Palleatyräleikkaus

närästäjä

Haluaisin tietää kokemuksia ihmisiltä joille on tehty palleatyräleikkaus tai fundoplikaatio tämän vuoden tai viimme vuoden aikana että kannattaako siihen mennä ja kuinka helposti lääkärit pistävät lähetteen leikkaukseen ja kuinka nopeasti siihen on mahdollista päästä.

Itsellä todettiin palletyrä kuukausi sitten ja puoli vuotta nyt jatkunut tätä armotonta närästystä ja aivan sama mitä syö ja kuinka vähän pari kertaa päivässä sääntöjä noudattaen niin mikään ei tunnu auttavan ja olen päättänyt että leikkaukseen on mentävä että elämänlaatu paranee kun ikääkin vasta 21vuotta.

Eli jos viitsisitte vastata ja kertoa missä leikattu ja koska ja kuinka paljon auttoi.

14

3148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.potilas

      Hei,

      Lääkäri sanoi minulle, että palleatyrää ei leikata ihan niin vaan, se leikataan vasta sitten kun ei enää pysty nielemään esim. ruokaa.

      Itselläni on palleatyrä ollut jo monen monta vuotta. Välillä palleatyräni on kipeä jopa siitä jos olen nukkunut väärässä asennossa.

      Jos kuitenkin pääset leikkaukseen, niin ongemia voi esiintyä (useimmiten) esim. ei voi röyhtäistä ja oksentaa.

      • pahalta tuntuisi

        kun maha tulee täyteen oksennusta eikä voi oksentaa. Esim. jos on epähuomiossa haukannut homehtunutta leipää tai saanut ruokamyrkytyksen?


      • palleatyrä mutta ei närästystä

        oksentamissen poistumista ei katsota leikkauksen ongelmaksiollenkaan. se pitäisi
        tulla kaikille, josleikkaus on onnistunu.
        nielemisvaikeudet esim. kylläkin on niitä vaikeuksia.


      • palleatyrä mutta ei närästystä
        pahalta tuntuisi kirjoitti:

        kun maha tulee täyteen oksennusta eikä voi oksentaa. Esim. jos on epähuomiossa haukannut homehtunutta leipää tai saanut ruokamyrkytyksen?

        vähän ylösmutta portti ei aukee. vähän ajankuluttuu
        mahtava ripuli.


      • Palleatyräleikkaus

        Olen noin 50-v ja kärsinyt refluksiavaivasta varmaankin viimeiset 40 vuotta:) Tähystetty on vuosien saatossa kolme kertaa. Nyt viimeinen vuosi sitten, jolloin todettiin iso palleatyrä. Oireina oli normaalin närästyksen lisäksi ajoittaiset kouristukset ruokatorvessa (?) ja nielemisvaikeudet. Tähystyksessä löytyikin ruokatorvessa ahtauma. Sitten vain jonottamaan leikkaukseen ...

        Pääsin leikkaukseen neljä päivää sitten. Thetiin tähystyksellä nukutuksessa. Viisi aukkoa vatsassa. Tehtiin sellainen Tupe's fundoplastia, jossa vatsalaukun yläosasta tehdään vain ositainen tuppi ruokatorven ympärille. Tämä on monille parempi kuin täysi tuppi, sillä tässä osittaisessa vaivat kyllä loppuvat, mutta jää ainakin osittainen röyhtäisytaipumus. Ehkä oksennuskin tulee tarvittaessa, jos vatsatauti yllättää.
        Leikkaus kesti salissa noin 75 min ja kaikki meni hyvin. Sairaalassa ollaan 1-3 yötä- Itsew olin yhden. sillä huoneessa oli niin levotonta, että halusin heti kuin vain mahdollista sieltä pois. Nestemäistä ruokaa söin vuorokauden.
        Ainoa ihan hirvittävä vaiva leikkauksen jälkeen oikeastaan oli olkapää- hartiaseudunkipu, jota kesti 3 vrk. Tähystyksessä vatsaontelo täytetään hiilidioksidilla ja se poistuu ajan kuluessa elmistöstä hengityksen kautta. Täytyy sanoa, että nämä kivut olivat asteikolla 1-10 hetkittäin 10 . Siin järkyttävät!!!!

        Nyt kun leikkauksesta on neljä päivää on lähes kaikki ok ja hartiakipukin on lähes kokonaan kadonnut. Liikkuminen on kyllä vähän vaikeaa, kääntyminen sängyssä myös. Kipuja vatsassa on jonkin verran ja syön vielä aikas paljon särkylääkkeitä. Vatsaa turvottaa jonkin verran. Niellä kykenin heti leikkauksen jälkeen, johtuen juuri tästä osittaisesta toimenpiteestä. Ahtautta on ollut syödessä jo vuosia, joten tämä tunne ei oikeastaan siitä nyt muuttunut. Ahdas kohta on vain nyt aavistuksen verran ylempänä. Ruokaa ei voi syödä kuin noin desin sillä vatsa täytyy heti. Ehkä se vatsalaukku jotenkin pienentyi, kun osasta tehtiin se tuppi ruokatorven ympärille. (Ehkäpä tässä laihtuu pari kiloa näiden pienten annosten takia :)

        Närästys loppui välittömästi leikkaussaliin ja nyt huomaan kuinka ihanaa on juoda esim. kahvia. Sehän on ihan eri tunne nyt kuin ennen. Vaikka närästyslääkkeitä käyttäessa ei närästystä tietty ollutkaan niin nyt huomaa, että kyllä sitä siltikin on ollut jonkin verran silloinkin. Niin eri tunne nyt on :) :) :)

        Sairauslomaa tuli 3 vko, jälkitarkastus on heti perään.
        Tuntuu, että tämä Tupe'n fundoplastia eli osittainen kiristystuppi leikkauksen avulla on riittävä ainakin minulle. Varovaisuutta nostoissa ja liikunnassa 1-2 kk.
        Suosittelen leikkausta kaikille refluxiavaivasta ja palleatyrästä kärsiville.


      • Palleatyräleikkaus
        Palleatyräleikkaus kirjoitti:

        Olen noin 50-v ja kärsinyt refluksiavaivasta varmaankin viimeiset 40 vuotta:) Tähystetty on vuosien saatossa kolme kertaa. Nyt viimeinen vuosi sitten, jolloin todettiin iso palleatyrä. Oireina oli normaalin närästyksen lisäksi ajoittaiset kouristukset ruokatorvessa (?) ja nielemisvaikeudet. Tähystyksessä löytyikin ruokatorvessa ahtauma. Sitten vain jonottamaan leikkaukseen ...

        Pääsin leikkaukseen neljä päivää sitten. Thetiin tähystyksellä nukutuksessa. Viisi aukkoa vatsassa. Tehtiin sellainen Tupe's fundoplastia, jossa vatsalaukun yläosasta tehdään vain ositainen tuppi ruokatorven ympärille. Tämä on monille parempi kuin täysi tuppi, sillä tässä osittaisessa vaivat kyllä loppuvat, mutta jää ainakin osittainen röyhtäisytaipumus. Ehkä oksennuskin tulee tarvittaessa, jos vatsatauti yllättää.
        Leikkaus kesti salissa noin 75 min ja kaikki meni hyvin. Sairaalassa ollaan 1-3 yötä- Itsew olin yhden. sillä huoneessa oli niin levotonta, että halusin heti kuin vain mahdollista sieltä pois. Nestemäistä ruokaa söin vuorokauden.
        Ainoa ihan hirvittävä vaiva leikkauksen jälkeen oikeastaan oli olkapää- hartiaseudunkipu, jota kesti 3 vrk. Tähystyksessä vatsaontelo täytetään hiilidioksidilla ja se poistuu ajan kuluessa elmistöstä hengityksen kautta. Täytyy sanoa, että nämä kivut olivat asteikolla 1-10 hetkittäin 10 . Siin järkyttävät!!!!

        Nyt kun leikkauksesta on neljä päivää on lähes kaikki ok ja hartiakipukin on lähes kokonaan kadonnut. Liikkuminen on kyllä vähän vaikeaa, kääntyminen sängyssä myös. Kipuja vatsassa on jonkin verran ja syön vielä aikas paljon särkylääkkeitä. Vatsaa turvottaa jonkin verran. Niellä kykenin heti leikkauksen jälkeen, johtuen juuri tästä osittaisesta toimenpiteestä. Ahtautta on ollut syödessä jo vuosia, joten tämä tunne ei oikeastaan siitä nyt muuttunut. Ahdas kohta on vain nyt aavistuksen verran ylempänä. Ruokaa ei voi syödä kuin noin desin sillä vatsa täytyy heti. Ehkä se vatsalaukku jotenkin pienentyi, kun osasta tehtiin se tuppi ruokatorven ympärille. (Ehkäpä tässä laihtuu pari kiloa näiden pienten annosten takia :)

        Närästys loppui välittömästi leikkaussaliin ja nyt huomaan kuinka ihanaa on juoda esim. kahvia. Sehän on ihan eri tunne nyt kuin ennen. Vaikka närästyslääkkeitä käyttäessa ei närästystä tietty ollutkaan niin nyt huomaa, että kyllä sitä siltikin on ollut jonkin verran silloinkin. Niin eri tunne nyt on :) :) :)

        Sairauslomaa tuli 3 vko, jälkitarkastus on heti perään.
        Tuntuu, että tämä Tupe'n fundoplastia eli osittainen kiristystuppi leikkauksen avulla on riittävä ainakin minulle. Varovaisuutta nostoissa ja liikunnassa 1-2 kk.
        Suosittelen leikkausta kaikille refluxiavaivasta ja palleatyrästä kärsiville.

        Leikkaus tehtiin TAYS:ssa siis marraskuussa 2009. Hyvä kokemus :)


      • Laryngo
        Palleatyräleikkaus kirjoitti:

        Olen noin 50-v ja kärsinyt refluksiavaivasta varmaankin viimeiset 40 vuotta:) Tähystetty on vuosien saatossa kolme kertaa. Nyt viimeinen vuosi sitten, jolloin todettiin iso palleatyrä. Oireina oli normaalin närästyksen lisäksi ajoittaiset kouristukset ruokatorvessa (?) ja nielemisvaikeudet. Tähystyksessä löytyikin ruokatorvessa ahtauma. Sitten vain jonottamaan leikkaukseen ...

        Pääsin leikkaukseen neljä päivää sitten. Thetiin tähystyksellä nukutuksessa. Viisi aukkoa vatsassa. Tehtiin sellainen Tupe's fundoplastia, jossa vatsalaukun yläosasta tehdään vain ositainen tuppi ruokatorven ympärille. Tämä on monille parempi kuin täysi tuppi, sillä tässä osittaisessa vaivat kyllä loppuvat, mutta jää ainakin osittainen röyhtäisytaipumus. Ehkä oksennuskin tulee tarvittaessa, jos vatsatauti yllättää.
        Leikkaus kesti salissa noin 75 min ja kaikki meni hyvin. Sairaalassa ollaan 1-3 yötä- Itsew olin yhden. sillä huoneessa oli niin levotonta, että halusin heti kuin vain mahdollista sieltä pois. Nestemäistä ruokaa söin vuorokauden.
        Ainoa ihan hirvittävä vaiva leikkauksen jälkeen oikeastaan oli olkapää- hartiaseudunkipu, jota kesti 3 vrk. Tähystyksessä vatsaontelo täytetään hiilidioksidilla ja se poistuu ajan kuluessa elmistöstä hengityksen kautta. Täytyy sanoa, että nämä kivut olivat asteikolla 1-10 hetkittäin 10 . Siin järkyttävät!!!!

        Nyt kun leikkauksesta on neljä päivää on lähes kaikki ok ja hartiakipukin on lähes kokonaan kadonnut. Liikkuminen on kyllä vähän vaikeaa, kääntyminen sängyssä myös. Kipuja vatsassa on jonkin verran ja syön vielä aikas paljon särkylääkkeitä. Vatsaa turvottaa jonkin verran. Niellä kykenin heti leikkauksen jälkeen, johtuen juuri tästä osittaisesta toimenpiteestä. Ahtautta on ollut syödessä jo vuosia, joten tämä tunne ei oikeastaan siitä nyt muuttunut. Ahdas kohta on vain nyt aavistuksen verran ylempänä. Ruokaa ei voi syödä kuin noin desin sillä vatsa täytyy heti. Ehkä se vatsalaukku jotenkin pienentyi, kun osasta tehtiin se tuppi ruokatorven ympärille. (Ehkäpä tässä laihtuu pari kiloa näiden pienten annosten takia :)

        Närästys loppui välittömästi leikkaussaliin ja nyt huomaan kuinka ihanaa on juoda esim. kahvia. Sehän on ihan eri tunne nyt kuin ennen. Vaikka närästyslääkkeitä käyttäessa ei närästystä tietty ollutkaan niin nyt huomaa, että kyllä sitä siltikin on ollut jonkin verran silloinkin. Niin eri tunne nyt on :) :) :)

        Sairauslomaa tuli 3 vko, jälkitarkastus on heti perään.
        Tuntuu, että tämä Tupe'n fundoplastia eli osittainen kiristystuppi leikkauksen avulla on riittävä ainakin minulle. Varovaisuutta nostoissa ja liikunnassa 1-2 kk.
        Suosittelen leikkausta kaikille refluxiavaivasta ja palleatyrästä kärsiville.

        ruokatoven ahtautumaa seurataan tästä eteenpäin?
        Kerotivatko onko se arpeutuman aiheuttama vai sellainen
        rinkula tyyppinen? Ei ihme että sinulla on ollut nielemisvaikeuksia
        - ja kaipa osatekijä myös ruokatorven spasmeihin ...


        Olet ihan oikeassa, närästyslääkkeethän ei koskaan ylösnousua poista
        vaan nimensä mukaisesti esim happosalpaajat huolehtii vain
        siitä hapon minimoinnista - joten ylösnousu jatkuu "normaalisti".
        Nauti kahvista :-)!!


    • Laryngo

      kysellä nimimerkki L26:lta - hän oli refluksin vuoksi fundoplikaatioleikkauksessa
      vuosi sitten yksityisellä puolella ja on edelleen täällä aina silloin tällöin...

      • Great!

        Löytyi palleatyrä (aste c) ja leikkausta suositeltiin. Närästykseni onkin ollut tosi vaikeaa ja pahentunut koko ajan. Olen kärsinyt siitä raskaudestani lähtien 23 vuoden ajan.

        Viime viikolla kävelin terveyskaupan ohi ja hetken mielijohteesta kävelin sisään. Kerroin vaivoistani ja myyjä suositteli minulle Pascoe-tuotteita (emäsjauhe tai -pillerit).

        Nyt olen syönyt Pascoe-pillereitä vajaan viikon ja närästykseni on helpottanut todella paljon. Paino on tippunut 2 kiloa vaikka olen syönyt ihan normaalisti. Zolt-tabletteja meni ennen 2 päivässä nyt olen tämän viikon aikana ottanut vain yhden (pikkujouluissa runsaiden drinkkien juomisen takia), ehkä silloinkin olisin pärjännyt parilla emästabletilla mutta kun ei ollut mukana.

        Ostakaa närästäjät Pascoe-tuotteita, jos närästys johtuu vatsalaukun ylihappamuudesta. Suosittelen!


      • phahhaju
        Great! kirjoitti:

        Löytyi palleatyrä (aste c) ja leikkausta suositeltiin. Närästykseni onkin ollut tosi vaikeaa ja pahentunut koko ajan. Olen kärsinyt siitä raskaudestani lähtien 23 vuoden ajan.

        Viime viikolla kävelin terveyskaupan ohi ja hetken mielijohteesta kävelin sisään. Kerroin vaivoistani ja myyjä suositteli minulle Pascoe-tuotteita (emäsjauhe tai -pillerit).

        Nyt olen syönyt Pascoe-pillereitä vajaan viikon ja närästykseni on helpottanut todella paljon. Paino on tippunut 2 kiloa vaikka olen syönyt ihan normaalisti. Zolt-tabletteja meni ennen 2 päivässä nyt olen tämän viikon aikana ottanut vain yhden (pikkujouluissa runsaiden drinkkien juomisen takia), ehkä silloinkin olisin pärjännyt parilla emästabletilla mutta kun ei ollut mukana.

        Ostakaa närästäjät Pascoe-tuotteita, jos närästys johtuu vatsalaukun ylihappamuudesta. Suosittelen!

        Onko teillä kellään ollut oireena pahanhajuista hengitystä ja/tai liman nousua kurkkuun?


      • refluksiaa
        phahhaju kirjoitti:

        Onko teillä kellään ollut oireena pahanhajuista hengitystä ja/tai liman nousua kurkkuun?

        tyypillisiä piirteitä refluksitaudissa. Lima varsinkin.. hengitys voi
        johtua muistakin jutuista.


      • phahhaju
        refluksiaa kirjoitti:

        tyypillisiä piirteitä refluksitaudissa. Lima varsinkin.. hengitys voi
        johtua muistakin jutuista.

        Ok, hengityksen haju ei pitäisi johtua suusta, asia tarkistettu hammaslääkärillä eikä ole hiivaa yms.


      • Yskijä
        phahhaju kirjoitti:

        Onko teillä kellään ollut oireena pahanhajuista hengitystä ja/tai liman nousua kurkkuun?

        Jatkuvaa liman nousua kurkkuun ja suuhun, yskää, nenä vuotaa lähes koko ajan, pahanhajuinen hengitys sekä polte suussa. Nämä olleet minulla oireina jo kohta 3v ja koko ajan pahentuneet. Ensimmäisessä gastroskopiassa v.2013 ei todettu refluksia. Gastroskopia tehtiin uudelleen äskettäin ja todettiin iso palleatyrä ja refluksi. Olenkin miettinyt eiköhän oikeasti ensimmäisessä gastroskopiassa näkynyt merkkiäkään palleatyrästä ja refluksista? Vähän epäilen asiaa. Leikkaukseen pääsen vajaan kuukauden päästä. Toivon todella, että tämä kauhea yötä päivää tapahtuva jatkuva yskiminen sekä muut oireet jäisivät lopullisesti leikkauspöydälle.


    • Anonyymi

      Kauan kärsinyt ja tänään sain diagnoosin palleatyrästä.Seuraan mielenkiinnolla kanssakärsijöiden kokemuksia .Leikkauksesta ei ollut puhetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe