Lampun vaihto

pekka 2

Passat TDI 100 hv 2002, ajovalon polttimo rikki.

Takuuta muutama kuukausi jäljellä.

Kuinka iso homma se polttimon vaihto on? Tarviiko niitä maskeja pudotella, vai riittääkö vain niiden putkien ja kansien irroitus moottoritilan puolelta?. Olisko vinkkejä?

Kattaisko takuu polttimot?

Alanko itse päkeltää, vai suositellaanko suoraan luovuttamaan ja viemään korjaamolle.

Polttimo on oikealta puolelta rikki, muuta kyllä ne kait on niin samanikäisiä, että molemmat tulis vaihtaa. Olis vielä kestänyt syksyyn, niin olis parhaan valon saanut uudesta polttimosta pimeimpään aikaan....

15

23698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Passat

      Ei kai siinä sen kummempaa ole kuin purkaa niin paljon muoveja sun muuta tieltä, että pääsee polttimoon käsiksi ja kokeilla milloin käsi mahtuu jostain välistä?
      En tiedä miten TDI on koteloitu, mutta mulla on -01 mallin 2litrainen bensakone ja vasemman puolen polttimon vaihto onnistui helpohkosti, muistaakseni piti vaan yksi suojamuovi ottaa pois että polttimoon pääsi käsiksi. Oikea puoli taas näyttää olevan hankalampi ja purkuhommaa näyttäis olevan enemmänkin, vielä ei ole ollut tarvetta kokeilla oikeaa puolta.
      Tuskinpa takuu polttimoita kattaa (?) ...

    • Passat 99

      Terve

      Polttimon vaihto "hantti miehen" puolelta joka on vaikeampi vaati ilman sisäänoton irroittamisen 2 ruuvia kts. käsi kirja polttimon vaihto. Onnistunee n 10 minuutissa ensimmäisellä kerralla toisella n. 3min. Umpion irroittamista ei tarvita vaikka paikat ovat kyllä erittäin ahtaita. (kts. TM lampun vaihto edellinen nro)

      Merkki huolto laskuttanee samasta hommasta € 20-40 välillä. Kannattavuus riippu tietusti omasta minuutti veloituksesta.

      • pekka 2

        Täytyy etsiä tuo TM. Katson viikonloppuna, ja jos ei tule mitään, vien huoltoon.

        Saatan antaa kokemuksia kuuluville, jos jotain mainittavan arvoista eteen ilmaantuu.


      • petrisa

        Vielä lisätäkseni että imuputki lähtee irti toisesta päästä siitä haitaripätkän kohdalta.
        Itse umpoioden takana on kumisuojukset joiden takaa polttimot paljastuvat. Pitkä ja lyhyt poltin ovat erikseen.


      • pekka 2
        petrisa kirjoitti:

        Vielä lisätäkseni että imuputki lähtee irti toisesta päästä siitä haitaripätkän kohdalta.
        Itse umpoioden takana on kumisuojukset joiden takaa polttimot paljastuvat. Pitkä ja lyhyt poltin ovat erikseen.

        Ahdasta oli, mutta sain kohtalaisen helposti, kolme ruuvia irroittamalla imuputkea siirrettyä, sen verran että polttimoon pääsi käsiksi.

        Kättä ja näköyhteyttä ei yhtä aikaa kohteeseen saanut.

        No nyt se tyhmä osa juttua. Aikaisenmmin olen vaihtanyt noita H4 polttimoita ja tässä on nyt H7.

        Käyttöohjeklirja sanoo että vaihdata polttimot huollossa, jos et osaa. Jos olin oikeassa TM:ssä, siinä sanottiin, että osta Alfamerin korjauskäsikirja, niin tiedät mitkä ruuvit irroitat... Olinkohan samassa artikkelissa?

        Eli miten se johtoliitin lähtee irti siitä polttimon kannasta. Lähteekö ennen irroitusta, kuten H4? Ja miten itse polttimo on kiinni, mitään "lankakiinnitteitä" en sieltä keksinyt.

        Olisko Bajonetti? Kuinka paljon voimaa uskaltaisi käyttää, tulisko pyörittää vääntää tai "nytkähyttää". Tai viedä "miesten" käsiin.

        En tiedä, mitä tehdä, mutta en uskaltanut voimaa enää lisätä, jos tuohon polttimon kiinnikkeeseen saisi lisäneuvoja. Kohta lähtee huoltoon.

        Se ei nyt olisi yhtään ylivoimaista avata niitä ruuveja, ja kun polttimot osaisi itse vaihtaa, voisi aina syksyllä iskeä uudet.

        Mukavaa, kun tuo ennalta "helpoin" osuus tuli "vaikeimmaksi" ohittaa.


      • Passat 1.8T
        pekka 2 kirjoitti:

        Ahdasta oli, mutta sain kohtalaisen helposti, kolme ruuvia irroittamalla imuputkea siirrettyä, sen verran että polttimoon pääsi käsiksi.

        Kättä ja näköyhteyttä ei yhtä aikaa kohteeseen saanut.

        No nyt se tyhmä osa juttua. Aikaisenmmin olen vaihtanyt noita H4 polttimoita ja tässä on nyt H7.

        Käyttöohjeklirja sanoo että vaihdata polttimot huollossa, jos et osaa. Jos olin oikeassa TM:ssä, siinä sanottiin, että osta Alfamerin korjauskäsikirja, niin tiedät mitkä ruuvit irroitat... Olinkohan samassa artikkelissa?

        Eli miten se johtoliitin lähtee irti siitä polttimon kannasta. Lähteekö ennen irroitusta, kuten H4? Ja miten itse polttimo on kiinni, mitään "lankakiinnitteitä" en sieltä keksinyt.

        Olisko Bajonetti? Kuinka paljon voimaa uskaltaisi käyttää, tulisko pyörittää vääntää tai "nytkähyttää". Tai viedä "miesten" käsiin.

        En tiedä, mitä tehdä, mutta en uskaltanut voimaa enää lisätä, jos tuohon polttimon kiinnikkeeseen saisi lisäneuvoja. Kohta lähtee huoltoon.

        Se ei nyt olisi yhtään ylivoimaista avata niitä ruuveja, ja kun polttimot osaisi itse vaihtaa, voisi aina syksyllä iskeä uudet.

        Mukavaa, kun tuo ennalta "helpoin" osuus tuli "vaikeimmaksi" ohittaa.

        Hei, vaihdoin viime talvena kuskin puoleisen lähivalon ja muistaakseni siinä on sellainen klipsi kuten japanilaisissakin, eli painat jostain sitä klipsiä reunasta, liu'utat sen pois urasta ja vedät taaksepäin.

        Lampun kannassa on sellainen liitin joka pitää ensin irroittaa! Pitikö siitä painaa joistain reunoista, en muista... Kokeile vaan rohkeasti ensin vaikka sieltä kuskin puolelta minne näet paremmin.

        Lampun kuvat löytyvät esim.

        http://www.beedspeed.com/bulbs.htm


    • pekka 2

      Lamput on vaihdettu. Kokemuksia!
      Vasen puoli:

      Ota ohjaustehostimen täyttöaukon ympärillä oleva muovisuoja pois. Tunnustele säiliön kauluksessa olevia "klipsejä" muovissa ja kevyesti avittamalla poista suoja.

      Ota kumi polttimon kannan ympäriltä pois.

      Poista polttimo johtoineen lampusta. On kiinni "bajonetti" kiinnikkeellä, eli painamalla kevyesti sisään ja pyörittämällä.

      Poista polttimo liitikannasta "klipsejä" raottamalla esim ruuvimeisselillä.

      Laita uusi polttimo kasaan johdon päähän ennen pujottamista. Tämä kannattaa ehdottomasti, mielestäni, tehdä, että välttyy pudottamasta osia pohjalle, kuten minä tein. En kerro miten sain ne pois!

      Ota pitkä nokkaiset pinsetit, tongit tms kätevät tarttujat, jolla laitat uuden lampun johdon nokassa lampun reikään, varoen koskemasta polttimon lasilla mitään. Se jälkeen kun polttimo on reiässä kierrä "bajonetti" käsin kiinni.

      Paina kumi takaisin, ja asteta kansi.

      Oikealla puolella otetaan ne kaksi peitekannen alla olevaa ruuvia auki, ja poistetaan ilmanpuhdistimen peitekansi. Lokasuojasta kolmas puhdistimen kiinnitysruuvi auki, ja tarvittaessa se haitariletkun liitos. Itse en sitä avannut.
      Tarvinnee avata, kun vaihtaa pitkän valon polttimoa.

      Ruuvien poiston jälkeen saa ilmanpuhdistajaa pakotetuksi sen verran sivuun, että homman voi tehdä samoin kuin vasemmallakin puolella.

      Tunti hukkui, mutta se aika kului lähinnä siihen pudonneiden osien etsimiseen.......

      Ahdasta on, rystyt on verilla, mutta homman saa hoidetuksi. Syksyllä vaihdan sitten ne "paremmat" polttimot paikkaansa!

      Kaikki vastuu näistä ohjeista ja niiden soveltamisesta jää lukijoille!

    • 16v alalla

      nämä jutut joita saa lukea on huvittavaa lukemista kohta parempi kun aku ankka

      • pekka 2

        Kyllä sinäkin ekan kertasi olet tehnyt. Etpä neuvoa antanut kun sitä etukäteen pyysin? Kaikki tulleet neuvot oli vähän niin ja näin. mallit oli vaihtuneet niin lampuissa kuin lehdissäkin, kun en kommenttien kanssa samankaltaisuutta huomannut.

        Tästä sinun neuvosta siirtyä akkariin meille kaikille palstan seuraajille vasta hauskaa tuli.

        Lyönpä vetoa, 23 v alalla olleena ja sitä ennen 10 v harrastaneena, että opin tekemään ihan saman kuin sinäkin, eikä mene 16 vuotta, vaikka juuri Passatin lamppuja en olekaan ennen vaihtanut.
        Alalla on muitakin hommia kuin lampunvaihtoa....

        On sellainen vanha viisaus, ettei kysyvä tieltä eksy, joka näytti taas käyvän toteen minun kohdallani...

        Oletko sinä kuullut sitä osaa, että mies se tulee räkänokastakin muttei tyhjännaurajasta... kuinkas on?


      • PASSAT ALOITTELIJA
        pekka 2 kirjoitti:

        Kyllä sinäkin ekan kertasi olet tehnyt. Etpä neuvoa antanut kun sitä etukäteen pyysin? Kaikki tulleet neuvot oli vähän niin ja näin. mallit oli vaihtuneet niin lampuissa kuin lehdissäkin, kun en kommenttien kanssa samankaltaisuutta huomannut.

        Tästä sinun neuvosta siirtyä akkariin meille kaikille palstan seuraajille vasta hauskaa tuli.

        Lyönpä vetoa, 23 v alalla olleena ja sitä ennen 10 v harrastaneena, että opin tekemään ihan saman kuin sinäkin, eikä mene 16 vuotta, vaikka juuri Passatin lamppuja en olekaan ennen vaihtanut.
        Alalla on muitakin hommia kuin lampunvaihtoa....

        On sellainen vanha viisaus, ettei kysyvä tieltä eksy, joka näytti taas käyvän toteen minun kohdallani...

        Oletko sinä kuullut sitä osaa, että mies se tulee räkänokastakin muttei tyhjännaurajasta... kuinkas on?

        KIITOS vielä näin vuosien jälkeen noista lampunvaihtoneuvoista. Näinhän se on, että ei noita ekalla kertaa "kukaan" osaa ja taas lampunvaihto on kuitenkin niin pikkuhomma, että ei sen takia haluakaan huoltoon mennä. SIihen kulunut aikakin yleensä menee huollossa käymiseen!

        Tänään lähden neuvojesi pohjalta vaihtohommiin!


    • rummukainen

      Lähivalon lampun vaihto tuli selväksi, mutta miten tapahtuu kaukovalojen lampunvaihto ? Ilmeisesti silloin joudutaan irroittamaan ajovalojen korkeussäätömoottori, mutta miten ja entä takasin asennus, tarvitaanko jotain erikoistoimenpiteitä ?

      • Passat 1.9TDI -03

        Parkit näköjään on samassa "umpiossa" kaukovalojen kanssa. Eli siis miten sinne pääse käsiksi. Jotenkin näyttäis helpoimmalta avata etulasi? Pakkohan näistä on olla jotain ohjeellisia kuvasarjoja jossain.


      • kosjo
        Passat 1.9TDI -03 kirjoitti:

        Parkit näköjään on samassa "umpiossa" kaukovalojen kanssa. Eli siis miten sinne pääse käsiksi. Jotenkin näyttäis helpoimmalta avata etulasi? Pakkohan näistä on olla jotain ohjeellisia kuvasarjoja jossain.

        Kaukovalopolttimot saa vaihdettua ilman korkeussäätömoottorin irroitusta, eilen vaihdoin. Polttimessa on samanlainen bajonetti kuin lyhyessäkin, se on tosin hankalampi saada takaisin kiinni kuin lyhyessä. Kuskin puolella piti irroittaa ohjaustehostimen suojamuovi ja yksi johtohässäkkä, repsikan puolella irroitin koko ilmanputsarin (kolme ruuvia maskin päällä ja 10mm pultti lokarissa) ja tilaa on hyvin. Putsari kääntyy nätisti sivuun, kun ilmaputken "katkaisee" putsarikotelon ja moottorin välistä (kiinnitys yhdellä sokalla). Ei muuta kuin työn iloa. :)


    • Paskatti

      Muovi oast hajoaa purkaessa yksi passatti riitti

    • outoa.suunnittelua

      Ajovalon polttimoa pitäis alkaa vänkärin puolelle vaihtamaan ....

      Niillä on kai tehtaalla ollu joku suunnittelija töissä sitä varten, että lampun vaihtaminen on saatu mahdollisimman hankalaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe