Endometrioosi, lapsettomuus, laparoskopia, IVF...

Nainen 26

Eli tilanteeni on tämä: Olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta jo yli kaksi vuotta. Kesällä lapsettomuustutkimukset alkoivat ja minulla todettiin endometrioosi. Tuli ihan yllätyksenä tuo endo, mitään erityisiä oireita minulla ei ole ollut. Laparoskopia tehtiin tällä viikolla ja nyt meillä on puoli vuotta aikaa "raskautua" luonnollisesti ja sen jälkeen suositellaan IVF-hoitoja. Onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta ja onko joku muu onnistunut tulemaan luonnollisesti raskaaksi niin ettei mitään IVF-hoitoja ole tarvittukaan?

8

1171

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli raskaaksi

veljeni vaimolla oli sama tilanne. tuli raskaaksi luonnollisella tavalla laparaskopian jälkeen. kannattaa täysillä hyödyntää tärkeät päivät. ja jos ivf hoito on nyt vain suosittelu-vaiheessa, ei mitä panikkiä, ainakin pk seudula pitkät jonot hoitoon, vuosi ainakin oli pari vuotta sitten. yksityisillä heti. good luck! :)

• Pientä ihmettä odottava onnellinen äiti

Olimme mieheni kanssa yli kaksi vuotta ilman ehkäisyä. Hakeuduimme lapsettomuustutkimuksiin yksityisklinikalle ja tutkimuksissa selvisi, että minulla on vas. munasarjassa endokysta. Minulle tehtiin gynen luona myös munajohdinten aukiolotutkimus, jonka mukaan munajohtimeni olivat auki. Pääsin n. 6 kk:n päästä laparoskopiaan, jossa kysta poistettiin ja kiinnikkeitä irroiteltiin (pikkulantion alueella oli siis kiinnikkeitä, jotka olivat saattaneet tulla aiemmin tietämättäni pitkään sairastamani klamydian vuoksi tai sitten endometrioosin)
      Laparoskopian mukaan molemmat munajohtimeni olivat paksut ja niissä ei ollut läpivirtausta ollenkaan. Järkytyin asiasta, sillä puolta vuotta aiemmin ne olivat olleet avoimet. Toim.piteen suorittanut lääkäri oli sitä mieltä, että ne voi tukkeutua tuossa ajassa ja sanoi lapsettomuusasiassa ainoan vaihtoehdon olevan IFV-hoito. Gynekologini sanoi ettei se pidä välttämättä paikkansa, mutta suostui pyynnöstämme aloittamaan heti IVF-hoidon. Ehdin aloittamaan hormonitoim.lamaavat nenäsuihkeet ja menin gynen luo ultraan ja pistosopetukseen. Tässä ultrassa selvisi, että olenkin raskaana ja näin ensimmäistä kertaa pienen ihmeemme eli kuukauden päästä laparoskopiasta olin jo raskautunut. Olin ihmetellyt ettei menkkoja tullut, mutta ajattelin suihkeiden jättävän nekin pois tai siirtävän niitä. Pieneen mieleenikään ei tullut se, että olen raskaana. Kuvittelinhan sen olevan mahdotonta. Nyt olen 7. kuulla raskaana ja kaikki on mennyt todella hyvin. Eli kaikki on mahdollista. Tsemppiä teille :)

• sama homma,

mutta en ole tullut raskaaksi edes IVF.lläkään. Nyt 3,5 vuotta turhaa yritystä, ensin johtimet auki, laparoskopiassa 1,5 vuotta myöhemmin tukossa. Tässä taas lamautushoidon alkaessa kun menkat oli melkein viikon myöhässä, kerkes idioottina toivoo jo vaikka mitä, mutta sieltähän ne tuli lopulta yhtä uskollisesti niinkun aina ennenkin :( eikä vois jo uskoo että niitä ihmeitä sattuu aina VAIN muille..

• se siitä
        sama homma, kirjoitti:

mutta en ole tullut raskaaksi edes IVF.lläkään. Nyt 3,5 vuotta turhaa yritystä, ensin johtimet auki, laparoskopiassa 1,5 vuotta myöhemmin tukossa. Tässä taas lamautushoidon alkaessa kun menkat oli melkein viikon myöhässä, kerkes idioottina toivoo jo vaikka mitä, mutta sieltähän ne tuli lopulta yhtä uskollisesti niinkun aina ennenkin :( eikä vois jo uskoo että niitä ihmeitä sattuu aina VAIN muille..

Ihan sama tarina. Taustalla endometrioosi, jonka vuoksi tehty laparoskopia. Ei raskautta luonnollisesti sen leikkaamisen jälkeen eikä edes kolmen ivf-hoidon. Meillä yritystä oli myös takana 3,5 vuotta, mutta nyt olemme luopuneet kaikista yrityksistä. Yksi alkio olisi pakatimessa, mutta mädäntykööt sinne.

• suru28
        sama homma, kirjoitti:

eikä vois jo uskoo että niitä ihmeitä sattuu aina VAIN muille..

Aivan! Meillekin ei ole sattunut koskaan mitään ihmettä, ollan yritetty yli 3v, vika vaan mieheni simpoissa, mutta ystävättäreni, joilla ei ollut edes munasoluja enää, tuli raskaaksi heti endimmäisena kerrana, kun meni sänkyyn uuden miehen kanssa. En tarkoita, että pitää vaihtaa miestä, vaan sitä, että miten näitä ihmeitä AINA tapahtuu niille, joilla ei pitäis olla ollenkaan mahdollisuuksia....

• Taika34
        suru28 kirjoitti:

eikä vois jo uskoo että niitä ihmeitä sattuu aina VAIN muille..

Aivan! Meillekin ei ole sattunut koskaan mitään ihmettä, ollan yritetty yli 3v, vika vaan mieheni simpoissa, mutta ystävättäreni, joilla ei ollut edes munasoluja enää, tuli raskaaksi heti endimmäisena kerrana, kun meni sänkyyn uuden miehen kanssa. En tarkoita, että pitää vaihtaa miestä, vaan sitä, että miten näitä ihmeitä AINA tapahtuu niille, joilla ei pitäis olla ollenkaan mahdollisuuksia....

Minulla on endoa poistettu laparoskopiassa kolme kertaa. Olen läpikäynyt myös viisi täydellistä IVF-hoitoa Pas:seineen ilman toivottua tulosta. Minulla endo on todettu lievänä, mutta kivuliaana. En ole käyttänyt ehkäisyä viiteentoista vuoteen, mutta en ole kyllä raskaaksikaan tullut:( Hoidot lopetettiin julkisella, emmekä aio jatkaa niitä yksityiselläkään, sen verran rankkoja ne olivat.
        Mitään muuta syytä meillä ei ole kuin tuo endo. Miehellä on kaikki ok.
        Että ei se IVF aina tuota tulosta, valitettavasti.

• alluska79

miten sinulla ap menee? itse olen saanut 3 lasta endosta huolimatta ja laparoskopia on joka kerta auttanut, tosin hoitoja tarttin (ei ivf) mutta onnistuin :) ei se endo aina ole paha tuomio vaikka pahalta voi vaikuttaa. tsemppii sulle ja olis kiva jos kertoisit miten itse etenet? :)

• Nainen 26

Jäi mieleen tuo toive, että kertoisin miten menee, niin vasta nyt on kerrottavaa. :) En siis tullut raskaaksi puolessa vuodessa ja tänään oli käynti lapsettomuuspolilla. Toinen lääkäri suositteli alkuun Clomifen-hoitoa ja mahd. muita lääkkeitä ja jos ei tärppää niin syksyllä olisi edessä vasta IVF. Lisäksi kielsi kokonaan ibuprofeenin käytön (Burana ym.), koska se voi haitata munasolun kypsymistä ja hedelmöittymistä. Että näin mennään nyt kesän yli... :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe