Mitä maksaa talon piirrustukset?

keijo

Millaisiin summiin saan varautua jos piirrätän talon pääpiirrustukset (myös kaikki rakennepiirrustukset) arkkitehdillä?

19

13053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena

      Kuinkakohan iso talo olisi kyseessä? Vähän suunnittelumäääräkin riippuu neliöistä sekä kerrosluvusta.

      Hyvän saat 25 000 vanhalla markalla eli vähän yli 4 000 eurolla, mutta rakennekuvia se arkkitehti ei tee, vaan pää- ja työpiirustukset. Hintahaitari vaihtelee 1 600- 10 000 € (varmasti on kalliimpiakin). Insinööri muuten sitten tekee ne rakennepiirustukset.

      Joku arkkitehti voi sitten korjata näitä lukemia, tämä on ns. perstuntumaa...

      • VilleVeikko

        Hintaluokka on varmaan aivan totta: arkkitehti saa talosta vähemmän kuin välittäjä. Tämän kuulin ns. suoraan hevosen suusta - arkkitehtituttu sadatteli juuri tätä. Aivan hullua, kun vertaa arkkitehdin ja välittäjän panostusta ja vastuuta.

        Mutta piirrätä: tulee ainakin toimiva pohja ja säästyt hukkatilalta. Rakennuskustannukset voivat toki olla korkeammat, mutta niin talon jälleenmyyntiarvokin.


      • noin

        Kyllähän osaava arkkitehti voi tehdä kaikki kuvat samoin kuin osaava inssi tai dippainssi. Paras lopputulos tullee, jos arkkitehti tekee pääpiirustukset ja inssi rakennekuvat. Useimmat arkkitehdit tietää hyviä rakennesuunnittelijoita.


        ps. Kyllä arkkitehdin tutkintoon kuuluu myös opintoja rakennesuunnittelusta, lujuusopista, akustiikasta jne. Riippuen, miten on suuntautunut.


      • diplomi-insinööri
        noin kirjoitti:

        Kyllähän osaava arkkitehti voi tehdä kaikki kuvat samoin kuin osaava inssi tai dippainssi. Paras lopputulos tullee, jos arkkitehti tekee pääpiirustukset ja inssi rakennekuvat. Useimmat arkkitehdit tietää hyviä rakennesuunnittelijoita.


        ps. Kyllä arkkitehdin tutkintoon kuuluu myös opintoja rakennesuunnittelusta, lujuusopista, akustiikasta jne. Riippuen, miten on suuntautunut.

        No väitän kyllä toista! Ei arkktehti ikinä mitoita kantavien rakenteiden dimensioita!!!
        Luonnosvaiheessa fiksut arkkitehdit kysyvät about dimensiot rakennesuunnittelioilta!


      • väität!
        diplomi-insinööri kirjoitti:

        No väitän kyllä toista! Ei arkktehti ikinä mitoita kantavien rakenteiden dimensioita!!!
        Luonnosvaiheessa fiksut arkkitehdit kysyvät about dimensiot rakennesuunnittelioilta!

        Ja perustuu?

        Kuten sanottu, arkkitehti opintoihin voi sisällyttää myös rakennusstatiikkaa ja lujuuslaskentaa. Riippuu täysin siitä, mitenkä on suuntaunut. Mitäpä vaikka tuleva kaava-arkkitehti tekisi moisilla tiedoilla?

        Jaa mistäkö tiedän? Tuli tuossa aikoinaan prepattua vaimoa tenttiin. Vaimoni on siis arkkitehti ja itse olen DI, konetekniikan sellainen ja minulle taas nuo lujuuslaskennat, statiikat ja dynamiikat kuului pakollisina vaikken minäkään niillä tiedoilla mitään tee, kun erikoistuin hydrauliikkaan ja automaatioon.

        Paitsi jos emäntä laittaa oman toimiston pystyyn...


      • just joo
        noin kirjoitti:

        Kyllähän osaava arkkitehti voi tehdä kaikki kuvat samoin kuin osaava inssi tai dippainssi. Paras lopputulos tullee, jos arkkitehti tekee pääpiirustukset ja inssi rakennekuvat. Useimmat arkkitehdit tietää hyviä rakennesuunnittelijoita.


        ps. Kyllä arkkitehdin tutkintoon kuuluu myös opintoja rakennesuunnittelusta, lujuusopista, akustiikasta jne. Riippuen, miten on suuntautunut.

        kertokaa missä valvonnassa arkkitehdille on annettu leima rakennesuunnitelmiin, niin minä syön hatullisen paskaa! (tai sitten kyseinen vir.omainen)


      • konnari
        väität! kirjoitti:

        Ja perustuu?

        Kuten sanottu, arkkitehti opintoihin voi sisällyttää myös rakennusstatiikkaa ja lujuuslaskentaa. Riippuu täysin siitä, mitenkä on suuntaunut. Mitäpä vaikka tuleva kaava-arkkitehti tekisi moisilla tiedoilla?

        Jaa mistäkö tiedän? Tuli tuossa aikoinaan prepattua vaimoa tenttiin. Vaimoni on siis arkkitehti ja itse olen DI, konetekniikan sellainen ja minulle taas nuo lujuuslaskennat, statiikat ja dynamiikat kuului pakollisina vaikken minäkään niillä tiedoilla mitään tee, kun erikoistuin hydrauliikkaan ja automaatioon.

        Paitsi jos emäntä laittaa oman toimiston pystyyn...

        Ei kukaan itseään kunnioittava arkkitehti ala sellaiseen, mitä ei osaa eikä ole saanut valtuuksia tehdä. Eikä konnari kuvittele osaavansa ARK-töitä. Suunnittelijoiden pätevyysvaatimukset ARK, RAK, LVI on määritelty Suomen rakentamismääräyskokoelman osassa A2. Katsohan täältä: http://www.finlex.fi/pdf/normit/10970-a2.pdf Rakennepuolen osalta katsele esim. sivua 15.
        Eikä sillä osalla mainita arkkitehtejä, vain insinööripuolen tutkintoja. Ja suunnittelukokemusta. Siinä sivulla 12 on vastaava taulukko arkkitehtitehtäviä koskien.

        Ja tiedätkös koneinssi: lujuuslaskenta on vain osa rakennesuunnittelijan työtä. Sen taitaminen ei riitä. Teräs voi olla konepuolella hallussa, mutta miten on perustustyöt, betoni, puu, muuraus jne. Kosteudenhallinta. Ja jatkaahan voisi.


    • diplomi-insinööri

      moi,

      voin tehdä pääpiirustukset, jos talo on yksinkertainen.
      rakennesuunnitelmat kuuluvat meidän ammattikunnalle. lisäinfoa: [email protected].

    • puupää

      Joo piirrätä vaan arkkitehdillä mutta mieti etukäteen mitä haluat niin ei sitten tartte piirtää niitä kuvia viiteen kertaan. Ja arkkitehtien kanssa kun oot tekomisissä niin muista kumpi teistä on päälliikkö ja tekee päätökset. Ne on aina välillä semmoisia taivaanrannanmaalareita.
      Ja joku edellä sanoi jotain hukkaneliöistä; semmoisia ei ole.

      • hukkaneliöistä

        ...Ehkäpä juuri niiden takia jotkut ovat valmiita maksamaan arkkitehdille. Meinaan siis, että saavat kaikki neliöt järkevään käyttöön, mitä talopaketit eivät pysty tarjoamaan. Ei yksinkertaisesti ole yhtä pohjaa, joka sopisi kaikille. Jos yhden hukkaneliön hinta on vaikkapa 1000€ ja arkkitehti laskuttaa 2000€ hyvästä suunnittelusta jolla säästää/saa 5 neliötä järkevään käyttöön, niin tuo 2000€ kannattaa maksaa.
        Ja mitä siihen taivaanrantaan tulee, niin ikävä kyllä sen Suomessa huomaa, että suunnitelijoina käytetään halvinta mahdollista eli rak.mestaria/inssiä/D-inssiä. Sen verran järkyttäviä laatikkolatoja täällä rakennetaan. Olisihan se ainakin minun mielestäni mukavaa, jos tunnistaisin taloni muustakin kuin tontin numerosta...

        Ja vielä tuohon moneen kertaan piirtämiseen. Se kylläkin johtuu siitä, että asiakkaat ovat katselleet Kastellin sun muiden kuvia (kaikki paketithan ovat more or less same...) eikä pysty herneillään edes kuvittelemaan, että jonkun asian voisi tehdä jollakin eri tavalla, kunnes jossain vaiheessa keksivät, että viude, sehän olisikin makee...Ja taas piirretään.
        Viddu, jos se Kastelli tai Jukka miellyttää, niin siitä. Mitäpä niitä enään uusiksi piirtämään.


      • RIP
        hukkaneliöistä kirjoitti:

        ...Ehkäpä juuri niiden takia jotkut ovat valmiita maksamaan arkkitehdille. Meinaan siis, että saavat kaikki neliöt järkevään käyttöön, mitä talopaketit eivät pysty tarjoamaan. Ei yksinkertaisesti ole yhtä pohjaa, joka sopisi kaikille. Jos yhden hukkaneliön hinta on vaikkapa 1000€ ja arkkitehti laskuttaa 2000€ hyvästä suunnittelusta jolla säästää/saa 5 neliötä järkevään käyttöön, niin tuo 2000€ kannattaa maksaa.
        Ja mitä siihen taivaanrantaan tulee, niin ikävä kyllä sen Suomessa huomaa, että suunnitelijoina käytetään halvinta mahdollista eli rak.mestaria/inssiä/D-inssiä. Sen verran järkyttäviä laatikkolatoja täällä rakennetaan. Olisihan se ainakin minun mielestäni mukavaa, jos tunnistaisin taloni muustakin kuin tontin numerosta...

        Ja vielä tuohon moneen kertaan piirtämiseen. Se kylläkin johtuu siitä, että asiakkaat ovat katselleet Kastellin sun muiden kuvia (kaikki paketithan ovat more or less same...) eikä pysty herneillään edes kuvittelemaan, että jonkun asian voisi tehdä jollakin eri tavalla, kunnes jossain vaiheessa keksivät, että viude, sehän olisikin makee...Ja taas piirretään.
        Viddu, jos se Kastelli tai Jukka miellyttää, niin siitä. Mitäpä niitä enään uusiksi piirtämään.

        kuuluvat samaan ryhmään lakimiesten kanssa. Saunan taakse vaan.


      • Heh,
        RIP kirjoitti:

        kuuluvat samaan ryhmään lakimiesten kanssa. Saunan taakse vaan.

        sää varmaan kovasti tykkäisit veljeillä minun ja vaimoni kanssa (arkkitehti/lakimies-pariskunta). Koska saadaan tulla teille kylään, joko pistit kahvin tippumaan?


      • nääs
        Heh, kirjoitti:

        sää varmaan kovasti tykkäisit veljeillä minun ja vaimoni kanssa (arkkitehti/lakimies-pariskunta). Koska saadaan tulla teille kylään, joko pistit kahvin tippumaan?

        ...kun tuo kateellisuus on Suomessa se ainoa liikkelle pakottava voima ;=) Koskaan ei olla tarpeeksi "tasa-arvoisia".


      • ite teen
        RIP kirjoitti:

        kuuluvat samaan ryhmään lakimiesten kanssa. Saunan taakse vaan.

        ei missään nimessä kannata käyttää ns. ammattilaisia suunnittelussa! mun setä on itse oppinu rak.mies ja eno muuurari, jolla myös näppituntuma lujuusjutuista. EI MESTAREITA EIKÄ TYHMIÄ INSSEJÄ TARRVITA! Aloitetaan ens kuussa rakentamaan mulle ja vaimolle pesää, oon tosi luottavainen! TYHYMÄT MAKSAA SUUNNITTELUSTA, TEIN MUUTEN HUONEJAON ITSE! p.s. peruskoulupohjalla!


      • Utelias
        ite teen kirjoitti:

        ei missään nimessä kannata käyttää ns. ammattilaisia suunnittelussa! mun setä on itse oppinu rak.mies ja eno muuurari, jolla myös näppituntuma lujuusjutuista. EI MESTAREITA EIKÄ TYHMIÄ INSSEJÄ TARRVITA! Aloitetaan ens kuussa rakentamaan mulle ja vaimolle pesää, oon tosi luottavainen! TYHYMÄT MAKSAA SUUNNITTELUSTA, TEIN MUUTEN HUONEJAON ITSE! p.s. peruskoulupohjalla!

        Heh, kerrohan sitten täällä miten projekti meni rakennusvalvonnan jne kanssa. No tosin rakennusvalvontakin vaihtelee aika rajusti paikkakunnalta toiseen..

        Asialliset piirustukset joutuu joka tapauksessa nykyään tekemään. Ja vaikkei joutuisikaan niin kunnon suunnitelmilla säästää älyttömästi rahaa myöhemmin, ei tarvi tehdä niin montaa asiaa kahteen kertaan- tai useammin.


      • 45yhe4
        ite teen kirjoitti:

        ei missään nimessä kannata käyttää ns. ammattilaisia suunnittelussa! mun setä on itse oppinu rak.mies ja eno muuurari, jolla myös näppituntuma lujuusjutuista. EI MESTAREITA EIKÄ TYHMIÄ INSSEJÄ TARRVITA! Aloitetaan ens kuussa rakentamaan mulle ja vaimolle pesää, oon tosi luottavainen! TYHYMÄT MAKSAA SUUNNITTELUSTA, TEIN MUUTEN HUONEJAON ITSE! p.s. peruskoulupohjalla!

        ei kai niin kannata käyttää ammattilaista jos itekkin osaa kuitenki jossain vaiheessa täytyy olla joku tuttu mestari joka ellekirjottaa paperit repäseppä siitä


    • rakm

      Laita vähän tietoo millainen ja missäpäin jne. tai sitten puhelinnumero, niin soittelen ja annan sitten arvion hinnasta.

    • utelias

      Eikös rakennuslupa-paperit ole julkisia, eli katsomaan vaan viranomaisen arkistosta sopivaa talomallia ...

      Vai tuleeko tuossa jotaan ongelmia ??

      Joku väitti että siellä olis nähtävillä lvis-suunnitelmista asti kaik tarpeellinen ??

      • tööt tööt

        ei se ihan niin mee, et kopiot arkistosta ja that`s it! vir.om vaativat ammattilaisen nimmarin ja se maksaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe