moi!
kyselen nyt ehkä jonkun mielestä todella typerää asiaa :)
päihkäilin juuri tuolla pihamaalla, että jokohan voi kerätä kesäkukkien siemeniä talteen. esimerkiksi kehäkukan siemeniä, krassin siemeniä, koristetupakan siemeniä. siis sellaisia jotka ovat vielä ihan VIHREITÄ. vai pitääkö odottaa niin kauan, että ne kypsyy kunnolla ja mahdollisesti putoavat sitten maahan mistä niitä ei löydä millään :)
eikö siemenet kypsy sisällä itsekseen, vähän niin kuin esimerkiksi tomaatit?? kun ei millään jaksaisi odottaa sitä kypsymistä.
siementen keruusta
2
5864
Vastaukset
- Siementelijä
Samaa pohdin aiemmin itsekin ja kokeilemalla olen päätynyt keräilemään eri tavoilla.
Kun siemenet ovat isoja ja komeita, otan sisälle pienen varrenpätkän kera oli väri mikä hyvänsä. Toimii oikein hyvin esim. kehäkukan, krassin, unikoiden, kosmoskukan ja orvokkien kanssa.
Ahkeraliisan siemenet ovat valmiita, kun siemenkota rullautuu auki hypistellessä. Ne eivät tunnu kypsyvän sisätiloissa itämiskykyisiksi, jos ottaa liian aikaisin.
Mustasilmäsusannan ja päivänsinin siemenkodan voi kerätä, kun peitinlehdet alkavat aueta tai muuten vaan rupsahtaa.
Kaikki hiplaamalla irtoava on kypsää ja ehkä parempilaatuista kuin pöydällä majailleet, mutta reilusta määrästä aina saa tarpeeksi itäviä. Kylväessä panen reilummin kuin ostosiemeniä ja joinakin vuosina on tullut taimitulva:) - Anonyymi
Miten siemen käyttäytyy kypsänä? Voiko se hypätä ja löytyä kaukanakin siemenkasasta, missä on vielä kuoret jäljellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992094
- 1341168
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21815- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46557- 9532