Hamsterista

i want hamster

Hei !

Onkohan minun järkevää hankkia hamsteria, kun isäni on allerginen... pitäisin sitä vain huoneessani, ja siivoisin useasti... niin mitä väliä? =D

Ensin ajattelin liskoa, mutta se vaatii liikaa hoitoa. Hamsterit ovat helppohoitoisia ainakin.

Mikäs hinta olisi syyrialaisella hamsulla ?

10

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsddsdsdsd

No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

Joo, hamsterit ovat helppohoitoisia, mutta muista että syyrialaisenkin pitää saada simenseoksen lisäksi myös kasviksia päivittäin, ja aina välillä jotain proteiinipitoista kuten keitettyä kananmunaa tai maustamatonta jauhelihaa, joko raakana tai paistettuna. Ja muista myös että syyrialaiset hamsterit ovat erakkoja, ja yöeläimiä, kuten myös kääpiöhamsutkin ovat yöeläimiä.

Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään.

Tässä hyvää tietoa syyrialaisista hamstereista: http://www.hamsteriyhdistys.net/syyrialaisenhoitoohje.php

• Itse olen päättänyt siirtyä harrastamaan pelkästään matelijoita, koska hamstereissa ja yleensäkin jyrsijöissä on niin paljon enemmän työtä ja vaatii paljon aikaa, jota nykyaikana ei ole. Olen harrastanut hamstereita viimeiset 8 vuotta 13-vuotiaasta lähtien, ja olen rasittunut alituiseen ruokakuppien täyttämiseen, purujen vaihtamiseen, jatkuvasti sotkuiseen lattiaan ja juoksupyörien vinkumiseen. Lisko vaatii hoitoa merkittävästi vähemmän kuin hamsteri. Ne ruokitaan muutaman kerran viikossa ja terraario siivotaan lajista riippuen vuoden-puolen vuoden välein. Ne ovat erittäin siistejä lemmikeitä. Eivät sotke huonetta puruilla ja papanoilla, eivät haise ja ne ovat terraarioineen erittäin kaunista katseltavaa ja huolella sisustettu terraario toimii sisustuselementtinä. Kaiken lisäksi yksi lisko elää hyvällä hoidolla 15-20 vuotta! Hamsteri ei välttämättä elä edes kaksivuotiaaksi...
      Halusin siis vain sanoa, että liskot eivät todellakaan "vaadi liikaa hoitoa".

Syyrialaiset hamsterit maksavat eläinkaupoissa 20-25€ ja kasvattajilla 15-20€. Kasvattajien hinnat tosin tuntuvat koko ajan nousevan (vrt. ennen euroja syyrialainen hamsteri maksoi 60mk, johon sisältyi 10mk rekisteröinti, nykyään hamstereita ei automaattisesti rekisteröidä, mutta hinnat ovat silti pelkästään kasvaneet).

• sdsdsdsd

No on hamsteri kuitenkin melko helppo hoitaa. Lisko ja tarvikkeet maksavat ainakin maksaa moninkertaisesti enemmän, ja pitempään elävänä vaatii paljon enemmän vastuuta.

• sdsdsdsd kirjoitti:

No on hamsteri kuitenkin melko helppo hoitaa. Lisko ja tarvikkeet maksavat ainakin maksaa moninkertaisesti enemmän, ja pitempään elävänä vaatii paljon enemmän vastuuta.

Mielestäni vastuun määrä ei riipu lainkaan lajin odotettavasta eliniästä. Jokainen eläin on tärkeä ja sitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla; eli se sitten 6 kuukautta tai 30 vuotta. Sille on luotava mahdollisuus toteuttaa itseään luonnonmukaisella tavalla ja huolehdittava sen hyvinvoinnista aina kuolemaan asti. Vaikka eläin onkin kaupankäynnissä verrattavissa hehkulamppuun, on se silti elävä olento ja siitä pitää pitää hyvää huolta oli se syönyt rahaa miten vähän tahansa. Surullista kyllä, kalliimpia eläimiä hoidetaan yleensä paremmin kuin halvempia.

Noh, ehkä olen vain kasvanut aikuiseksi. En vain voi enää ymmärtää, mitä jännää hamstereissa oikein on, vaikka sen teini-iässä "ymmärsin". Liskot ovat paljon vaivattomampia ja lemmikkinä fiksumpia eläimiä. On hauska ajatella, että ollessani 4-kymppinen, minulla saattaa olla vielä samat liskot kuin nyt. :)

• Hamsterin omistaja
        Tii.nu kirjoitti:

Mielestäni vastuun määrä ei riipu lainkaan lajin odotettavasta eliniästä. Jokainen eläin on tärkeä ja sitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla; eli se sitten 6 kuukautta tai 30 vuotta. Sille on luotava mahdollisuus toteuttaa itseään luonnonmukaisella tavalla ja huolehdittava sen hyvinvoinnista aina kuolemaan asti. Vaikka eläin onkin kaupankäynnissä verrattavissa hehkulamppuun, on se silti elävä olento ja siitä pitää pitää hyvää huolta oli se syönyt rahaa miten vähän tahansa. Surullista kyllä, kalliimpia eläimiä hoidetaan yleensä paremmin kuin halvempia.

Noh, ehkä olen vain kasvanut aikuiseksi. En vain voi enää ymmärtää, mitä jännää hamstereissa oikein on, vaikka sen teini-iässä "ymmärsin". Liskot ovat paljon vaivattomampia ja lemmikkinä fiksumpia eläimiä. On hauska ajatella, että ollessani 4-kymppinen, minulla saattaa olla vielä samat liskot kuin nyt. :)

Ota vaan hamsu jos sä niistä tykkäät. Tuskin sun isälles tulee mitään. :)

• Roskarobotti
        Hamsterin omistaja kirjoitti:

Ota vaan hamsu jos sä niistä tykkäät. Tuskin sun isälles tulee mitään. :)

Meillä on kolme roborovskia ja kaks rottaa, vakka meijän äiti on allerginen. Sillä alkaa aina aivastuttaa ja tulee ihottumaa.. MUt ei sille tuu mitää jos se ei piä niitä kädessä:)

Niin uskompa ett tulisitte toimeen!!!:):)

Onnee vaa uudelle lemmikille/perheenjäsenelle!!!:) Jos nyt siis otat..:D

• Roskarobotti
        Roskarobotti kirjoitti:

Meillä on kolme roborovskia ja kaks rottaa, vakka meijän äiti on allerginen. Sillä alkaa aina aivastuttaa ja tulee ihottumaa.. MUt ei sille tuu mitää jos se ei piä niitä kädessä:)

Niin uskompa ett tulisitte toimeen!!!:):)

Onnee vaa uudelle lemmikille/perheenjäsenelle!!!:) Jos nyt siis otat..:D

Tai jos oot jo ottanu:D:D

• toivottavastiluitsds
        Roskarobotti kirjoitti:

Tai jos oot jo ottanu:D:D

"No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

Joo, hamsterit ovat helppohoitoisia, mutta muista että syyrialaisenkin pitää saada simenseoksen lisäksi myös kasviksia päivittäin, ja aina välillä jotain proteiinipitoista kuten keitettyä kananmunaa tai maustamatonta jauhelihaa, joko raakana tai paistettuna. Ja muista myös että syyrialaiset hamsterit ovat erakkoja, ja yöeläimiä, kuten myös kääpiöhamsutkin ovat yöeläimiä.

Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään."

• sdsddssds
        toivottavastiluitsds kirjoitti:

"No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään."

Asiaahan tuo vain on? Annoin vain tietojeni perusteella neuvoja, tuossa ei ole mitään loukkaavaa, vittuilua, enkä esitä kaikkitietävää.

• sdsdds
        sdsddssds kirjoitti:

Asiaahan tuo vain on? Annoin vain tietojeni perusteella neuvoja, tuossa ei ole mitään loukkaavaa, vittuilua, enkä esitä kaikkitietävää.

Ja selitän yleensä ihan perusteitakin, koska kaikki niitä eivät kuitenkaan tiedä. Tiedän moniakin tapauksia joissa hamsteria on pidetty vain siemensyöjänä, eikä ole sitten annettu kasviksia tai muuta. Ihan perustietoonhan tuo kuuluu, kyllähän suurinosa hamsterin ottajista osaa sen itsekin etsiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2754
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2007
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1746
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      46
      1554
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1481
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      79
      1161
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      194
      987
    Aihe