Polvikipu mm. portaita alaspäin mentäessä

Polvikipuinen

Eilen aamulla heräsin aivan yllättäen siihen, että vasemman jalan polvessa vihlaisi lievästi joka kerta, kun sitä koukistaa tai ojentaa. Olen vähän yrittänyt testailla jalkaa, ja esim. kävellessä tuntuu melko normaalilta (mitä nyt lievä aristus ehkä jatkuvasti), samoin vaikkapa portaita ylöspäin kävellessä. Istuminenkaan tms. ei häiritse, mutta portaita alaspäin meneminen on vaikeampaa, silloin meinaa aina taas vähän vihlaista. Samoin silloin, kun jalka on esim. pitkään suorana/koukussa ja sitten ojentaa/koukistaa. En kerta kaikkiaan keksi, mistä tämä vaiva olisi yhtäkkiä voinut tulla, mutta vielä enemmän kiinnostaa, mikähän mahtaa olla vialla? Kipu tuntuu lähinnä polven etuosassa (tai hetkittäiset vihlomiset). Eturistiside?

8

15632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rutinaa

MInulla polvi alkoi vihlomaan portaissa ja rutisemaan. Todettiin sitten paha kuluma polvilumpiossa molemmin puolin. Ikää 48 vee.

Kuluma selviää röntgenkuvassa.

• rutinoff

Tehdäänkö kulumavialle mitään?

• loputonta fysioterapiaa/itsehoitoa
        rutinoff kirjoitti:

Tehdäänkö kulumavialle mitään?

tai oikeastaan, voi tehdä kaikenäköistä, mutta näyttö hyödystä puuttuu.

Kipuihin ortopedi antaa sitten parsetamolia, oikein hyvä lääke...he, he. Varsinkin jos ongelma on lumpiossa niin parasetamoli auttaa ihan yhtä hyvin kuin lasi vettä, minun mielestäni. reisien vahvistaminen auttaa ehkä hieman kaikein kovimpiin kipuihin, mutta omalla kohdalla niin kyllä sen hyöty tuntuu hieman liiotellun. Suosittelen jumppaa kuitenkin, muutakaan keinoa ei juuri ole. lepokipujen ilmantuessa kenties titaania polviin, jää nähtäväksi.

44 v ja molemmat lumpio ihan p****na

• Heta+

...alkoi polveni oireilemaan nimenomaan portaita tai mäkeä alaspäin mentäessä.Niinpä toiseen on laitettu tekonivel jo vuosia sitten ja toiseen tällä viikolla.

• Polvivaivanen

tuntuva kipu johtuu melko varmaan nivelrikosta. Minä rasitin polviani liikaa kun ne alkoivat kipuilla ja tuloksena oli massiivinen tulehdus, joka vei liikuntakyvyn lähes tyystin melkein vuodeksi. Celecoxibi-kuuri lopulta auttoi (vähän arveluttava lääke tuo coxibi, onneksi ei ole enää tarvinnut käyttää sitä). Lääkärin ohje oli, että jos polvi on kipeä, niin ei saa rasittaa silloin.
      Olen vähitellen saanut kävelykyvyn takaisin ja teen koiran kanssa pitkiä lenkkejä maastossa. Jokaista askelta on varottava, ettei polvi pääse vääntymään. Kovalla pinnalla kävellessä polvet kipeytyvät aina. Asfaltilla ei ole hyvä lenkkeillä. Pahinta on kun en pääse kyykkyyn kunnolla enää ja polvillaan ei pysty ollenkaan olemaan. Vasta nyt kesällä olen saanut jalan nostettua polvelle istuessani. Kyllä nivelrikon kanssa näyttää pärjäilevän kun pitää jalkalihakset hyvässä kunnossa. Voimisteluohjeita saa fysiotarapeuteilta ja netistä.

• Rutinaa

Miten teillä sairaus on edennyt tuon lumpiokuluman kanssa?

Itselläni vuosi oirelun alkamisesta tehtiin tähystys ja toisessa polvilumpiossa on IV asteen kuluma, Olen pärjännyt hyvin tähän saakka ja olen lisännyt liikuntaa sen jälkeen kun olin kuntoutuksessa. Jokapäiväinen sauvakävelylenkki ei toteutunut kun polvet oireilivat mutta 3 kertaa viikossa sauvakävelyä ja 2 kertaa uintia vielä onnistuu.

Pelkään pahaa, että jossakin vaiheessa liikut loppuu kokonaan. Eilen ensimmäisen kerran tuntui vähän pahemmin polveen ja jouduin harventamaan askelta, mutta kiputila meni onneksi ohi. Olen työelämässä ihan normaalisti ollut. Molemmissa lonkissa on keinonivelet.

Lumpioon asennettavasta keinonivelestä ei ole oikein hyviä tuloksia ja näin nuorille ei suositella vielä keinoniveltä ovat kuulemma saattaneet jäädä hyvinkin kivuliaksi kehui taitava ortopedi jonka luona kävin.

• polven tekonivel leikkauksessa vaihdetaan
        Rutinaa kirjoitti:

Miten teillä sairaus on edennyt tuon lumpiokuluman kanssa?

Itselläni vuosi oirelun alkamisesta tehtiin tähystys ja toisessa polvilumpiossa on IV asteen kuluma, Olen pärjännyt hyvin tähän saakka ja olen lisännyt liikuntaa sen jälkeen kun olin kuntoutuksessa. Jokapäiväinen sauvakävelylenkki ei toteutunut kun polvet oireilivat mutta 3 kertaa viikossa sauvakävelyä ja 2 kertaa uintia vielä onnistuu.

Pelkään pahaa, että jossakin vaiheessa liikut loppuu kokonaan. Eilen ensimmäisen kerran tuntui vähän pahemmin polveen ja jouduin harventamaan askelta, mutta kiputila meni onneksi ohi. Olen työelämässä ihan normaalisti ollut. Molemmissa lonkissa on keinonivelet.

Lumpioon asennettavasta keinonivelestä ei ole oikein hyviä tuloksia ja näin nuorille ei suositella vielä keinoniveltä ovat kuulemma saattaneet jäädä hyvinkin kivuliaksi kehui taitava ortopedi jonka luona kävin.

kantavat pinnat/nivelet. lumpioon ei välttämättä kosketa ollenkaan. Jos myös lumpiot huonot, ne samalla pinnoitetaan. Minulla on vain lumpiossa pahat kulumat, ja lekureiden mielestä ei voi tehdä mitään. Siis pelkästään lumpiopinnoitusta ei tehdä.

kaksi vuotta ollut kovempia oireita ja huonompaan menee ankarasta fysioterapiasta huolimatta. Selkeästi väljistynyt no polvet.

• Rutinaa
        polven tekonivel leikkauksessa vaihdetaan kirjoitti:

kantavat pinnat/nivelet. lumpioon ei välttämättä kosketa ollenkaan. Jos myös lumpiot huonot, ne samalla pinnoitetaan. Minulla on vain lumpiossa pahat kulumat, ja lekureiden mielestä ei voi tehdä mitään. Siis pelkästään lumpiopinnoitusta ei tehdä.

kaksi vuotta ollut kovempia oireita ja huonompaan menee ankarasta fysioterapiasta huolimatta. Selkeästi väljistynyt no polvet.

Sorry siis lumpioin pinnoitus ei keinonivel...;) Ortopedi jonka luona kävin on tehnyt lumpion pinnoituksia mutta sekään toimenpide ei välttämättä aina onnistu. Niitä ei ilmeisesti paljon edes tehdäkään.

Polven tekonivelleikkauksissa ei aina päästä kivuttomaan lopputulokseen mikä on tosi harmi.

Ehkä täytyy vain koittaa sitten sinnitellä jos kipuja tulee.

Oletko itse työelämässä vai sairauslomalla? Minulla onneksi istumatyö, mutta joudun nousemaan edestakaisin tuolista päivän mittaan joten en tiedä milloin kivut alkavat haitata työssäoloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe