Tutkimuksiin

kevätmielinen

Täällä sitä taas ollaan kirjoittelemassa, kun syöpä on taas ajatuksissa lähempänä. Menen nimittäin huomenna lantionalueen magneetti kuvaukseen ja keskiviikkona koko luuston gammakuvaukseen.

Alaselkä ja lonkka kiukuttelevat ja viikko sitten kävin päivystyksessä, kun jalka lähti alta. Iskias-diagnoosin ja kipulääkereseptin kanssa lähdin kotiin.

Viikolla kävin uudestaan lääkärissä, työterveysasemalla. Otettiin rtg-kuvat ja verikokeet, joissa ei mitään hälyyttävää ollut. Lääkäri otti kuitenkin yhteyttä sairaalaan oireideni takia. En pystynyt kävelemään kunnolla, kun jalka kramppasi kivusta aina kun lähdin liikkeelle.

Pikalähetti toi seuraavana aamuna sairaalasta kirjeen, ja hetken päästä soitti syöpähoitaja. Vajaassa viikossa järjestyi levinneisyystutkimukset. Kepit hain terkkarista. Nyt on kivut helpottuneet aika paljon ja pärjään tulehduskipulääkkeillä, kun olen suojannut lonkkaa rasitukselta.

Saas nähdä, vähän jännittää ja toisaalta pelottaakin, että syöpä on uusinut ja levinnyt. Toisaalta taas tuntuu että kyse on jostain ihan muusta, kun kipukin on vähentynyt ja muutenkin vaiva vähän helpottanut. Mutta eihän sitä koskaan tiedä ja pelkkä mahdollisuus ahdistaa. Ei kai ne kiirreellisinä tuollaisia tutkimuksia järjestäisi, jos ei luustopesäkkeitä edes epäiltäisi...

Onko täällä ketään jolla on luustossa syövän etäpesäkkeitä?

Toivon ja vielä uskon, että kyse ei ole syövästä, vaan muista ongelmista lannerangan/pakaran alueella. Nyt pitää vain koittaa pitää pää kasassa ja jännittää niin kauan, että tutkimusten tuloksetkin tulee.. Kääk.

19

6786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rs*2

Tällä palstalla on ollut niin kovin hiljaista viime aikoina. Minulla on ollut myös noita luustokipuja ja keväällä selkä "niksahti" niin, etten päässyt pariin päivään mihinkään (minulla on vanha vaiva pullistuma/prolapsi) Soitin syöpäpolille, mutta ei minua laitettu mihinkään tutkimuksiin. Mikä syöpä sinulla on ollut? Minulla oli rintasyöpä 12/04 ja uusi vuotta myöhemmin. Toivottavasti sinun vaivasi ei ole syöpää, mutta hyvähän se on kun tutkitaan.

• YksRintainen

Voisitko kertoa tarkemmin syövän uusiutumisesta, oliko syöpä jo aikaisemmin leikatussa rinnassa, mitkä olivat oireesi, millaiset hoidot sait, paranitko tästä toisesta kerrasta, oliko etäispesäkkeitä missään?? Paljon kysymyksiä mutta olen itse sairastanut rintasyövän vuonna 2007. Vaikka olenkin nyt hyvässä kunnossa ja elän ihan tavallista arkea töitä tehden tulee joskus mieleeni pieni pelko syövän uusiutumista. Onneksi tämä pelko ei kuitenkaan millään tavalla hallitse elämääni.

• rs*2
        YksRintainen kirjoitti:

Voisitko kertoa tarkemmin syövän uusiutumisesta, oliko syöpä jo aikaisemmin leikatussa rinnassa, mitkä olivat oireesi, millaiset hoidot sait, paranitko tästä toisesta kerrasta, oliko etäispesäkkeitä missään?? Paljon kysymyksiä mutta olen itse sairastanut rintasyövän vuonna 2007. Vaikka olenkin nyt hyvässä kunnossa ja elän ihan tavallista arkea töitä tehden tulee joskus mieleeni pieni pelko syövän uusiutumista. Onneksi tämä pelko ei kuitenkaan millään tavalla hallitse elämääni.

Minulla oli syöpä ensin oikeassa rinnassa, sain siihen ensin solusalpaajahoitoa, koska syöpä oli inflammatorinen. Leikkuun jälkeen sain sädehoidot ja sitten vielä uudet tiputukset. Ensimmäisessä kontrollissa sitten löytyi toisesta rinnasta syöpää; sen hoito menikin sitten perinteisemmin; leikkuu, solusalpaajia 12 kertaa ja sädehoito. Mitään oireita minulla ei ollut tämän jälkimmäisen osalta. Oikean rinnan syöpä oli levinnyt kainalon imusolmukkeisiin ja ne poistettiin, vasemman rinnan leikkuun yhteydessä ei tarvinnut poistaa kainalon imusolmukkeita.

• aamun-virkku

ei oo kivaa... miul oli jo ennen kun syöpä löydettiin luuston kanssa ongelmia. ja kyl tuo välil meinaa käydä mieles nyt et jos se pahkeinen sinne leviää.. kun on noit kipuja selässä ja lonkissa... kuin myös kaikissa muissakin nivelissä. mut lohduttaudun kyl sillä, et nää kivut oli jo enemminki ja ei löytyny luusto kuvauksessa mitään siihen liittyvää.. jaksamista siulle oottamisessa.. mie oon hito väsyny ni ei tuo jären tapanen toimi. toivottavasti jotai tolkuu saa kirjotuksestani :)))

• elsmai

Minulla on ollut samanlaista, ja ne kivut on diagnosoitu iskiakseksi. Toisinaan se vihoittelee kovinkin, sitten taas on välillä parempi. Toivotaan kipujesi mielellään olevan iskiasta.

• kevätmielinen

No nyt on magneettikuvat otettu ja lisää verinäytteitä, otettiin jo CA15-3 markkerikin. Toivottavasti turhan takia..

Olen siis saanut rintasyöpädiagnoosin joulun 2006 aikoihin ja 2007 leikattiin, myrkytettiin ja sädetettiin. Tamofen on edelleen menossa. Kasvain oli ER PR ja HER- duktaalinen karsinooma, ei imusolmukelevinneisyyttä.

Kyllä minä itsekin uskon enemmän, että kyse on jostain vaarattomammasta oireilusta kuin syövän leviämisestä, mutta mistä näistä ikinä tietää?? Stressaavaahan tälläisiin tutkimuksiin joutuminen taas on, mutta toisaalta hyvä että tutkitaan. Jos jotain on, niin jääpähän sitten kiinni ja jos ei ole, niin voidaan siirtyä hoitamaan vaivaa muista lähtökohdista.

Aika monella on ainakin ollut hoitojen jälkeen lonkassa bursiitti. Se sopisi noihin lonkan rasituskipuihin ja iskias/piriformis taas pakara-alueen oireiluun ja kramppeihin. Olen hoitanut kipuilevia kohtia jääpakkauksella ja kylmägeelillä ja käyttänyt keppiä kävellessä, ainakin kipu on hellittänyt jo sen verran että pärjään ihan tulehduskipulääkkeillä. Viime viikolla meni vielä 3 x 100 mg tramal/vrk.

No. niin tai näin, nyt odotellaan seuraavaa tutkimusta ja sitten odotellaan lääkärinaikaa...

• kimma juinö

hassumpi kirjainleikki,arvaa joka hoksaa.

• Ira¤
        kimma juinö kirjoitti:

hassumpi kirjainleikki,arvaa joka hoksaa.

jalkoja jatkuvasti,eivät tiedä johtuuko syöpälääkkeistä.

• kipujen keskellä minäkin
        Ira¤ kirjoitti:

jalkoja jatkuvasti,eivät tiedä johtuuko syöpälääkkeistä.

tutkimmuksessa ja eihän ainakaan syöpää ollut,luustosi ym.muistaakseni kuvattiin?

• Irq¤

toivottavasti saat hyvi' tuloksia

• kevätmielinen

No nyt sitten odotellaan tuloksia ensi viikon lopulle..

Kyllähän nuo syöpähoidot varmaan jättää jälkensä muutenkin, kyllä ne niin rankkoja on. Kaikenlaista särkyä, kolotusta ja kremppaa sai kylkiäisiksi, keho vanheni 10-20 vuotta vuodessa..

Kiitokset onnen toivotuksista, onnea tarvitaan aina! Luottavaisin mielin vielä toistaiseksi..

• tässä ja nyt
        kevätmielinen kirjoitti:

No nyt sitten odotellaan tuloksia ensi viikon lopulle..

Kyllähän nuo syöpähoidot varmaan jättää jälkensä muutenkin, kyllä ne niin rankkoja on. Kaikenlaista särkyä, kolotusta ja kremppaa sai kylkiäisiksi, keho vanheni 10-20 vuotta vuodessa..

Kiitokset onnen toivotuksista, onnea tarvitaan aina! Luottavaisin mielin vielä toistaiseksi..

Toivon koko sydämestäni,ettei syöpä ole uusiutunut. Iso hali sinulle.

• kevätmielinen
        tässä ja nyt kirjoitti:

Toivon koko sydämestäni,ettei syöpä ole uusiutunut. Iso hali sinulle.

Sittenhän tuon kuulen. En kyllä usko siihen että kyseessä olisi syöpäkivut. Työterveyslääkäri löysi perjantaina ainakin selvän bursiitin lonkastani. Lisäksi jänteet ja lihasten kiinnityskohdat on tulehtuneet. Kipu vaeltaa pitkin jalkaa ja nyt parin kilometrin kävelyn jälkeen on jo kantapääkin kipeä?? Jokin kummallinen tulehdus vaeltaa lannerangasta alaspäin pehmytkudoksissa..

Hermopinne on helpottanut pakarasta, eikä hermosärkyä enää ole, mutta varpaat on edelleen jotenkin puuduksissa.

Toivottavasti tästä selvitään kortisonipiikeillä ja fysioterapialla! Sairauslomalla olen ollut kohta kolme viikko ja luultavasti jatkuu vielä vaan..

Mukavaa että sinulla ainakin on kaikki hyvin! :)

• tässä ja nyt
        kevätmielinen kirjoitti:

Sittenhän tuon kuulen. En kyllä usko siihen että kyseessä olisi syöpäkivut. Työterveyslääkäri löysi perjantaina ainakin selvän bursiitin lonkastani. Lisäksi jänteet ja lihasten kiinnityskohdat on tulehtuneet. Kipu vaeltaa pitkin jalkaa ja nyt parin kilometrin kävelyn jälkeen on jo kantapääkin kipeä?? Jokin kummallinen tulehdus vaeltaa lannerangasta alaspäin pehmytkudoksissa..

Hermopinne on helpottanut pakarasta, eikä hermosärkyä enää ole, mutta varpaat on edelleen jotenkin puuduksissa.

Toivottavasti tästä selvitään kortisonipiikeillä ja fysioterapialla! Sairauslomalla olen ollut kohta kolme viikko ja luultavasti jatkuu vielä vaan..

Mukavaa että sinulla ainakin on kaikki hyvin! :)

Hyvä kuitenkin, että tutkivat kunnolla,kun riskiryhmään kuulutaan.

• minäkin syöpäpotilas

Sain juuri tällä viikolla tietää sairastavani tautia nimeltä myelooma,paljoa en sairaudesta vielä tiedä ja tutkimukset jatkuvat.Olo on sekava ja ahdistunut.Lääkäri kyllä selitti paljon ,mutta en pystynyt paljoakan kyselemään kun oli vähän shokki-ilmoitus.Minulla kun ei ollut muita oireita kun lonkka kipu ja kohonnut senkka.Miten tästä selviää eteen päin saako joku auttaa ?

• tässä ja nyt

Vertaistukeahan sinun pitäisi saada. Kysypä syöpäyhdistykseltä tai sairaanhoitajalta tukihenkilöä itsellesi. :)

• Ira¤
        tässä ja nyt kirjoitti:

Vertaistukeahan sinun pitäisi saada. Kysypä syöpäyhdistykseltä tai sairaanhoitajalta tukihenkilöä itsellesi. :)

jotta se olisi jotain harmittompaa,olet ajatujsissani matkakumppanini,odottaminenhan se pahinta on.Minulla jalat särkevät yötä päivää ölen saanut siihen lääkityksen.Kirjoittele kun saat tietää.Mukana olemme ajatuksin.

• kevätmielinen
        Ira¤ kirjoitti:

jotta se olisi jotain harmittompaa,olet ajatujsissani matkakumppanini,odottaminenhan se pahinta on.Minulla jalat särkevät yötä päivää ölen saanut siihen lääkityksen.Kirjoittele kun saat tietää.Mukana olemme ajatuksin.

Mutta välilevynpullistuma on lannerangassa ja se bursiitti ja joku luunokka istuinkyhmyssä joka hankaa pehmytkudoksia.. Mutta niihin ei kuole, eikä tarvita sytostaatteja :))

No nyt sitten otetaan rauhallisesti ja hoidetaan konservatiivisin keinoin tuota selkää..

Tulinpahan syynätyksi eikä tarvi enää miettiä mikä elimistössä jyllää ja kipuilee!

• tässä ja nyt
        kevätmielinen kirjoitti:

Mutta välilevynpullistuma on lannerangassa ja se bursiitti ja joku luunokka istuinkyhmyssä joka hankaa pehmytkudoksia.. Mutta niihin ei kuole, eikä tarvita sytostaatteja :))

No nyt sitten otetaan rauhallisesti ja hoidetaan konservatiivisin keinoin tuota selkää..

Tulinpahan syynätyksi eikä tarvi enää miettiä mikä elimistössä jyllää ja kipuilee!

Tosi hyvä juttu! Mennäänhän taas eteenpäin. Hyvää syksyä sinulle! :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      3121
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1055
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      997
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      801
    Aihe