Tunti metsässä

uk-ko

Päätin kävästä tuossa muutaman sadan metrin pässä hakemassa vähän tatteja lounasmuhennoksta varten....

Vanhan traktoriväylän pohjalla kasvoi 30 metrin matkalla satoja nummi- ja voitatteja...
Kalliot täynnään kangastatteja...
Heti siinä vieressä rinteessä oli niin paljon suppiksia, ettei niitä voinut poimia, vähän räävin suurimpia mukaan...
Rinteen alla, osittain suppisten kanssa päällekkäin kantarelleja, en viittiny sen tarkemmin ruveta ettimään, otin sen mikä paistoi suoraan silmiin...
Kantarellien seassa rusko-orakkaita....
Tunnin saalis noin 9 litraa sieniä, 3 litraa suppiksia, 4 litraa kantarelleja sekä tatteja ja orakkaita parin ison muhennoksen verran.

Yhtä aikaa tuntuu hyvältä ja pahalta. Loistavaa, että on tämmönen sienivuosi, kerrankin saa niin paljon sieniä kuin jaksaa poimia. Ihan kauheeta kuitenkin on jättää kilotolkulla sientä mettään makaamaan, kun ei vaan voi ottaa mukaan. Kun käsittelyynkin pitäis riittää aikaa...

Käykääs nyt kaikki, jotka kyselee niiden sienipaikkojen perään, kävelyllä ihan niissä lähimetsissä. Näyttäisi siltä, että tää on ihan huippuvuosi sienten suhteen.

6

640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..että niitä sieniä on. 5tuntia kylläkin samoilin ja ulkoilin, saaliina n.10l. kantarellejä ja toiset 10l.suppiksia/mustiatorvisieniä, muut sienet jätin metsään. Onneks rellit menee ainakin kaupaksi, toivottavasti muutkin....nii ja "tärkein", n.100 hirvikärpästä päätti elämänsä.:))

      • uk-ko

        Se on totta että juuri nyt luontoelämykset kumuloituvat!
        Sen lisäksi että saa sieniä ämpäritolkulla, saa päälle vielä tilaisuuden tutustua näiden mielenkiintoisten hyönteisten ominaisuuksiin! Se ei edes vaadi yhtään lisäaikaa tai -vaivaa, koska nekin tulevat luoksesi ihan itse :-)


    • varsinaissuomessa

      Kyllä on huonoin vuosi vuosiin.

      Kanttarelleja on jonkun verran ollut, jopa joissain uusissa paikoissa.

      Tatteja ei juurikaan paitsi punikkitatteja. Herkkutatteja ja voitatteja on yleensä ollut niin, ettei kerätä jaksa. Nyt yhden pannullisen olen saanut kasaan.

      Karvarouskujen kausi oli tosi lyhyt. Hetkellisesti melko laadukas ja satoisa, kun paikat tietää. Sama leppärouskuissa paitsi että tyypillisesti matoisia.

      Orakkaita en ole löytänyt kuin jonkun hassun. Nekin matoisia.

      Lampaankääpiä nolla.

      Haperoita en kerää. Eipä niitäkään suuremmin ole näkynyt.

      Suppiloita olen vähän kattellut, mutta en ole vielä käynyt keräämässä. Näyttäis jonkun verran olevan. Saavat kasvaa vielä

      • uk-ko

        Itäiseltä Uudeltamaalta. Satovaihtelut näyttää olevan sitten varsin suuria eri puolilla maata, samoin kuin satokauden ajankohta. Meillä on paljon täysikasvuista suppista ja karvarouskujakin on ihan riittämiin, niitä en vain ole ehtinyt poimimaan...


    • Ruma mies

      Minulla on vähän samanlaisia kokemuksia, mutta "satoja nummi- ja voitatteja" herättää minussa kysymyksen:

      Mitä sinä teet niillä, ja ennen kaikkea miten teet sen?

      Oma kokemukseni nummi- ja voitateista on, että niitä voi poimia peukalonpään kokoisina. Peukalonpäätä suurempina:
      a) ne ovat pehmeitä
      b) niiden pintanahka on paksu ja sitkeä ja hankala irroittaa
      c) pillistö on erittäin tiukassa.

      Jos pintanahkaa ja pillistöä ei irrota, niistä ei tule hyvää ruokaa.
      Jos pintanahan ja pillistön irrottaa, työhön menee järjettömästi aikaa eikä syötävää jää kovin paljon.

      Vahveroiden suhteen tämä on selvästi paras sienikausi vuosiin tai kymmeniin vuosiin. Kokemukseni ovat Etelä-Savosta ja Uudeltamaalta. Rouskujen osalta sato on ollut enintään keskinkertainen. Lisäksi rouskukausi on ollut lyhyt. Tuntuu kuin ne olisivat nousseet kaikki yhdellä kertaa. Jos silloin sattui käymään metsässä, niitä sai hyvin, mutta viikon kuluttua ne olivat jo madon syömiä.

      • uk-ko

        otin tatteja ja orakkaitra parin ison muhennoksen verran - eli söin ne tuoreeltaan.

        Nummitatteja olen joskus pakastanut, mutta voitatteja en ole koskaan säilönyt. Niistä on ollut kahdenlaista tietoa ja yleisempi tieto on, että ne eivät oikein kestä mitään säilömistä. Olen kuitenkin nähnyt mainintoja että niitä voi kuivata, en vaan muista missä tää tieto oli.

        En taida olla yhtä nuuka evääni suhteen kuin sinä. Syön pillistötkin hyvällä ruokahalulla jos ne ovat hyväkuntoisia. Periaatteessahan ne ovat samaa rihmastoa, eli en ole koskaan ajatellutkaan niiden poistamista jos ei ole madonsyömiä.
        Nummitatin pillistö ei kylläkään ole kaunis, mutta ei sitä muhennoksesta huomaa. Voitatin tiheä pillistö sen sijaan on esteettisestikin ihan kelvollinen. Pillien suhteen näyttäisi olevan kahta kulttuuria: toiset poistavat aina tateista pillit, toiset sitten syövät ne.

        Nummitatista en poista pintaa, voitateista kylläkin. En ole vielä kokenut sitä raskaaksi. Tunnen myös ihmisiä jotka syövät senkin. En tiedä onko sen limaisen kelmun poisto maku- vai estetiikkakysymys.

        Tästä kaikesta seuraa, että poimin myös peukalonpäätä suurempia nummi- ja voitatteja ja ovathan ne pehmeitä. Ehkäpä juuri siksi niitä ei sitten kannatakaan säilöä. Mutta säilöttävää sientä riittää muutenkin, joten en ole ruvennut noiden kanssa tappelemaan.

        Nummitattia ei sienikirjat oikein arvosta, mutta mun makunystyrät pitävät sen happamasta aromista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      159
      2765
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      424
      2296
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      45
      2193
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      129
      1520
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1350
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      125
      1280
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1183
    8. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      241
      1143
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    10. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1090
    Aihe