suurperhe

3:n äiti

Ystäväni teki jokin vuosi sitten opinnäytetyön suurperheistä (haastatteli sekä suurperheiden vanhempia että suurperheissä kasvaneita.) Ensimmäiseksi hänen piti tietenkin selvittää, mikä on virallinen määritelmä suurperheelle. Yllätys oli suuri, kun selvisi, että jo 3 lapsen perhe on suurperhe.

Minä olin yksi hänen haastateltavistaan, suurperheessä (3/15) kasvanut. Nyt olen itse virallisesti suurperheen äiti, mutta en koe perhettäni mitenkään suureksi. Nämä meidän pikku hässäkkämme eivät ole mitään siihen verrattuna, millainen meno lapsuudenkodissani välillä oli.

Mitä te todellisten suurperheiden vanhemmat olette mieltä, onko minulla suurperhe?

9

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manymamma

      Mielestäni ei,mutta kai se on miten itse kokee-joillekin 3 lasta voi hyvinkin tuntua jo suurperheeltä: )Meillä on nyt 6 lasta,mutta jotenkin miellän että todellinen suurperhe olisi väh. 8 lasta.

      • blondimami

        suurperhe on mielestäni väh 5lasta meillä on 10 lasta
        Lápset:Susanna23
        Seija 22
        Suvi ja Sanni 19v
        Santeri 11v
        Satu10
        Sini 8
        Sade7
        Sisu3
        Sofia1
        masuasukin laskettuaika on 2.11 minuata 5 lapsinen perhe on aika pieni :)


    • wilma60

      vaikka ei minulla suurperhettä ole sillä olen "vain" kolmen lapsen äiti kuten sinäkin.

      Kolme lasta ei ole mielestäni suurperhe vaan ihan tavallisen kokoinen. Välillä kieltämättä tuntuu että on "suurperhe" kun tuntuu, että pitäisi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Ja aika usein on huono omatunto siitä, ettei ennätä antaa jokaiselle lapselle paljon henkilökohtaista aikaa. Mutta tuskin suurperheissäkään jokainen lapsi saa joka päivä paljon kahdenkeskistä aikaa vanhempien kanssa.

    • Mielestäni ensin pitäisi pystyä oikeasti (myös empiirian ja emootioiden tasolla hyväksyttävästi) mikä on perhe ja sitten siihen vielä mahdolliset etuliitteetkin.

      Ennen suurperhe taisi tarkoittaa perhettä jossa saman katon alla asui useampia kuin 2 sukupolvea ja mahdollisia "rinnakkaisia" ydinperheitä. Nykyään termi tarkoittanee useimmiten keskivertoa isompia ydin- tai uusperheitä.

      Itse en osaisi ajatella että jos sinulla on 3-lapsinen kahden aikuisen kattava perhe niin se olisi suurperhe. Mutta kuten sanottua, nuo tulkinnat aina subjektiivisia...

      Oman perheeni miellän suurperheeksi. Lapsiluvun (8 biologista lasta) lisäksi siihen vaikuttaa kolmen sukupolven sisältyminen arkipäiväperheeseen, samoin kuin vahvoin arjen huolenpidon ja elinikäiseksi otetun vastuun sitein perheeseen otettujen "ei-biologisten" jäsenten olemassaolo.

      • Äiti 32v.

        Minulla on mieheni kanssa kaksi lasta ja kolmannes olisi toiveissa :) ja olen törmännyt myös tuohon suurperhe-kommentteihin jo kolmannesta lapsesta puhuttaessa. Miten se on mahdollista, että kaksi lasta on se keskimääräinen lapsiluku perheissä ja heti kun on yksikin lapsi lisää (kolme lasta), niin onkin jo suurperhe :)!

        Kun toinen lapsemme syntyi vuosi sitten, niin osa tutuista kommentoi meille tyyliin:
        "Nyt teillä on sitten lapsiluku täynnä" tai "Teillä onkin sitten molemmat tyttö ja poika joten ei tarvise enää tehdä lisää noita lapsia..." Hohoijaa! Mitä se kenellekään kuuluu kommentoida toisten lapsilukua ja jopa noinkin suorasukaisesti. Uskoisin, että en ole ainoa, joka on kuullut vastaavanlaisia kommentteja.

        Asustelen perheeni kanssa täällä eteläisessä Suomessa ja täällä tuntuu, että jos on hiemankin enemmän lapsia ja menee käymään, vaikka kaupassa, niin ihmiset tuijottelee. Voi hyvänen aika! olen syntyisin Pohjois-Pohjanmaalta ja siellä kun on myös lestadiolaisperheitäkin ja näkee paljon lapsia, niin ei sitä jaksa ihmetellä.


      • elämänkoulu
        Äiti 32v. kirjoitti:

        Minulla on mieheni kanssa kaksi lasta ja kolmannes olisi toiveissa :) ja olen törmännyt myös tuohon suurperhe-kommentteihin jo kolmannesta lapsesta puhuttaessa. Miten se on mahdollista, että kaksi lasta on se keskimääräinen lapsiluku perheissä ja heti kun on yksikin lapsi lisää (kolme lasta), niin onkin jo suurperhe :)!

        Kun toinen lapsemme syntyi vuosi sitten, niin osa tutuista kommentoi meille tyyliin:
        "Nyt teillä on sitten lapsiluku täynnä" tai "Teillä onkin sitten molemmat tyttö ja poika joten ei tarvise enää tehdä lisää noita lapsia..." Hohoijaa! Mitä se kenellekään kuuluu kommentoida toisten lapsilukua ja jopa noinkin suorasukaisesti. Uskoisin, että en ole ainoa, joka on kuullut vastaavanlaisia kommentteja.

        Asustelen perheeni kanssa täällä eteläisessä Suomessa ja täällä tuntuu, että jos on hiemankin enemmän lapsia ja menee käymään, vaikka kaupassa, niin ihmiset tuijottelee. Voi hyvänen aika! olen syntyisin Pohjois-Pohjanmaalta ja siellä kun on myös lestadiolaisperheitäkin ja näkee paljon lapsia, niin ei sitä jaksa ihmetellä.

        Sinulla on jo kaksi lasta. Enempää et tarvitse. Sinun tulee asettaa kahden lapsesi etu oman lisääntymishalusi edelle. Emme halua kustantaa sinulle uutta lasta yhteiskunnan rahoilla. Otamme mieluummin kärsiviä pakolaisia kiintiöpakolaisina Suomeen. Sinun tulee asettaa kehitysmaasta peräisin olevan pakolaisäidin etu oman etusi edelle.


      • täti
        elämänkoulu kirjoitti:

        Sinulla on jo kaksi lasta. Enempää et tarvitse. Sinun tulee asettaa kahden lapsesi etu oman lisääntymishalusi edelle. Emme halua kustantaa sinulle uutta lasta yhteiskunnan rahoilla. Otamme mieluummin kärsiviä pakolaisia kiintiöpakolaisina Suomeen. Sinun tulee asettaa kehitysmaasta peräisin olevan pakolaisäidin etu oman etusi edelle.

        Vastausta elämänkoulu-nimerkille:

        Niin....kukahan sinutkin on tähän maahan synnyttänyt? Joku kiintiöpakolainenko? Kyllä ne kiintiöpakolaisetkin kustannuksia tuovat yhteiskunnalle....ja todella paljon. Turha puhua myös monikko-muodossa asioista, jos ei ole useampaa mielipiteensä ilmaisijaa siellä päin kirjoitellemassa. Minä en ole ainkaan samaa mieltä kanssasi.


      • elämänkoulu
        täti kirjoitti:

        Vastausta elämänkoulu-nimerkille:

        Niin....kukahan sinutkin on tähän maahan synnyttänyt? Joku kiintiöpakolainenko? Kyllä ne kiintiöpakolaisetkin kustannuksia tuovat yhteiskunnalle....ja todella paljon. Turha puhua myös monikko-muodossa asioista, jos ei ole useampaa mielipiteensä ilmaisijaa siellä päin kirjoitellemassa. Minä en ole ainkaan samaa mieltä kanssasi.

        Se millaiseen perheeseen on syntynyt, ei ole ihmisen omalla vastuulla. Kehitysmaiden lasten odottaessa apua katsovat jotkut rikkaat länsimaalaiset oikeudekseen porsia ylenmäärin ja vaatia ylettömästi tilanteessa, jossa voisivat auttaa kärsiviä afrikkais- ja aasialaislapsia.
        ******************************************************************************************************************************************
        Suuri osa kehitysmaiden lasten kasvuhäiriöistä saatettaisiin estää huolehtimalla käsihygieniasta ja rakentamalla riittävästi vessoja. Kehitysmaiden lapsista kolmannes kärsii jonkinasteisesta kasvuhäiriöstä. Perinteisesti kasvuhäiriöiden on ajateltu johtuvan lähinnä puutteellisesta ravitsemuksesta ja ripulitaudeista. Tutkimusten mukaan niihin puuttumalla estetään kuitenkin vain osa tapauksista.

        Tohtori Jean H. Humphrey esittää lääketieteellisessä Lancet-lehdessä, että kasvuhäiriöitä saattaakin aiheuttaa trooppinen enteropatia-suolisairaus, joka on hyvin yleinen kehitysmaiden lasten vaiva. Enteropatian vuoksi lasten elimistö on jatkuvassa tulehdustilassa, mikä vie kasvuun tarvittavan energian.

        Enteropatia leviää ulosteiden välityksellä, joten kasvuhäiriöt voisivat vähentyä huomattavasti, jos lapsilla olisi pääsy kunnollisiin vessoihin ja heidän käsihygieniaansa parannettaisiin. Humphrey ei usko, että yksistään vessat ja saippua riittäisivät kasvun normalisoimiseen, mutta yhdessä puhtaan veden ja riittävän ravinnon kanssa ne voisivat ratkaisevasti parantaa nykytilannetta.

        Uutispalvelu Duodecim


      • Täti
        elämänkoulu kirjoitti:

        Se millaiseen perheeseen on syntynyt, ei ole ihmisen omalla vastuulla. Kehitysmaiden lasten odottaessa apua katsovat jotkut rikkaat länsimaalaiset oikeudekseen porsia ylenmäärin ja vaatia ylettömästi tilanteessa, jossa voisivat auttaa kärsiviä afrikkais- ja aasialaislapsia.
        ******************************************************************************************************************************************
        Suuri osa kehitysmaiden lasten kasvuhäiriöistä saatettaisiin estää huolehtimalla käsihygieniasta ja rakentamalla riittävästi vessoja. Kehitysmaiden lapsista kolmannes kärsii jonkinasteisesta kasvuhäiriöstä. Perinteisesti kasvuhäiriöiden on ajateltu johtuvan lähinnä puutteellisesta ravitsemuksesta ja ripulitaudeista. Tutkimusten mukaan niihin puuttumalla estetään kuitenkin vain osa tapauksista.

        Tohtori Jean H. Humphrey esittää lääketieteellisessä Lancet-lehdessä, että kasvuhäiriöitä saattaakin aiheuttaa trooppinen enteropatia-suolisairaus, joka on hyvin yleinen kehitysmaiden lasten vaiva. Enteropatian vuoksi lasten elimistö on jatkuvassa tulehdustilassa, mikä vie kasvuun tarvittavan energian.

        Enteropatia leviää ulosteiden välityksellä, joten kasvuhäiriöt voisivat vähentyä huomattavasti, jos lapsilla olisi pääsy kunnollisiin vessoihin ja heidän käsihygieniaansa parannettaisiin. Humphrey ei usko, että yksistään vessat ja saippua riittäisivät kasvun normalisoimiseen, mutta yhdessä puhtaan veden ja riittävän ravinnon kanssa ne voisivat ratkaisevasti parantaa nykytilannetta.

        Uutispalvelu Duodecim

        Vastausta jälleen elämänkoulu-nimimerkille:

        Niin eli siellä ns. kehitysmaissa on joku äiti vastuuttomasti synnyttänyt ne lapset ja ei kykene edes huolehtimaan heistä, heidän ruokavaliostaan tai terveydenhuollostaan ja meidän länsimaalaisten täytyisi ne sitten hoitaa vai?

        Ihan turhaa selostat vastauksesi tueksi noita Enteropatia-juttuja ym. terveystietoja. Miksi niitä kiintiöpakolaisia tmv. pitää raahata pois omasta maastaan? Eikö olisi viisaampaa hoitaa sitä terveydenhoitoa kehitysapuna sinne paikan päälle ja jakaa ehkäisyvaihtoehtojakin heille, jos eivät kykene elättämään itseäänkään, niin miksi silloin hankkia lapsiakaan useampia? Suurin osa suomalaisista perheistä kuitenkin käy töissä ja elättää palkkatuloillaan ym. ne omat lapsensa ja maksavat veroja, jotta täällä tämä yhteiskunta pysyy pystyssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe