla. Näkö 0,3 silmässä. Ei siinä muuta vaihtoehtoa ollut kuin lopettaa se lätkän pelaaminen. Nyt kolme vuotta viimeisestä operaatiosta aikaa kulunut ja en kyllä eroa ole juuri huomannut. Hyvin tulee toimeen ja näkökenttä on pysynyt ennallaan. Kohta se lukiokin taputeltu. Ainut mikä harmittaa on se, että lentäjäksi haaveilut jäi vain haaveiksi. En voi käsittää miten jotkut ihmiset ajattelevat eläköitymistä toisen silmän näön puutteen takia. Itsellä koko elämä tulee olla varovainen terveen silmän kanssa, mutta semmosta se on. Elkää ihmiset jaksako valittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7731
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3754
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1012
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe