Epilepsia neuvonta

Laura K.

Hei,
sairaanhoitajaopintoihini liittyen käännyn teidän puoleenne hieman apua hakemaan. Teen tehtävää sairaanhoitajan antamasta ohjauksesta ja tehtävän aiheena on epilepsiapotilaan ohjaus. Kysyisinkin teiltä, millaista ohjausta ja neuvontaa olette saaneet omaan sairauteenne ja elämäänne liittyen? Onko ohjaus ollut hyvää ja jos on, niin mikä siitä on tehnyt hyvää? Ja toisaalta, jos ette ole olleet tyytyväisiä saamaanne ohjaukseen, miksi näin? Millaista ohjausta kaipaa ja tarvitsee ihminen, jolla on diagnosoitu epilepsia?

Olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne, koska se auttaisi minua jäsentämään hyvää ohjausta. Teoriaa toki asiasta löytyy, mutta kullan arvoista olisi saada mielipiteitä ihmisiltä, joilla on omakohtaisia kokemuksia asiasta. Kyseessä ei tarvitse välttämättä olla oma sairaus, vaan mielelläni kuulen mielipiteitä ihmisiltä, joilla epilepsiaa sairastaa esimerkiksi oma lapsi tai puoliso.

Etukäteen kiittäen: Laura Kälviäinen

5

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epileptikko, paikallisalkuinen, takatemporaali.

Ohjausta neurologian kuntoutuspolilta: Lisätään lääkkeitä, älä juo alkoa, -väsy, -ressaa sillä ne ovat kohtaukselle laukaisevia tekijöitä. Koita kestää ja nähdään puolenvuoden päästä. Kuntoutuspolin sairaanhoitajat neuvovat, kuuntelevat ja kirjaavat huoleni, mutta puhelimessa (soittoajalla) jos pääset läpi.
      Epileptikkona koen olevani yksin puolisoni ja kahden alle kouluikäisen, väsyttävien, ressaavien mutta suloisten lapsieni kanssa.
      Vertaistuki jota saan täältä on minulle tärkeää.
      Kaipaisin kokonaisvaltaista kuuntelua ja sairauteni-, elämäni kartoitusta ilman kiirettä, aidosti. Sairastan myös keskivaikeaa aivovammaa jonka yksi oire epilepsia on.

• Ohjattu vaan ei ohjaantunut

Minun ongelmani ohjauksen suhteen on se, että en muista siitä mitään. Ohjausta on kuulemma annettu, mutta olen selvästikin siinä vaiheessa ollut kohtausten jälkeisessä sekavuustilassa. Lääkäriä on hyvin vaikea saada puhelimeen ja sairaanhoitajat eivät voi mitenkään muistaa jokaista potilasta, joten käytännössä olen jäänyt ilman ohjausta, vaikka rasti ruutuun "on annettu" virallisesti voidaankin laittaa.

Kun valmistut, varmista ohjaustilanteessa ainakin se, että potilas on henkisesti sellaisessa kunnossa, että hän pystyy vastaanottamaan viestisi.

• osaa neuvoa.

Julkisen sektorin ja Epilepsialiiton ohjaus ei ole ohjausta, vaan elämänhalun viemistä. Molemmat ajavat työkyvyttömyyseläkkeelle ilman syytä. Samoin ne vievät kansalaisten perusoikeudet, kun kieltävät mm. liikkumisen.

Vain yksityislääkärit hoitajineen osaavat työnsä. Samassa osoitteessa voi luottaa alan ammattietiikkaan kuuluvaan vaitiolovelvollisuuteen, kun julkinen sektori taas ei tiedä asiasta mitään.

Kun lääkäri tai hoitaja tapaa epilepsiapotilaan, hänen kuuluu osata neuvonta ja alan ammattietiikka. Elämänhalua ei pidä viedä, vaan sitä kuuluu lisätä.

• Sanotaanko näin että silloin kun sain ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kohtaukseni (status epilepticus, 4 pv nukutettuna ja 2 viikkoa sairaalassa) niin se ohjaus ei ollut hoitajien puolelta mitään huipputasoa. Tosin olin fyysisesti niin huonossa kunnossa että ohjauksesta ei varmaan olisi ollut hirmuisen suurta apuakaan. Sain osastolla kaksi mapillista tietoa epilepsiasta ja ohjeen kysyä hoitajilta jos tulee jotain kysyttävää.

Siinä tilanteessa oli koko asiassa ja tiedosta uudesta sairaudesta niin paljon sulattelemista etten mitään myöskään osannut kysyä hoitajilta. Nyt kaksi vuotta kohtauksesta osaisin jo varmasti kyselläkin enemmän.
      Varmastikin sairaanhoitajien ohjaus potilaalle olisi ihan paikallaan. Tietoa ainakin minä tarvitsisin vieläkin esim. ruokavaliosta, mahdollisesti vältettävistä aineista, kohtauksiin herkistävistä yleisistä asioista ym. Ei sitä tietoa liikaa koskaan ole. Terveisin MLL

• Hei, Laura

Näin jälkeenpäin ajatellen olisin aikoinaan kaivannut edes jonkinlaita tietoa mahdollisista Kelan tarjoamista eduista esim. kuntoutustuki. Itse sain tiedon ko. eduista vasta kun Kelassa sattui olemaan riittävän aktiivinen ihminen ilmoittamaan epileptikon mahdollisuuksista saada kuntoutustukea.
      Em. tukea sitten myös hainkin ja KELA korvasi suuren osan minun mm. koulutarvike ja matka-kuluista usealta vuodelta. Ei siis mikään ihan pikku juttu sairastuneelle nuorelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      16
      5028
    2. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      143
      3675
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      91
      2266
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1947
    5. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      142
      1913
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      47
      1836
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1590
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1435
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1236
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      164
      1175
    Aihe