Minun mielestäni on suuri harmi, että ralliautoilu on menossa siihen suuntaan mihin se on. Eli, että MM-rallit ovat lyhyitä tynkäkisoja pahimmillaan vaan 4-5 pätkää päivässä. Ja kaiken kaikkiaan ollaan menossa väärään suuntaan, ja minä kuulun siihen ikäpolveen, joka ei koskaan ehtinyt nauttia esim. 70-luvun Jyväskylän Suurajoista, kun mukana olivat oikeat tehtaan BDA-Escortit tai Alen Volvolla, enkä myöskään koskaan nähnyt 80-luvun hurjia B-ryhmäläisiä. Minun aikanani rallit ovat olleet koko ajan huonompaan päin menossa. Ei ole olemassakaan enään esim. oikeaa Jyskälää, jossa ei aina yövytty samassa paikassa, ja jossa ajettiin myös öisin ja parhaillaan yli 50ek:ta tai sitten sitä vanhaa 5 päivää kestänyttä RAC:tä jossa kierrettiin Kielderin metsät ja käytiin skotlannissakin..surullista=(
muiden mielipiteitä?
ralliautoilun suunta
7
707
Vastaukset
- Henkka
Juu olen itse samaa mieltä. Rallit menevät vain huonompaan suuntaan. Jopa tuo tyhmä automäärän rajaaminen talleille oli huono sääntö, enää on vain noin 6-8 autokuntaa jotka voivat voittaa ralleissa tai siis pysyän pisteillä. Viime vuonna ja sitä ennen taisteltiin pisteistä ja voitosta kunnolla. Neljä kunnon tallia, joista pösökään ei ole tällä kaudella oikeen säväyttänyt, eivät riitä rallin mm-sarjassa. Katsominen käy tylsäksi. Vielä jos ralleissa aletaan jakamaan joka päivä pisteitä niin on aika kurjaa katsoa jotain 4 ek:n ralleja.
- Mexico
Kyllä se näin on.Se oli aikaa se kun huollot ja muut tehtiin metsässä.Nyt näine huoltoparkkeineen sun muine toreineen,eihänsiinä ole kuin dollarin kuvat silmissä järjestäjillä.70...80 luvuilla oli ihan eri meininki,siksihän se Alenkin sanoi että nyky touhu on entiseen verrattuna konttorihommia.Ja sitten vielä eräs asia joka pistää silmään oikein kunnolla.Ennen kuskit valitti vaan huonoista renkaists,niin nyt suomalaiset kuskit etunenässä ruikuttaa milloin lähtöpaikasta tai huonosta kelistä.Onnetonta!
- väärää ikäpolvea
juu kyllä noi rallihommat on jo tuol MM-tasol niin konttorihommia ku vaan voi olla=9...aamulla alotetaan vast joskus yheksält ja sit lopetetaan jo viiden aikaan iltapäiväl..huono huono...
ja siin oot kans oikees et toi on liian paljon pelkkää bisnestä toi MM-sarja, kuten hyvin nykyisestä Neste Rally Finlandista näkee..oikeen tulee paha olo ku ajatteleekin et millaseks hieno autourheilu laji on menny....ei ei..
niin nykyään ollaan niin hemmoteltuja et valitetaab kaikest mahollisest.. - 878
väärää ikäpolvea kirjoitti:
juu kyllä noi rallihommat on jo tuol MM-tasol niin konttorihommia ku vaan voi olla=9...aamulla alotetaan vast joskus yheksält ja sit lopetetaan jo viiden aikaan iltapäiväl..huono huono...
ja siin oot kans oikees et toi on liian paljon pelkkää bisnestä toi MM-sarja, kuten hyvin nykyisestä Neste Rally Finlandista näkee..oikeen tulee paha olo ku ajatteleekin et millaseks hieno autourheilu laji on menny....ei ei..
niin nykyään ollaan niin hemmoteltuja et valitetaab kaikest mahollisest..MITÄ NIISTÄ ON LUKENUT NIIN < VOLVO AMAZON OLI SE AUTO JOLLA HANNU MIKKOLA NOUSI KOLMANNEKSI SUURAJOISSA VUONNA 1967. VOLVO AMAZONILLA AJOI MONI HUIPPUKUSKI TAKAVUOSINA
- KJS
Ensinnäkin meno on aivan liian tehokkaan näköistä. Rallissa oli viimeksi katsottavaa vuoden -87 Jyskälässä kun Ari Vatanen toi takaveto cossua pitkissä luisuissa. Ja ehdottomasti kaikkien aikojen kaunein ja näyttävin ralliauto on Lancia 037.
- rallia
juu kyllä se on niin, että Lancia 037 Rally on yksi kaikkien aikojen mahtavimmista ralliautoista, vaikka jäikin takavetoisuuden vuoksi Audien ja Peuqeotien taakse. Mutta kyllä se oli näyttävää, kun Markku toi 037 kuin hullu. Alenihan tunnettiin raivoisasta menosta heti alusta asti. Ja 037:sta vielä sen verta, että sehän on kuulemma ainut auto, mitä Alen ei kaatanut uransa aikana.
Jos haetaan kaikkien aikojen hienointa ralliautoa, niin kyllä mielestäni ehdokkaaksi kävisi hyvin Ford Escort RS 2000 MK1..ja nimen
- Jonttu
Olen ihan samaa mieltä ja nähdäkseni tilannetta voidaan muuttaa ainoastaan eroamalla AKK/FIA-leiristä ja perustamalla uusi kattojärjestö.
Kyllä rallissa pitää olla myös yöllä ajettavia erikoiskokeita ja riittävästi pituutta, jossa sattuu ja tapahtuu (rengasrikkoja, ulosajoja, jne). Nykyiset muutamat hassut ek:t osataan jo ulkoa ja kisan voitaa se, jonka kalusto kestää parhaiten oikomisen. Kellään yksityisellä kuskilla ei ole tässä kamppailussa mitään mahdollisuuksia pärjätä mikäli hänellä ei ole riittävästi fyrkkaa vaihtaa jokaista tolppaa ja rikottuja muussirenkaita uusiin jokaisen kahden ajetun ek:n jälkeen.
Ennen kavereille saattoi pitkässä rallissa tulla rengasrikko, vaihtaa rengas pätkällä ja silti kamppailla täysillä rallin voitosta, koska muut saattoivat kohdata näitä samoja ongelmia myöhemmin. Siksi olen sitä mieltä, että kilpailut pitäisi ehdottomasti ajaa rajatulla rengasmäärällä, ilman muussia ja mahdollisesti vielä vakiorenkailla (saa valita tietyistä malleista). Tällä säännöllä taattaisiin ainakin se, että nämä vehkeet eivät kaivaisi koko tien perustaa auki, kaikkien pitäisi ajaa tietä pitkin ja viimeisten ei tarvitsisi ajaa päänkokoisten kivien yli sekä rikkoa yksityisellä rahoituksella hankittua peliään aivan paskaksi.
Ja lopuksi pitäisi muistaa, että rallia ei koskaa pitäisi järjestää bisneksen ehdoilla vaan nimenomaan kilpailijoille, koska harrastuksen/kilpailun kuuluu olla hauskaa, tasapuolista, ennalta arvaamatonta ja vasta lopuksi, mikäli harrastaja ei siitä kärsi, bisnestä.
Rallin harrastajien pitäisi myös muistaa, että rallin televisiointioikeuksien rajoittaminen yhdelle yhtiölle ja lippujen nylkyrimäiset hinnat eivät mitenkään palvele heidän etuaan, koska sillä on haitalliset vaikutukset heidän yhteistyökummppaneidensa näkyvyyteen.
Toki AKK:ta/FIA:aa vitutti mm. Eurosportin kuvaaminen Jyväskylän Suurajoissa 80-luvulla, mutta kukaan ei tainnut silloin ajatella asiaa yksittäisen kilpailijan kantilta, joka saattoi näin saada arvokasta näkyvyyttä isolla areenalla ja täysin ilmaiseksi.
-Jonttu-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1074897Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744251546- 1911128
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1101108Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk161026Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861010Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47931- 64921
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826