Hei kaikki paniikkilaiset!
Täällä yksi lisää. Eilen menin lopulta äidin raahamana lääkärille. Olin kolme kuukautta lähes eristäytyneenä kotona. Saattoi mennä neljäkin päivää etten käynyt edes ulkona.
Nyt sain lääkkeeksi Sertralinin. Aloitin sen syömisen tänään. Onko teillä kellään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?
Sivuvaikutusten listan olen lukenut, mutta en niitä pelkää. Itselläni on viim. kolmen kuukauden aikana ollut niin hullu olo muutenkin, että tuskin enää pahemmaksi muuttuu.
Kaiken lisäksi miulla diagnosoitiin tension neck, joka varmaan näitä kohtauksia onkin aiheuttanut.
Hyviä vointeja kaikille ja jos teillä on joku läheinen joka ei mene lääkäriin niin raahatkaa hänet sinne!
Tai jos ette itse saa mentyä niin kertokaa asiasta hyvälle ystävälle niin sitten sinne tulee mentyä!!!!
Sertralin Hexal?
14
10118
Vastaukset
- Anri82
Moi!
Mulla on tuo lääke. Ja nyt olen syönyt sitä 4 viikkoa. Odottelen, että alkais tuossa parin viikon päästä pikku hiljaa vaikuttamaan. Eli tämän lääkkeen kanssa (kuten kaikkien SSRI-lääkkeiden) menee aikaa ennenkuin alkaa huomaamaan vaikutuksia. Ensimmäiset kolme viikkoa olivat aika vaikeita, mutta ne kyllä kestää.
Onko sulla mitään rauhoittavia tuon lääkkeen lisäksi? Esim. Xanor/Rivatril/Opamox? Ne voisi auttaa pahimman yli, kunhan et käytä liian kauan. Vaikka siihen asti, kun alkaa tuo Sertralin vaikuttamaan :)
Voimia!- fhfg
Hei!
Kiitos vastauksesta, Mulla on yöksi Rivatril, että saisin nukuttua kunnolla. Koska myös narskutan yöllä hampaita ja nukun siis huonosti. Nyt on olut helpompi olo jo ihan senkin takia, että tiedän tehneeni asian eteen lopultakin jotain.
Nyt olen liikkunut taas jonkun verran ulkona, Epätodellista oloa ei ole ollut enää päässä. Ehkä jonkinlainen plaebo effekti. Mutta olkoot miklä vaan kunhan on parempi olo.
NO nyt otan tän ekan viikon Sertralinia vain 25mg, sitten 50mg. Sen jälkeen sitten varmaan tietää tuleeko niitähaittavaikutuksia.
Voimia sinullekin! - haitta,
fhfg kirjoitti:
Hei!
Kiitos vastauksesta, Mulla on yöksi Rivatril, että saisin nukuttua kunnolla. Koska myös narskutan yöllä hampaita ja nukun siis huonosti. Nyt on olut helpompi olo jo ihan senkin takia, että tiedän tehneeni asian eteen lopultakin jotain.
Nyt olen liikkunut taas jonkun verran ulkona, Epätodellista oloa ei ole ollut enää päässä. Ehkä jonkinlainen plaebo effekti. Mutta olkoot miklä vaan kunhan on parempi olo.
NO nyt otan tän ekan viikon Sertralinia vain 25mg, sitten 50mg. Sen jälkeen sitten varmaan tietää tuleeko niitähaittavaikutuksia.
Voimia sinullekin!Sen jälkeen sitten varmaan tietää tuleeko niitähaittavaikutuksia.
Mulla tuli epämiellyttäviä nykäyksiä jalkoihin jonnekin reisien seutuville jalkoihin, kun makasin sängyssä rentoutuneena maaten. Ja muutenkin epämääräistä säpsähtelyä, siihen voit varautua. - Anri82
haitta, kirjoitti:
Sen jälkeen sitten varmaan tietää tuleeko niitähaittavaikutuksia.
Mulla tuli epämiellyttäviä nykäyksiä jalkoihin jonnekin reisien seutuville jalkoihin, kun makasin sängyssä rentoutuneena maaten. Ja muutenkin epämääräistä säpsähtelyä, siihen voit varautua.Ei niitä haittavaikutuksia kaikille tule.. Mulla ei ole ollut juuri mitään haittoja, ja jotkin pienet vaivat ei paljon haittaa, jos mieli on tasapainossa. Kannattaa laittaa puntariin asioita.
Kummallista tämä lääkevastaisuus näillä palstoilla. Olen itsekin ollut ennen lääkevastainen, mutta nyt huomannut niiden auttavan, joten kyllä niillä hyviäkin puolia on. Ei kaikkea vaan voi parantaa ilman lääkkeitä. Sairauksia on paljon ja niin kauan kuin lääkkeitä kehitetään, ei ne kaikki turhia ole. Varmaan turhia lääkkeitäkin on, esimerkiksi kolesterolilääkkeet. - haitta,
Anri82 kirjoitti:
Ei niitä haittavaikutuksia kaikille tule.. Mulla ei ole ollut juuri mitään haittoja, ja jotkin pienet vaivat ei paljon haittaa, jos mieli on tasapainossa. Kannattaa laittaa puntariin asioita.
Kummallista tämä lääkevastaisuus näillä palstoilla. Olen itsekin ollut ennen lääkevastainen, mutta nyt huomannut niiden auttavan, joten kyllä niillä hyviäkin puolia on. Ei kaikkea vaan voi parantaa ilman lääkkeitä. Sairauksia on paljon ja niin kauan kuin lääkkeitä kehitetään, ei ne kaikki turhia ole. Varmaan turhia lääkkeitäkin on, esimerkiksi kolesterolilääkkeet.Kannattaa laittaa puntariin asioita
Niin kannattaa laittaa puntarii ja en ole lääkevastainen, kerroin vain haiuttavaikutuksen jonka koin. Olen aiemmin syönyt: Fluoksetiinia, Remeronia, Efexoria, Doxalia, Truxalia, Citalopraamia, Tenoxia, Opamoxia ja xanoria. Nykyisin olen ollut 4 vuotta täysin terveenä ja ilman lääkkeitä. Lääkkeiden haitat olivat tilapäinen ja pieni juttu verrattuna sairauteen ja ilman lääkkeitä en olisi koskaan edes parantunut. - Anri82
haitta, kirjoitti:
Kannattaa laittaa puntariin asioita
Niin kannattaa laittaa puntarii ja en ole lääkevastainen, kerroin vain haiuttavaikutuksen jonka koin. Olen aiemmin syönyt: Fluoksetiinia, Remeronia, Efexoria, Doxalia, Truxalia, Citalopraamia, Tenoxia, Opamoxia ja xanoria. Nykyisin olen ollut 4 vuotta täysin terveenä ja ilman lääkkeitä. Lääkkeiden haitat olivat tilapäinen ja pieni juttu verrattuna sairauteen ja ilman lääkkeitä en olisi koskaan edes parantunut.Hienoa että olet parantunut. Paras kai olisi elää ilman lääkkeitä. Se ei vaan kaikille ole mahdollista. Itse jätin lääkkeet puoleksi vuodeksi pois ja oireet palasivat takaisin pahempina kuin koskaan. Tämän jälkeen olen alkanut hyväksyä sen, että lääkkeistä on myös apua. Ketään ei saa syyllistää lääkkeiden käytöstä, jos nämä sitä itse haluavat, eikä myöskään siitä, että eivät käytä lääkkeitä. Jokainen taaplaa tyylillään, sen soisi kaikkie oppivan :) Hyvää syksyn jatkoa ja toivottavasti elät elämäsi terveenä ilman lääkkeitä!
- edellinen,
Anri82 kirjoitti:
Hienoa että olet parantunut. Paras kai olisi elää ilman lääkkeitä. Se ei vaan kaikille ole mahdollista. Itse jätin lääkkeet puoleksi vuodeksi pois ja oireet palasivat takaisin pahempina kuin koskaan. Tämän jälkeen olen alkanut hyväksyä sen, että lääkkeistä on myös apua. Ketään ei saa syyllistää lääkkeiden käytöstä, jos nämä sitä itse haluavat, eikä myöskään siitä, että eivät käytä lääkkeitä. Jokainen taaplaa tyylillään, sen soisi kaikkie oppivan :) Hyvää syksyn jatkoa ja toivottavasti elät elämäsi terveenä ilman lääkkeitä!
Ketään ei saa syyllistää lääkkeiden käytöstä
Mulla oli masennus ja vaihdoin lääkäriä kesken hoidon. Useita lääkkeitä ja yhdistelmiä piti kokeilla ennenkuin oikeat löytyi. Henkisten oireiden lisäksi myös fyysiset oireet olivat kamalat: levottomuutta,fyysinen olotila oli kiihtynyt, uupumusta, puristusta rinnassa,kipuja jne. Kauheaa oli se, ettei ihmiset käsittäneet millaista helvettiä sai käydä läpi, jota tuskin enää edes lääkkeillä sai helposti kuriin. Asenne oli tämäntyylistä: " Minuakin väsyttää ja kyllästyttää välillä, mutta koska olen sinnikäs ihminen ja otan itseäni niskasta kiinni, niin olen selviytynyt ilman lääkkeitä ja saanut työt ja arkielämän hoidettua". Sellaiset ihmiset ei ikinä ole sairastaneet eikä tiedä mistä on kysymys. Eikä masennus ole laiskuutta tai sitäkään, että "masentunut selviäisi kaikesta jos hänet saadaan vain houkuteltua osallistumaan ja tekemään". Voihan itsensä pakottaa lähtemään vaikka ystävän kanssa kaupungille, mutta sitä ei voi ajatella jos tietää että loppupäivän ja seuraavan päivän on totaalisen uupunut ja kauhea olo, kun keho ei kestäisi yhtään rasitusta.
Haittojen kanssa pitää käyttää tervettä järkeä, suurin osa haitoista ei toteudu, eikä lääkitys kenenkään elämää yleensä kaada. Ja jos haittoja tulee liikaa, niin lääkettä voi vaihtaa. Tärkeämpää on miettiä kuinka elän: liikunko, tupakoinko, mitä syön jne. Näistä se terveys tai sen puute lähtee, ei jostain tarpeeseen käytetystä lääkekuurista. Kokonaisuus ratkaisee elämässä, ja kokonaisuuden kannalta lääkityksestä kieltäytymisen merkitys on vähäinen tai haitallinen.
eikä myöskään siitä, että eivät käytä lääkkeitä.
Ihmiset sanovat usein "en halua purkista hankittua keino-onnellisuutta". Pidän sitäkin vääränä luulona. En niistä pillereistä ikinä onnellisuutta saanut, vaan pikkuhiljaa muutuin normaaliksi ihmiseksi joka olin ennen sairastumista. Jos on fyysinen sairaus, niin yleensä otetaan lääkkeet, mutta jos on masennus tai paniikkihäiriö niin ajatellaan jopa "on hienoa kieltäytyä hoidosta". Mitä hienoa siinä on, että jättää käyttämättä avun joka olisi mahdollista saada?
Hyvää syksyn jatkoa ja toivottavasti elät elämäsi terveenä ilman lääkkeitä!
Kiitoksia samoin. Aluksihan minulla oli jatkuva pelko tilanteen uudistumisesta, mutta kun vuosia on mennyt, on myös alkanut luottamaan siihen, että selvityy ja jaksaa, eikä se palaa. - xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
haitta, kirjoitti:
Kannattaa laittaa puntariin asioita
Niin kannattaa laittaa puntarii ja en ole lääkevastainen, kerroin vain haiuttavaikutuksen jonka koin. Olen aiemmin syönyt: Fluoksetiinia, Remeronia, Efexoria, Doxalia, Truxalia, Citalopraamia, Tenoxia, Opamoxia ja xanoria. Nykyisin olen ollut 4 vuotta täysin terveenä ja ilman lääkkeitä. Lääkkeiden haitat olivat tilapäinen ja pieni juttu verrattuna sairauteen ja ilman lääkkeitä en olisi koskaan edes parantunut.varmasti ollut muutakin kuin paniikkia, Truxal kun ei ole mikään ph-lääke laisinkaan. Kyllä sen indikaatiot ovat vallan muut mielenterv.häiriöt.
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:
varmasti ollut muutakin kuin paniikkia, Truxal kun ei ole mikään ph-lääke laisinkaan. Kyllä sen indikaatiot ovat vallan muut mielenterv.häiriöt.
ole myöskään depressiolääke.
- edellinen,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:
varmasti ollut muutakin kuin paniikkia, Truxal kun ei ole mikään ph-lääke laisinkaan. Kyllä sen indikaatiot ovat vallan muut mielenterv.häiriöt.
Minulla on diagnosoitu vuosia sitten ensin lievä ja sitten keskivaikea masennus. Ei muuta. Paniikkihäiriötä minulla ei ole ollut, mutta masennuksen pitkittyessä siihen alkoi liittymään erilaisia ahdistusoireita kuten puristusta rinnassa jne, jotka alkoivat milloin mistäkin, jonkun ihmisen ikävistä sanoista jne tai ilman syytä. Truxalia määrättiin unilääkkeeksi iltaisin rauhoittamaan masennuksen aiheuttamaa unettomuutta. Kuuri kesti vajaan purkillisen ja sitten muistaakseni vaihdettiin toiseen tai se loppui lääkärin vaihtuessa. Nykyisin on aika yleistä (varsinkin vanhuksille) että pelkästään unettomuuteen määrätään kaikenmaailman psykoosilääkkeitä ja vastaavia, ja vain siksi että rauhoittavat.Tälläistä lääkkeidenkäyttöä on muistaakseni kritisoitukin ja käsittääkseni se on suomessa yleisempää kuin muualla.
- Jari Juhani
Tämän Sertralin kanssa olin viime kesänä epäonnistunut. Kun jäi epäselväksi, otetaanko se aamulla vai illalla. Minä poloinen otin ko. lääkettä aamuisin ja koko päivän oli painostava unettava olo ja huimasi.
Sitten joku kohtalontoveri kertoi, että se otetaankin illalla.
Siis nämä psykiatrit eivät edes tiedota perusasioita hoidosta ja tästä lääkkeestä Minulla ei ole paniikkihäiriötä, vaan sain tuon lääkkeen parantamaan lyhyttä yöunea ja unettomuutta. Mulla on kaikista näistä ohjeista tavallaan jo pää sekaisin,kun ei perusasiat pysy mielessä eikä saa niihin kunnollista ohjeistusta. Eilen olin psykiatrilla Helsingin Mehiläisessä, siis yksityisellä ja iltalääke Levozin 25 mg vaihdettiin Azona 50 mg, joka on ollut aiemmin. Näitä lääkkeitä jatkuvasti vain vaihdellaan.
Muutin elokuussa Lahdesta Vantaalle ja täällä meni taas kaikki lääkkeet vaihtoon. Välillä olen ollut pitkiä aikoja kokonaan ilman mitään lääkettä. Sairauslomaa jatkettiin 31.12.2009 saakka. Sairauspäivärahan ensisijaisuus 300 päivää täyttyy ensi helmikuun lopussa. Sairauspäivärahan suuruus on kohtalainen, koska olen ollut jonkin verran työssä, mutta viimeiset puol vuotta tuntenut itseni väsyneeksi ja ei-työkykyisesksi, eikä työsuhdetta ole enää, kun sekin oli määräaikianen Lahdessa. Aiemmin asuin Helsingissä ja halusin takaisin pks:lle.
Nyt odotan lähetettä Vantaan Myyrmäen julkisen puolen psyk.polklinikalle. Tiedä sitten onko siitä hyötyä, koska tod. sama rumba alkaa alusta, kuin oli Lahdessa. Sitten vielä jos he ovat sitä mieltä, että on hyväkuntoinen, niin ovat koko ajan kampeamassa ulos, siis hoidon lopettamista. Syy siihen on se, että ko. psyk.pol. ovat julkisella puolella koko Suomessa hyvin ylikuormitettuja. Hoitosuhteet ovat määräaikaisia.
Jos ihmiset pysytte terveinä, niin olkaa siitä kiitollisia! Sellaisessa rumbassa olen ollut näiden asioiden, hoitojen ja lääkkeisden kanssa ja välillä sekään ei ole ollut hyvä, kun on ollut lääkkeetön.
Sitten vielä se, että Lahdessa julkinen psyk.pol.klin. tutki minut, etten täytä psykoterapian saamisen edellytyksiä, vaikka oirehtimista on ollut jo 1980-luvulta saakka, kun pääsin ylioppilaaksi. Halusin yliopistoon Helsinkiin ja olen saanut maisterin paperit, mutta työelämässä pärjääminen on ollut heikkoa, vaikka laudatureja kirjoitinkin aikoinaan 3 kpl.
Meillä on suvussa mielenterveyden häiriöitä, mutta vastakohtaisesti myös hyvinkin vahvoja ja pärjääviä ihmisiä.
Unilääkettä en halua ottaa, koska niihin tulee mulle voimakas riippuvaisuus.- ocd
Kuka sanoi ettet täytä psykoterapian pääsyvaatimuksia.Itse sain omalta psykiatrian poliklinikalta ylilääkärin mielipiteen ettei mulle kannata tehdä puoltavaa lausuntoa psykoterapiaan.Tähän en tyytynyt ja vaadin omalta lääkäriltäni lausunnon ja nyt Kela on myöntänyt tuen terapiaan.Otan Sertralinin aamuisin,mulla ei ole vaikutusta sillä mihin aikaan sen otan,hiukan se väsyttää mutta mielummin väsynyt kuin pakkoajatuksia.
- JJT...
ocd kirjoitti:
Kuka sanoi ettet täytä psykoterapian pääsyvaatimuksia.Itse sain omalta psykiatrian poliklinikalta ylilääkärin mielipiteen ettei mulle kannata tehdä puoltavaa lausuntoa psykoterapiaan.Tähän en tyytynyt ja vaadin omalta lääkäriltäni lausunnon ja nyt Kela on myöntänyt tuen terapiaan.Otan Sertralinin aamuisin,mulla ei ole vaikutusta sillä mihin aikaan sen otan,hiukan se väsyttää mutta mielummin väsynyt kuin pakkoajatuksia.
olikohan se n. vuosi sitten, kun siellä tehtiin kognitiiviset yms. testit ja ne menivät hyvin esim. "älykkyyden" osalta. Sitten vain kylmästi ilmoitettiin, että ei ole edellytyksiä psykoterapiaan ja hoitosuhdelähete lopetettiin. Sanoivat, että voin tarvittaessa uusia reseptejä terveyskeskuksessa. Sanoin, ettei se riitä, mutta niin siinä vain kävi. Siellä kun ne hoitosuhteet ovat nykyisin määräaikaisia. No, nyt sitten koetetaan päästä täällä uudelleen!
JJT... kirjoitti:
olikohan se n. vuosi sitten, kun siellä tehtiin kognitiiviset yms. testit ja ne menivät hyvin esim. "älykkyyden" osalta. Sitten vain kylmästi ilmoitettiin, että ei ole edellytyksiä psykoterapiaan ja hoitosuhdelähete lopetettiin. Sanoivat, että voin tarvittaessa uusia reseptejä terveyskeskuksessa. Sanoin, ettei se riitä, mutta niin siinä vain kävi. Siellä kun ne hoitosuhteet ovat nykyisin määräaikaisia. No, nyt sitten koetetaan päästä täällä uudelleen!
Hei!
Olen syönyt Sertralinia nyt 2 viiikkoa. Paineen tunnetta päässä esim ulkoillessa wi enää ole ollut, ja on ollut muutenkin paljon helpompi olla. Sivuvaikutuksia oli tosi vähän. Ensin vähän ripulia, joka katosi. LIeväää kummallista sirinän tai vapinan tunnetta jaloissa, joka ei kuitenkaan ollut nähätävissä. Ajattelin vaan, etttä sirisköön vaan rauhassa kunhan ulkona olo ei ole yhtä hel...!!! Sitten sivuvaikutukset loppuivatkin. En myöskäänn ole ollut mitenkään erityisen väsynyt!
Ärsyttävät ajatukset aamulla herätessä ovat kadonneet!
Cipralex tai vastaava ei sovi minulle kun olen allerginen. Siitä tuli kolmessa päivässsä ihottumaa ja erittäin outo ja väliiinpitämätön olo päähän.Hyvä lääke kuitenkin varmasti monelle jotka eivät ole sille allergisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat11118303Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä
Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell1567439Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"
"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."884058Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k273013Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa
Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve722712Hotelli Kainuu konkurssiin
Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin1002386Tikkunenällä on kovat luulot itsestään
Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani202324"Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"
Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt1062169Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...
...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass1272146Huomentaaaa
Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil382022