Gallup X-Typestä

ÄKS-Tyyppi

Olisin mielelläni kuullut kommentteja muilta X-Typen omistajilta auton luotettavuudesta. Itse olen ajellut nyt 15 tkm eikä autossa tunnu olevan mitään vikaa. Ainoa 'vika' on ollut ajopolttimoiden palaminen, jotka nekin vaihdettiin takuuseen. Olisi kiinnostavaa kuulla olenko onnistunut hankkimaan anti-maanantaikappaleen vai onko Jaguar yleisemminkin näin huoleton peli.

17

4396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoileva akka

      Em. malli käytössä 4 kuukautta ja olen ajanut 14 tkm ilman ensimmäistäkään ongelmaa, lähinnä maantieajoa kaikenkarvaisilla teillä ja olosuhteissa. Olen ihmetellyt samaa kuin aloittaja.

    • XJR-98

      Mutsilla on 5000 km ajettu X-Type 2.5 jossa ei luonnollisestikaan ole ollut mitään vikaa.
      Mutta tulee niitä vikoja jossain vaiheessa kaikkiin autoihin. Omasta XJR:stä pamahti etupyörän laakeri toissapäivänä. Mittarissa vasta 112 000, huonoa säkää varmaan...

      • H.E.E.

        Et kertonut vuosimallia, mutta eikös nuo laakerit kuulu vaihtaa Jaguarissa noin 50000 vai 60000 välein?
        Omassa XJ40: ssä se lukee ainakin huolto-ohjelmassa melko isolla ja omana kohtanaan. Tosin XJ40 laakerit ovat tunnetusti auton painoon nähden alimitoitetut.


      • XJR-98
        H.E.E. kirjoitti:

        Et kertonut vuosimallia, mutta eikös nuo laakerit kuulu vaihtaa Jaguarissa noin 50000 vai 60000 välein?
        Omassa XJ40: ssä se lukee ainakin huolto-ohjelmassa melko isolla ja omana kohtanaan. Tosin XJ40 laakerit ovat tunnetusti auton painoon nähden alimitoitetut.

        Vuosimalli on -98. Ajattelin että se selviää nimimerkistä :)
        Jep, tiedän että 40:ssa (ja x300:ssa)laakerit ovat todella pienet, mutta asia korjattiin x308:ssa.

        Hyvä pointti tuo huolto-ohjelma, tosin huoltokäsikirja ei erittele vaihdettavia osia / työvaiheita niin tarkasti.
        Eihän tuo laakerijuttu ole mikään iso asia, paitsi ettei yhtään ollut maassa joten auto makaa viikon huollossa. Jouduin kaivaan Camaron tallista, jessus että se on karun tuntuinen jagen jälkeen. 6 kk sitten se oli mielestäni aivan loisto vehje...


      • H.E.E.
        XJR-98 kirjoitti:

        Vuosimalli on -98. Ajattelin että se selviää nimimerkistä :)
        Jep, tiedän että 40:ssa (ja x300:ssa)laakerit ovat todella pienet, mutta asia korjattiin x308:ssa.

        Hyvä pointti tuo huolto-ohjelma, tosin huoltokäsikirja ei erittele vaihdettavia osia / työvaiheita niin tarkasti.
        Eihän tuo laakerijuttu ole mikään iso asia, paitsi ettei yhtään ollut maassa joten auto makaa viikon huollossa. Jouduin kaivaan Camaron tallista, jessus että se on karun tuntuinen jagen jälkeen. 6 kk sitten se oli mielestäni aivan loisto vehje...

        Ahaa - eli tuo nimimerkki ei ollutkaan sinun nimikirjaimet :D ;)

        Minunkaan huoltokirja ei erittele noita tarkistuskohteita, vaan tieto on löytynyt ihan muualta. Tuossa ohjekirjassa ei muutenkaan keskitytä kauheasti tekniikkaan.
        Toi viikon huoltoaika on kyllä vähän kohtuuton. Etenkin jos auto on jokapäiväisessä käytössä - toisin kuin itselläni.


      • XJR-98
        H.E.E. kirjoitti:

        Ahaa - eli tuo nimimerkki ei ollutkaan sinun nimikirjaimet :D ;)

        Minunkaan huoltokirja ei erittele noita tarkistuskohteita, vaan tieto on löytynyt ihan muualta. Tuossa ohjekirjassa ei muutenkaan keskitytä kauheasti tekniikkaan.
        Toi viikon huoltoaika on kyllä vähän kohtuuton. Etenkin jos auto on jokapäiväisessä käytössä - toisin kuin itselläni.

        Sain kuin sainkin auton jo nyt, Espoon liikkeestä löytyi laakeri.
        Mutta hyi helvetti näitä etujarrupaloja! 159 euroa pelkät palat ilman töitä! Hmm, taidan hillitä jarrun painamista ja keskityn kaasuun :)


      • H.E.E.
        XJR-98 kirjoitti:

        Sain kuin sainkin auton jo nyt, Espoon liikkeestä löytyi laakeri.
        Mutta hyi helvetti näitä etujarrupaloja! 159 euroa pelkät palat ilman töitä! Hmm, taidan hillitä jarrun painamista ja keskityn kaasuun :)

        Joo - mutta ne ei vingu eikä kitise jarrutettaessa - oli sää mikä hyvänsä!
        Toisin kuin muutamat korvaavat jarrupalamerkit. ;-)


      • Mursu
        XJR-98 kirjoitti:

        Vuosimalli on -98. Ajattelin että se selviää nimimerkistä :)
        Jep, tiedän että 40:ssa (ja x300:ssa)laakerit ovat todella pienet, mutta asia korjattiin x308:ssa.

        Hyvä pointti tuo huolto-ohjelma, tosin huoltokäsikirja ei erittele vaihdettavia osia / työvaiheita niin tarkasti.
        Eihän tuo laakerijuttu ole mikään iso asia, paitsi ettei yhtään ollut maassa joten auto makaa viikon huollossa. Jouduin kaivaan Camaron tallista, jessus että se on karun tuntuinen jagen jälkeen. 6 kk sitten se oli mielestäni aivan loisto vehje...

        Minulla oli laakereiden vaihto etupyöriin syksyllä. Teetin noin miljoona muutakin lisätyötä huollossa, ja auto oli työn alla kaksi päivää. Ei laakereiden vaihto ainakaan merkkiliikkeessä ollut sen suurempia keskusteluja vaatinut aihe. Ainakaan vm. -92 XJS:llä.


      • XJR-98
        Mursu kirjoitti:

        Minulla oli laakereiden vaihto etupyöriin syksyllä. Teetin noin miljoona muutakin lisätyötä huollossa, ja auto oli työn alla kaksi päivää. Ei laakereiden vaihto ainakaan merkkiliikkeessä ollut sen suurempia keskusteluja vaatinut aihe. Ainakaan vm. -92 XJS:llä.

        käytin Madza/Jaguar liikettä Tampereella. Ei mitään valittamista, ymmärrän kyllä että jossain tyyppimerkeissä kaikkia osia ei ole hyllyssä tai että ne ovat hetkellisesti loppu. Oma autoni on kuitenkin hieman harvinaisempi (en ole varma käykö xj8:n laakerit), mutta ei se silti ole edes kovin paha aika ventata viikko jotain osaa.
        Omistin Nissan ZX300 vm-1991 ja siihen sain kerran ventata ilmamittaria 4 viikkoa! Ja sekin haiseva osa (naurettava putki jossa on hehkulanka) maksoi 6000 mk ja saman verran töitä päälle. Kaamee ryöstö mutta sen tekikin Mikkelin (!) "merkkiliike".
        juu, ostakaa Nissan....
        20 vuoden aikana ystävällisin ja paras palvelu merkkiliikkeissä on tähän mennessä Jaguarilla.
        ps. pyyhkijän kumi (xjr:ssä on vain 1 sulka) maksoi 5 euroa. Samalla rahalla ei saa edes pissapojan nestettä Metro-Autosta :)


    • Tuamas

      S-type on ollut perheessä pari vuotta, täysin huoleton peli ollut. Muutama pienempi vika ja nekin ovat menneet takuuseen. Huollot ym. Espoossa hoidettuna huippuluokkaa. Monta astetta laadukkaammalta ja fiksummalta valinnalta tuntuu kuin esim. mersu ja bemari...

    • Black jag

      X-type dieselillä ajettu reilut 5 tkm ja muutama pikkuvika on ilmaantunut. Monitoimiratti naksuu käännettäessä normaaliasennosta rattia. Tupakansytytin ei toimi. Tyhjäkäynti kaipaa säätöä. Ensi maanantaina huoltoon, joten eiköhän se siitä. Muuten toiminut moitteetta. Kulutus on erittäin kohtuullinen, 120 km/h mittarin mukaan matkanopeutena kulutus on pysynyt ajotietokoneen mukaan alle 6,2 l/100km.

      • Rye

        Muutama kysymys tietäjille:

        1. Käytetäänkö Suomessa uudesta saakka synteettisiä öljyjä? Todennäköisesti käytetään..

        2. Täällä Amerikassa myyvät uudet autot vain mineraaliöljyillä...joka pidemmän päälle ei varmasti tee hyvää?

        3. Huoltovälinä USA:ssa on 10 000 mileä? Kuinka Suomessa?

        Auto ollut käytösssä 6 kk ja hyvin rullaa...ei mitään vikoja...


    • X-man

      En tiedä minkälaisia kokemuksia sinulla on aikaisemmista autoista kun ihmettelet että jo 15000 km eikä vikoja :) Itse olen päässyt yleensä yli 100000 km ennen kuin vikoja ilmaantuu. Ainut poikkeus A4 Quattro.

      No X-type ollut nyt 8000 km. Varsinaisia vikoja ei ole tullut vastaan. Ainut mikä rasittaa on jarrujen vinkuminen märkänä kun lähtee liikkeelle jonkun aikaa parkissa oltua. Loppuu muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen. Huolto ei osannut sanoa syytä suoralta käsin enkä ole ehtinyt käyttää tutkittavana.

      • ÄKS-Tyyppi

        Itselläni on ollut aikojen saatossa kuusitoista uutta autoa (merkkejä Pösö, Toyota, Opel, BMW, Saab ja Audi). Jokaisella niistä olen joutunut korjauttamaan pienempää tai suurempaa vikaa ensimmäisen 10 tkm aikana. Haarukka on vaihdellut kitisevästä mukitelineestä viallisiin jarrulevyihin. Toisaalta kun olen tottunut ajamaan takuun alaisilla autoilla, niin valitan myöskin herkästi pienimmistäkin ongelmista. Jaguar on tässä mielessä yllättänyt positiivisesti.


      • XJR-98
        ÄKS-Tyyppi kirjoitti:

        Itselläni on ollut aikojen saatossa kuusitoista uutta autoa (merkkejä Pösö, Toyota, Opel, BMW, Saab ja Audi). Jokaisella niistä olen joutunut korjauttamaan pienempää tai suurempaa vikaa ensimmäisen 10 tkm aikana. Haarukka on vaihdellut kitisevästä mukitelineestä viallisiin jarrulevyihin. Toisaalta kun olen tottunut ajamaan takuun alaisilla autoilla, niin valitan myöskin herkästi pienimmistäkin ongelmista. Jaguar on tässä mielessä yllättänyt positiivisesti.

        Kaikkiin autoihin (hinnasta huolimatta) voi tulla pikkuvikoja. Kysymys on siitä kuinka huolto niistä selviää ja kuinka tyylikkäästi homma hoidetaan.
        Isompi juttu on se kuinka pian autoon alkaa tulla ns. isoja vikoja jotka vastaavasti maksavat rutosti.
        Mua ei pelota ajaa erikoista autoa jossa on 100 000 km jos auto on laadukas ja huolto pelaa. Mitään megaluokan vikoja tuskin tulee... mutta jos tulee niin sit vaihtoon, kuten tein 7-sarjan bemarille joka ihan oikeasti koitti viedä rahat ja mielenterveyden :) Terkkuja Vehoon....

        Toivotan kaikille Jageille huolettomia kilometrejä.


      • Mekaanikko

        Jarrupaloihin tullut varaosamuutos.Loppuu vinkuminen.Otappa yhteys huoltoon.Lienee takuuasia.


    • <<<

      UPEA PELI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe