Eli olisi tarkoitus tehdä piippu vanhaan hirsisaunaan, jossa on pata ja kiuas eli 2xpuolen kiven hormia. Onko parempi ostaa valmispiippu vai muurata poltetusta tiilestä? Jos parempi muurata niin mikä olisi paras tiili tuollaiseen joka on talvet kylmillään, ei tietysti kesälläkään mitään lämmitystä? Ja mitä laastia tulee käyttää, sisällä saviuunilaasti ja ulkona M100/600 vai? Saako palomuurit tehdä 85mm tiilestä?
Hirsisaunaan piippu
3
414
Vastaukset
- sekä että
Itse olen rakentamassa hirsisaunaa, johon tulee noin 180 cm tiilipiippua, ja siihen päälle 200 cm valmishormi. On helppo ratkaisu tehdä, kun saa samaan alle 400 euron hormin hintaan yläkaton läpiviennin pellitkin, ja piipunhatun. En ole muurari, ja ehkä tekisin vinon piipun, jos yrittääisin tehdä 380 cm kokonaan tiilestä. Nyt voin liittää sulkupeltien avulla tiiliosaan kiukaan ja padan. Tiilipiippu kuivattaa saunaa, kun sen varaama lämpö pitää saunan pitemmän aikaa ulkolämpötilaa lämpimämpänä. Ei minulla vielä ole kokemusta siitä mikä on lopputulos, mutta tällaiseen ratkaisuun päädyin, osin kyllä senkin takia, että muurattua piippua oli jo 160 cm valmiina, kun aloitin tuon työn ( kodasta saunaksi ).
- jk
Eikö tosiaan kellään ole antaa vinkkejä.... :(
- mm
jk kirjoitti:
Eikö tosiaan kellään ole antaa vinkkejä.... :(
Kyllähän tällä palstalla niitä neuvojia on aina ollut mut nyt näköjään ku joku tarvitsisi AMMATTILAISEN tietoa niin ei sitä sit löydykkään... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3492997Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591235- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837