Pahimpia on aamut

ehkä tämä tästä vielä joskus helpottaa

Kärsin yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, joka alkoi n. 2 vuotta sitten aika yht äkkiä. Nykyisin olo päivällä on jo useimmiten kohtalainen mutta ne aamut! Kummallisinta on, että varsinkin jos olen nukkunut kunnon yöunet heräämättä niin heti heräämisen jälkeen iskee ahdistunut ja pelokas olo.
Onko kenelläkään muulla samanlaista?
Mistäköhän tämä johtuu? Luulisi että hyvin levätyn yön jälkeen olo on paras mahdolllinen. Niin oli ainakin ennen sairautta.
Mietin että voisiko se johtua siitä, että päivällä pelot ovat "piilossa" ja paremmin hallittavissa mutta yön aikana psyyke ja alitajunta käsittelee juuri niitä kipeitä asioita ja johtuisi siitä?

4

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittaliin

mulla on ihan sama juttu että aamu on pahin ja mulla on paniikin tyylistä niin pelkään jo sängys et mitähän kauhukuvii nyt tulee...yökkimistä niskat jumis ym niin oireet on taattu. mitä lääkettä sulla on ?

• ------------------------------------------------------------

Vuoden oli mirtazapin, pari kk sitten lopetin sen. SSRI lääkkeitä ja efexoria kokeiltiin ensin, tuli ihan kestämätön olo niistä, joten en pystynyt käyttämään. Mirtazapin lihotti yli 15 kg ja jatkuvasti väsynyt ja vähän tokkurainen olo aina, lopettamisen jälkeen tuntuu että aistit "kirkastuneet", mutta ehkä sit sen ahdistuneisuudenkin aistii paremmin.. mirtazapiinissa se hyvä puoli että pystyin nukkumaan kun ennen sitä valvoin ahdistuneena usein melkein koko yön. Mirtazapiinin lopettamisen jälkeen on noita valvomisia välillä mutta onneksi yöllä ei pahemmin enää ahdista juuri koskaan, pikemminkin hassua se, että nykyisin yöllä valvoessani tunnen itseni kaikkein voimakkaimmaksi ja oloni turvallisimmaksi ja suunnittelen kaikkea hauskaa, mitä voin tehdä sitten kun olen täysin parantunut.
        Opamoxia olen käyttänyt pari vuotta, ahdistuksen alusta lähtien. Sinnittelen pienillä määrillä, neljäsosa tai puolikas pilleristä, usein aamuisin on pakko ottaa. Pieni määrä rauhoittaa jonkin verran, ei vie yleensä aamuahdistusta kokonaan pois mutten halua lisätä sen määrää ettei toleranssi kasvaisi. Jos on oikein paha olo aamuisin/aamupäivisin ja en silloin ota opamoxia ahdistus kasvaakin sitten huippuunsa...
        Mietin sitäkin että voisiko olla aamu/aamupäiväahdistukset opamoxin vieroitusoireita osittain.

Elämässä kyllä huolen/huolestumisen aiheita, raha-asiat vaikeassa jamassa, fyysisiä sairauksia tullut näidenk kahden vuoden aikana, joiden kaikkien syitä ei ole pystytty edes selvittämään. Tietysti sekin rassaa edelleen.

Mitä lääkkeitä sinulla?

• buls
        ------------------------------------------------------------ kirjoitti:

Vuoden oli mirtazapin, pari kk sitten lopetin sen. SSRI lääkkeitä ja efexoria kokeiltiin ensin, tuli ihan kestämätön olo niistä, joten en pystynyt käyttämään. Mirtazapin lihotti yli 15 kg ja jatkuvasti väsynyt ja vähän tokkurainen olo aina, lopettamisen jälkeen tuntuu että aistit "kirkastuneet", mutta ehkä sit sen ahdistuneisuudenkin aistii paremmin.. mirtazapiinissa se hyvä puoli että pystyin nukkumaan kun ennen sitä valvoin ahdistuneena usein melkein koko yön. Mirtazapiinin lopettamisen jälkeen on noita valvomisia välillä mutta onneksi yöllä ei pahemmin enää ahdista juuri koskaan, pikemminkin hassua se, että nykyisin yöllä valvoessani tunnen itseni kaikkein voimakkaimmaksi ja oloni turvallisimmaksi ja suunnittelen kaikkea hauskaa, mitä voin tehdä sitten kun olen täysin parantunut.
        Opamoxia olen käyttänyt pari vuotta, ahdistuksen alusta lähtien. Sinnittelen pienillä määrillä, neljäsosa tai puolikas pilleristä, usein aamuisin on pakko ottaa. Pieni määrä rauhoittaa jonkin verran, ei vie yleensä aamuahdistusta kokonaan pois mutten halua lisätä sen määrää ettei toleranssi kasvaisi. Jos on oikein paha olo aamuisin/aamupäivisin ja en silloin ota opamoxia ahdistus kasvaakin sitten huippuunsa...
        Mietin sitäkin että voisiko olla aamu/aamupäiväahdistukset opamoxin vieroitusoireita osittain.

Elämässä kyllä huolen/huolestumisen aiheita, raha-asiat vaikeassa jamassa, fyysisiä sairauksia tullut näidenk kahden vuoden aikana, joiden kaikkien syitä ei ole pystytty edes selvittämään. Tietysti sekin rassaa edelleen.

Mitä lääkkeitä sinulla?

Toleranssi on sitä, että lääke ei ole hoitavalla tai auttavalla tasolla. Mitä järkeä on syödä lääkettä, joka ei ole vaikuttavalla tasolla. Usein erehdytään, että lääkettä tarvitaan lisää, koska vaikutus on lakannut. Kun lääke auttaa ja tulee olo, ettei enää tarvitse nostaa. Väärinkäyttäjistä voidaan puhua toleranssi käyttäjistä, koska he syövät lääkkeitä huumaantumistarkoituksella. Vieroitumisoireet ilmaantuvat, jos lääkettä ei syödä tasaisin väliajoin.

• ----------------------------------------------------
        buls kirjoitti:

Toleranssi on sitä, että lääke ei ole hoitavalla tai auttavalla tasolla. Mitä järkeä on syödä lääkettä, joka ei ole vaikuttavalla tasolla. Usein erehdytään, että lääkettä tarvitaan lisää, koska vaikutus on lakannut. Kun lääke auttaa ja tulee olo, ettei enää tarvitse nostaa. Väärinkäyttäjistä voidaan puhua toleranssi käyttäjistä, koska he syövät lääkkeitä huumaantumistarkoituksella. Vieroitumisoireet ilmaantuvat, jos lääkettä ei syödä tasaisin väliajoin.

"Mitä järkeä on syödä lääkettä, joka ei ole vaikuttavalla tasolla. "

Pieni määrä opamoxia vaikuttaa kyllä niin että kestän oloani eli vie ahdistukselta ikään kuin pahimman kärjen. Isompi määrä opamoxia vie kyllä ahdistuksen kokonaan pois mutta tekee samalla jotenkin väsyneen, kömpelön, vähän pöhkön olon, mikä sekään ei ole mukava.
        Psykiatrini oli sitä mieltä, että on vain hyvä että sellaisina päivinä kun ahdistus ei ole niin kova että olisin silloin ilman lääkettä jos pystyn, sanoi että näin käyttäen ei ole vaaraa määrien nousemisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe