Onko Metsäkeskus millään tavalla vastuussa päätöksillään aiheuttamista vahingoista? Minulla saaressa metsapalsta, jossa n, 100 vuotiasta järeää mäntyä ja kuusta. Metsäkeskus kieltäytyi antamasta hakkuulupaa aukkohakkuulle ja vaatii nyt, että pitäisi jättää siemenpuut. Jos siemenpuut jätetään, niin ne kaatuvat seuraavassa kovassa myrskyssä. Ja koska kohde saaressa, niin sinne ei lähdetä viemään korjuukalustoa aivan pienten määrien vuoksi, vaan olisi taloudellisinta hakata kerralla mahdollisimman paljon eli siemenpuut jäisivät joka tapauksessa metsään.
Metsäkeskuksen vastuu
9
572
Vastaukset
- metsäkeskuksessa
tunnetaan Suomen lainsäädäntö.
- oot
Ei ole vastuussa mistään tekemistään vahingonteoista. jos minä tekisin samat vahingot jonkun toisen omaisuudelle olisin ollut korvausvelvollinen
- joku kertoa
oot kirjoitti:
Ei ole vastuussa mistään tekemistään vahingonteoista. jos minä tekisin samat vahingot jonkun toisen omaisuudelle olisin ollut korvausvelvollinen
mikä vahinko tuossa aloittajan jutussa on päässyt syntymään. Mulle ei oikein aukene ...
- Asoista perillä oleva...
Saaripalstan juttu on joko provo tai väärinkäsitys. "Hakkuulupa" -nimistä päätöstä ei ole olemassakaan, hakkuusta tehdään metsänkäyttöilmoitus. Metsäkeskus voi vaatia muutoksia metsänkäyttöilmoitukseen, jos sen mielestä ilmoitetut toimet ovat metsälain vastaisia. Vaikea käsittää miksi jossakin kohteessa, johon hyväksytään siemenpuhakkuu ja luontainen uudistaminen, ei avohakkuu ja metsänviljelykin olisi mahdollista. Metsälaista ei tällaista pykälää löydy. Mielestäni voit kieltäytä siemenpuuhakkuusta, koska sinulla on hyvät perusteet.
- saaripalsta
Kohteesta tehtiin metsänkäyttöilmoitus ja sitä haettiin poikkeuslupamenettelyllä, koska hakkuut haluttiin käynnistää mahdollisumman nopeasti eikä odottaa vaadittua 14 vuorokautta. Metsänkäyttöilmoitusta ei hyväksytty eli hakkuulupaa ei tullut ja perusteluna oli että pitäisi jättää siemenpuut. Metsäkeskuksen virkamies tulee tutustumaan kohteeseen paikanpäälle - en tiedä sitten miten tiukkoja ovat kannoissaan ja minkälaiset neuvottelumahdollisuudet heidän kanssaan on.
- Metsän neitokainen
saaripalsta kirjoitti:
Kohteesta tehtiin metsänkäyttöilmoitus ja sitä haettiin poikkeuslupamenettelyllä, koska hakkuut haluttiin käynnistää mahdollisumman nopeasti eikä odottaa vaadittua 14 vuorokautta. Metsänkäyttöilmoitusta ei hyväksytty eli hakkuulupaa ei tullut ja perusteluna oli että pitäisi jättää siemenpuut. Metsäkeskuksen virkamies tulee tutustumaan kohteeseen paikanpäälle - en tiedä sitten miten tiukkoja ovat kannoissaan ja minkälaiset neuvottelumahdollisuudet heidän kanssaan on.
Hei!
Miten tässä kävi?
Itseä kovasti kiinnostaa tarkempi kuvaus kyseisestä metsästä ja Metsäkeskuksen lopullisesta päätöksestä.
Muutoin kommentoin vain sen verran että Metsäkeskus kyllä tuntee lainsäädännön, ja joissakin tapauksissa korvaus on mahdollinen riippuen taloudellisen menetyksen suuruudesta, mutta jos näin on tapauksessasi ollut, niin varmasti Metsäkeskus on informoinut. Ja taas metsänkäsittelyn rajoittamisessa lain mukaan huomioidaan taloudellisen menetyksen määrä, yhtenä osatekijänä kokonaisuudessa, kohteen luonnonarvojen rinnalla. Mutta tämähän ei välttämättä tapaustasi koske lainkaan, kun en kohteestasi enempää tiedä.
Opiskelujen vuoksi täällä lueskelen ja kyselen itsekin, ja herätti kiinnostuksen tämä tapaus :)
- sinne ne
siemenpuut koska rantaan pitää jättää suojavyöhyke. Ei sitä saarta paljaaksi saa kaluta minkäänlaisella luvalla. Kyllä se rannan suojavyöhyke siementää jos nyt ei ihan 100 ha aukosta ole kyse.
- muaukko
Ovat yhtä kaukana toisistaan kuin itä on lännestä. Siemenpuuasennolla uudistaminen varsinkin pienehkössä saaressa (muutama ha) on maanomistajan kusetusta, koska ensimmäinen myrsky tekee siemenpuista toukanruokaa.
Käytännössä paras ja varmin uudistuskeino saaressa olisi kulotus, se on isotöinen mutta varma metsän perustamiskeino. - niin muka
muaukko kirjoitti:
Ovat yhtä kaukana toisistaan kuin itä on lännestä. Siemenpuuasennolla uudistaminen varsinkin pienehkössä saaressa (muutama ha) on maanomistajan kusetusta, koska ensimmäinen myrsky tekee siemenpuista toukanruokaa.
Käytännössä paras ja varmin uudistuskeino saaressa olisi kulotus, se on isotöinen mutta varma metsän perustamiskeino.Mikä isotöinen kulotus nyt on ... muutama tulitikun raapaisu ja se on siinä. Ei edes saaresta pääse mihinkään leviämään. Tosin se ei auta vaikka kuinka sitä kulottelisit jos et tee kunnon maanmuokkausta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799