Olen harkinnut kyseistä venettä.
Ne joilla on omaa kokemusta, sekä ne jotka osaavat haukkua kaikki muut paitsi oman veneensä voisivat kertoa kriittisiä ominaisuuksia Finn Flyer 31:sta.
Kiitos !
Finn Flyer 31
21
20924
Vastaukset
- Purjehdusta 50-vuotta
On hyvin tehty vene.
- rikardo
Varsinkin veistämön tekemissä laminointi ja muu laatu on aivan ykköstä eli hvetin hyvää.
köli on lyijyä ja asianmukaisesti kiinnitetty
rakenne on kestävä ja vene on looginen purjehtia ja suht nopea.
ainoa miinus ja onkin iso on että mittasääntöteknisistä syistä veneen köli on jätetty mitättömän pienoiseksi
jos veneen kokonaispaino on 3300kg ja köli painaa vain 1100kg niin suhteeksi tulee vain 33%
vaikka sen tulis olla vähintään 40% ja mieluiten 50%
se on paskempi homma jos meinaat käydä tuulisemmissa vesissä. - hydratech
rikardo kirjoitti:
Varsinkin veistämön tekemissä laminointi ja muu laatu on aivan ykköstä eli hvetin hyvää.
köli on lyijyä ja asianmukaisesti kiinnitetty
rakenne on kestävä ja vene on looginen purjehtia ja suht nopea.
ainoa miinus ja onkin iso on että mittasääntöteknisistä syistä veneen köli on jätetty mitättömän pienoiseksi
jos veneen kokonaispaino on 3300kg ja köli painaa vain 1100kg niin suhteeksi tulee vain 33%
vaikka sen tulis olla vähintään 40% ja mieluiten 50%
se on paskempi homma jos meinaat käydä tuulisemmissa vesissä.Nykyisissä veneissä on tavan takaa vielä kevyemmät kölit kuin FF 31:ssä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
FF31 on aivan yhtä merikelpoinen kuin mikä tahansa muukin pursi keskimäärin. - Aloittelija
hydratech kirjoitti:
Nykyisissä veneissä on tavan takaa vielä kevyemmät kölit kuin FF 31:ssä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
FF31 on aivan yhtä merikelpoinen kuin mikä tahansa muukin pursi keskimäärin.Onko kyseinen vene pienen kölinsä vuoksi kovassa tuulessa ilman suurempaa reivausta vaarassa kaatua. Vai onkos toi kaatuminen yleensäkään mahdollista?
- tepu
Aloittelija kirjoitti:
Onko kyseinen vene pienen kölinsä vuoksi kovassa tuulessa ilman suurempaa reivausta vaarassa kaatua. Vai onkos toi kaatuminen yleensäkään mahdollista?
Reivaus tehdään aina tuulen mukaan pitäen maksimi kallistus alle 30 asteen. Tällöin purjehdus on miellyttävää, eikä satunnaiset kovatkaan puuskat kaada venettä. Kaatuminen köliveneellä on mahdollista äärimmäisissä tuuli- ja aallokko-olosuhteissa, mutta todennäköistä se ei ole. FF31 ei ole mitenkään poikkeava tässä suhteessa.
- Joakim
Aloittelija kirjoitti:
Onko kyseinen vene pienen kölinsä vuoksi kovassa tuulessa ilman suurempaa reivausta vaarassa kaatua. Vai onkos toi kaatuminen yleensäkään mahdollista?
Kuten monet ovat todenneet FF31:n köli ei ole nykyaikana lainkaan kevyt. Sehän on aika syvä (1,8 m) ja normaalipainoinen. Yhden IMS-mittakirjan mukaan tosin itseoikaisun rajakulma on yllättävän alhainen , 107 astetta. Tuolla yksilöllä ei saisi osallistua todellisiin avomerikisoihin (Gotland Runt vielä OK), joissa vaatimuksena on 110, 115 tai jopa 120 astetta.
Tuulen kallistavavoima loppuu täysin 90 asteen kallistuksella ja on jo 60 asteella vain murto-osa pystyssä olevasta. Tuulen voimalla juuri mitään kölivenettä ei saa kaadettua (Banner 23, Elvström 717, Melges 24 jne. voi onnistua), pahimmillaan vene voi käydä kyljellään.
Kunnon aallot (ei käytännössä Itämerellä) tai spinnulla kämmääminen kovassa tuulessa (> 15 m/s) voi sitten olla pahempi juttu. Näihin aloittelija ei taatusti törmää.
- S32
Vahva. Luovii hyvin. IOR-muotoilu rajoittaa vauhtia avotuuliosuuksilla.
- ööö
mukavan jollamainen ja haastva noi vanhaksi
malliksi, tsekkaa ettei kansi notku kölin kiinnitykset
- jolla
Hyvää: vahvasti tehty, purjehdusominaisuudet.
Huonoa: tosi kiikkerä, liian kevyt köli. Reivattava jo keskituulissa. Ahdas kokoluokassaan, mutta tilava hintaluokassaan...siis aika edullinen pituuteensa nähden.- jolla
Miinuspuolelle vielä 80-luvun veneiden kehnot asennukset: putket, sähköt. Halvinta ja alamittaista laatua. Mutta uusittavahan ne on joka tapauksessa tuon ikäisissä veneissä.
- ööö
osaan flyereistä on lyöyty lisäpaino köliin
siis lyjyä kölin jatkoksi, syväyd sitten noin
2m kulkee kivasti, pitää tietty mittakirjaa
muotoilla uuten uskoon...ite en lähtis tekeen
mutta oon nähny=seilannut ihan onnistuneita- rikardo
miten noissa lisäpainoissa enää toteutuu suunnittelijan tarkoittama vesilinja
kun täydessä matkavarustuksessa pelkkä juomavesi painaa helposti 300kg ja sitten toi köliin laitettu lisäpaino jne. niin miten mahtaa herra stilin laskema uppoumauintisyvyys enää pelittää
eli menee kyntämisen puolelle ja ketuiks. - ööö
rikardo kirjoitti:
miten noissa lisäpainoissa enää toteutuu suunnittelijan tarkoittama vesilinja
kun täydessä matkavarustuksessa pelkkä juomavesi painaa helposti 300kg ja sitten toi köliin laitettu lisäpaino jne. niin miten mahtaa herra stilin laskema uppoumauintisyvyys enää pelittää
eli menee kyntämisen puolelle ja ketuiks.mutta ylättävän hyvin 20cm lyjyä jatkona, toimi ei kyntänyt ja mukavasti jäi uudematkin kiulut selän taa
- Joakim
rikardo kirjoitti:
miten noissa lisäpainoissa enää toteutuu suunnittelijan tarkoittama vesilinja
kun täydessä matkavarustuksessa pelkkä juomavesi painaa helposti 300kg ja sitten toi köliin laitettu lisäpaino jne. niin miten mahtaa herra stilin laskema uppoumauintisyvyys enää pelittää
eli menee kyntämisen puolelle ja ketuiks.Eiköhän Finnflyer kuten muutkin IOR-veneet ole alunperin suunniteltu kisaveneeksi ja ~1000 kg keveyemmiksi kuin perheversiot (3500 kg). Lähes poikkeuksetta valmis vene on 80-luvulla muutenkin usemman sata kiloa painavampi kuin suunnittelija on laskenut. Esimerkiksi Inferno 31 ja Siesta 32 ovat lähes 1000 kg ylipainoisia.
Enemmän olisin huolissani pohjan kestävyydestä, jos kölin päähän laitetaan lisää painoa ja vielä lisää syvyyttäkin. - Ihmettelijä
Joakim kirjoitti:
Eiköhän Finnflyer kuten muutkin IOR-veneet ole alunperin suunniteltu kisaveneeksi ja ~1000 kg keveyemmiksi kuin perheversiot (3500 kg). Lähes poikkeuksetta valmis vene on 80-luvulla muutenkin usemman sata kiloa painavampi kuin suunnittelija on laskenut. Esimerkiksi Inferno 31 ja Siesta 32 ovat lähes 1000 kg ylipainoisia.
Enemmän olisin huolissani pohjan kestävyydestä, jos kölin päähän laitetaan lisää painoa ja vielä lisää syvyyttäkin.Ei ff31:ssä ole mitenkään alhainen reivaus kynnys, jossaa yhtään säätää purjeita ja mastoa kelin mukaan. Eli käyttäjästä se on kiinni. Mikäli pelkää koskea köysiin ja käyttää niitä esim. kulumisen pelossa niin silloin ehkä kannattaa miettiä esim targa 101.
Toiseksi jos vakio köliä jatkaa lyijyllä tuon parikyt senttii niin ei tarvi sitten enään ko. venellä purjehtia. Muutokset on tietojeni mukaan olleet koko kölin uusimisia eli uusi syvempi profiili saman painoisena tai jopa kevyempänä.
Muuten hyvin tehty ja kaunis, ainakin ne jotka veistämö on tehnyt kokonaan, myyty aikoinaan paljon puolivalmiina. - Viki
Ihmettelijä kirjoitti:
Ei ff31:ssä ole mitenkään alhainen reivaus kynnys, jossaa yhtään säätää purjeita ja mastoa kelin mukaan. Eli käyttäjästä se on kiinni. Mikäli pelkää koskea köysiin ja käyttää niitä esim. kulumisen pelossa niin silloin ehkä kannattaa miettiä esim targa 101.
Toiseksi jos vakio köliä jatkaa lyijyllä tuon parikyt senttii niin ei tarvi sitten enään ko. venellä purjehtia. Muutokset on tietojeni mukaan olleet koko kölin uusimisia eli uusi syvempi profiili saman painoisena tai jopa kevyempänä.
Muuten hyvin tehty ja kaunis, ainakin ne jotka veistämö on tehnyt kokonaan, myyty aikoinaan paljon puolivalmiina.Joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla oli Vene-lehdessä juttu ff31:n kauneusleikkauksesta. Keula muotoiltiin uudestaan ja köli vaihdettiin. Kuvia taisi olla myös uutta köliä varten rakennetusta lisätuennasta. Oli myös myöhemmin koepurjehdusjuttu ko veneestä.
Ihan normaalinakin vene on kyllä etenkin kryssillä hyvä, ja kantaa purjeensa ihan kohtuudella jos hakee urheilullista matkapurtta tai edullista avomerikisavehjettä. Ei välttämättä mikään aloittelijan paras valinta, mutta vauhtiresursseja on kunhan purjeet ja trimmaustaito vaan ovat kunnossa.
Köliripustus on vankka, olen nähnyt 5 kn vauhdilla kivelle ajetun, ei silmin havaittavia hiushalkeamia rungossa kölin takaosassa ("viisaat" varmaan repivät tästä väitteestä pelihousunsa ja kertovan niitä siellä kuitenkin olevan - so what). Painoköli ei ala rungosta vaan on lasikuitutumpin päässä, tämä selittänee osittain tuon pienen kölipainon, painopiste on suht alhaalla. - Antsu
Viki kirjoitti:
Joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla oli Vene-lehdessä juttu ff31:n kauneusleikkauksesta. Keula muotoiltiin uudestaan ja köli vaihdettiin. Kuvia taisi olla myös uutta köliä varten rakennetusta lisätuennasta. Oli myös myöhemmin koepurjehdusjuttu ko veneestä.
Ihan normaalinakin vene on kyllä etenkin kryssillä hyvä, ja kantaa purjeensa ihan kohtuudella jos hakee urheilullista matkapurtta tai edullista avomerikisavehjettä. Ei välttämättä mikään aloittelijan paras valinta, mutta vauhtiresursseja on kunhan purjeet ja trimmaustaito vaan ovat kunnossa.
Köliripustus on vankka, olen nähnyt 5 kn vauhdilla kivelle ajetun, ei silmin havaittavia hiushalkeamia rungossa kölin takaosassa ("viisaat" varmaan repivät tästä väitteestä pelihousunsa ja kertovan niitä siellä kuitenkin olevan - so what). Painoköli ei ala rungosta vaan on lasikuitutumpin päässä, tämä selittänee osittain tuon pienen kölipainon, painopiste on suht alhaalla.Sitä kauneusleikattua yksilöä ei enää helposti edes FF31:ksi tunnista, kun muutettu on keula, perä, evät ja kansirakenteet. Hyvinhän se semmoisena kulki.
Yhden FF31:n "kumminakin" olin, kun kaveri haki perheelleen ekaa venettä. Sellaisenakin toimi hyvin, enkä edes vieroksunut silloin tyyppiä ensimmäiseksi veneeksi. Perhe oppi hyvin purjehtimaan ja mailejakin kertyi melkoisesti. Tulipa siitä itsellekin tuntumaa, eikä paljoa pahaa sanottavaa ole, purjeensakin tosiaan kantoi aivan kohtuudella. - citroen-for-ever
Antsu kirjoitti:
Sitä kauneusleikattua yksilöä ei enää helposti edes FF31:ksi tunnista, kun muutettu on keula, perä, evät ja kansirakenteet. Hyvinhän se semmoisena kulki.
Yhden FF31:n "kumminakin" olin, kun kaveri haki perheelleen ekaa venettä. Sellaisenakin toimi hyvin, enkä edes vieroksunut silloin tyyppiä ensimmäiseksi veneeksi. Perhe oppi hyvin purjehtimaan ja mailejakin kertyi melkoisesti. Tulipa siitä itsellekin tuntumaa, eikä paljoa pahaa sanottavaa ole, purjeensakin tosiaan kantoi aivan kohtuudella.Pitäisi kesällä tuoda vene pois Marmariksesta (FF 31(RACING)l. runko mahonkiviilua, takila täyssäädettävä 6/8 swedespar). Veneellä painoa matkavarustuksessa 3100kg (punnittu rodoksen telakalla v1992) ja siitä kölissä 1300kg. Heikkoudeksi voisi sanoa vanhanmallisen rungon broutchaus suht herkästi (huom. välimerellä saattaa tulla äkillisesti 20 m/s puuskia kesä aikaan) muuten mainio vene nautintona 40ft cruisereiden "ympärillä pyöriminen". Niin ja reivausta ei todellakaan osaavan tarvitse tehdä ennenkuin ~12m/s tuulessa. pääsääntöisesti meillä on ollut käytössä genua1 ja täysi iso.
- H-G
citroen-for-ever kirjoitti:
Pitäisi kesällä tuoda vene pois Marmariksesta (FF 31(RACING)l. runko mahonkiviilua, takila täyssäädettävä 6/8 swedespar). Veneellä painoa matkavarustuksessa 3100kg (punnittu rodoksen telakalla v1992) ja siitä kölissä 1300kg. Heikkoudeksi voisi sanoa vanhanmallisen rungon broutchaus suht herkästi (huom. välimerellä saattaa tulla äkillisesti 20 m/s puuskia kesä aikaan) muuten mainio vene nautintona 40ft cruisereiden "ympärillä pyöriminen". Niin ja reivausta ei todellakaan osaavan tarvitse tehdä ennenkuin ~12m/s tuulessa. pääsääntöisesti meillä on ollut käytössä genua1 ja täysi iso.
Finn Flyer 31 R Mahonkirungolla ei ole Polaryachtin tekemiä veneitä eikä ole piirustuksiltaan kaan mikä Finn flyer 31:önen. Ainoastaan kansi on tekijälle myyty!. Polaryacht ja oikeudet Finn Flyer 31 CR ja R on ainoastaan valmistettu lasikuiturunkoisia veneitä ja eikä mitään oneoffeja.
- outlanderisti
H-G kirjoitti:
Finn Flyer 31 R Mahonkirungolla ei ole Polaryachtin tekemiä veneitä eikä ole piirustuksiltaan kaan mikä Finn flyer 31:önen. Ainoastaan kansi on tekijälle myyty!. Polaryacht ja oikeudet Finn Flyer 31 CR ja R on ainoastaan valmistettu lasikuiturunkoisia veneitä ja eikä mitään oneoffeja.
Veneeni on tehty samasta jigistä josta aikanaan Tuula VI tehtiin. Tunnetko veneen? Tuosta samasta jigistä on myös ensimmäinen polarin runkomuotti lähtöisin. Minun veneessäni ei ole "lasikuitua" missään!! Siis kansi ja ruffi on vaneri/massiivipuu.
- Veneilevä Väinämöinen
Kölikeijon tavoin harkitsen yli 30-jalkaisen loven kyntämistä lompakkooni. Onpa samainen Flyer käynyt mielessäni. Kertokaa viisaat merikarhut arvionne FinnFlyer 31 contra Inferno31 tms. Haluan pitää kisatuntumaa yllä, mutta saada myös perheen mukaan lompakkoa tyhjäksi loiskuttamatta. Mik ois Väinämöiselle oiva venho?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949