SAS ja Star Alliance?

ilmeisen epävarma ja tietämätön

Hei ! Olen suunnittelemassa matkaa Yhdysvaltoihin ensikesäksi, mutta mielen päällä olisi yksi juttu.

Olen vasta kuullut, että ns. sarjalippujen ostamisesta kannattaa varoa, jos pysähdyksiä on useampia ja lentoyhtiöt vaihtuvat. Tämä kuulemma siitä syystä, että jos yhtiöt eivät tee yhteistyötä ja esimerkiksi yhtiön A lento olisi myöhässä ja myöhästyisin siitä johtuen yhtiön B lennolta, en saisi minkäänlaisia korvauksia vaan joutuisin ostamaan kokonaan uuden lipun itselleni.

Tässä nyt aloin miettimään että mikä tilanne on SAS:illa? Ainakin se on osa Star Alliancea mitä nyt olen saanut googletettua, mutta onko näissä kuulopuheissa edes mitään perää? Saako korvauksia myöhästyneistä lennoista jos esimerkiksi lennän ensin SAS:in koneilla ja sitten US Airlinesin, mutta myöhästyisin US Airlinesin lennolta SAS:in takia? Mitkä yhtiöt mahdollistaisivat sen? Omia kokemuksia näistä myöhästelyista ymv?

En uskalla alkaa vielä varailemaan lippuja kun on kovin epävarmaa tämä tieto mitä olen saanut. :D Kiitos paljon etukäteen !

5

1045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkinpoikin mennään

      ensiksi; http://www.staralliance.com/en/ ja http://www.oneworld.com/ varmaan antaa vastaukset siitä mitkä yhtiöt kuuluvat mihinkin allianssiin.
      Noilta kotisivuilta voi myös tehdä reitityksiä.
      Samoin myös kunkin lentoyhtiön omilta kotisivuilta.
      Jos lennät esim. Staralliansille, voit mennä SAS.n kotisivuille ja etsiä reitityksen kaikkiin maailman lentokenttiin, joihin kyseisen alliansin koneet lentävät. U.S.A.ssa on tässä alliansissa sekä US-Airways että United. Olen lukenut myös että Contienntal olisi liittymässä Star-alliansiin.

      Kun lennät pisteestä A pisteeseen B käyttämällä samaa allianssia, olipa noita välilaskuja kuinka paljon tahansa ja vaikka lentoyhtiöt vaihtuvat saman alliansin sisällä, hoitaa allianssi sinut perille. Samoin myös laukkujen vaihto tapahtuu kyseisen alliansin taholta, joten sinuun ei tarvitse huolehtia siitä.
      Mutta, jos lennät saman reitin siten että vaihdat allianssia kesken matkan tai vaihdat esim. noihin halapelnto yhtiöihin, ei sinulle anneta mistään korvauslentolippua, vaan jokainen allianssi seuraa prikulleen IATAn korvaussääntöjä, ja ne on vain hitusia siitä mitä se korvauslento maksaa.
      Lisäksi joudut jokaisella "alliansinvaihdolla" itse huolehtimaan matkatavaroiden uudelleen checkauksista, ts. joka kerta kun vaihdat alliansia joudut menemään ulos ja tehdä In-checkingin ja mennä turvatarkastuksien läpi.

      Käyttämällä yhtä ja samaa allilanssia on a) vaivattomin ja b) ei maksa loppujen lopuksi kuin muutaman kympin verran enempi esim. U.SA.aan.

      Joten ei kannata isommin laskutikulla veivata, mene Alliansiin kuuluvan lentoyhtiön sivuille, ja osta lippu.
      Sellainen vertaus kannattaa tehdä että verrata lipun hintaa kahden eri alliansin välillä, esim. Star-Alliance & One-World.

    • wysig

      Kannattaa valita sellainen lento missä koneenvaihto on Euroopassam yhdellä lipulla. Silloin ei tarvitse miettiä, jos immigrationissa kestää ja menettääkö jatkoyhteyden. Tietenkin jos SAS on myöhässä ja menetät jatkoyhteyden (yksi lippu), niin SAS järjestää korvaavan yhteyden. Mutta jos kone on ajallaan ja eksyt kentällä vaikka, mikä aiheuttaa myöhästymisen jatkolennolta, sinä maksat kulut.

      • pitkinpoikin mennään

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.


      • immigration
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        Eli et ole siis vaihtanu konetta USA:ssa. Jos sul on AY/AA lento esim HEL-JFK-DFW on maahantulotarkastus New Yorkissa. Samoin keräät itse matkatavarasi ja kannat ne tullin läpi kotimaanlennon hihnalle, vaikka laukut onkin checkattu perille asti jo Hesassa.

        Toinen esimerkki. On AY/AA lennot HEL-JFK-SJO. Vaikka sulla on vain koneenvaihto ulkomaanjatkolennolle, joudut USA:n maahantulotarkastukseen. Laukut siirtyy automaattisesti.
        Ja kolmas esimerkki. Olet ostanu NZ lennot AKL-LHR. Air New Zealand tekee tankkausvälilaskun LAX:issa. Kaikki matkustajat siirtyvät USA:n maahantulotarkastukseen, riippumatta jäävätkö he USA:han vai jatkavatko samalla koneella Lontooseen.


      • puoliusalainen
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        USA:ssa immigration tapahtuu AINA ensimmäisessä kohteessa/kentällä johon lennät, riippumatta siitä onko sulla jatkolentoa usan sisällä (tai ulos usasta esim. kanadaan) vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe