Semootista, että milloin on paras aika raivata pusikot pois. Etteivät lähtisi nin helposti udestaan kasvamaan. Loka- tai marraskuu, onko jotain muita metsänkasvun kannalta esteitä.
Metsänraivaus, milloin ?
14
3570
Vastaukset
- ajankohta
raivata pusikot on heinäkuu. Eli silloin, kun kesä on kuumimillaan ja hyttyset virkeimillään.
- Harrastaja 8
...tärkeintä, että tulisi raivattua. Uudelleen vesomisen estämiseksi olisi paras, jos raivaisi silloin kun lehti on suurimmillan (ravinteet ylhäällä). Mutta! Joskus se raivaaminen on mielekkäintä kevään viileydessä (lehdettömässä pusikossa usein säilytettävät havupuut erottuvatkin hyvin).
Ainakin minulle harrastajana on tärkeää että homm aon myös mukavaa, tai ainakin olosuhteiltaan siedettävää. - ajankohta
Joulu- ja uudenvuodenaaton välillä ... tutkittua perimätietoa
- saattaa
olla, mutta millä ihmeen vempulalla sait menemään viestin läpi samalla nimimerkillä, kuin mitä minulla oli aiemmin ?????????
- saattaa
saattaa kirjoitti:
olla, mutta millä ihmeen vempulalla sait menemään viestin läpi samalla nimimerkillä, kuin mitä minulla oli aiemmin ?????????
olla, mutta mistä ihmeen nimimerkistä puhut?
- Niin Varmaan
saattaa kirjoitti:
olla, mutta mistä ihmeen nimimerkistä puhut?
.
- puskapete
raivaukseen on aamupäivällä. Mieluimmin pilvisenä, heikkotuulisena päivänä.
- puskapete
niin ja tietysti Huskilla, sillä missä on ne kahvanlämmittimet.
- leppä piimii
paras aika raivata vesakoita kesällä, kun leppä piimii, sanoivat vanhat miehet. Piimimisellä ilmeisesti tarkoitetaan leppään ilmestyvällä valkoisella piimän näköisellä möhnällä, jota olen joskus kesällä nähnyt. Lienee sitä aikaa, kun on kuumaa ja itikat mehevimmillään.
Eroja on ajankohdilla, se on kiistatta nähty. Naapurini kaatoi melko messevän ryteikön puron varsilta jonkun kuunkierron mukaan ja olin sata varma, että ilman glyfosaattia kaveri saa sellaisen tureikon siihen, ettei sen kanssa sitten pärjää Erkkikään. Yllättävän hiljaista on kuitenkin siellä puron varressa.- ajois
...eli silloin kun kantoläpimitta ei ole päässyt isoksi. Iso kanto vesoo ja kasvattaa vesoja ison puun juuristolla eli vauhti on BMW.
- kyllä myöhään
ajois kirjoitti:
...eli silloin kun kantoläpimitta ei ole päässyt isoksi. Iso kanto vesoo ja kasvattaa vesoja ison puun juuristolla eli vauhti on BMW.
Kannattaa odotella niin kauan että läpimitta riittää energiapuuksi. Yhdellä raivauksella saa metsän kuntoon ja vielä eurojakin ... eikä tartte jatkuvasti siellä risukoissa kykkiä
- jokkarime
kyllä myöhään kirjoitti:
Kannattaa odotella niin kauan että läpimitta riittää energiapuuksi. Yhdellä raivauksella saa metsän kuntoon ja vielä eurojakin ... eikä tartte jatkuvasti siellä risukoissa kykkiä
Energiapuu on vienyt metsänhoitoa päin seiniä. Metsänkasvatuksen tavoitteena pitää aina olla iso yhtenäinen saama puulajia oleva metsä. Se on aikanaan helppo myydä ja siitä saa parhaan hinnan. Jos taimikon jättää harventamatta ja odottaa siitä energiapuuta, tuhotaan istutettu taimikko. Taimikon voi hoidattaa myös koneellisesti : www.usewood.fi
- Tuottoa
kyllä myöhään kirjoitti:
olet kyllä väärässä. taimikko kannattaa hoitaa ajoissa. Energiapuuksikaan ei kaikki pöheiköt kelpaa. Tietysti lyhtnäköisesti pikavoittomielessä voit näin toimia. Pitkällä tähtäimellä ja ansaintamielessä metsänhoitotyöt kannattaa tehdä ajallaan.
- olen kuullut
tai lukenut että kun pääsiäisen jälkeen on kissalla ensimmäinen kiima niin kaksi seuraavaa viikkoa on otollisin aika raivuulle. Mene ja tiedä sitten ... perimätietoa varmaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2514535Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1272971Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741710Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051553Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201451- 551304
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041083- 471075