Entä jos ei vaan vaatekaappi ole tunkkainen???

Pirna

Olen mennyt kuukausi sitten naimisiin ja muuttanut mieheni luokse paritaloon. Jo seurustelumme alussa huomasin hänen vaatteissaan pahan hajun. Se ei ole sellainen ainoastaan pitkään kaapissa olleen vaatteen tunkkainen haju, mielummin se lähentelee maakellarin hajua. Olen pessyt kaikki vaatteet takeista lähtien.
Yläkerrassa olevien vaatteiden haju on miedompi, mutta ikävä kyllä, juuri eteisen vaatekaapissa ei tarvitse juuri pestyä takkia pitää kuin päivän niin johan se "lemuaa". Minulla on joka kaapissa ilmanraikastajia, kaikki hyllyt on pesty - ei kylläkään etikalla. Alan uskomaan tämän talon itsensä haisevan. Täällä on koneellinen ilmastointi. Minä tuulettelen joka päivä, taistelu tuntuu toivottomalta. Talo on rakenettu kaksikymmentä vuotta sitten, ei siis mikään vanha haiseva luukku! Mieheni pitää lämmön aika alhaisena,
takkaa ei polteta ikinä. Voisiko kylmyys aiheuttaa maakellarihajun? Kaikki katot ovat puuta, lattiat parkettia. Voiko puu haista pahalle. Auttakaa hyvät fiksummat ihmiset. Kun lähden talosta ulos ja menen esimerkiksi kahvilaan istumaan niin nuuhkin ja nuuhkin......ja aina haisen. Hei, sooda on vielä kokeilematta!

8

2655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosteusvauriolta

      jonkintasoinen kosteusvaurio taitaa olla kyseessä - pienin kotikonstein saattaapi olla korjaamaton juttu - lämpötilan nostamista nyt ainaksin ekana kannattaa koettaa - syksy, kun on aika kosteaa aikaa, ja helposti alkaa talot haisemaan vähän maakellarilta.
      Talvella, kun on kuivempaa, voi pitää piirun verran vähemmänkin lämmitystä - mutta näin syksyisin KOSTEUDEN poistamiseksi kantsuu lämmittää ihan reippaasti (21-22 vähintään).


      Vaatteiden peseminen ei auta juurikaan mitään - ehkä just suoraan kuivurista/narulta päälle laitettuna.

    • *Sirkeä*

      Itse asuin aiemmin asunnossa, johon tuli vesivahinko; vesiputki seinän sisällä hajosi vanhuuttaan. Asunnossa alkoi haisemaan sellainen ummehtunut maakellarihaju.

      Joten sinulla voi olla kosteusvaurio siinä asunnossa, jossa nyt asut. Mutta miten se sitten selviäsi?
      En osaa sanoa, onko kosteustarkastukset kaikki todella päteviä.
      Sillä katsoitko hometalo-ohjelmasarjaa, joka tuli yleltä joskus viime vuonna. Kannattaa katsoa, jos jostain saat käsiisi tuon ohjelman, ehkpä netistä voisi löytyä. Ohjelmassa asuntojen ostajat olivat kaikki ostaneet talon, jossa olikin sitten tosi pahoja homeongelmia. Ja eiköhän useimmat olleet myös teettänet ainakin jonkinlaisen kosteusmittauksen.

      Helenä Rämö 8nyt en ole varma tuosta etunimestä) taisi olla asiantuntijana tuossa ohjelmassa, vaikuttaa todella pätevältä ihmiseltä näissä kosteus- ja homevaurioissa.

      • tutki aloittaja linkkejä

      • Pirna
        tutki aloittaja linkkejä kirjoitti:

        Hannele Rämö oli ohjelmassa esiintynyt insinööri. Homeloukku ohjelma oli tosi hyvä ja opettavainen. Jokaisen talon ostajan pitäisi katsoa se, jotta se olisi varottavana esimerkkinä.

        Ohjelman sivut täällä
        http://ohjelmat.yle.fi/homeloukku/etusivu

        Ohjeita talon ostoon ja myyntiin

        http://ohjelmat.yle.fi/homeloukku/faktaa_videoita

        Minulta jäi kertomatta tärkeä pointti. Tässä talossa todettiin kosteusvaurio keväällä. Tällä on ollut aika paljon uudisrakentamista, ja luultavasti räjäytysten yhteydessä on tähän taloon tullut saunan seinään halkeama tai jotain sellaista.....sauna ja pesutilat on uusittu, kaiken pitäisi olla kunnossa.....mutta haju on vaan entinen. Olimme juuri lomamatkalla. Kun laitoin paria päivää aikaisemmin pestyt vaatteet hotellin kaappiin niin tuttu turvallinen kodin "lemu" oli seurannut meitä matkallamme. Miestäni tämä jatkuva nuuskiminen ja hajuhaitat lähinnä vain naurattavat. Tänään ostin kaksi pussillista ruokasoodaa.
        Jossain neuvottiin sitä laittamaan vaatekaappiin. Jos joku vielä jonkun neuvon keksii niin kiitollisuudella otan vastaan.


      • *Sirkeä*
        Pirna kirjoitti:

        Minulta jäi kertomatta tärkeä pointti. Tässä talossa todettiin kosteusvaurio keväällä. Tällä on ollut aika paljon uudisrakentamista, ja luultavasti räjäytysten yhteydessä on tähän taloon tullut saunan seinään halkeama tai jotain sellaista.....sauna ja pesutilat on uusittu, kaiken pitäisi olla kunnossa.....mutta haju on vaan entinen. Olimme juuri lomamatkalla. Kun laitoin paria päivää aikaisemmin pestyt vaatteet hotellin kaappiin niin tuttu turvallinen kodin "lemu" oli seurannut meitä matkallamme. Miestäni tämä jatkuva nuuskiminen ja hajuhaitat lähinnä vain naurattavat. Tänään ostin kaksi pussillista ruokasoodaa.
        Jossain neuvottiin sitä laittamaan vaatekaappiin. Jos joku vielä jonkun neuvon keksii niin kiitollisuudella otan vastaan.

        Tuosta hajusta; kun kirjoitit, että tuttu tuoksu vaatteissa matkapaikassa toi kodin mieleen. Kun asuin siinä kosteusvaurioasunnossa, niin aina kun oli vähän aikaa pois, niin palatessa sen homehajun haistoi. Sitten nenä taas tottui hajuun, eikä sitä erottanut enää.

        Miten on, eikö miehesi haista tätä hajua? Ajattelen, että jospa hän haistaisi sen, jos on vähän aikaa poissa kotoa. Ja kun palaa kotiin, niin voisi sen pahan hajun haistaa.

        Haistoiko miehesi tuon matkan jälkeen tuon pahan hajun?


      • Pirna
        *Sirkeä* kirjoitti:

        Tuosta hajusta; kun kirjoitit, että tuttu tuoksu vaatteissa matkapaikassa toi kodin mieleen. Kun asuin siinä kosteusvaurioasunnossa, niin aina kun oli vähän aikaa pois, niin palatessa sen homehajun haistoi. Sitten nenä taas tottui hajuun, eikä sitä erottanut enää.

        Miten on, eikö miehesi haista tätä hajua? Ajattelen, että jospa hän haistaisi sen, jos on vähän aikaa poissa kotoa. Ja kun palaa kotiin, niin voisi sen pahan hajun haistaa.

        Haistoiko miehesi tuon matkan jälkeen tuon pahan hajun?

        Tämä on juuri pahin ongelma. Hän ei haista eikä välitä. Nyt olen sentään saanut nostettua talon lämpötilan 21-22 asteeseen, kun olen perustellut hajun syytä liian viileällä ilmalla.
        Ehkäpä haitta ainakin vähenee joskaan ei poistu. Kiitos kannanotosta.


      • homeen haistan kyllä
        Pirna kirjoitti:

        Tämä on juuri pahin ongelma. Hän ei haista eikä välitä. Nyt olen sentään saanut nostettua talon lämpötilan 21-22 asteeseen, kun olen perustellut hajun syytä liian viileällä ilmalla.
        Ehkäpä haitta ainakin vähenee joskaan ei poistu. Kiitos kannanotosta.

        Meidän tutuilla on homeasunto. Niitten mies ei haista sitä ja hänen vaatteensakin haisevat sille. Kaikki muut kyllä haistavat sen tunkkaisen lemun. Mutta matkoillakin hänellä on yllään ne haisevat vaatteet, joten jos kauluksessa haisee se tuttu tunkka haju, niin eipä hän erota sitä sitten kotonakaan sitä hajua.

        Minä en asuisi homeasunnossa, sillä se on hirveä terveydellinen haitta. Olin töissä rakennuksessa, jossa oli hometta. Nyt se rakennus on purettu pois ja tilalle rakennetaan uusi.


    • "Ymmällään"

      Meillä haisee myös muttei ole kellarin hajua. En kyllä ymmärrä mistä se haju johtuu, koko rakennus kun on remontoitu ja luulisi ettei se voi johtua homeesta. (Tosin en ole varma) joskus aamulla herätessä kun ikkunat on yön kiinni tulee nenään tosi ihmeellinen haju. Asun ensimmäisessä kerroksessa ja ennen remonttia oli alakerran sähkökaappiin vuotanut vettä ja rappukäytävän katosta tuli vettä myöskin remontin jälkeen. Pesutupa on allani kellarikerroksessa..tuleekohan sieltä kosteutta vai voiko rakenteet haista?? Siivoan usein ja muutenkin kotini on siisti, ainakaan siitä ei voi haju johtua..!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe