Hamsterista

i want hamster

Hei !

Onkohan minun järkevää hankkia hamsteria, kun isäni on allerginen... pitäisin sitä vain huoneessani, ja siivoisin useasti... niin mitä väliä? =D

Ensin ajattelin liskoa, mutta se vaatii liikaa hoitoa. Hamsterit ovat helppohoitoisia ainakin.

Mikäs hinta olisi syyrialaisella hamsulla ?

10

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsddsdsdsd

      No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

      Joo, hamsterit ovat helppohoitoisia, mutta muista että syyrialaisenkin pitää saada simenseoksen lisäksi myös kasviksia päivittäin, ja aina välillä jotain proteiinipitoista kuten keitettyä kananmunaa tai maustamatonta jauhelihaa, joko raakana tai paistettuna. Ja muista myös että syyrialaiset hamsterit ovat erakkoja, ja yöeläimiä, kuten myös kääpiöhamsutkin ovat yöeläimiä.

      Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään.

      Tässä hyvää tietoa syyrialaisista hamstereista: http://www.hamsteriyhdistys.net/syyrialaisenhoitoohje.php

    • Itse olen päättänyt siirtyä harrastamaan pelkästään matelijoita, koska hamstereissa ja yleensäkin jyrsijöissä on niin paljon enemmän työtä ja vaatii paljon aikaa, jota nykyaikana ei ole. Olen harrastanut hamstereita viimeiset 8 vuotta 13-vuotiaasta lähtien, ja olen rasittunut alituiseen ruokakuppien täyttämiseen, purujen vaihtamiseen, jatkuvasti sotkuiseen lattiaan ja juoksupyörien vinkumiseen. Lisko vaatii hoitoa merkittävästi vähemmän kuin hamsteri. Ne ruokitaan muutaman kerran viikossa ja terraario siivotaan lajista riippuen vuoden-puolen vuoden välein. Ne ovat erittäin siistejä lemmikeitä. Eivät sotke huonetta puruilla ja papanoilla, eivät haise ja ne ovat terraarioineen erittäin kaunista katseltavaa ja huolella sisustettu terraario toimii sisustuselementtinä. Kaiken lisäksi yksi lisko elää hyvällä hoidolla 15-20 vuotta! Hamsteri ei välttämättä elä edes kaksivuotiaaksi...
      Halusin siis vain sanoa, että liskot eivät todellakaan "vaadi liikaa hoitoa".

      Syyrialaiset hamsterit maksavat eläinkaupoissa 20-25€ ja kasvattajilla 15-20€. Kasvattajien hinnat tosin tuntuvat koko ajan nousevan (vrt. ennen euroja syyrialainen hamsteri maksoi 60mk, johon sisältyi 10mk rekisteröinti, nykyään hamstereita ei automaattisesti rekisteröidä, mutta hinnat ovat silti pelkästään kasvaneet).

      • sdsdsdsd

        No on hamsteri kuitenkin melko helppo hoitaa. Lisko ja tarvikkeet maksavat ainakin maksaa moninkertaisesti enemmän, ja pitempään elävänä vaatii paljon enemmän vastuuta.


      • sdsdsdsd kirjoitti:

        No on hamsteri kuitenkin melko helppo hoitaa. Lisko ja tarvikkeet maksavat ainakin maksaa moninkertaisesti enemmän, ja pitempään elävänä vaatii paljon enemmän vastuuta.

        Mielestäni vastuun määrä ei riipu lainkaan lajin odotettavasta eliniästä. Jokainen eläin on tärkeä ja sitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla; eli se sitten 6 kuukautta tai 30 vuotta. Sille on luotava mahdollisuus toteuttaa itseään luonnonmukaisella tavalla ja huolehdittava sen hyvinvoinnista aina kuolemaan asti. Vaikka eläin onkin kaupankäynnissä verrattavissa hehkulamppuun, on se silti elävä olento ja siitä pitää pitää hyvää huolta oli se syönyt rahaa miten vähän tahansa. Surullista kyllä, kalliimpia eläimiä hoidetaan yleensä paremmin kuin halvempia.

        Noh, ehkä olen vain kasvanut aikuiseksi. En vain voi enää ymmärtää, mitä jännää hamstereissa oikein on, vaikka sen teini-iässä "ymmärsin". Liskot ovat paljon vaivattomampia ja lemmikkinä fiksumpia eläimiä. On hauska ajatella, että ollessani 4-kymppinen, minulla saattaa olla vielä samat liskot kuin nyt. :)


      • Hamsterin omistaja
        Tii.nu kirjoitti:

        Mielestäni vastuun määrä ei riipu lainkaan lajin odotettavasta eliniästä. Jokainen eläin on tärkeä ja sitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla; eli se sitten 6 kuukautta tai 30 vuotta. Sille on luotava mahdollisuus toteuttaa itseään luonnonmukaisella tavalla ja huolehdittava sen hyvinvoinnista aina kuolemaan asti. Vaikka eläin onkin kaupankäynnissä verrattavissa hehkulamppuun, on se silti elävä olento ja siitä pitää pitää hyvää huolta oli se syönyt rahaa miten vähän tahansa. Surullista kyllä, kalliimpia eläimiä hoidetaan yleensä paremmin kuin halvempia.

        Noh, ehkä olen vain kasvanut aikuiseksi. En vain voi enää ymmärtää, mitä jännää hamstereissa oikein on, vaikka sen teini-iässä "ymmärsin". Liskot ovat paljon vaivattomampia ja lemmikkinä fiksumpia eläimiä. On hauska ajatella, että ollessani 4-kymppinen, minulla saattaa olla vielä samat liskot kuin nyt. :)

        Ota vaan hamsu jos sä niistä tykkäät. Tuskin sun isälles tulee mitään. :)


      • Roskarobotti
        Hamsterin omistaja kirjoitti:

        Ota vaan hamsu jos sä niistä tykkäät. Tuskin sun isälles tulee mitään. :)

        Meillä on kolme roborovskia ja kaks rottaa, vakka meijän äiti on allerginen. Sillä alkaa aina aivastuttaa ja tulee ihottumaa.. MUt ei sille tuu mitää jos se ei piä niitä kädessä:)

        Niin uskompa ett tulisitte toimeen!!!:):)

        Onnee vaa uudelle lemmikille/perheenjäsenelle!!!:) Jos nyt siis otat..:D


      • Roskarobotti
        Roskarobotti kirjoitti:

        Meillä on kolme roborovskia ja kaks rottaa, vakka meijän äiti on allerginen. Sillä alkaa aina aivastuttaa ja tulee ihottumaa.. MUt ei sille tuu mitää jos se ei piä niitä kädessä:)

        Niin uskompa ett tulisitte toimeen!!!:):)

        Onnee vaa uudelle lemmikille/perheenjäsenelle!!!:) Jos nyt siis otat..:D

        Tai jos oot jo ottanu:D:D


      • toivottavastiluitsds
        Roskarobotti kirjoitti:

        Tai jos oot jo ottanu:D:D

        "No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

        Joo, hamsterit ovat helppohoitoisia, mutta muista että syyrialaisenkin pitää saada simenseoksen lisäksi myös kasviksia päivittäin, ja aina välillä jotain proteiinipitoista kuten keitettyä kananmunaa tai maustamatonta jauhelihaa, joko raakana tai paistettuna. Ja muista myös että syyrialaiset hamsterit ovat erakkoja, ja yöeläimiä, kuten myös kääpiöhamsutkin ovat yöeläimiä.

        Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään."


      • sdsddssds
        toivottavastiluitsds kirjoitti:

        "No itse olen eläinten hilsepölylle allerginen, mutta voin aivan hyvin silti pitää hamsteria, ei aiheuta oireita vaikka esim. kissoille ja koirille olen erittäin allerginen, mutta tuokin riippuu ihmisestä.

        Joo, hamsterit ovat helppohoitoisia, mutta muista että syyrialaisenkin pitää saada simenseoksen lisäksi myös kasviksia päivittäin, ja aina välillä jotain proteiinipitoista kuten keitettyä kananmunaa tai maustamatonta jauhelihaa, joko raakana tai paistettuna. Ja muista myös että syyrialaiset hamsterit ovat erakkoja, ja yöeläimiä, kuten myös kääpiöhamsutkin ovat yöeläimiä.

        Sinulle järkevin vaihtoehto olisi varmaan syyrialainen hamsteri, sille sopii häkki, eikä tarvitse ostaa kallista ja painavaa terraariota. Se on erakko, eli ei siedä lajitoveria, vaikka usein eläinkaupassa ne pienenä pärjäävätkin yhdessä, vanhempana alkavat tappelemaan, oli minunkin ekaa hamsuani purtu eläinkaupassa häntään."

        Asiaahan tuo vain on? Annoin vain tietojeni perusteella neuvoja, tuossa ei ole mitään loukkaavaa, vittuilua, enkä esitä kaikkitietävää.


      • sdsdds
        sdsddssds kirjoitti:

        Asiaahan tuo vain on? Annoin vain tietojeni perusteella neuvoja, tuossa ei ole mitään loukkaavaa, vittuilua, enkä esitä kaikkitietävää.

        Ja selitän yleensä ihan perusteitakin, koska kaikki niitä eivät kuitenkaan tiedä. Tiedän moniakin tapauksia joissa hamsteria on pidetty vain siemensyöjänä, eikä ole sitten annettu kasviksia tai muuta. Ihan perustietoonhan tuo kuuluu, kyllähän suurinosa hamsterin ottajista osaa sen itsekin etsiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe