SAS ja Star Alliance?

ilmeisen epävarma ja tietämätön

Hei ! Olen suunnittelemassa matkaa Yhdysvaltoihin ensikesäksi, mutta mielen päällä olisi yksi juttu.

Olen vasta kuullut, että ns. sarjalippujen ostamisesta kannattaa varoa, jos pysähdyksiä on useampia ja lentoyhtiöt vaihtuvat. Tämä kuulemma siitä syystä, että jos yhtiöt eivät tee yhteistyötä ja esimerkiksi yhtiön A lento olisi myöhässä ja myöhästyisin siitä johtuen yhtiön B lennolta, en saisi minkäänlaisia korvauksia vaan joutuisin ostamaan kokonaan uuden lipun itselleni.

Tässä nyt aloin miettimään että mikä tilanne on SAS:illa? Ainakin se on osa Star Alliancea mitä nyt olen saanut googletettua, mutta onko näissä kuulopuheissa edes mitään perää? Saako korvauksia myöhästyneistä lennoista jos esimerkiksi lennän ensin SAS:in koneilla ja sitten US Airlinesin, mutta myöhästyisin US Airlinesin lennolta SAS:in takia? Mitkä yhtiöt mahdollistaisivat sen? Omia kokemuksia näistä myöhästelyista ymv?

En uskalla alkaa vielä varailemaan lippuja kun on kovin epävarmaa tämä tieto mitä olen saanut. :D Kiitos paljon etukäteen !

5

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkinpoikin mennään

      ensiksi; http://www.staralliance.com/en/ ja http://www.oneworld.com/ varmaan antaa vastaukset siitä mitkä yhtiöt kuuluvat mihinkin allianssiin.
      Noilta kotisivuilta voi myös tehdä reitityksiä.
      Samoin myös kunkin lentoyhtiön omilta kotisivuilta.
      Jos lennät esim. Staralliansille, voit mennä SAS.n kotisivuille ja etsiä reitityksen kaikkiin maailman lentokenttiin, joihin kyseisen alliansin koneet lentävät. U.S.A.ssa on tässä alliansissa sekä US-Airways että United. Olen lukenut myös että Contienntal olisi liittymässä Star-alliansiin.

      Kun lennät pisteestä A pisteeseen B käyttämällä samaa allianssia, olipa noita välilaskuja kuinka paljon tahansa ja vaikka lentoyhtiöt vaihtuvat saman alliansin sisällä, hoitaa allianssi sinut perille. Samoin myös laukkujen vaihto tapahtuu kyseisen alliansin taholta, joten sinuun ei tarvitse huolehtia siitä.
      Mutta, jos lennät saman reitin siten että vaihdat allianssia kesken matkan tai vaihdat esim. noihin halapelnto yhtiöihin, ei sinulle anneta mistään korvauslentolippua, vaan jokainen allianssi seuraa prikulleen IATAn korvaussääntöjä, ja ne on vain hitusia siitä mitä se korvauslento maksaa.
      Lisäksi joudut jokaisella "alliansinvaihdolla" itse huolehtimaan matkatavaroiden uudelleen checkauksista, ts. joka kerta kun vaihdat alliansia joudut menemään ulos ja tehdä In-checkingin ja mennä turvatarkastuksien läpi.

      Käyttämällä yhtä ja samaa allilanssia on a) vaivattomin ja b) ei maksa loppujen lopuksi kuin muutaman kympin verran enempi esim. U.SA.aan.

      Joten ei kannata isommin laskutikulla veivata, mene Alliansiin kuuluvan lentoyhtiön sivuille, ja osta lippu.
      Sellainen vertaus kannattaa tehdä että verrata lipun hintaa kahden eri alliansin välillä, esim. Star-Alliance & One-World.

    • wysig

      Kannattaa valita sellainen lento missä koneenvaihto on Euroopassam yhdellä lipulla. Silloin ei tarvitse miettiä, jos immigrationissa kestää ja menettääkö jatkoyhteyden. Tietenkin jos SAS on myöhässä ja menetät jatkoyhteyden (yksi lippu), niin SAS järjestää korvaavan yhteyden. Mutta jos kone on ajallaan ja eksyt kentällä vaikka, mikä aiheuttaa myöhästymisen jatkolennolta, sinä maksat kulut.

      • pitkinpoikin mennään

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.


      • immigration
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        Eli et ole siis vaihtanu konetta USA:ssa. Jos sul on AY/AA lento esim HEL-JFK-DFW on maahantulotarkastus New Yorkissa. Samoin keräät itse matkatavarasi ja kannat ne tullin läpi kotimaanlennon hihnalle, vaikka laukut onkin checkattu perille asti jo Hesassa.

        Toinen esimerkki. On AY/AA lennot HEL-JFK-SJO. Vaikka sulla on vain koneenvaihto ulkomaanjatkolennolle, joudut USA:n maahantulotarkastukseen. Laukut siirtyy automaattisesti.
        Ja kolmas esimerkki. Olet ostanu NZ lennot AKL-LHR. Air New Zealand tekee tankkausvälilaskun LAX:issa. Kaikki matkustajat siirtyvät USA:n maahantulotarkastukseen, riippumatta jäävätkö he USA:han vai jatkavatko samalla koneella Lontooseen.


      • puoliusalainen
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        USA:ssa immigration tapahtuu AINA ensimmäisessä kohteessa/kentällä johon lennät, riippumatta siitä onko sulla jatkolentoa usan sisällä (tai ulos usasta esim. kanadaan) vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe