Jännitän uusia asioita aivan kauheasti, jännitän jo päivää paria ennen tilanteita koska pelkään että alan jännittämään tulevassa tilanteessa. Olen syönyt Cipralexia paniikkihäiriöön, mutta siitä ei ollut mitään apua. Uusissa tilanteissa, -paikoissa hiki alkaa valuun ja maha menee ihan sekasin. Olen syönyt myös sellasta lääkettä mikä otetaan jännitykseen tuntia ennen tilanteeseen menoa, mutta niistäkään ei mitään apua. Olimme nyt reissussa ja matka autolla oli aivan järkyttävä, monta tuntia piti istua autossa ja miettiä koko aika että millon tulee seuraava vessapaikka että pääsee vessaan. Kävin sen päivän aikana 8 kertaa p*skalla, eikä ollu yhtään kivaa. Loma kohteessa piti mennä shoppailemaan mutta jouduttiin palaamaan takas hotellihuoneeseen kun alko jännittään niin pahasti että jos ei ostoskeskuksessa löydykkkään vessa tarpeen tullen. Ja ahdistaa mennä yleisiin vessoihin kun niissä on ne paperin ohuet seinät niin kiva mennä sinne kun maha ihan sekasin ja kaikki kuuluu joka puolelle. Masentaa ja ahdistaa ja pelkään etten kohta voi käydä tämän takia töissäkään. Elämä on nyt tosi rajoittunut, en oikein mielellään suostu lähtemään kavereille kylään, haluan että ne tulee meille, täällä olo on turvallinen. Alkoholia kulutan aika lailla koska sen vaikutuksen alaisena pystyn olla rennosti ja maha ei mene sekasin. Kyllä on itku päässy usein kun elämä rajottuu koko aika entisestään. Olen alkanut jännittään isoihin kauppoihinki menemistä kun pelkään että en kerkeä sieltä kaupan perältä vessaan. Ennen jännitin vain esim. koulussa koetilanteita missä piti tietyn ajan olla ja sitten tilaisuuksia mitä pidettiin koulun salissa, niisä kun oli porukkaa niin kauheasti. Onko kenelläkään mitään vinkkejä mikä auttaisi? ei oikeesti jaksa kohta enää tällasta elämää, missä ei voi mihinkään mennä. Hävettää kun joutuu aina lähteä kylästä vartin siellä olon jälkeen pois... ja joka paikassa saan rampata vessassa koko aika.
Stressimaha(?)
29
5787
Vastaukset
- tyyt.nykytilanteeseen
ole auttanut sinua? Minulle se on kuin täsmälääke samanlaisessa vaivassa.
http://www.yliopistonapteekki.fi sieltä lisät.- tyytyväinenskeptikko
Jooga, maitohappobakteerit, vyöhyketerapia, B-vitamiini, magnesium, aloevera.
Kokeilin itse tehokuurin keväällä. Ihoni oli samea, lihakset jatkuvasti kipeät, uni katkonaista yms. johtuen stressimahasta. Tarvittavat ravintoaineet eivät imeytyneet.
Huuhaa hoitokuuri kannatti !
- Parempaan hoitoon,
Eihän sinua ole edes hoidettu kunnolla, epäilen. Varmaan jossain terveyskeskuksessa annettu kiireessä resepti kouraan ja se on siinä: Ei kontrollointia ja hoidon toimivuuden arviointia.Ei näitä vaivoja voi tuollatavalla hoitaa. Ensinnäkin lääkitystä tulee nostaa tai lääke tulee vaihtaa toiseen jos ei auta. Toiseksi: masennuslääkkeen (esim cipralex) rinnalla pitää käyttää toista tarvittaessa otettavaa lääkettä, joka vaikuttaa nopeasti ja poistaa kohtauksen. Näitä ovat bentsodiatsepiinit esim opamox, xanor jne, joka otetaan tarvittaessa kohtauksen tullessa. Annos on yksilöllinen. Masennuslääkitys onnistuessa vaikuttaa pikkuhiljaa, jolloin kohtaukset vähenevät ja eivätkä ole niin kamalia kun tulevat, ja lyhytvaikutteisílla bentsodiatsepiinilääkkeillä poistetaan kohtauksen oireet, silloin kun niitä tulee.
Hanki parempaa hoitoa.- Kaikki ei ole paniikkia
aloittaja kertoo vatsaongelmastaan joka ei ole sama kuin ph. Ja ei sen depressiolääkkeen rinnalla pidä käyttää välttämättä jotain bentzoa, toisilla se helpottaa aloitusoireita.
Tuossa aiemmin mainitun Libraxin ymmärrän aloittajan tapauksessa hyvin, sitä kannattaa tosiaankin kokeilla. - mielipide,
Kaikki ei ole paniikkia kirjoitti:
aloittaja kertoo vatsaongelmastaan joka ei ole sama kuin ph. Ja ei sen depressiolääkkeen rinnalla pidä käyttää välttämättä jotain bentzoa, toisilla se helpottaa aloitusoireita.
Tuossa aiemmin mainitun Libraxin ymmärrän aloittajan tapauksessa hyvin, sitä kannattaa tosiaankin kokeilla.aloittaja kertoo vatsaongelmastaan joka ei ole sama kuin ph.
-Hän kuitenkin mainitsi:
(Syön)"Cipralexia paniikkihäiriöön, mutta siitä ei ollut mitään apua. Uusissa tilanteissa, -paikoissa hiki alkaa valuun ja maha menee ihan sekasin"
-Eli paniikkihäiriö on diagnosoitu. Ja yleensä terveilläkin ihmisillä kovaan jännitykseen voi liittyä erilaisia vatsaoireita. Mahdollisesti paniikkihäiriöllä ja vatsaoireilla on yhteys. Paniikki ja jännitys voivat pistää vatsan sekaisin. Keho reagoi hyvin monimuotoisilla tavoilla.
Ja ei sen depressiolääkkeen rinnalla pidä käyttää välttämättä jotain bentzoa, toisilla se helpottaa aloitusoireita.
-Ei välttämättä, mutta usein masennuslääke alkaa vaikuttamaan hitaasti eikä aina auta täydellisesti. Joten kyllä hyvään hoitoon kuuluisivat mielestäni tässätapauksessa myös bentsot, kerran apua ei ole tullut ja oireita on. Usein bentsojen käyttö pienenee ja vähenee kun sairaus alkaa hellittämään. Lopuksi ehkä pärjätään pelkällä masennuslääkkeellä ja ehkä senkin voi jättää. Masennuslääke kuitenkin on se ensisijainen hoito, koska bentsot lähinnä vain helpottavat oireita.
- .................
tuossa jo kertoi niin nyt olisi otettava rauhoittavat avuksi. Miksi kummassa sinulle on määrätty cipralex lääkkeeksi?? Sehän on lähinnä masennuslääke ja tavallaan kiihdyttää elimistön toimintaa, voi jopa sinulle sopimattomana pahentaa oireitasi. Minun teesini olisivat:
- cipralex pois kerran siitä ei ole ollut apua.
- tilalle tehokas rauhoittava jota aluksi kuurina ja jatkossa tarvittaessa, parempi vaihtoehto kun alkoholi.
- Lisäksi lääkärin olisi syytä varmistaa että vatsa ei oireilekin myöskin jonkin laktoosiintoleranssin tms takia. Pelkkä jännittäminen kun saa aika harvoin vatsan käymään noin ylikierroksilla.- aloittaja
Olen pyytänyt lääkäristä myös rauhoittavia, mutta ei suostunut määräämään niitä koska olen nuori, niihin jää helposti koukkuun ja niitä ei syödäkään sitten enää siihen mihin ne on oikeesti määrätty. Lääkäri määräs mulle silloin tämän yhden lääkkeen mikä otetaan tuntia ennen jotain tilannetta, mutta siitä ei tosiaan ole mitään apua. Niin se lääkärikin kyllä sano että joillekin ne auttaa joillekki ei. Käski vaan meneen terapiaan, että se on hänen mielestään hyvä apu... mutta miten sinnekkään voi mennä ku pelkkä ajatus jo jännittää...
- aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Olen pyytänyt lääkäristä myös rauhoittavia, mutta ei suostunut määräämään niitä koska olen nuori, niihin jää helposti koukkuun ja niitä ei syödäkään sitten enää siihen mihin ne on oikeesti määrätty. Lääkäri määräs mulle silloin tämän yhden lääkkeen mikä otetaan tuntia ennen jotain tilannetta, mutta siitä ei tosiaan ole mitään apua. Niin se lääkärikin kyllä sano että joillekin ne auttaa joillekki ei. Käski vaan meneen terapiaan, että se on hänen mielestään hyvä apu... mutta miten sinnekkään voi mennä ku pelkkä ajatus jo jännittää...
en ole muutamaan vuoteen esim. juonut maitoa joka sisältää laktoosia kun tuntui että maha ei kestänyt sitä, vältän ruokia missä laktoosia on, yleensä kaikki on hylaa tai kokonaan laktoositonta. Kyllä tulee laktoosia jonku verran tietysti aina syötyä mutta ei paljoa. Että tuon laktoosi intoleranssin voi sulkea kans pois, koska en tosiaan paljoa käytä laktoosia sisältäviä tuotteita.
- sedrftghjk
aloittaja kirjoitti:
en ole muutamaan vuoteen esim. juonut maitoa joka sisältää laktoosia kun tuntui että maha ei kestänyt sitä, vältän ruokia missä laktoosia on, yleensä kaikki on hylaa tai kokonaan laktoositonta. Kyllä tulee laktoosia jonku verran tietysti aina syötyä mutta ei paljoa. Että tuon laktoosi intoleranssin voi sulkea kans pois, koska en tosiaan paljoa käytä laktoosia sisältäviä tuotteita.
Ja kerro tuosta jänittämisestä suoraan ja totuus. Ei niihin rauhoittaviin jää koukkuun yhtään enempää kun alkoholiinkaan. Eli itsestä se on kiinni. Toisaalta jos tuntuu jo lähtökohtaisesti siltä että jää ehkä helposti koukkuun ja aikoo silti "lääkitä" itseään myös jatkossa alkoholilla niin ehkä on siten vain parempi kärvistellä. Sekakäyttö kun on pahin juttu.
Itselläni on rauhoittavia joita otan tarvittaessa ja vaikka on olleet vuosia tilapäis käytössä ei mitään koukkuun jäämistä ole tapahtunut. Pahimmillaan jouduin syömään niitä päivittäin viikkoja ja olivat suureksi avuksi. Silti puheet riippuvuudesta lähinnä naurattavat. Taitaa viime pilleristä olla 4-5 kuukautta. Ei tää silti takaa ettei joku toinen voisi jäädä pillerin orjaksi. - aloittaja
sedrftghjk kirjoitti:
Ja kerro tuosta jänittämisestä suoraan ja totuus. Ei niihin rauhoittaviin jää koukkuun yhtään enempää kun alkoholiinkaan. Eli itsestä se on kiinni. Toisaalta jos tuntuu jo lähtökohtaisesti siltä että jää ehkä helposti koukkuun ja aikoo silti "lääkitä" itseään myös jatkossa alkoholilla niin ehkä on siten vain parempi kärvistellä. Sekakäyttö kun on pahin juttu.
Itselläni on rauhoittavia joita otan tarvittaessa ja vaikka on olleet vuosia tilapäis käytössä ei mitään koukkuun jäämistä ole tapahtunut. Pahimmillaan jouduin syömään niitä päivittäin viikkoja ja olivat suureksi avuksi. Silti puheet riippuvuudesta lähinnä naurattavat. Taitaa viime pilleristä olla 4-5 kuukautta. Ei tää silti takaa ettei joku toinen voisi jäädä pillerin orjaksi.Joo tarkotus oliski nyt varata sit jollekki toiselle lääkärille aika, jospa se osais sitten auttaa. Lähtee pikkuhiljaa järki tämän kanssa. Tänään olis ollu hammaslääkäri, mutta jouduin soittamaan etten pysty tulemaan... rauhottavat olis kyllä aivan mahtavaa saada jos niistä apu kerran löytyy. Pystyis elään normaalia elämää niin olisin kyllä onnellinen :) Pelottaa että poikaystävä hermostuu tähän kun en ikinä halua lähteä mihinkään ja pilaan kaikki suunnitelmat perumalla menot... tähän asti on onneks menny hyvin ja se yrittää ymmärtää mun ongelmia, mutta jos tämä pahenee entisestään niin en kyllä itekkään jaksais, sen takia toivon että apua saisin uudelta lääkäriltä. Kiitoksia kaikille vastanneille, pitää myös kysyä lääkäriltä tuosta Librax lääkkeestä...
- kokemuksia.
aloittaja kirjoitti:
Olen pyytänyt lääkäristä myös rauhoittavia, mutta ei suostunut määräämään niitä koska olen nuori, niihin jää helposti koukkuun ja niitä ei syödäkään sitten enää siihen mihin ne on oikeesti määrätty
-Kokeile vaihtaa lääkäriä. Minä kyllä potilaana ajattelisin siten, että kyse on lääkärin asenteellisuudesta, eikä hänellä ole riittävästi tahtoa helpottaa pahoja oireitasi. Jos rauhoittavia ei syö jokapäivä, eikä suuria annoksia, niin niihin ei jää koukkuun.
-Mulla oli eräs lääkäri, jolle valitin pahoja ahdistus ja masennusoireita. Pyysin rauhoittavia ja milloin mitäkin lääkettä. Aina oli vastassa jokin tekosyy, miksi ei voinut jotain määrätä ja kaikki ideat tyrmättiin tavalla tai toisella. Sairaat pistetään kärsimään siksi, että jotkut käyttävät väärin. Lääkkeitä vaihdettiin tiuhaan. Puoli vuotta myöhemmin olin kantanut omaisuuden yksityislääkärille ja apteekkiin ja olin entistä huonommassa kunnossa. Seuraava lääkäri määräsi "hevoskuurin" rauhoittavia ja paria minulle uutta masennuslääkettä. Tulin nopeasti kuntoon ja pääsin työelämään. Paranin enkä jäänyt koukkuun. Lääkäriä kannattaa vaihtaa, jos homma ei ala onnistumaa. Mielialalääkkeitä ja rauhoittavia on paljon valikoimissa, se riippuu täysin lääkäristä mitä määrää. Uskon että jos kävisin valittamassa samaa vaivaa useille lääkäreille saisin kaikilta eri lääkkeet ja erilaiset annostukset. Kuvioissa oli vielä kolmaskin lääkäri, jolta kävin reseptejä uusimassa. Kaikki puhuivat erilailla lääkkeistä ja arvostelivat kovasti toistensa hoitoa. Pelkille puheille en anna arvoa, paras lääkäri oli se, joka sai minut terveeksi, muiden mielipiteistä huolimatta. - neuvo,
aloittaja kirjoitti:
Joo tarkotus oliski nyt varata sit jollekki toiselle lääkärille aika, jospa se osais sitten auttaa. Lähtee pikkuhiljaa järki tämän kanssa. Tänään olis ollu hammaslääkäri, mutta jouduin soittamaan etten pysty tulemaan... rauhottavat olis kyllä aivan mahtavaa saada jos niistä apu kerran löytyy. Pystyis elään normaalia elämää niin olisin kyllä onnellinen :) Pelottaa että poikaystävä hermostuu tähän kun en ikinä halua lähteä mihinkään ja pilaan kaikki suunnitelmat perumalla menot... tähän asti on onneks menny hyvin ja se yrittää ymmärtää mun ongelmia, mutta jos tämä pahenee entisestään niin en kyllä itekkään jaksais, sen takia toivon että apua saisin uudelta lääkäriltä. Kiitoksia kaikille vastanneille, pitää myös kysyä lääkäriltä tuosta Librax lääkkeestä...
Lähtee pikkuhiljaa järki tämän kanssa.
-Ja tuo sinun pitää sanoa uudelle lääkärille. Se on tosi yleistä että me "hankalasti sairastuneet" saamme juosta lääkäriltä toiselle ja kokeilla yhtä ja toista. Ei tosiaan vielä voi luovuttaa, ei alkuunkaan. Olet syönyt vasta yhtä lääkettä ja rauhoittavat on kokeilematta. Ilmeisesti lääkeannoksiakaan ei ole juuri säädelty ja tilannetta pahemmin kontrolloitu. Sun pitää kuvailla mahdollisimman yksityiskohtaisesti kuinka hankalia ja elämää pahasti rajoittavia oireesi ovat. Et kestä enää eikä aiemmat hoidot ole toimineet. Valehdella ei tietenkään pidä, mutta sun saatava lääkäri käsittämään kuinka hankala tilanne on. Siihen ei ole muuta keinoa kuin mahdollisimman tarkka ja täsmällinen kuvaus oireista ja kerrot kuinka epätoivoinen olet. Valmistaudu uuteen käyntiin ja jos ei muu auta niin kirjoita koko tarina vaikka paperille ja näytä. - Anonyymi
Kyllä se vatsa voi käydä ylikierroksilla jännittämisestä.
Minulla aivan sama tilanne . Lääkärit vain kiukuttelee olkiaan
- ripuliliisa
mutta itselläni auttanut. eli jos mua jännittää jonnekkin meno se vetää mahan sekaisin ja veteläksi. sitten tulee vessa tarve vähän väliä kun vatsaa vääntää. no sitten itse vessaan meno on inhottavaa kun haisee ja pääsee mukavia ääniä. niin olen ottanut aina muutamia tunteja aikasemmin kun lähden jos huomaan jännittyneisyyttää ja mahan sekaisin menoa, imodiumia.saa apteekista. se on ripuli lääke joka sitoo nestettä, niin auttaa myös mahan sekaisuuteen. ei tarvitse juosta vessassa kun maha menee kovalle, ei kuitenkaan liian kovalle. mutta tossa on tietty ettei sitä kannata ottaa usein tai liikaa sillä sitten tulee ummetus. mutta itse olen saanut siitä tilapäisen avun ei tarvitse stressata vessaan menosta.
- ehkä vois kokeilla,
on ripuli lääke joka sitoo nestettä, niin auttaa myös mahan sekaisuuteen.
-En osaa sanoa tuosta, mutta miksei sitäkin voisi kokeilla. Halpa itsehoitolääke eikä varmaan sen kummempia haittavaikutuksiakaan. Eihän se paniikkia helpota yhtään eikä sairautta paranna, mutta voisihan sekin olla jo jotain, että sitä ripulia tulisi edes vähän vähempi. - Stressivatsainen....
ehkä vois kokeilla, kirjoitti:
-En osaa sanoa tuosta, mutta miksei sitäkin voisi kokeilla. Halpa itsehoitolääke eikä varmaan sen kummempia haittavaikutuksiakaan. Eihän se paniikkia helpota yhtään eikä sairautta paranna, mutta voisihan sekin olla jo jotain, että sitä ripulia tulisi edes vähän vähempi.Imodium ei kaikille sovi kuitenkaan. Siinä voi tulla sivuoireita, joten jos sitä haluaa kokeilla niin mielestäni kannattaa kokeilla ensin niin ettei ole mitään tärkeää menoa. Minulle aiheuttaa pahoinvointia, pyörrytystä, väsymystä, vatsa turpoaa ja tulee kipeäksi, eli tulee ihan täyteen ilmaa ja viimeistään seuraavana päivänä alkaa ihan kamala ripuli. :(
- aloittaja
ehkä vois kokeilla, kirjoitti:
-En osaa sanoa tuosta, mutta miksei sitäkin voisi kokeilla. Halpa itsehoitolääke eikä varmaan sen kummempia haittavaikutuksiakaan. Eihän se paniikkia helpota yhtään eikä sairautta paranna, mutta voisihan sekin olla jo jotain, että sitä ripulia tulisi edes vähän vähempi.Elikkäs alkuviikosta olin lääkärillä, suositteli eka testaamaan imocuria, mutta sehän ei auttanut, niinku arvelin. Kirjotettiin resepti Libraxiin ja tänään pitäs alkaa sitä testaileen, toivotaan että auttaa, sillä huomenna on hautajaiset toisella paikkakunnalla, enkä tiedä miten muuten kestäisin automatkan ja sen tilaisuuden. Jos ei nämä lääkkeetkään auta niin lääkäri sanoi että viimenen mahollisuus on sitten diapam, mutta sanoi siitä kun se ei varsinaisesti auta mahaan ja mullahan on ongelmia mahan toiminnan kanssa. Terapiaa mulle suositeltiin kanssa ja se alotetaan kunhan selviän eka näistä hautajaisista. Sitten puhuttiin myös siitä että kävisin mahatautilääkärillä ja mut tähystettäisiin... ja verikokeisiin pitää myös mennä että saadaan suljettua asioita pois. Kiitoksia kovasti kaikille vastanneille :) helpottaa kun jotain edes kiinnostaa vastata ja antaa vinkkejä :)
- Lord_of_Life
Stressi (= pelko) tietysti on se mikä kaiken takana on. Oirehtimisesi on todennäköisesti psykosomaattista, mutta kannattaa sulkea pois muut ongelmat.
Toi Librax on tosiaan ihan ok siihen ettei paksusuoli kouristele (ärtyneen paksunsuolen oireyhtymässä). Masennuslääkkeitäkin voit toki kokeilla, mutta LÄÄKKEET EIVÄT PARANNA. Kyse on kuitenkin psykosomatiikasta.
Suosittelen kokeilemaan kuitujen lisäämistä ruokaan; kokeile vaikkapa Vi-Sibliniä. Se tasoittaa vatsan toimintaa. Jätä viina pois, sehän on vain hetkellinen dopamiinin lisääjä (vähän sama kuin SSRI-lääkkeiden vaikutus).
Gastroenterologi auttaa sinua jos epäilet jotain elimellistä ongelmaa. Psykoterapia voisi olla fiksuin ratkaisu, oppisit ymmärtämään omia tunteitasi ja hyväksymään itsesi ihmisenä - ilman että ajattelet mitä muut sinusta ajattelevat (esim. tuo vessaesimerkki, mitä väliä sillä on mitä kopista kuuluu? Mitä sitten jos toiset nauraa? Lisää vain löylyä ja teeskentele vaikka orgasmin ääniä, saavatpahan miettimistä).
Jos tiedät mitkä tilanteet sinua jännittävät, yritä hallita niitä. Jos pelkäät mokaavasi toisten silmissä, ajattele "olen vain ihminen - mokaaminen kuuluu elämään". Virheistä, joko omista tai toisten, me juuri opimme. Ei virheistä saa syyllistää, ei itseään eikä muita. Muista että elämä on mahtava seikkailu. Yritä nauttia siitä niin hyvin kuin voit.
Kaikkea hyvää! Arvosta itseäsi!- joo,
mutta LÄÄKKEET EIVÄT PARANNA.
No mitä ne sitten tekevät? Paniikkihäiriöönkin liittyy muutoksia aivojen kemiallisessa tasapainossa joita lääke korjaa. Itse olen syönyt lääkkeitä aiemmin masennuksen ja nimenomaan parantunut täysin niiden ansiosta.
Usein tarvitaan muutakin kuin lääkkeitä, mutta lääkkeillä on ehdottomasti muutakin kuin vain oireita poistavaa vaikutusta. - Lord_of_Life
joo, kirjoitti:
mutta LÄÄKKEET EIVÄT PARANNA.
No mitä ne sitten tekevät? Paniikkihäiriöönkin liittyy muutoksia aivojen kemiallisessa tasapainossa joita lääke korjaa. Itse olen syönyt lääkkeitä aiemmin masennuksen ja nimenomaan parantunut täysin niiden ansiosta.
Usein tarvitaan muutakin kuin lääkkeitä, mutta lääkkeillä on ehdottomasti muutakin kuin vain oireita poistavaa vaikutusta."Lääkkeellä tarkoitetaan valmistetta tai ainetta, jonka tarkoituksena on lievittää, parantaa tai ehkäistä sairautta tai sairauden oireita tai muuttaa potilaan elintoimintoja" .... eli tarkoitin tässä yhteydessä mielialalääkkeitä jotka avustavat paranemisessa, mutta eivät itsessään korjaa ongelmaa.
Esimerkiksi antibiootti auttaa tuhoamaan (tai estää lisääntymisen) valkosolujen avustuksella sille specifin gram positiivisen tai negatiivisen bakteerin. Kumpi siis parantaa, antibiootti vai valkosolut? Aivojen välittäjäaineineisiin puuttuminen on kuin tykillä ampuisi ongelmaan joka on aiheutunut esimerkiksi psykosomaattisista syistä!
Masennuksessa olet syönyt siis SSRI-lääkkeitä http://fi.wikipedia.org/wiki/Selektiivinen_serotoniinin_takaisinoton_estäjä ... ja onhan se totta että ne auttavat sinua masennuskauden yli ja vaurioista riippuen voit joutua syömään loppuelämäsi masennuslääkkeitä. Mutta korjaako lääke ongelman, vai auttaako se vain pahimman vaiheen yli? Olisiko masennus voinut parantua muutenkin, mutta vain hitaammin?
Masennuslääke ei siis korjaa mitään vauriota, vaan ainoastaan tasaa oloasi eri välittäjäaineiden säätelyn kautta. Se, onko esim. serotoniinireseptorit http://fi.wikipedia.org/wiki/Aivojen_välittäjäaine vaurioituneet esim. jatkuvan stressin, lapsuuden trauman tai muun syyn seuraksena on asia jota pitää pohtia. Voidaanko psykoterapialla (= psykosomaattisesti, joka on ongelman lähtökohta) korjata tilannetta vai tarvitaanko siihen todella lääke (tai viinaa, josta saa hetkellisesti samanlaisen efektin)?
Psykosomatiikkaa tässä http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykosomatiikka
Neuropsykologiasta tässä http://fi.wikipedia.org/wiki/Neuropsykologia
Masennuksesta tässä http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus
Lääkkeistä tässä http://fi.wikipedia.org/wiki/Lääke
Jos aihe kiinnostaa enemmän niin suosittelen lukemaan pari helppolukuista kirjaa, esimerkiksi Markku T. Hyyppä - Käytännön psykosomatiikkaa tai Veikko Aalbergin Käytännön psykosomatiikka, Susan Aldridge (ISBN 951-884-312-0), Masennus ja Stressi - Tunteiden biologiaa
- kjlg
Täällä kohtalotoverisi. Itse sairastuin ahdistuneisuuteen, joka lopulta aiheutti pitkän liudan pelko- ja ahdistustiloja, sos. tilanteiden pelkkoa ja pelkoa olla paikoista, joista ei voi paeta (auto). Juuri tämä ripuliongelma olin pahimpia fyysisiä juttuja. Se tuli jännityksestä, joka lopulta valtasi koko elämän.
Mulla myös oli käytössä Cipralex, multa se hävitti kaikki fyysiset oireet ripulia myöten, nopeasti. Eli ei se välttämättä väärä lääke ole. Lisäksi käytin akuutteina aikoina diapamia. En jäänyt koukkuun. Idea siinä on se, että saisit myös onnistumisen kokemuksia noista vaikeista tilanteista, niin lopettaisit sen etukäteen jännäämisen asioista!
Mutta nyt ystävän neuvo: mene sinne terapiaan! Luota ja kerro avoimesti kaikki. Itse sain lyhytterapian joka auttoi lääkkeiden kanssa oloa nopeastikin. Mutta nyt yli vuosi psykoterapiaa takana, lääkkeistä olen luopunut kokonaan. Lääkkeiden lopetuksen jälkeen osa oireista palasi lievinä, eli älä usko että olet parantunut, jos muutut oireettomaksi. Suosittelen lämpimästi hoitamaan itse syytä myös terapian avulla. - Suttura-Sanni
Siis aloittajan teksti on kuin omaani!! Luulin kyllä olevani ainoa laatuaan, helpotus kai se on tämäkin.
Itse en lähde mihinkään enää matkoille tms, sillä saan pääni sisällä aiheutettua itse itselleni mahan sekaisin. Ratkaisuna olen käyttänyt syömättömyyttä ennen pakollista reissua, tilaisuutta jne; kun tiedän, ettei ole mitään mahassa ulos päästettävää, voin huoletta olla ja mennä.
Nyt olen hankkinut itselleni myös matkailuauton, ihan vain sen takia, että siinä kulkee aina vessa mukana. Säälittävää ehkä, mutta olen nyt viimeisen vuoden aikana liikkunut ja kulkenut enemmän, kuin kymmenen viimeisen vuoden aikana yhteensä. Tosiasia kuitenkin on se, että jo tieto siitä, että pääsen vessaan milloin vaan, auttaa.
Myös Imodium on auttanut minua, sillä se auttaa sen mahan ronklaamisen kanssa hyvin.
Elämä on? =) - toinen jännittäjä
voi,minulla on ollut vatsalla jännittämistä niin kauan kuin jaksan muistaa.ihmisen hermosto on aika laaja käsite ja kuka nyt reagoi mitenkin.kun oikein lapsenakin jännitin esim hammaslääkärille menoa niin vatsa oli kipeä ja kouri silleen inhottavasti,sydän jyskytti ja oli heikko olo.jotenkin aina vaan selvisin.menin ja olin ja totesin että selvisin!
nyt aikuisiällä tullut taas takaisin samat jutut,vaan paljon voimakkaampina.paniikkihäiriö siis.en ole koskaan testannut mitään lääkettä vaan siedätyksellä mennään ja nyt aion kyllä hakeutua terapiaan.joku voimakas turvattomuuden tunne siellä taustalla on!! - Kanssakärsijä
Kärsin myös stressimahasta; jännitän uloslähtemistä jos en tarkalleen ole varma siitä, että vessoja on koko ajan lähettyvillä.
Itsellä auttaa nuo Imodiumit hyvin pitämään vatsan kasassa. Tosin minulle riittää se tieto, että minulla on aina mukana Imodium käyttövalmiina, jotta stressivatsa ei pääse yllättämään. Imodium taskussa rauhoittaa kummasti mieltä!
Tsemppiä muille jännittäjille. - massunipus
Heippa! Täällä kans yks stressimaha! Tiedän hyvin miten elämää voivat vaikeuttaa kaikenlaiset jännitysoireet. Itsellä oli ennen paha ravintolassa syömispelko ehkä juuri tämän takia. Myös tentissä istuminen tuntuu hirveltä, koska sieltä ei voi oikein lähteä pois. Minua ovat auttaneet paljon psyykkaaminen ja itsen rauhoittelukeinot. Esimerkiksi ranteessani on aina pompula, jota voin räplätä jos alkaa jännittää liikaa. Hoen myös kaikenlaisia mantroja: "Hyvin se menee" tai "Ei haittaa vaikka pelottaa". Ne helpottavat yllättävän paljon. Myös jos esim ravintolassa tulee mahakipeäksi, otan esim huivini ja pidän sitä mahan kohdalla ja ikään kuin halaan sitä. Eräänlainen turvariepu :D Joskus saatan myös ruveta laskemaan pluslaskuja päässäni (1 1=2, 2 2 =4, 4 4=8 jne). Tuota niin pitkään kuin suinkin osaa. Ajatukset keskittyvät silloin muuhun kuin vatsakipuun. En itse tykkää lääkkeistä yhtään, joten kehittelen mieluummin stressinsietoa helpottavia keinoja kuin napsin Imodiumeja. Olenm yös pohjimmiltani sitä tyyppiä, että vaikka pelkään ja ahdistun miltei kaikesta mahdollisesta, en halua sen kuitenkaan estää minua elämästä normaalia elämää. Ahdistusoireet vain pahenevat jos niille antaa periksi. Kun menee ravintolaan syömään ja selviää illasta jotensakin hyvin, tulee samalla osoitettua itsellekin ettei se olekaan niin paha. Esim ravintolassa syömistä kannattaa kuitenkin harjoitella jonkun tosi turvallisen ihmisen kanssa jolle voi sanoa kun tuntuu ikävältä. Hän myös usein pitää ajatuksesi pois mahastasi. Älkää antako peloillenne periksi! :)
- sss_
Älä ala käyttämään lääkkeitä säännöllisesti ainakaan! :( En suosittele.
- Pönttösekaisin88
Terve! Jos kolme vuotta stressivatsan kanssa elämistä.. Lääkärit ei löydä elimillistä syytä ja näin ollen ollaan päädytty siihen että Psyyke on se joka pistää vatsan sekaisin.. Itse käytin 2v imodiumia, joka pisti aina hetkellisesti ottamisen jälkeen pöntön kuralle.. mutta nyt oon löytäny vastaavan tuotteen: Imocur.. Paljon parempi, ei rasita YHTÄÄN vatsaa ja samat vaikutukset kun imodiumilla.. Ei tarvitse mennä yli 12h vessaan jossei tahdo.. eikä ole tullut ummetusta ym.
Kannattaa kokeilla!!
Ja kaikille stressaajille tosiaan kovasti tsemppiä, ei kannata luovuttaa.. itellä on ollu ylä ja alamäkiä vaivan kanssa mutta aina se elämä voittaa :)- ps88
niin ja lisäks vielä se että tota imocuria saa ilman reseptiä ja on halvempi ku imodium :) t.: pönttösekaisin88
- - kokemuksia
http://matkanihyvaanoloon.blogspot.fi/
Omia kokemuksia asiasta :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882