Tässä viime viikolla näin valkoisen ampiaisen ja en meinanna uskoo silmiäni koska minun käsitykseni mukaan ampiaiset on kelta mustia. Joten ajattelin että tämä on joku uniikki kappale ampiaisesta tai joku muu elukka ja annoin asian olla. No tänään kävin tuossa läheisellä metsäpolulla kävelemässä niin kuinka ollakkaan tuli 2 valkoista ampiaista taas ja täöllä kertaa katoin että oli ampiainen varmastikkin.
Tietääkö kukaan mistä nämä valkoiset ampiaiset tulee? Ja onko ne tavan omasta vaarallisempia?
Valkoinen ampiainen
10
3017
Vastaukset
- mamma69
Ylä-Valtimolla on näkynyt myös muutamia kappaleita tälläisia valkoisia ampiaisia. Aloimme etsiä ett mikähän se voisi olla ja sen kautta löysimme tämän keskustelun aiheen. Ei olla yli 40 vuoteen ennen sellasia nähty, että lienekkö uusi laji tms.
- puupeukalo
näin minäkin niin vaaleita pienehköjä (työ-)amppareita että piti oikein seurata. Pesä löytyi helposti, oli suuressa puolilahossa koivunkannossa, joten pesän liikennettä seuraamalla näkyi runsaasti moisia mylläreitä. Ainoa selitys jonka keksin oli että kävivät hakemassa mettä sapuskakseen jättipalsamista ja saivat päälleen aimo annoksen siitepölyä, jota ne eivät kuitenkaan tietääkseni käytä. Voihan niitä olla joitain muitakin kasveja, joista saavat valkoset jauhot niskaansa.
- kiitoskiitos
puupeukalo kirjoitti:
näin minäkin niin vaaleita pienehköjä (työ-)amppareita että piti oikein seurata. Pesä löytyi helposti, oli suuressa puolilahossa koivunkannossa, joten pesän liikennettä seuraamalla näkyi runsaasti moisia mylläreitä. Ainoa selitys jonka keksin oli että kävivät hakemassa mettä sapuskakseen jättipalsamista ja saivat päälleen aimo annoksen siitepölyä, jota ne eivät kuitenkaan tietääkseni käytä. Voihan niitä olla joitain muitakin kasveja, joista saavat valkoset jauhot niskaansa.
Olen seurannut samaa ilmiötä jo monena vuonna. Ajattelin että kyseessä olisi jokin sienitauti jollaisia on muillakin hyönteisillä. Kun ampparit kuitenkin näyttivät ihan touhukkailta ja elinvoimaisilta, tuo siitepölyhypoteesi tuntuu perustellulta. Meilläkin noita jättipalsameita on ympäristössä.
- ville_50
kiitoskiitos kirjoitti:
Olen seurannut samaa ilmiötä jo monena vuonna. Ajattelin että kyseessä olisi jokin sienitauti jollaisia on muillakin hyönteisillä. Kun ampparit kuitenkin näyttivät ihan touhukkailta ja elinvoimaisilta, tuo siitepölyhypoteesi tuntuu perustellulta. Meilläkin noita jättipalsameita on ympäristössä.
minäkin näin valkoisen ampiaisen 17.9.2010 h:linna idänpää.
- pk
ville_50 kirjoitti:
minäkin näin valkoisen ampiaisen 17.9.2010 h:linna idänpää.
idänpään uimarannalle menevän hiekkatien varrella oikealla puolella olevissa vaaleanpunaisissa kukissa
- Tytteliini
Näin kanssa tänään semmoisen.
- V-Amppari
Näin kans valakosen ampiaisen pörräilevän niillä kukilla jokka ampuu siemenet ulos, olisin ottanu kuvan mutta unohin kännykän kotia.
- Utta mulle
Kimalaisia olen joskus nähnyt harmaa-musta raitaisia.
Mut tuo kuullostaa kyllä erikoiselta.
Todennäköisesti albiinoyksilöitä, niitä varmasti esiintyy kaikissa eläinryhmissä(kalat, hyönteiset, nisäkkäät..), viimeisinhän oli Turun tienoilla albiinohirvi.
Albinismin todellista esiintyvyyttä on vaikea sanoa varmaksi, koska yleensä sellaiset yksilöt kuolevat nuorena saalistajien kynsiin, mutta yleisin arvio on noin promillen luokkaa eläinkannasta.
Ei pitäisi olla sen vaarallisempi eläin, kuin normiväriset lajikumppaninsa. - palsami1000000
Kyllä se on nimenomaan jättipalsamin siitepöly joka tekee näitä "albiino amppareita". Tuon kukathan ovat vaaleanpunaiset ja juurikin ampuu siemeniä ympärilleen, niinkuin tuolla aiemmissa kommenteissa mainittiin...
- gnunu
Mullakin pörrää tuolla parvekkeella ampianen jolla on valkoinen pohja ja mustat raidat, vaikea uskoa että siitepöly jäisi vain keltaisiin kohtiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133808Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283123Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2812982Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin81990- 2401707
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61510- 751301
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2081295Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi351096Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081