daalia..

tipitii..

onko se edes perenna? jokatapauksessa kysymykseni koskee daalian juurakon talvisäilytystä.

onko kukaan saanut juurakkoa säilymään talven yli JÄÄKAAPIN vihanneslokerossa? siis tietenkin pimennetyssä sellaisessa, meillä kun on vain lasilevy siinä päällä. ihania ovat nuo daaliat mitkä uusista mukuloista kasvatin, enkä raaskisi heittää juurakkoa poiskaan. muuta säilytyspaikkaa en kyllä keksi, kun ei ole kellaria. pihassa on kylmä varasto, mutta siellä tuskin säilyy, vaikka kuinka hyvin pakkaisi esim. kylmälaukkuun..

mitenkä pakkaan sen juurakon, että se säilyy varmasti ja siellä vihanneslokerossa???

17

8672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -jorini-

      Ei sinulla ole mahdollisuutta laittaa juurakoita viileään autotalliin tai maakellariin? Itse säilytän kaktusdaalian juurakot maakellarissa. Minulla on laakea tyrokslaatikko, jossa juurakot talvehtivat kuivassa kevyessä turvekatteessa. Joskus olen niitä sitten hieman sumupullolla kostuttanut kevät talvella. Jos kovasti kuivalta näyttävät. Liika kosteus ei ole hyvästä, etteivät homehdu. Näivetyisen näköisiä ovat talven jälkeen, mutta kyllä ne kukkii seuraavana kesänä uudestaan. Joskus kokeilin myös sitä, että laitoin juurakot ruskeaan paperipussiin yksitellen ja sinne turvetta vähän mukaan pehmikkeeksi. Paperipussi ehkäisi liian kostumisen.

      • Kyllä se valmasti siellä säilyy, lämpötilahan on juuri sopiva. Ei tartte muuta kun panet paperipussiin. karistele multa pois, ja katso ettei ole märkä kun laitat sen sinne.


    • mukulis

      Minä talvetan kaikki mukulat ja sipulit jääkaapissa, kun huushollissa ei muutakaan paikkaa ole. Kaappi jäi ylimääräiseksi, kun väki väheni ja on vain kukkakäytössä. Lämpötila mahdollisimman pienellä, pysyy alle 8 asteessa.
      Hyvin on menneet daaliat, kannat ja gladiolukset. Putsaan mullat, annan kuivahtaa ja käärin sanomalehteen, jonka pistän reiälliseen muovipussiin. Turvetta tai hiekkaa en käytä, kun tuppaa käymään tila ahtaaksi - mukulat kasvaa vuosi vuodelta isommiksi:)

      • tipitii..

        kokeilen minäkin sitten tuota jääkaapissa säilömistä. katsotaan sitten keväällä, kuinka kävi :)


      • Kaarina11
        tipitii.. kirjoitti:

        kokeilen minäkin sitten tuota jääkaapissa säilömistä. katsotaan sitten keväällä, kuinka kävi :)

        No, kuinka kävi daalioiden talvettaminen jääkaapissa? Minulla sama tiedon puute, saas nähdä, ovatko mädäntyneet, kun juurakot olivat aika kosteat, kun vein talvisäilöön maakellariin. Kerta on ensimmäinen ja aina oppii. Nyt olis kyllä aika käydä ne kaivamassa esiin turpeesta, vai mikä olisi sopiova ajankohta. Täällä Lapissa on vielä 70 cm lunta ulkona, joten aikaa on kyllä kasvattaa sisällä. Tulevatkohan kuitenkin honteloita, jos pitkään kasvattaa sisällä?


      • O-mukulakiurunkannus
        Kaarina11 kirjoitti:

        No, kuinka kävi daalioiden talvettaminen jääkaapissa? Minulla sama tiedon puute, saas nähdä, ovatko mädäntyneet, kun juurakot olivat aika kosteat, kun vein talvisäilöön maakellariin. Kerta on ensimmäinen ja aina oppii. Nyt olis kyllä aika käydä ne kaivamassa esiin turpeesta, vai mikä olisi sopiova ajankohta. Täällä Lapissa on vielä 70 cm lunta ulkona, joten aikaa on kyllä kasvattaa sisällä. Tulevatkohan kuitenkin honteloita, jos pitkään kasvattaa sisällä?

        Minullakin oli daalian juurakko jääkaapin vihanneslokerossa, talouspaperiin kietaistuna ja avonaisessa muovipussissa. Pari kertaa talven mittaan tervehdin sitä ja katsoin, että kaikki on kunnossa.

        Laitoin multaan varmaan helmikuussa ja iloisesti se on kasvatellut pitkiä varsia. Tänään latvoin niitä ja laitoin latvat veteen. Joku sanoi, että ne voivat juurtua; en kyllä usko ennen kuin näen.

        Istutin daaliani (violettikukkainen) aika isoon ruukkuun ja laitoin perjantaina siihen ympärille oxalista (onnenapila?, sellainen vaaleanpunakukkainen sipulikukka, pienet sipulit) Jo eilen aamusella tervehtivät mullasta nousevat oxaliksen versot! Kyllä on nopeaa toimintaa!

        Kaikki ikkunalaudat ja jokainen taso on täynnä ruukkuja ja purkkeja. Kevät taitaa sittenkin vielä tulla!


      • taaskin onnistu
        Kaarina11 kirjoitti:

        No, kuinka kävi daalioiden talvettaminen jääkaapissa? Minulla sama tiedon puute, saas nähdä, ovatko mädäntyneet, kun juurakot olivat aika kosteat, kun vein talvisäilöön maakellariin. Kerta on ensimmäinen ja aina oppii. Nyt olis kyllä aika käydä ne kaivamassa esiin turpeesta, vai mikä olisi sopiova ajankohta. Täällä Lapissa on vielä 70 cm lunta ulkona, joten aikaa on kyllä kasvattaa sisällä. Tulevatkohan kuitenkin honteloita, jos pitkään kasvattaa sisällä?

        Kahdeksan panin kaappiin ja vain yksi sanoi sopimuksen irti - muut kasvavat iloisesti. Istutin aikaisin, että kukkivat ennen kuin kaikki muukin. Venymisen saa estettyä latvomalla ja pitämällä viileäsä, huoneenlämmössä tahtovat venyä. Tasainen lannoitus myös tanakoittaa ja varmistaa vararavinnon kertymisen mukuloihin - ens vuonnakin saa kukkia!


      • keltapeukalo..
        taaskin onnistu kirjoitti:

        Kahdeksan panin kaappiin ja vain yksi sanoi sopimuksen irti - muut kasvavat iloisesti. Istutin aikaisin, että kukkivat ennen kuin kaikki muukin. Venymisen saa estettyä latvomalla ja pitämällä viileäsä, huoneenlämmössä tahtovat venyä. Tasainen lannoitus myös tanakoittaa ja varmistaa vararavinnon kertymisen mukuloihin - ens vuonnakin saa kukkia!

        Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni Daalian mukuloita(vai juurakoitako...sellaisia pieniä mukuloita joissa pienet juuret.) Laji on Daalia pompon...kasvaa n. 75cm.

        Eli kysymys kuuluu.....istutanko mukulat jo nyt pihalle multaan? en ole ihan varma onko vielä täysin sulanut mutta lunta ei ole enää ja aurinko lämmittää päivisinkin niin paljon...
        Vai laitanko ne sisälle ruukkuihin? kuinka suuren tilan yksi mukula vaatii?
        Ei ole kyllä löydy niin montaa ruukkua...Mihin astiaan niitä sitten istuttelen??

        Millä tavalla nuo mukulat istutetaan...onko väliä miten päin....?


      • Kaarina11
        keltapeukalo.. kirjoitti:

        Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni Daalian mukuloita(vai juurakoitako...sellaisia pieniä mukuloita joissa pienet juuret.) Laji on Daalia pompon...kasvaa n. 75cm.

        Eli kysymys kuuluu.....istutanko mukulat jo nyt pihalle multaan? en ole ihan varma onko vielä täysin sulanut mutta lunta ei ole enää ja aurinko lämmittää päivisinkin niin paljon...
        Vai laitanko ne sisälle ruukkuihin? kuinka suuren tilan yksi mukula vaatii?
        Ei ole kyllä löydy niin montaa ruukkua...Mihin astiaan niitä sitten istuttelen??

        Millä tavalla nuo mukulat istutetaan...onko väliä miten päin....?

        Daalioita ei kannata istuttaa vielä ulos, koska ne ovat hyvin hallan arkoja. Istuta vain isohkoon ruukkuun ja vaikka kanankakkaa ruukkuun tasaisesti mullan sekaan. Totuttelet sitten ulkoilmaan ja viet lopullisesti ulos vasta, kun hallayöt ovat varmasti takana.
        Isompaan multatilaan istuttaminen on tietenkin kasville eduksi, niin ei kuivu kovin herkästi.


      • Keltapeukalo
        Kaarina11 kirjoitti:

        Daalioita ei kannata istuttaa vielä ulos, koska ne ovat hyvin hallan arkoja. Istuta vain isohkoon ruukkuun ja vaikka kanankakkaa ruukkuun tasaisesti mullan sekaan. Totuttelet sitten ulkoilmaan ja viet lopullisesti ulos vasta, kun hallayöt ovat varmasti takana.
        Isompaan multatilaan istuttaminen on tietenkin kasville eduksi, niin ei kuivu kovin herkästi.

        ahaa...ohjeissa lukee että pitää istuttaa 50cm välein......pitääkö siis menetellä myös näin sisälle istutettaessa? saa olla aika monta ruukkua....

        Luin jostain että Pioni kuuluu daalia kukkiin..meillä kasvaa takapihalla sellainen...(isot punaiset painavat kukat)
        Ei sitä ole tarvinnut kertaakaan kaivaa pois syksyllä..aina versoaa kesällä uudestaan.....TArviiko kaikkia daalioita kaivaa syksyllä pois maasta?


      • Kaarina11
        Keltapeukalo kirjoitti:

        ahaa...ohjeissa lukee että pitää istuttaa 50cm välein......pitääkö siis menetellä myös näin sisälle istutettaessa? saa olla aika monta ruukkua....

        Luin jostain että Pioni kuuluu daalia kukkiin..meillä kasvaa takapihalla sellainen...(isot punaiset painavat kukat)
        Ei sitä ole tarvinnut kertaakaan kaivaa pois syksyllä..aina versoaa kesällä uudestaan.....TArviiko kaikkia daalioita kaivaa syksyllä pois maasta?

        Kyllä minun mielestä daaliat ovat niin hallanarkoja, että juurakot on aina talvetettava muualla kuin maassa. Pionit ovat aivan eri talvenkestävyysluokassa, nehän menestyvät jopa kymmeniä vuosia samassa paikassa, eikä niitä edes suositella kaivettavaksi ylös muuten kuin liian tiheään kasvettuaan. Silloin juuripaakku on syytä jakaa ja istuttaa uuteen paikkaan lisää "evästä" saamaan. -- Minusta tuo 50 cm:n välisuositus daalian istutuksessa koskee sitten ulkoistutusta. Sisällähän ei kenelläkään paikat riitä, tai pitää olla huone esikasvatusperennoja varten (se olisikin ihanteellisin vaihtoehto; siellä saisi lämpötilan pudotettua sitten tarpeeksi alas, niin eivät venähtäisi lian pitkiksi).


      • 3
        Kaarina11 kirjoitti:

        Kyllä minun mielestä daaliat ovat niin hallanarkoja, että juurakot on aina talvetettava muualla kuin maassa. Pionit ovat aivan eri talvenkestävyysluokassa, nehän menestyvät jopa kymmeniä vuosia samassa paikassa, eikä niitä edes suositella kaivettavaksi ylös muuten kuin liian tiheään kasvettuaan. Silloin juuripaakku on syytä jakaa ja istuttaa uuteen paikkaan lisää "evästä" saamaan. -- Minusta tuo 50 cm:n välisuositus daalian istutuksessa koskee sitten ulkoistutusta. Sisällähän ei kenelläkään paikat riitä, tai pitää olla huone esikasvatusperennoja varten (se olisikin ihanteellisin vaihtoehto; siellä saisi lämpötilan pudotettua sitten tarpeeksi alas, niin eivät venähtäisi lian pitkiksi).

        Minun daaliani ovat vanhassa rakennuksessa, jota ei ole lämmitetty. Pitääkin katsoa, miten talvi on vaikuttanut. Epäilen niiden kuolleen, kun oli niin kovia pakkasia.
        Ruukkuja on jo kaikki tasot täynnä, kallaa ja freesiaa. Kallasta tulee lapsuus mieleen:)
        Daalia vie aika ison tilan, huomasin viime kesänä. Lehdistö on tuuheaa.


      • tipitii..
        Kaarina11 kirjoitti:

        No, kuinka kävi daalioiden talvettaminen jääkaapissa? Minulla sama tiedon puute, saas nähdä, ovatko mädäntyneet, kun juurakot olivat aika kosteat, kun vein talvisäilöön maakellariin. Kerta on ensimmäinen ja aina oppii. Nyt olis kyllä aika käydä ne kaivamassa esiin turpeesta, vai mikä olisi sopiova ajankohta. Täällä Lapissa on vielä 70 cm lunta ulkona, joten aikaa on kyllä kasvattaa sisällä. Tulevatkohan kuitenkin honteloita, jos pitkään kasvattaa sisällä?

        eipä käynyt hyvin mun daalioilleni :D laitoin ne paperipussiin ja sitten vielä siihen muovipussin päälle (arvelin, ettei se valo tule niin hyvin muovista läpi) ja vihanneslokeroon. olevinaan jätin sen muovipussin auki, mutta oliskohan ukkokulta käynyt sen kiinni laittamassa sitten jossain vaiheessa talvea... ;D

        pari kk sitten kun daalioitani lokerosta ongin, oli pussin pohjalla vettä (!!) ja daaliat ihan mädänneitä! noh, eipähän mahda mitään. tonne vihanneslokeroon kun harvemmin tulee katseltua.. ostinpa sitten uudet juurakot ja ne nyt jo tuolla komiasti kasvaa ruukuissaan ikkunalla.

        äitini oli talvettanut daaliansa kuivassa varastossa sanomalehteen käärittyinä. en kyllä ollenkaan tajua, miksei hän mua syksyllä neuvonut tässä asiassa, kun sanoin että aion kokeilla juurakoiden säilömistä vihanneslokerossa talven yli..
        kokeillaan sitten ensi syksynä eri tavalla, josko vaikka onnistuis paremmin :)


      • Kaarina11
        tipitii.. kirjoitti:

        eipä käynyt hyvin mun daalioilleni :D laitoin ne paperipussiin ja sitten vielä siihen muovipussin päälle (arvelin, ettei se valo tule niin hyvin muovista läpi) ja vihanneslokeroon. olevinaan jätin sen muovipussin auki, mutta oliskohan ukkokulta käynyt sen kiinni laittamassa sitten jossain vaiheessa talvea... ;D

        pari kk sitten kun daalioitani lokerosta ongin, oli pussin pohjalla vettä (!!) ja daaliat ihan mädänneitä! noh, eipähän mahda mitään. tonne vihanneslokeroon kun harvemmin tulee katseltua.. ostinpa sitten uudet juurakot ja ne nyt jo tuolla komiasti kasvaa ruukuissaan ikkunalla.

        äitini oli talvettanut daaliansa kuivassa varastossa sanomalehteen käärittyinä. en kyllä ollenkaan tajua, miksei hän mua syksyllä neuvonut tässä asiassa, kun sanoin että aion kokeilla juurakoiden säilömistä vihanneslokerossa talven yli..
        kokeillaan sitten ensi syksynä eri tavalla, josko vaikka onnistuis paremmin :)

        Ei alkaneet minunkaan daaliat näyttää elonmerkkejä ja kun halkaisin juurakon, mätä näytti olevan. En ymmärrä, miksi ne olivat niin lahoja, olisko niistä pitänyt "pestä" joka mullanmuru pois ennen maakellariin siitämistä.
        Kellarissa viihtyvät kyllä perunat ja porkkanatkin erittäin hyvin (porkkanat tietenkin loppuivat jo maaliskuussa), eli mistään liian kosteasta paikasta ei ole kysymyt. Tuota multapaakkua juurakoiden ympärillä itse pidän syynä "mätänemiseen".
        OSTAMPA UUDET TORILTA, EI HUOLTA SIITÄ, mutta olis ollut kiva saada itsekastatettuja daalioita.


    • kj

      No niin, minula on onnellinen asema, että saan daaliat talveksi kellariin.
      Noukin ne ylös kun halla on mustannut varret ja puhdistelen pikkuisen juurakkoa.
      Siitä vaan kellariin ja keväällä takaisin maahan.
      Puhdistan sen verran, että saan poistettua "mädäntyneet" nakit pois.
      Muuten ei ole ollut ongelmia kasvatuksessa.
      Keväällä kaivoin n.100 juurakkoa maahan ja näyttää kaikissa olevan elämää.
      Suurin ongelmahan noissa on syksyinen kaivuu ja keäinen istutus mutta
      kyllähän se kukkaloisto sitten korvaa vaivannäön.

      • Lis

        Olen vuosia kasvatellut daalioita. Olosuhteet talvisäilön suhteen ovat vaihdelleet
        asunnon mukaan. Parhaiten ovat säilyneet, kun olen kuivamultaisina käärinyt
        muutamia mukulanippuja sanomalehteen, laittanut paketin ohueen läpinäkyvään muovipussiin, jonka olen sitonut "melkein" kiinni. Muovipussit olen laittanut pannuhuoneen kaappiin, Siis aika lämpimään paikkaan. En ole kertaakaan kurkistanut taven aikana kaappiin ennenkuin olen maalis-huhtikuussa istuttanut ruukkuhin. Yksikään mukulapaketti ei ole mädäntynyt ja tänä keväänä 1 pieni yksinäinen oli kuivanut. Mukulat vaan lisääntyvät vuosi vuodelta. Hyvää kevättä
        multapeukuille.


    • Anonyymi

      Pyöräytä epämääräseen kuohkeaan sanomalehtinyyttiin ja paperikassiin/pussiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe