SAS ja Star Alliance?

ilmeisen epävarma ja tietämätön

Hei ! Olen suunnittelemassa matkaa Yhdysvaltoihin ensikesäksi, mutta mielen päällä olisi yksi juttu.

Olen vasta kuullut, että ns. sarjalippujen ostamisesta kannattaa varoa, jos pysähdyksiä on useampia ja lentoyhtiöt vaihtuvat. Tämä kuulemma siitä syystä, että jos yhtiöt eivät tee yhteistyötä ja esimerkiksi yhtiön A lento olisi myöhässä ja myöhästyisin siitä johtuen yhtiön B lennolta, en saisi minkäänlaisia korvauksia vaan joutuisin ostamaan kokonaan uuden lipun itselleni.

Tässä nyt aloin miettimään että mikä tilanne on SAS:illa? Ainakin se on osa Star Alliancea mitä nyt olen saanut googletettua, mutta onko näissä kuulopuheissa edes mitään perää? Saako korvauksia myöhästyneistä lennoista jos esimerkiksi lennän ensin SAS:in koneilla ja sitten US Airlinesin, mutta myöhästyisin US Airlinesin lennolta SAS:in takia? Mitkä yhtiöt mahdollistaisivat sen? Omia kokemuksia näistä myöhästelyista ymv?

En uskalla alkaa vielä varailemaan lippuja kun on kovin epävarmaa tämä tieto mitä olen saanut. :D Kiitos paljon etukäteen !

5

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkinpoikin mennään

      ensiksi; http://www.staralliance.com/en/ ja http://www.oneworld.com/ varmaan antaa vastaukset siitä mitkä yhtiöt kuuluvat mihinkin allianssiin.
      Noilta kotisivuilta voi myös tehdä reitityksiä.
      Samoin myös kunkin lentoyhtiön omilta kotisivuilta.
      Jos lennät esim. Staralliansille, voit mennä SAS.n kotisivuille ja etsiä reitityksen kaikkiin maailman lentokenttiin, joihin kyseisen alliansin koneet lentävät. U.S.A.ssa on tässä alliansissa sekä US-Airways että United. Olen lukenut myös että Contienntal olisi liittymässä Star-alliansiin.

      Kun lennät pisteestä A pisteeseen B käyttämällä samaa allianssia, olipa noita välilaskuja kuinka paljon tahansa ja vaikka lentoyhtiöt vaihtuvat saman alliansin sisällä, hoitaa allianssi sinut perille. Samoin myös laukkujen vaihto tapahtuu kyseisen alliansin taholta, joten sinuun ei tarvitse huolehtia siitä.
      Mutta, jos lennät saman reitin siten että vaihdat allianssia kesken matkan tai vaihdat esim. noihin halapelnto yhtiöihin, ei sinulle anneta mistään korvauslentolippua, vaan jokainen allianssi seuraa prikulleen IATAn korvaussääntöjä, ja ne on vain hitusia siitä mitä se korvauslento maksaa.
      Lisäksi joudut jokaisella "alliansinvaihdolla" itse huolehtimaan matkatavaroiden uudelleen checkauksista, ts. joka kerta kun vaihdat alliansia joudut menemään ulos ja tehdä In-checkingin ja mennä turvatarkastuksien läpi.

      Käyttämällä yhtä ja samaa allilanssia on a) vaivattomin ja b) ei maksa loppujen lopuksi kuin muutaman kympin verran enempi esim. U.SA.aan.

      Joten ei kannata isommin laskutikulla veivata, mene Alliansiin kuuluvan lentoyhtiön sivuille, ja osta lippu.
      Sellainen vertaus kannattaa tehdä että verrata lipun hintaa kahden eri alliansin välillä, esim. Star-Alliance & One-World.

    • wysig

      Kannattaa valita sellainen lento missä koneenvaihto on Euroopassam yhdellä lipulla. Silloin ei tarvitse miettiä, jos immigrationissa kestää ja menettääkö jatkoyhteyden. Tietenkin jos SAS on myöhässä ja menetät jatkoyhteyden (yksi lippu), niin SAS järjestää korvaavan yhteyden. Mutta jos kone on ajallaan ja eksyt kentällä vaikka, mikä aiheuttaa myöhästymisen jatkolennolta, sinä maksat kulut.

      • pitkinpoikin mennään

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.


      • immigration
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        Eli et ole siis vaihtanu konetta USA:ssa. Jos sul on AY/AA lento esim HEL-JFK-DFW on maahantulotarkastus New Yorkissa. Samoin keräät itse matkatavarasi ja kannat ne tullin läpi kotimaanlennon hihnalle, vaikka laukut onkin checkattu perille asti jo Hesassa.

        Toinen esimerkki. On AY/AA lennot HEL-JFK-SJO. Vaikka sulla on vain koneenvaihto ulkomaanjatkolennolle, joudut USA:n maahantulotarkastukseen. Laukut siirtyy automaattisesti.
        Ja kolmas esimerkki. Olet ostanu NZ lennot AKL-LHR. Air New Zealand tekee tankkausvälilaskun LAX:issa. Kaikki matkustajat siirtyvät USA:n maahantulotarkastukseen, riippumatta jäävätkö he USA:han vai jatkavatko samalla koneella Lontooseen.


      • puoliusalainen
        pitkinpoikin mennään kirjoitti:

        ...käydä missään immigrationissa.
        Ainoastaan siellä mihin matka päättyy.
        Olen vaihtanut koneita joka ikisessä maanosassa, eikä kertaakaan koneenvaihdon takia ole tarvinnut mennä immigraatioon käyttämällä samaa allianssia. Syy; matkalaukut menee ilman että itse tarvitsee sitä siirtää seuraavaan lentoon.

        USA:ssa immigration tapahtuu AINA ensimmäisessä kohteessa/kentällä johon lennät, riippumatta siitä onko sulla jatkolentoa usan sisällä (tai ulos usasta esim. kanadaan) vai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5317
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3412
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      92
      3272
    4. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      40
      3166
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1857
    6. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      127
      1605
    7. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1580
    8. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      31
      1566
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      138
      1264
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1169
    Aihe