isotretinoin ratiopharm ei auta!

auttakaa!

Mikä on kun ei isotretinoin ratiopharm ole alkanut vaikuttamaan finneihin juuri ollenkaan, vaikka olen syönyt jo yli kaksi kuukautta. Iho on sikakuiva, pää hilseilee ja suupielet repeilee, mutta finnit on ja pysyy! Jatkanko kiltisti? Milloin teillä muilla on alkanut vaikuttamaan?

Olen parikymppinen ja olen jo niin pitkään kamppaillut ihon kanssa, että alkaa kohta toivo loppumaan...

47

60035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Older

      Itse olen syönyt rochen valmistetta 5 kk ja vasta viimeiset 3 viikkoa on ollut niin ettei uusia finnejä ole tullut. Että kyllä se parantuminen aina aikansa ottaa...

      Muista rasvata paljon että myös ihon alla olevat näpyt pääsevät tulemaan ulos, ja muista että iho paranee roa-kuurin aikana hirvittävän hitaasti. Itsekin tuskailin punaisia jälkiä kasvoissani kunnes lääkäri näytti minulle kuvasarjan kuurin aikana tapahtuneesta ihon paranemisesta. Itse kun joka päivä peilistä naamaansa tutkii, tuntuu ettei mitään tapahdu, mutta muutos on niin hidas että muut sen sitten kyllä huomaavat.

      Joten kärsivällisyyttä vain :-)

    • ..........

      Isotretinoiini on juuri sellainen lääke joka alkaa vaikuttaa "myöhässä".

      Joillakin se vaatii neljä, toisilla kuusi, joillakin jopa vuoden säännöllistä käyttöä - mutta kahden 6 kuukauden kuurin on sanottu auttaneen yli 90 prosentille aknepotilaista totaalisesti.

      ja Se loppu 10 prosenttia ei ole päässyt finneistä "kokonaan" eroon, mutta selkeästi parempaan suuntaan.

      Se on vahva lääke usko pois - kyllä se auttaa, aknen kanssa vain on oltava kärsivällinen.

      • Yksilöllistä

        Juu, minulla myös aknea ollut 15-vuotiaasta asti aina näihin päiviin saakka (29v.). Olen aloittanut ensimmäisen Roaccuttan kuurin -99 loppuvuodesta ja söin puolen vuoden ajan, reilun... Akne tuli takaisin ja aloitin uuden kuurin muistaakseni -00 lopulla. Söin taasen muistaakseni puolen vuoden kuurin, mutta aloin kärsiä pahoista silmäalueen ihotulehduksista (olen myös atoopikko ja siksi Roaccuttan kuurini on ollut annostukseltaan pienempi). Jouduin lopettamaan kuurin kesken. Kolmatta kuuria aloitin vuoden -03 syksyllä ja nyt toista kuukautta sitten lopetin, kun silmäalueen iho taas oireili pahasti! Tuntuu turhauttavalta, kun iho on kuiva (atopinen) ja silti aknea/finniä pukkaa!!! Seuraavaksi kokeilen varmastikin e-pillereitä (Yasmin tai Diane nova...?).
        Jos neuvoja muilla tai samanlaisia kokemuksia, niin mielelläni otan vastaan :)


    • Siloposki

      Jatka vain sitkeesti ! Minun puolenvuoden kuurini alkoi näkyä edistystä vasta 3-4 kk kuluttua,lääkekuurin aloittamisesta.Huuliin laitoin Bebantenvoidetta ja päätäni hoidin öljyhoidoin.Silmiin sain tippoja ,kun tuntui kuin hiekkaa olisi silmät täynnä.Söin kyseisiä lääkkeitä 6 kk,puolessa välissä kuuria kävin veri-ja virtsakokeissa.Minusta kuuri tehosi hyvin. KOITA VAIN JAKSAA! toivoo:nykyinen siloposki

    • Roaccutaniin tyytyväinen

      Hei, Itselläni on kokemusta noin reilun 15 vuoden vuoden takaa jolloin roaccutan oli "uusi" tuote. Siihen mennessä olin kokeillut kaikenlaisia pilipali lääkkeitä, ilman tulosta. Roaccutan kuurini oli tuolloin muistaakseni 6kk, tulos alkoi näkymään jo silloin kuurin loppuvaiheilla, mutta mikä parasta tulos oli pysyvä! Tilanne parani vielä huomattavasti kuurin jälkeenkin, ja nykyään (jo vuosia) olen lähes täysin ongelmavapaa aknesta. Muutama satunnainen finni silloin tällöin koettaa iskeä, mut se lienee normaalia. Sitkeyttä ja kärsivällisyyttä - se kannattaa!!

      • Auttaa

        Mukava kuulla, että lääkkeellä olisi pysyvä vaikutus. Olen syönyt jo useita kuukausia ja apua on ollut. Haittavaikutukset ovat kyllä pahat mutta yritän syödä vielä vähen aikaa


      • Anonyymi
        Auttaa kirjoitti:

        Mukava kuulla, että lääkkeellä olisi pysyvä vaikutus. Olen syönyt jo useita kuukausia ja apua on ollut. Haittavaikutukset ovat kyllä pahat mutta yritän syödä vielä vähen aikaa

        Itselläni ainakin tuli neljän kuukauden jälkeen puolen vuoden kuurin loppumisesta akne takaisin yhtä pahana ainoaan aikaisemmin finneiltä säilyneeseen kohtaan naamassani. Olen hyvin epätoivoinen.


    • minä

      ..saman kuurin 2 kertaa, yksi kesti 3kk. Tosin en syönyt niitä peräkkäin. Mulla finnit vähenivät jo ensimmäisten viikkojen aikana, ja kuurin loptuttua ei ollut enää finnejä ollenkaan. Kyllä se siitä!

    • rouccutanin haittavaikutukset

      Olen syönyt isotretionoinia noin 2:kk.Iho on alkanut parantua sekä selästä että kasvoista.Ongelmani onkin lääkkeestä johtuvat haittavaikutukset päänsärky, koska lääke aiheuttaa kallon sisäisen paineen nousua sekä kuukautiskierronhäiriö..Onks teil muilla ollut samanlaisia oireita kuurin aikana?Täytyy varmaan pienentää annosta 2 tabletin sijasta yhteen..en vain tiedä vaikuttaako yks tabletti yhtä hyvin...

      • n19

        Joo mulla on kans menny menkat epäsäännölliseksi, vaikka ennen oli ihan säännölliset. Vuotoja on myös ollut menkkujen välisä.. inhottavaa.. Pääasärkyä mulla ei ole pahemmin ollut.


      • liina

        Itse aloitin kuurin vajaa viikko sitten vuoropäivin 1&2 20mg-tablettia. Haluaisin kuulla lisää haittavaikutuksista mitä muille on tullut. Nyt on suunpielet meikäläisellä alkanut repeilemään inhottavasti. Vähän kummastuttaa että noinko nopeasti tuo huulten kuivuminen alkaa...

        Mulla on sellainen käsitys (kuullut/lukenut jostain), että päivittäisannoksella ei niin olisi väliä, vaan hoitotulos riippuu koko kuurin aikana syödystä lääkemäärästä (eli jos vähentää päiväannosta, jatkuu kuuri tällöin pidemmän ajan). kysy ihmeessä lääkäriltä.


      • stn
        liina kirjoitti:

        Itse aloitin kuurin vajaa viikko sitten vuoropäivin 1&2 20mg-tablettia. Haluaisin kuulla lisää haittavaikutuksista mitä muille on tullut. Nyt on suunpielet meikäläisellä alkanut repeilemään inhottavasti. Vähän kummastuttaa että noinko nopeasti tuo huulten kuivuminen alkaa...

        Mulla on sellainen käsitys (kuullut/lukenut jostain), että päivittäisannoksella ei niin olisi väliä, vaan hoitotulos riippuu koko kuurin aikana syödystä lääkemäärästä (eli jos vähentää päiväannosta, jatkuu kuuri tällöin pidemmän ajan). kysy ihmeessä lääkäriltä.

        Voin luetella tässä, mitä haittav. olen saanut..
        Huulet halkeilee, iho hilseilee ja nousee punaisille läiskille, nenästä tulee usein verta, hämärässä ei meinaa nähdä kunnolla, selkä on kipeä, niveliä särkee kun urheilee, pää on hillittömän kipeä vähän väliä, korvat ja posket helottaa punaisena pari tuntia tabl. ottamisen jälkeen, kynnet katkeilee, hiukset on kuivat ja päänahka pölisee,kun on niin kuiva, selän aknessa pitkä pahenemis vaihe,joka ei ota parantuakseen. Siinä nyt osa..ei onneks niin pahoja että tekis kauheesti mieli lopettaa, kun kasvojen akne on parantunut 1½kk:ssa täysin.

        Lääkkeen annostus määräytyy potilaan painon mukaan ja kokonaisannos lasketaan siitä. Isotretinoiini on hidasvaikutteinen ja vaikuttaa sen mukaan kuinka suuren määrän potilas on sitä kokonaisuudessaan syönyt.
        Esim. itse olen 63kg painava, minun tulee syödä koko kuurin aikana n.10 000mg vaikuttavaa ainetta, jotta akne täysin paranisi (tietysti silloinkaan se ei ole varmaa, on hyvin yksilöllistä). Lääkäri laskee aikajakson,jonka aikana tuo määrä tulisi syödä - itse joudun syömään lääkettä 8-9kk, jotta annostus ei olisi liian iso kerrallaan. Tietysti akne-tyyppi ja pahuus-aste on yhtenä osatekijänä kokonaisuuteen.


      • Auttaa

        Hei
        Minulla oli ongelma vain nenän seudulla ja todella pahan näköistä. Olen 48 v nainen ja ongelma alkoi muutama vuosi sitten. Isotretinoin r on auttanut mutta limakalvojen paha kuivuminen ja päänsärkyä ja silmäoireita on ollut riesaksi asti.


    • jari

      joo mäkin oon syöny isotretinolia yli kuukauden ja huulet kuivat ja iho hilseilee.ei oikein vielä vaikuta muuten.oon reilu parikymppinen jätkä.mut kai se rupee vaikuttaa ku syö tarpeeks pitkään mulla 3-6kuukautta kuuri.

      • nappula

        Ite oon syöny 4kk isotretinoin ratiopharmia 50mg 2 tablettia päivässä ja nyt se tässä 1kk verran on huomannu että se on alkanut tehota oikeen kunnolla. Ei enää suuria finnejä piiitkään aikaan,vain jotain sattuman varaisia pieniä finnejä.
        Kyllä kannatti alottaa kuuri :)


      • Pepepe
        nappula kirjoitti:

        Ite oon syöny 4kk isotretinoin ratiopharmia 50mg 2 tablettia päivässä ja nyt se tässä 1kk verran on huomannu että se on alkanut tehota oikeen kunnolla. Ei enää suuria finnejä piiitkään aikaan,vain jotain sattuman varaisia pieniä finnejä.
        Kyllä kannatti alottaa kuuri :)

        Aloitin Roa-kuurin huhtikuussa 100 kpl pakkauksella annostuksella 2 x 20mg/pvä, alkoi vaikuttaa huulia kuivattamalla lähes välittömästi, viikon sisällä. Akneni ei ollut pahimmasta päästä, mutta kuitenkin niin rasittava, että päätin hakea apua lääkkeistä.

        Nyt kesäkuuhun mennessä en ole huomannut mitään muita vaikutuksia kun kyseinen huulten kuivuminen, ihotautilääkäri sanoi kuitenkin ihoni yleiskunnon parantuneen. Iho on kuitenkin edelleen liian rasvainen ja finneijä tulee entiseen tahtiin. Huulten rohtumisesta selviää kyllä Bepanthen-voiteella niin, ettei siitä tarvitse stressata.

        Toinen sivuvaikutus alkoi pari viikkoa sitten. Tuntuu kun tietyt lihakset (mm. hartia-, jalka- ja käsilihakset) olisivat maitohapoilla, vaikken ole mitään urheilua harrastanut joka olisi sen voinut aiheuttaa. Mitään särkyjä ei esiinny, tuntuu vaan samalta kun olisi ollut kylmiltään salilla ja seuraavana päivänä olisi lihakset kipeet. Mainitsin tästä ihotautilääkärille, ja hän kertoi sen olevan Roan ominaisuus, joka esiintyy joillain ihmisillä.
        Tämän takia Roa-kuuria laskettiin nyt yhteen tablettiin päivässä, toisaalta kuuri kestää sitten kaksi kertaa pidempään.

        Olen siis syönyt Roaa hieman päälle pari kuukautta, mutta en missään nimessä ole menettänyt toivoani vaikkei parantumista olekaan vielä tapahtunut. Tämä juuri sen takia, että Roa vaikuttaa "viiveellä".

        Aurinkoista kesää kaikille, ja koitetaan kestää :)


    • kahden vaiheilla

      Paljon toi isotretinoin ratiopharm-kuuri oikein maksaa? Ajaako saman asian kuin roacuttan? Onko halvempi?

      • nimetön

        toi isotretinoin Alpharma 100kpl 20mg makso jotai 44€ kelan tukien kanssa. roacutan on kallein lääke ja toi ratiophami on kai jotai saman hintasta ku alpharma mutta sitä ei saa sadan kappaleen paketisssa.


      • epä_toivoinen
        nimetön kirjoitti:

        toi isotretinoin Alpharma 100kpl 20mg makso jotai 44€ kelan tukien kanssa. roacutan on kallein lääke ja toi ratiophami on kai jotai saman hintasta ku alpharma mutta sitä ei saa sadan kappaleen paketisssa.

        mullakin on ollu aika pahaa aknee jo 3 vuotta..aloitin isotretinoin-kuurin marraskuun lopus ja ei oo kyl viel tapahtunu mitään muutosta..ainakaan parempaan suuntaan!! kannattaako jatkaa sitkeesti lääkkeiden syömistä? alkaako se vaikuttaa jossain välis?? mä alan tulla hulluks tän naaman kans.. :/ vastailkaa,jos jaksatte..kiitos


      • nemeis

        Sain kaks päivää sitten isotretionin ratiopharm kuurin kuukaudeksi (yhteensä 90 kapselia [= 30 60kpl paketit], 3kpl kerran päivässä). Omavastuu eli mitä mun piti ite maksaa siitä oli 27,70 euroa.
        Tossa ja roacuttanissahan on sama vaikuttava aine, eli kaipa niitten pitäis sama asia ajaa.

        Eilen illalla oli vähän huono olo ja 37C lämpöä, mutta tänä aamuna ei mitään, toivottavasti se johtui jostain muusta. Jos vielä tulee jotain oireita tänään, niin pitää huomenaamulla soittaa lääkärille. Toivon ettei tulis, koska tällä lääkkeellä vois päästä pysyviin tuloksiin ja niitä mä odotan.


      • ro-a
        nemeis kirjoitti:

        Sain kaks päivää sitten isotretionin ratiopharm kuurin kuukaudeksi (yhteensä 90 kapselia [= 30 60kpl paketit], 3kpl kerran päivässä). Omavastuu eli mitä mun piti ite maksaa siitä oli 27,70 euroa.
        Tossa ja roacuttanissahan on sama vaikuttava aine, eli kaipa niitten pitäis sama asia ajaa.

        Eilen illalla oli vähän huono olo ja 37C lämpöä, mutta tänä aamuna ei mitään, toivottavasti se johtui jostain muusta. Jos vielä tulee jotain oireita tänään, niin pitää huomenaamulla soittaa lääkärille. Toivon ettei tulis, koska tällä lääkkeellä vois päästä pysyviin tuloksiin ja niitä mä odotan.

        4kk roacuttn kuuri ja sen jälkeen ongelma hoidettu ja pysynyt poissa kokonaan puolen vuoden jälkeenkin...suosittelen siis roa-kuuria!


      • Kalle
        ro-a kirjoitti:

        4kk roacuttn kuuri ja sen jälkeen ongelma hoidettu ja pysynyt poissa kokonaan puolen vuoden jälkeenkin...suosittelen siis roa-kuuria!

        ko. lääkkeissä on samat vaikuttavat aineet mutta hintaeroa tulee n. 20e / 100 tai 200 kapselin erissä. Ja eikö niissä "käyttöohjeissa" ollut mainintaa että finnit saattavat jopa pahentua kun huokoset työntävät mönjää ihon pinnalle. Sitten suurentuneet huokoset supistuvat ja uusien finnien syntyminen vähenee.
        Lukiokaveri söi kuurin ja ensimmäiset 3-4kk naama oli pahempi kuin alkutilanteessa. Sitten alkoi helpottamaan. Muistan vain kuinka kirosi lääkärit ja lääketehtaat ja sitten kiitteli :-)
        Eli koettakaa kestää. Paras tieto lääkkeen tehosta on se, kun huulet alkavat kuivua. Silloin pitoisuus kehossa on ok!


      • svedu

        Mun ihotautilääkäri ainakin sanoi, että kannattaa kuitenkin mielummin ottaa Roaccutan, kuin sen halvempi rinnakkaistuote, joka ei ole kuulemma kaikilla tehonnut. Hintaero on lopulta aika pieni, kun aattelee, että saa varmasti hyvää jälkeä aikaan! Mutta kokemusta mulla ei kyllä ole. En kokeilisi kuitenkaan rinnakkaisvalmistetta! En halua syödä yhtään lääkekuuria enää turhaan!


      • Lua--

        oon itekkin miettinyt tota, että hinnassahan se tuntuu pari kymppiä, mutta miten lääkkeen vaihto vaikuttaa tehoihin..? Söin 6kk roaa ja nyt vaihdoin isotretinoin alpharmaan, joka on sen parikyt euroo halvempi versio ja en tiedä johtuuko vainoharhoista tuntuu että ei vaikuta niin hyvin ku roa..voipi kyllä johtua kesästäkin ja allergioista. minkälaisia kokemuksia muilla on? jos on siis vaihtanut kesken kaiken..


      • abc
        Lua-- kirjoitti:

        oon itekkin miettinyt tota, että hinnassahan se tuntuu pari kymppiä, mutta miten lääkkeen vaihto vaikuttaa tehoihin..? Söin 6kk roaa ja nyt vaihdoin isotretinoin alpharmaan, joka on sen parikyt euroo halvempi versio ja en tiedä johtuuko vainoharhoista tuntuu että ei vaikuta niin hyvin ku roa..voipi kyllä johtua kesästäkin ja allergioista. minkälaisia kokemuksia muilla on? jos on siis vaihtanut kesken kaiken..

        ite söin 4kk roa-kuurin ja ongelmat sen jälkeen poissa kokonaan...nyt jo kuurin lopettamisesta n. 8kk ja tulokseen todella tyytyväinen..en usko että suuria eroja noissa on, mutta itellä vain kokemusta roasta.


    • Finnit pois RY

      Moro.
      Itse alotin kuurin noin 4kk sitten, vielä ei ole tapahtunut oikeastaan muuta kun mieletöntä kuivumista.
      Tossa noin 1,5kk sitten päätin itse lisätä annosta sillä tavalla, että että vedän joka toinen päivä sen 2 mitä pitääkin ja joka toinen päivä 3 kappaletta niitä 20mg tabletteja.
      En tiedä onko tästä mitään haittaa/hyötyä, mutta jotain muutakin kuin kuivumista voisi minusta tapahtua...

      • nemeis

        en kyllä suosittele, että omin päin kannattaa lähteä sitä annostusta lisäilemään.
        itse olen käyttänyt isotretinoin ratiopharmia vajaat kaksi kuukautta (1kk 3x10mg, nyt 2x20mg) ja vaikutuksen huomaa jo hyvin. Seuraavan kerran lääkäri kahden kuukauden päästä. Haittoin on ollut se kuivuminen (huulet rutikuivat, kaveritkin huomauttavat rasvaamaan) ja joskus nenäverenvuotoja. Mutta minä olen kyllä tyytyväinen, että tehoaa minulle näinkin nopeasti.


      • stn

        Älä hyvä ihminen mene itse lisäämään annostustasi, tämä lääke ei ole mikään vitamiini-kuuri, jota voi popsia miten lystää. Liian riskialtista...olet varmaan lukenut, mitä kaikkea sinulle voi tästä kuurista seurata - vaikka toki oma on asiasi..
        Itse syön samaa lääkettä, olen syönyt 1½kk , kasvoni ovat parantuneet täysin, mutta selän akne ei ole kuin pahentunut. Haittavaikutuksia voisin luetella vaikka koko päivän ja kuuria olisi lääkärini mukaan jäljellä vielä 7½kk!! Huh. Uskon kuitenkin tämän tehoon, koska niin moni tuttuni on kuurista avun saanut..tosin osa on pilannut maksansa ja muutakin huonoa saanut lisänä..
        Kuitenkin hoito-alan ihmisenä, minun oli pakko sinulle kirjoittaa, koska kun laitat asiat tärkeysjärjestykseen, niin uskon, että terveytesi on sinulle tärkeämpi kuin finnien lähteminen. Siihen on syynsä, miksi jokainen lääkäri ei isotretinoiinia saa määrätä! Lääkärisi tod.näk. nostaa annostuksesi 60mg/kk, joka tuntuu olevan maximi annostus...ystäväni söi 2kk sillä annostuksella ja voi jatkuvasti niin pahoin, että joutui jättämään kuurin kesken.


      • Aloitanko
        stn kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen mene itse lisäämään annostustasi, tämä lääke ei ole mikään vitamiini-kuuri, jota voi popsia miten lystää. Liian riskialtista...olet varmaan lukenut, mitä kaikkea sinulle voi tästä kuurista seurata - vaikka toki oma on asiasi..
        Itse syön samaa lääkettä, olen syönyt 1½kk , kasvoni ovat parantuneet täysin, mutta selän akne ei ole kuin pahentunut. Haittavaikutuksia voisin luetella vaikka koko päivän ja kuuria olisi lääkärini mukaan jäljellä vielä 7½kk!! Huh. Uskon kuitenkin tämän tehoon, koska niin moni tuttuni on kuurista avun saanut..tosin osa on pilannut maksansa ja muutakin huonoa saanut lisänä..
        Kuitenkin hoito-alan ihmisenä, minun oli pakko sinulle kirjoittaa, koska kun laitat asiat tärkeysjärjestykseen, niin uskon, että terveytesi on sinulle tärkeämpi kuin finnien lähteminen. Siihen on syynsä, miksi jokainen lääkäri ei isotretinoiinia saa määrätä! Lääkärisi tod.näk. nostaa annostuksesi 60mg/kk, joka tuntuu olevan maximi annostus...ystäväni söi 2kk sillä annostuksella ja voi jatkuvasti niin pahoin, että joutui jättämään kuurin kesken.

        "osa on pilannut maksansa ja muutakin huonoa saanut lisänä.. " ??
        Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia pahoja haittavaikutuksia kuurista on ollut?
        Mietin aloittamista enkä ole varma, haluanko ottaa riskiä esim. maksani tuhoutumisesta..?


    • 222

      ahrrastan painon nostoa ja syön kaikkia lihastenmassan lisäys valmisteita osaisiko joku kertoa minulle että pitää/kannattaako isotretinoin kuurin aikana lopettaa niitten syönti.

      • 333

        Kannattaa kysäistä asiaa siltä omalta lääkäriltä, joka lääkettä määrää. Tämä ei kuitenkaan ole mikään varaton valmiste, vaan sillä voi olla pahojakin sivuvaikutuksia tiettyinä yhdistelminä. Muistaakseni luin jostain, että esim mitään luontaistuotteitakaan ei saisi käyttää samaan aikaan isotretioniinin kanssa ilman, että on kysäissyt lääkäriltä käykö se.

        Varmistahan siis asia lääkäriltäsi, ettet kohtaa mitään ikäviä yllätyksiä.


      • kamediustyttö
        333 kirjoitti:

        Kannattaa kysäistä asiaa siltä omalta lääkäriltä, joka lääkettä määrää. Tämä ei kuitenkaan ole mikään varaton valmiste, vaan sillä voi olla pahojakin sivuvaikutuksia tiettyinä yhdistelminä. Muistaakseni luin jostain, että esim mitään luontaistuotteitakaan ei saisi käyttää samaan aikaan isotretioniinin kanssa ilman, että on kysäissyt lääkäriltä käykö se.

        Varmistahan siis asia lääkäriltäsi, ettet kohtaa mitään ikäviä yllätyksiä.

        Kertokaahan nyt jotka olette käyttäneet isotretinoiini/roaccutania, pienentääkö kuuri ihohuokosia? olen kokenut ongelmakseni finnien lisäksi laajentuneet ihohuokoset, varsinkin nenässä ja poskipäillä.. meikillä ne saa kyllä hyvin peittoon, mutta abbajee kun menee vähän kirkkaampaan valoon esim.päivänvaloon huomaa karun todellisuuden..huokoset ovat jättimäiset..:,( olen syönyt nyt isotretinoiini kuuria vasta 1,5kk ja vielä olisi 3,5kk jäljellä..olen ajatellut että kyllä ne huokosetkin siitä pienevät, mutta onko tämä vain tyhmää toiveajattelua? :(


    • ukko88

      Kyllä tämä tästä taasen menee. Olen kanssa jo kärsinyt yhdeksännestä luokasta lähtien aknesta.
      2004 syksyllä se oli pahimmillaan ja silloin aloitin isotretonoin kuurin, se kesti 5kk. Auttoi todella hyvin ja kaikki lähti. Valitettasti viime syksynä alkoi taas näkyä merkkejä aknesta ja aloitin uuden kuurin kaksikuukautta sitten. Toivoisin että tämä olisi nyt viimeinen kuuri. Vielä ei tuloksia näy mutta viimeksikin ne alkoi näkyä viimeisillä kuukausilla. Nyt vielä edessä 4kk. Paljon olen tämän kanssa taistellut ja siin väsynytkin monta kertaa. Mutta ei se elämä tähän ole kaatunut ja Nyt on tyttöystävä ollut tukena. MIkä on ollut kaikkein tärkeintä tässä. Tsemppiä vaan kaikille tässä asiassa ja koitetaan jaksaa!!

      • 998

        Hei!

        Itse söin isotretioniinia n.reilu 8kk. Olin niin onekas että minulla ei sivuvaikutuksia tullut muuta kuin että huulet kuivui ihan vähäsen,todella vähän... Toisen käden reunaan tuli syylien näköisiä näppyjä jotka tuli hyvin pienelle alueelle,ihan kuin ihottuma läiskä. Ja luomien olen huomannut lisääntyneen tuon kuurin vaikutuksesta. Muita oireita ei minulle koko aikana tullut!!Mutta kaikki on hyvin yksilöllistä. Akne lähti aika hyvin pois, muutamia näppyjä tulee toisinaan... Tsemppiä kaikille, kyllä kuurista apu oli..


    • Auttaa mutta huulet ja lima...

      Hei
      Minä olen kokeillut jos mitä lääkettä ennen tätä.Tämä alkoi auttaa heti, olen 48 v. nainen ja sain tämän vaivan muutama vuosi sitten. Tämä lääke kuivattaa huule niin, että nahka vaihtuu päivittäin ja mikään ei auta siihen kuivumiseen. Olen syönyt nyt jo useita kuukausia ja uutena ongelmana alkoi nenän limakalvojen kuivuminen. Kuivuminen on niin pahaa, että veri tulee. Mietin tässä uskaltaisko jo lopettaa syömisen, alkaako ongelma heti iholla.

    • Tuntematon

      Mulla ainakin alkoi vasta pari kuukautta sitten vaikuttamaan ja alotin 8 kk sitten syömään isotretinoinia! Ja nyt näyttää aika hyvältä!

      • finnit pois

        Tänään illalla otan viimeset kaksi viimestä pilleriä, jee. 5kk:n kuuri on sitten ohi, tulokset todella hyvät! Söin joka päivä 3 pilleriä. Ei finnin finniä, vain arvet muistona. Toivon että tulokset pysyy eikä uusia finnejä ala tulla, alotan kyllä heti kuurin uudestaan jos jotain ilmenee. Lääkärini sanoi että 90% ei tarvitse aloittaa kuuria uudestaan. Oon kyl tosi tyytyväinen että alotin kuurin, lykkäsin sitä vuodella ja kaduttaa kun aloitin aluksi Diane Novat, niistä ei ollut mulle apua finneihin, menkat tulivat vaan säännölliseksi joka oli hyvä juttu, mutta lisää arpia ehti tulla finneistä joka nyt ärsyttää. Sivuoireet on kyl ollu aika pahat. Heti aluksi alkoi huulet kuivua ja suunpielet halkeilla, nenän sisäpinnan kuivuminen ja kiusalliset räkäklimpit vaivas, mut autto vähän kun laitoin bepanthenia nenään. Seksi sattui aikaisempaa enemmän koska nimenomaan kaikki limakalvot kuivuvat. Nyt viimesten kk aikana on ilmestyny lievän psoriaasiksen näkösiä läiskiä käsiin ja toivon todella et ne häipyy nyt ku lopetan kuurin. Selkään ja niveliin sattuu entistä enemmän ja ei pahemmin voi harrastaa mitää raskasta liikuntaa tai olla kauan kyyryssä. Silmät on punaiset ja kuivat. Päätä särkee aika usein. Iho kuivuu ja hilseilee, kiristää. Ainut positiivinen sivuoire on että parhaimmillaan mulla on ollu 5 päivää hiukset pesemättä ja ihan siistin näköiset, koska kuuri kuivattaa hiuspohjaa niin ettei hiukset rasvotu. Kuuri alkoi vaikuttaa heti alkuun, mutta sitten paheni todella pahaksi ja masennuinkin vähä (ei todellakaan mun tyylistä). Pikkuhiljaa finnit väheni ja 4kk jälkee ei ole ollu kuin ihan yksittäisiä finnejä ja nyt 5kk jälkee ei ollenkaan. Suosittelen vaan urheasti jatkamaan ja kyllä se siitä paranee! Oon ollu pahimpaan aikaan todella masentunut ja nyt oon todella iloinen että se on ohi, ja uskon että jokainen jolla on akne tietää miltä aamuisin tuntuu kun ei halua edes katsoo peiliin finnien takia, saati sitte lähteä ihmisten ilmoille, mutta isotetraoniini on pelastus :D Jos finnit nyt palaavat alotan ehdottomasti uuden kuurin vaikka sitten diabeteksen, psoriaasiksen ja maksavaurion uhalla koska tää aika ilman finnejä on ollu todella parasta aikaa, itsetunto on parantunu hurjasti! Jos joku vois nyt kertoa että mitenkä aurinko on teille vaikuttanu? en todellakaan halua viettää kesää sisällä ja haluisin ruskettua.Kaikille tsemppiä!


      • kuurin aikana
        finnit pois kirjoitti:

        Tänään illalla otan viimeset kaksi viimestä pilleriä, jee. 5kk:n kuuri on sitten ohi, tulokset todella hyvät! Söin joka päivä 3 pilleriä. Ei finnin finniä, vain arvet muistona. Toivon että tulokset pysyy eikä uusia finnejä ala tulla, alotan kyllä heti kuurin uudestaan jos jotain ilmenee. Lääkärini sanoi että 90% ei tarvitse aloittaa kuuria uudestaan. Oon kyl tosi tyytyväinen että alotin kuurin, lykkäsin sitä vuodella ja kaduttaa kun aloitin aluksi Diane Novat, niistä ei ollut mulle apua finneihin, menkat tulivat vaan säännölliseksi joka oli hyvä juttu, mutta lisää arpia ehti tulla finneistä joka nyt ärsyttää. Sivuoireet on kyl ollu aika pahat. Heti aluksi alkoi huulet kuivua ja suunpielet halkeilla, nenän sisäpinnan kuivuminen ja kiusalliset räkäklimpit vaivas, mut autto vähän kun laitoin bepanthenia nenään. Seksi sattui aikaisempaa enemmän koska nimenomaan kaikki limakalvot kuivuvat. Nyt viimesten kk aikana on ilmestyny lievän psoriaasiksen näkösiä läiskiä käsiin ja toivon todella et ne häipyy nyt ku lopetan kuurin. Selkään ja niveliin sattuu entistä enemmän ja ei pahemmin voi harrastaa mitää raskasta liikuntaa tai olla kauan kyyryssä. Silmät on punaiset ja kuivat. Päätä särkee aika usein. Iho kuivuu ja hilseilee, kiristää. Ainut positiivinen sivuoire on että parhaimmillaan mulla on ollu 5 päivää hiukset pesemättä ja ihan siistin näköiset, koska kuuri kuivattaa hiuspohjaa niin ettei hiukset rasvotu. Kuuri alkoi vaikuttaa heti alkuun, mutta sitten paheni todella pahaksi ja masennuinkin vähä (ei todellakaan mun tyylistä). Pikkuhiljaa finnit väheni ja 4kk jälkee ei ole ollu kuin ihan yksittäisiä finnejä ja nyt 5kk jälkee ei ollenkaan. Suosittelen vaan urheasti jatkamaan ja kyllä se siitä paranee! Oon ollu pahimpaan aikaan todella masentunut ja nyt oon todella iloinen että se on ohi, ja uskon että jokainen jolla on akne tietää miltä aamuisin tuntuu kun ei halua edes katsoo peiliin finnien takia, saati sitte lähteä ihmisten ilmoille, mutta isotetraoniini on pelastus :D Jos finnit nyt palaavat alotan ehdottomasti uuden kuurin vaikka sitten diabeteksen, psoriaasiksen ja maksavaurion uhalla koska tää aika ilman finnejä on ollu todella parasta aikaa, itsetunto on parantunu hurjasti! Jos joku vois nyt kertoa että mitenkä aurinko on teille vaikuttanu? en todellakaan halua viettää kesää sisällä ja haluisin ruskettua.Kaikille tsemppiä!

        Minkälaisia kokemuksia/seuraamuksia teillä on alkoholin käytöstä kuurin aikana? Lääkäri sanoi ettei alkoholia saisi nauttia ollenkaan.


      • vanha tekijä
        kuurin aikana kirjoitti:

        Minkälaisia kokemuksia/seuraamuksia teillä on alkoholin käytöstä kuurin aikana? Lääkäri sanoi ettei alkoholia saisi nauttia ollenkaan.

        Älä juo alkoholia kuurin aikana missään nimessä, itse tein sen virheen kerran ja enkä halua sitä kenellekkään.
        Tuli jo muutaman oluen jälkeen niin huono olo että oksensin sitten loppuillan vessassa.


      • heephi
        vanha tekijä kirjoitti:

        Älä juo alkoholia kuurin aikana missään nimessä, itse tein sen virheen kerran ja enkä halua sitä kenellekkään.
        Tuli jo muutaman oluen jälkeen niin huono olo että oksensin sitten loppuillan vessassa.

        Millä rasvaatte huulianne ja naamaanne? Oon ny syöny kuuria vasta about viikon ja nyt jo iho on iha sairaan kuiva ja huulia pitää rasvata kokoajan. Sain siis 6 kuukauden kuurin. Mutta niin, kun rasvaakin laittaa, niin naamaa polttaa vähäsen. :S Muutenkin, naama on just ny ihan kauheen näkönen. Näppyjä tullut todellakin lisää! :S Inhottavaa, kun ei meinaa kehdata lähteä ulos ihmisten ilmoille tän kans. :( Onko naama koko kuurin ajan näin kuiva?


      • n576
        heephi kirjoitti:

        Millä rasvaatte huulianne ja naamaanne? Oon ny syöny kuuria vasta about viikon ja nyt jo iho on iha sairaan kuiva ja huulia pitää rasvata kokoajan. Sain siis 6 kuukauden kuurin. Mutta niin, kun rasvaakin laittaa, niin naamaa polttaa vähäsen. :S Muutenkin, naama on just ny ihan kauheen näkönen. Näppyjä tullut todellakin lisää! :S Inhottavaa, kun ei meinaa kehdata lähteä ulos ihmisten ilmoille tän kans. :( Onko naama koko kuurin ajan näin kuiva?

        Polttiko teillä naamaanne kun rasvasitte sitä? :O Onko ihan normaalia vai onko väärä rasva vai mitä? Oon käyttäny tuota humektania..


      • Anonyymi
        kuurin aikana kirjoitti:

        Minkälaisia kokemuksia/seuraamuksia teillä on alkoholin käytöstä kuurin aikana? Lääkäri sanoi ettei alkoholia saisi nauttia ollenkaan.

        En juonut ollenkaan kun samat vaikutukset kuin antabuksen kanssa kuulemma. Tosin olenkin nykyään alkoton kokonaan sekä savuton myös.


    • lean

      Tämä on, jos voin ostaa isotretinoin (sen kutsutaan isotretinoin Amerikassa) geneeristen ilman reseptiä ja se selvittää minun akne ok http://www.bestrxgenerics.com

    • sepe1

      Kuukauden nyt syöty. Selästä parantunut jo tosi hyvin. Enää pieniä vaaleita läiskiä näkyvissä.

      Naamassa vielä finnejä, mutta tuntuu että uudet finnit eivät kiusaa enään niin pitkään kuin ennen. Toivottavasti alkaa nämäkin häviämään pian.

      Pahoja sivuvaikutuksia ei ole ilmaantunut. Huulet ja nenä kuivuu. Ja iho muutenkin. Mutta en koe kuivumista kovin pahaksi oireeksi. Ei päänsärkyä, ei huomattavaa selkäkipua.

      Alkoholin kanssa en ole huomannut mitään ongelmaa. Ainakaan kun kohtuudella juo muutaman juoman.

      Tuntuisi jopa toimivan tämä kuuri :P

      • suunnittelen........

        Kuinka usein jouduit käymään maksakokeissa? Oliko muita verikokeita?


    • Anonyymi

      Mulla meni reilu 500e iholääkärin vastaan otoilla, labroissa ja isotetrinoin avtavis lääkkeisiin. Lääkkeet tehosivat heti, myös follikuuttiin päänahassa. Söin puolisen vuotta lääkkeitä ja tilanne parantui ja kasvot olivat kerrankin kauniit, sileät ei rasvoittunut. Lääkkeen lopettamisen jälkeen noin 4 kuukauden päästä rupesi iho oireilemaan, mutta ajattelin sen olevan ohimenevää ja että näpyt häviäisivät. Nyt vajaan vuoden lääkekuurin lopettamisesta, finniä pukkaa entiseen tapaan ja follikuutti is back. Vituttaa! Kuussakin ihminen on käynnyt, mutta yhtä vitun finni tautia ei saada nujerrettua!! Hohhoijaa!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe