silti estrogeeniä jäljellä ja vuotoja tulee vielä. Eli kohdussa on hormoni toimintaa vielä jäljellä. Löytyykö tällaisia tapauksia muitakin vai onko harvinaista?
Munasarjat toimintakyvyttömät, mutta
15
4673
Vastaukset
- Mitä kokeita suoritettu?
Kohtu ei ylläpidä mitään hormonitoimintaa. Tarkistapas anatoimiantuntemuksesi. Onko tarkistettu, että vuodot ovat kuukatisvuotoa vai esim. jostain myoomista tai polyypeistä yms. johtuvia? Ultraäänitutkimus tehty? Onko tuo munasarjojojen toimimattomuus jotenkin toteennäytetty? Silloin ei pitäisi normaaleja kuukautisia enää olla.
Huomannet, ettei kysymykseesi voi meistä kukaan vastata, lääkäriä ja käsikopeloa yms. tutkimuksia tässä tarvitaan.- tällainen tapaus vm-55
Ultrattu kohtu ja munasarjat viimeksi pari kertaa vuoden sisään. Munasarjat todettu olevan "unten mailla"ultralla. Tehty samalla kertaa gyneloginen tutkimus(käsikopelo), papa vuoden välein (viimeiset pari vuotta) Viimeksi käydessäni tutkimuksissa gyne sanoi, että hormoonitoimintaa on vielä kohdussa ja vuoto alkaa piakkoin. Se alkoikin viikon päästä. Näki kuulema limakalvon kasvusta tuon edellisen.
Kunnon vastausta en ole gyneltä saanut ja kävin vielä varmuudeksi kahdella erillä. Ehkäisyä ei silti kuitenkaan tarvitse enää käyttää. Itse olen miettinyt sitä, että oisko käyttämälläni luontaistuotteella joku osuus hormoonitoiminnan ylläpitoon kohdussa..? Tekeehän hormoonihoitokin niitä..
Kohdunpoiston jälkeen ei tietenkään tule enää mitään vuotoja. Entäs jos poistetaan vain munasarjat ja kohtu jää? En ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että ensin yleensä viedään kohtu ja munasarjat jätetään juuri hormoonitoiminnan ylläpidoksi. Tää on kyllä outoa, tyhmä mikä tyhmä.. - ja estrogeeni
tällainen tapaus vm-55 kirjoitti:
Ultrattu kohtu ja munasarjat viimeksi pari kertaa vuoden sisään. Munasarjat todettu olevan "unten mailla"ultralla. Tehty samalla kertaa gyneloginen tutkimus(käsikopelo), papa vuoden välein (viimeiset pari vuotta) Viimeksi käydessäni tutkimuksissa gyne sanoi, että hormoonitoimintaa on vielä kohdussa ja vuoto alkaa piakkoin. Se alkoikin viikon päästä. Näki kuulema limakalvon kasvusta tuon edellisen.
Kunnon vastausta en ole gyneltä saanut ja kävin vielä varmuudeksi kahdella erillä. Ehkäisyä ei silti kuitenkaan tarvitse enää käyttää. Itse olen miettinyt sitä, että oisko käyttämälläni luontaistuotteella joku osuus hormoonitoiminnan ylläpitoon kohdussa..? Tekeehän hormoonihoitokin niitä..
Kohdunpoiston jälkeen ei tietenkään tule enää mitään vuotoja. Entäs jos poistetaan vain munasarjat ja kohtu jää? En ole mikään asiantuntija, mutta jotenkin olen ymmärtänyt, että ensin yleensä viedään kohtu ja munasarjat jätetään juuri hormoonitoiminnan ylläpidoksi. Tää on kyllä outoa, tyhmä mikä tyhmä..Onko sulla ylipainoa, tuttavalla oli huomattavaa ylipainoa ja hänellä oli kuukautiset vielä kuuskymppiseksi asti, rasvakudos tuottaa estrogeeniä.
- tällainen tapaus vm-55
ja estrogeeni kirjoitti:
Onko sulla ylipainoa, tuttavalla oli huomattavaa ylipainoa ja hänellä oli kuukautiset vielä kuuskymppiseksi asti, rasvakudos tuottaa estrogeeniä.
Heippa vaan ja kiitti vastauksista. Olen mitoiltani 170cm/70kg, elikkä suhteellisen normaali kokoinen. En lihava, mutten laihakaan=D
Palaisin vielä tuohon munasarjojen ultratulokseen.
Katsoin sitä paperia ja siinä luki seuraavaa: oikea ovario :17mm, tiivis
vasen ovario :24mm
kohtu: säännöllinen, normaalimuotoinen
endometrium: 10mm, tasainen
Tutkimuksen tehnyt gyne sanoi, että vasen munasarja on kokonaan unten mailla. Oikeassa on pieni nesterakkula, eikä ehkäisyä tarvii enää käyttää ja HEI rouva! sinähän olet jo 54v. - gyne
Heippa vaan ja kiitti vastauksista. Olen mitoiltani 170cm/70kg, elikkä suhteellisen normaali kokoinen. En lihava, mutten laihakaan=D
Palaisin vielä tuohon munasarjojen ultratulokseen.
Katsoin sitä paperia ja siinä luki seuraavaa: oikea ovario :17mm, tiivis
vasen ovario :24mm
kohtu: säännöllinen, normaalimuotoinen
endometrium: 10mm, tasainen
Tutkimuksen tehnyt gyne sanoi, että vasen munasarja on kokonaan unten mailla. Oikeassa on pieni nesterakkula, eikä ehkäisyä tarvii enää käyttää ja HEI rouva! sinähän olet jo 54v.kohdun limakalvo tosiaan on varsin paksu ajatellen sitä että munasarjat näyttävät varsin inaktiivisilta. Miten kuukautisvuotosi tulevat, säännöllisesti vai epäsäännöllisesti? Munasarjat tuottavat useita hormoneja, ja toiminta hiipuu vaiheittain. Ensimmäisenä loppuu säännöllinen keltarauhashormonituotanto, sitten (usein aaltomaisesti) vähenee ja loppuu estrogeenituotanto. Postmenopausaalisetkin munasarjat saattavat tuottaa vielä pieniä määriä androgeeneja.
Jos olisin sinun gynekologisi, ottaisin kyllä kohdusta limakalvonäytteen, sillä ikääsi ja munasarjojen kokoon nähden limakalvo on paksu. Pelkkä uä ei kerro tarkkaan miksi näin on. Hiukan tarkemman tutkimuksen saa tehtyä keittosuolatehosteisesti (esim. polyyppien poissulku). Kyseessä voi olla pitkittynyt estrogeenivaikutus, liikakasvu tms. Hoitamattomina nämä altistavat ajan kanssa kohtusyövälle. - tällainen tapaus vm-55
gyne kirjoitti:
kohdun limakalvo tosiaan on varsin paksu ajatellen sitä että munasarjat näyttävät varsin inaktiivisilta. Miten kuukautisvuotosi tulevat, säännöllisesti vai epäsäännöllisesti? Munasarjat tuottavat useita hormoneja, ja toiminta hiipuu vaiheittain. Ensimmäisenä loppuu säännöllinen keltarauhashormonituotanto, sitten (usein aaltomaisesti) vähenee ja loppuu estrogeenituotanto. Postmenopausaalisetkin munasarjat saattavat tuottaa vielä pieniä määriä androgeeneja.
Jos olisin sinun gynekologisi, ottaisin kyllä kohdusta limakalvonäytteen, sillä ikääsi ja munasarjojen kokoon nähden limakalvo on paksu. Pelkkä uä ei kerro tarkkaan miksi näin on. Hiukan tarkemman tutkimuksen saa tehtyä keittosuolatehosteisesti (esim. polyyppien poissulku). Kyseessä voi olla pitkittynyt estrogeenivaikutus, liikakasvu tms. Hoitamattomina nämä altistavat ajan kanssa kohtusyövälle.Kiitos vastauksista. Vuodot ovat olleet säännölliset ja tulleet joka kk. Kestot ovat olleet normaalia pidemmät Viimeiset tältä näkymältä olivat koko heinäkuun, mutta nyt on ollut hiljaisempaa. Eli elo-ja syyskuu ei ole tullut vuotoa enää. Saman ajan olen ollut käyttämättä sitä luontaistuotetta, mikä vedettiin pois myynnistä. Epäilen kyllä vahvasti, että sen käyttö lisäsi roimasti estrogeenin määrä itselläni. Hikoilut ovat myös palanneet runsaan puoleisesti.
Kannattaisiko tässä vaiheessa syödä vaikka 10 pv Primolut kuuri tai Lukesteronia, jos keltarauhasvajetta on? (Olen saanut vuosi sitten estrogel/Lukestreseptin ja jemmassa on myös Primolut/10kpl) Ajattelin vaan, jos sitä limakalvon kasvua kuitenkin vielä on.. - gyne
Kiitos vastauksista. Vuodot ovat olleet säännölliset ja tulleet joka kk. Kestot ovat olleet normaalia pidemmät Viimeiset tältä näkymältä olivat koko heinäkuun, mutta nyt on ollut hiljaisempaa. Eli elo-ja syyskuu ei ole tullut vuotoa enää. Saman ajan olen ollut käyttämättä sitä luontaistuotetta, mikä vedettiin pois myynnistä. Epäilen kyllä vahvasti, että sen käyttö lisäsi roimasti estrogeenin määrä itselläni. Hikoilut ovat myös palanneet runsaan puoleisesti.
Kannattaisiko tässä vaiheessa syödä vaikka 10 pv Primolut kuuri tai Lukesteronia, jos keltarauhasvajetta on? (Olen saanut vuosi sitten estrogel/Lukestreseptin ja jemmassa on myös Primolut/10kpl) Ajattelin vaan, jos sitä limakalvon kasvua kuitenkin vielä on..milloin tuo kuvaamasi ultra oikein tehtiin? Onko sen jälkeen tullut vuotoa? Jos vuotoa on tullut, limakalvo on todennäköisesti ohentunut. Sen kasvaako limakalvo vielä vaikka viimeisimmästä vuodosta on pari kuukautta saa todellakin selville käyttämällä esim. sen 10 päivän Primolut-kuurin. Jos limakalvo ei kasva enää, vuotoa ei tule keltarauhashormonikuurilla. Jos vuotoa ei ole ollut, käyttäisin joka tapauksessa sen kuurin jotta saisi paksuuntuneen limakalvon pois.
Jotkut luontaistuotteet ovat todellakin sisältäneen niin paljon estrogeenisesti vaikuttavia aineita, että ne voivat kasvattaa kohdun limakalvoa vaihdevuodet ohittaneellakin naisella. Myös maksavaurioita on kuvattu joistakin aineista, joita on aiemmin vedetty pois markkinoilta. Tälläiset "ulkoa" tulevat tekijät voivat myös aiheuttaa limakalvon (liika)kasvua. - Tällainen tapaus vm-55
gyne kirjoitti:
milloin tuo kuvaamasi ultra oikein tehtiin? Onko sen jälkeen tullut vuotoa? Jos vuotoa on tullut, limakalvo on todennäköisesti ohentunut. Sen kasvaako limakalvo vielä vaikka viimeisimmästä vuodosta on pari kuukautta saa todellakin selville käyttämällä esim. sen 10 päivän Primolut-kuurin. Jos limakalvo ei kasva enää, vuotoa ei tule keltarauhashormonikuurilla. Jos vuotoa ei ole ollut, käyttäisin joka tapauksessa sen kuurin jotta saisi paksuuntuneen limakalvon pois.
Jotkut luontaistuotteet ovat todellakin sisältäneen niin paljon estrogeenisesti vaikuttavia aineita, että ne voivat kasvattaa kohdun limakalvoa vaihdevuodet ohittaneellakin naisella. Myös maksavaurioita on kuvattu joistakin aineista, joita on aiemmin vedetty pois markkinoilta. Tälläiset "ulkoa" tulevat tekijät voivat myös aiheuttaa limakalvon (liika)kasvua.Edellinen tehtiin lokakuussa-08 ja viimeisin helmikuussa-09. Vuotoja on tullut sen jälkeen viimeiset näiltä näkymin heinäkuussa. Taidankin sitten ottaa sen Primolutkuurin ja katsoa tuleeko vielä vuotoja.
Kiitos paljon vastauksistasi:) - tällainen tapaus vm-55
Tällainen tapaus vm-55 kirjoitti:
Edellinen tehtiin lokakuussa-08 ja viimeisin helmikuussa-09. Vuotoja on tullut sen jälkeen viimeiset näiltä näkymin heinäkuussa. Taidankin sitten ottaa sen Primolutkuurin ja katsoa tuleeko vielä vuotoja.
Kiitos paljon vastauksistasi:)..vai kannattaisiko kokeilla sitä Lugesteronia? Mulla tuli viimeksi Primolutista tosi paljon turvotusta ja päälle päätteeksi tosi runsas ja kivulias tyhjennysvuoto monena päivänä..
- gyne
..vai kannattaisiko kokeilla sitä Lugesteronia? Mulla tuli viimeksi Primolutista tosi paljon turvotusta ja päälle päätteeksi tosi runsas ja kivulias tyhjennysvuoto monena päivänä..
riippuvat limakalvon paksuudesta, ei niinkään progesteronin laadusta. Sen sijaan turvotusoire voi vaihdella merkeittäin.
- vm55
Tällainen tapaus vm-55 kirjoitti:
Edellinen tehtiin lokakuussa-08 ja viimeisin helmikuussa-09. Vuotoja on tullut sen jälkeen viimeiset näiltä näkymin heinäkuussa. Taidankin sitten ottaa sen Primolutkuurin ja katsoa tuleeko vielä vuotoja.
Kiitos paljon vastauksistasi:)Vuotoa tuli, mutta ei paljon ja sekin kesti kolmisen pv vain. Turvotusta ehti tulla käytön aikana ja muutama lisäkilo. Käytön aikana ruokahalu kohosi aika mahtavaksi. Myös alavirettä oli ilmassa.
- gyne
vm55 kirjoitti:
Vuotoa tuli, mutta ei paljon ja sekin kesti kolmisen pv vain. Turvotusta ehti tulla käytön aikana ja muutama lisäkilo. Käytön aikana ruokahalu kohosi aika mahtavaksi. Myös alavirettä oli ilmassa.
siis hiljakseen vieläkin. Hitaasto, jos vuotoa tuli niukalti vain muutaman päivän. Mielestäni sun kannattaisi toistaa kuuri neljän kuukauden kuluttua (ehtii turvotus hävitä välillä;)). Jos sitten ei tule enää mitään, kuureja ei tarvita. Jos tulee, niin kuuri harvakseltaan (3-4 kk välein) ehkäisee limakalvon liikakasvun.
- vm55
gyne kirjoitti:
siis hiljakseen vieläkin. Hitaasto, jos vuotoa tuli niukalti vain muutaman päivän. Mielestäni sun kannattaisi toistaa kuuri neljän kuukauden kuluttua (ehtii turvotus hävitä välillä;)). Jos sitten ei tule enää mitään, kuureja ei tarvita. Jos tulee, niin kuuri harvakseltaan (3-4 kk välein) ehkäisee limakalvon liikakasvun.
Kiitos paljon vastauksestasi ja neuvosta ja niin teenkin, että otan välillä progesteronikuurin. Voiskohan kokeilla välillä sitä Lugesteronia 12pv, Primolutin nor 10mg sijaan? (Mulla on kolmen kk satsi Lugesteronia jemmassa) Turvotus on muuten jo hävinnyt ja painokin alkanut tasaantua.
- gyne
vm55 kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksestasi ja neuvosta ja niin teenkin, että otan välillä progesteronikuurin. Voiskohan kokeilla välillä sitä Lugesteronia 12pv, Primolutin nor 10mg sijaan? (Mulla on kolmen kk satsi Lugesteronia jemmassa) Turvotus on muuten jo hävinnyt ja painokin alkanut tasaantua.
yhtä hyvin 12 päivän kuurina.
- p.l.h.
Mulla on taas ihan päinvastoin eli ei kuukautisia (kohdun limakalvo ei kasva), mutta ultratessa aina löytyy munasarjoista elämää eli erikokoisia munarakkuloita (riippuen ajankohdasta ihan pienistä alle 5 millisistä 25 mm asti).
Eikös se pitäisi olla niin, että kuukautisia ei enää tule sitten kun munasarjoissa ei enää ole elämää?
Minä en ihan ymmärrä näitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855