Moi
Ikää on jo kertyntyt tuon 40, pituutta on 188 ja painoa 100kg. Millainen auto sopii em. miehen alle? Kaksitahti vai nelitahti? Neuvokaa lajista innostunutta hankkimaan kerralla kunnollinen kulkupeli. Onko ikämiehille kilpailuja? Kiitos vastauksista jo ennakkoon. :-)
+40v aloittaa kartingin...
7
4472
Vastaukset
- arvuuttelija
jos olet oikeasti porista, niin mene katsomaan porin radalle kisoja nyt viikonloppuna, saat ehkä sieltä virikkeitä. kilpailuluokkia on sekä lauantaina että sunnuntaina ja osallistujia n.280. perjantaina paikalla on myös paljon ajajia harjoittelemassa kisaa varten. iäkkäämmät kuljettajat ajavat luokassa rotax max sunnuntaina.
Porin rata sijaitsee Viasvedellä
http://www.porinfkkerho.fi/aukioloajat.htm - "asiantuntija"
"Ikää on jo kertyntyt tuon 40, pituutta on 188 ja painoa 100kg."
rehellisyyden nimissä täytyy todeta, että karting on pienten ihmisten laji! painon puolesta olet ylipainoinen kaikkiin mahdollisiin kilpaluokkiin!
"Millainen auto sopii em. miehen alle? Kaksitahti vai nelitahti? Neuvokaa lajista innostunutta hankkimaan kerralla kunnollinen kulkupeli."
-Käytännössä mikä tahansa sopii harrastelumielessä alle, jos on käsistään kätevä, mutta seuraavaksi joitakin vinkkejä
-unohda nelitahdet, osta kaksitahti
-ensiauton ostajana osta radalle heti valmis auto, niin ei tule yllätyksiä, kun jotain osaa puuttuu. Ainakaan tällöin ei tule ikäviä yllätyksiä. Käytettyjen rullaavien runkojen myyjillä on erilaisia käsityksiä mitä "rullaava runko" tarkoittaa (esim. joistakin puuttuu vanteet, joistakin penkki), käytetyistä moottoreista puuttuu usein osia. jne.
-kun ostat valmiin paketin olisi hyvä, että pakettiin kuuluisi ajovalmiin auton lisäksi huoltopukki ja muutama vaihtotakaratas. kaikki muu lisätavara on tietysti plussaa kuten toiset vanteet. varo kuitenkin seuraavanlaista krääsää "mukaan tulee käytetty varataka-akseli, käytetyt varaponttoonit, kaksi käytettyä pohjapanssari ja useammat käytetyt ketjut", ovat hyvin pitkälle valmista roskiskamaa, joilla ei tee mitään, ainoastaan maksat siitä parisataa turhaan.
-jos auto tarvitsee ulkopuolisen startterin niin se olisi hyvä kuulua kauppaan. samoin nappistarttivehkeiden laturit.
harrastajakilpailumielessä osta seuraavanlainen (hyvää etsivälle):
-runko korkeintaan 1-3v. vanha, runkoputkeeltaan virheetön (ei vääntynyt, ei korjaushitsattu)
-50 mm (aikuisten autot) taka-akseli, vanteet lukkoruuveilla, muovinen takapuskuri
-rungon merkki: suosi valtamerkejä (varaosien saanti, jälleenmyynti helpompaa)
-auton yleisilme "siisti" (ei likainen, katteet ehjät ja tarrasarjat paikallaan)
harrastelumielessä ja halvan auton etsijälle
-aivan sama kuinka vanha runko ja onko korjailtu, kunhan on vaan edullinen
- riittää että auto käy ja kääntyy suurin piirtein sinne sunntaan mihin ratista kääntää
- aivan sama kuinka paksu taka-akseli, ei väliä vaikkei katteita ole olleenkaan
- aivan sama minkä merkkinen
moottorit:
-raket120: edullinen (uusi n.800€), kestävä, varaosia hyvin saatavilla, kytkimellä varustettu, narukäynnistys/ulkopuolinen startteri/myös nappistartilla saatavissa, suosittu moottori aikuisharrastajien joukkuekilpailuissa. ei paljon tehoja. Hyvät käytetyt ajovalmiit autot n.1500-2300€.
-yamaha 100cm³, edullinen (uusi n.1100€), melko kestävä, edulliset varaosat, varaosia saatavilla hyvin, käytettyä kalustoa saatavilla paljon, suoravetoinen (lykätään käyntiin), harvat aikuiset uskaltavat mukaan kilpailemaan lasten kanssa, vaikka luokassa ei ole yläikärajaa. käytetyt ajovalmiit autot 800-2000€ (suuri tarjonta).
tag-moottorit 125cm³(aikuisille suunnatut koneet):
-Rotax max 125cm³: kallis (uusi n.2300€), melko kestävä, kalliit varaosat (tästä syystä suuri arvon lasku), kytkimellä, nappistartti. rotax max challence -sarja(ympäri Suomen osakisoja). käytetyt liikkuvat välillä 2300-3500€. ostaessa hyvä selvittää millä sylinterillä varustettu ja onhan moottorilla paperit (kelpaa challence sarjaan).
-Parilla Leopard 125 cm³, lähes vastaavat tiedot kuin rotaxilla, oma sarja Vihti/Lahti akselilla, mistä syystä ei ole yleistynyt muualla Suomessa
-Vortex Rok cm³/Super rok, Lähes vastaavat tideot kuin rotaxilla. sarja Hyvinkää/vihti painotteinen tänä vuonna.
-muut Tag moottorit: en suosittele, tulevaisuus epäselvä, varaosien saanti?????, kilpailumahdollisuus???, harrastelumielessä kuitenkin ihan käyttökelpoisia, mutta usein käytetyt pyörineet suhteellisen kalliissa hinnoissa.
-Vanhat suoravetoiset 100 cm³ (ICA,FA,FSA) ilmajäähdytteiset, kilpaileminen lopetettu 10v sitten, koneita ja autoja vielä melko paljon liikenteessä edulliseenkin hintaan, ajovalmiina 500-900€. Koneet usein räjähdysherkkiä tai ainakin huoltoväli lyhyt. varaosien saanti???, edullinen hankintahinta houkuttelee ja onhan koneet kuitenkin ainakin laitettuna tehoiltaan omaa luokkaansa, jos vertaa tageihin.
-vanhat ica-junior koneet 100 cm³, kytkimellä, erillinen startteri tarvitaan, ilmajäähdytteisiä, kilpaileminen lopetettiin 2v sitten, tällä hetkellä paljon tarjontaa, huomattavasti tag-moottoreita tehokkaampi, varaosia saatavilla varmaankin vielä jonkin aikaa. ajovalmiina 1000-1500€.
-vanhat vesijäähdytteiset suoravetoiset 100 cm³ (ICA/FA). kilpaileminen lopetettiin 2v sitten. varaosia saatavilla vielä jonkin aikaa, huoltoväli lyhyt, super tehokkaita. vaativat vesivehkeet (jäähdytin, pummpu jne.). ajovalmiina 1000-1500€.
-KF!,KF2,KF3 -moottorit (125 cm³), uudehkoja kilpailijoilta poistuvia 1-2 vuotta vanhoja koneita, ei kisoja toistaiseksi aikuisharrastajille, tulevaisuudessa???, näin uusiin koneisiin osia tietenkin saatavilla, huoltoväli lyhyehkö, super tehokkaita, koneissa kytkn ja nappistartti, vesijäähdytteisiä. koneet uutena sikakalliita, ajovalmiina vuoden kaksi vanhalla rungolla 2000-2500€??.
vaihteelliset:
KZ2-luokan autot, 125cm³, vaihteelliset vesijäähdytteiset, super tehokkaita,nappistartit, jarrut myös edessä, kartingratojen nopein auto, uutena sikakalliita, parivuotta vanhat ajovalmiina 3000-4000€.
C-125/C/ICC-autot, 125 cm³, ei kilpailla enää, kytkin, työnnetään käyntiin, vaihteet, vesijäähdytteiset, jarrut myös edessä, autoja laidasta laitaan 1500€ alkaen
F250/E-luokan autot, 250cm³ kaksitahti tai 400 cm³ nelitahti, formulakatteet, etujarrut, vaihteet, lykätään yleensä käyntiin, soveltuu aikuisharrastajille. moottoreissa jopa 60hv, mutta autot raskaita ja eivät siksi nopeimpia lyhyillä kartingradoilla, pääsevät vauhtiin isoilla moottoriradoilla, mutta ovat niillä vaarallisia, koska suojaa ei oikeastaan ole nimeksikään. hinnat ajovalmiina 1500-3500€.
käytettyjen autojen ostopaikat:
-nettimotossa oma palsta mikroilla: hyvät kuvalliset ilmoitukset, autoja laidasta laitaan, hinnat pääsääntöisesti kohdallaan
-kartingforumin myyntipalsta: lähinnä kilpailijoiden uudehkoa kalustoa myynnissä, hintoja ei yleensä kerrota eikä edes paikkakuntaa, mikä hankaloittaa ostajan päätöstä ja laskee mielenkiintoa. usein ylihinnoiteltuja ja erikoisosilla varusteltua, joita ensiostaja/harrastelija ei tarvitse
- alan liikkeet: käytettyjen hinnat hieman kalliimpia kuin yksityiseltä ostettaessa (toisaalta alvit mukana)
- keltainen pörssi: autoja laidasta laitaan.
- ratojen ilmoitustaulut: ilmoituksia vähän, mutta yleensä potentiaalisia.
"Onko ikämiehille kilpailuja?"
Porin seudulla ei järjestetä mitään alueellista sarjaa ikämiehille.
Porin radalla saattaa vierailla
- rotax max challence sarja yhtenä viikonloppuna (ei välttämättä joka vuosi) (rotax max-moottorit)
- xoncup-osakilpailu (ei välttämättä joka vuosi) (raket120-moottorit, osa tag-moottoreista (rotax, leopard, vortex rok)
- rotax maxit saattavat olla mukana kansallisten kilpailujen yhteydessä keväisin ja syksyisin (ei välttämättä aina)
sinulle saatetaan tyrkyttää myös varmasti leopard ja vortex rok -kisoja, mutta nämä sarjat eivät vieraile ikinä Porin radalla, eivät nyt eivätkä 99% todennäköisyydellä tulevaisuudessakaan. Niillä kisataan lähinnä Vihdissä ja Lahdessa (joskus Hyvinkäällä), eikä oikeastaan missään muualla.
raket-120-sarjoja ajetaan monessa paikassa Suomessa: Helsinki, Oulu, Töysä, Jämsä-Lievestuore ja nämä sarjat ovat siis paikallisia, eivätkä tule ikinä ajamaan yhtään kisaa Porissa. Xoncupissa ajetaan myös raket120-moottoreilla ja tämä sarja saattaa ajaa yhden kisan vuodessa porissa.- AyrtonSenna
Hyvä vastaus "asiantuntijalta", joka ei mennyt pieleen muussa kuin tuossa alun "kartng on pienten ihmisten laji"
40-kymppinen, 100 kiloinen ajaa loistavasti harrastusmielessä kartingia. Luokkina järkevimmät lienee Raket120, Leopard/Rok...hiukan Porin suunnan antiviteettien mukaan. Itse pk-seudulta ja täällä Leopard/rok ok ts. ei tarvii yksin ajella. - Hieno vastaus
Olipahan hieno ja kattava vastaus, mahtavaa että joku näkee vaivan lajin puolesta. Yksi virhe siellä tosin oli
KZ2 autot eivät ole nappistartilla, vaan työnnetään vapaalla käyntiin ja vaihde silmään kun on sopiva vauhti.
Itse olen karting kauppias ja allekirjoitan vastauksen täysin. - Porin Matti
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! :-) Yksi kommentti jäi kuitenkin askarruttamaan.
"-unohda nelitahdet, osta kaksitahti"
Perusteluja tietty kaipaan. Kaksitahtinen 125 tuottaa noin 30 heppaa jos olen oikein ymmärtänyt. Nelitahtinen 250 tuottaa saman verran tehoa. Kaksitahtisen moottori pitää remapata 10 tunnin välein? Nelitahtinen on käsittääkseni paljon huolettomampi, eli huoltovälit ovat harvassa? Harrastuskäytössä nelitahti siis houkuttaa kovasti huolettomuutensa tähden. Nelitahtinen taitaa polttaa bensaakin paljon kohtuullisemmin kuin kaksitahtinen? - asiantuntija
Porin Matti kirjoitti:
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! :-) Yksi kommentti jäi kuitenkin askarruttamaan.
"-unohda nelitahdet, osta kaksitahti"
Perusteluja tietty kaipaan. Kaksitahtinen 125 tuottaa noin 30 heppaa jos olen oikein ymmärtänyt. Nelitahtinen 250 tuottaa saman verran tehoa. Kaksitahtisen moottori pitää remapata 10 tunnin välein? Nelitahtinen on käsittääkseni paljon huolettomampi, eli huoltovälit ovat harvassa? Harrastuskäytössä nelitahti siis houkuttaa kovasti huolettomuutensa tähden. Nelitahtinen taitaa polttaa bensaakin paljon kohtuullisemmin kuin kaksitahtinen?"muut Tag moottorit: en suosittele, tulevaisuus epäselvä, varaosien saanti?????, kilpailumahdollisuus???, harrastelumielessä kuitenkin ihan käyttökelpoisia, mutta usein käytetyt pyörineet suhteellisen kalliissa hinnoissa."
Perustelut on aikalailla tossa!
Kartingissa on perinteisesti käytetty kaksitahtikoneita, kun ovat niin simppeleitä. Nelareita ei siis hirveesti edes ole. Biland SA250 koneita on jonkun verran ollut, mutta nyttemmin vähenemään päin, kun ei enää omaa sarjaa ja kaksitahtitagit eivät huoli omiin kisoihinsa. Uutena kone taisi olla tähtitieteellisissä hinnoissa, joten siitä arvioisin, että varaosat ovat myös sikakalliita, mutta niitä taitaa kyllä olla saatavissa. Ei omia kokemuksia koneesta, mutta päällempäin kone näyttää tavarapaljoudesta johtuen vähemmän simppeliltä kaksitahtisiin verrattuna. mutta kyllä noilla bilandeilla on tietysti omat kannattajansa.
Vampire koneita ei taideta enää valmistaa ja varaosien saatavuudesta en oikein tiedä, mutta yhtä hinnastoa kerran katsoneena osat olivat ainakin hintavia. Kaippa noitakin koneita muutama vielä jossain pyörii.
Tag-kisoissa nelitahtien kovat painot (Biland 180kg/ vampire 188kg) aiheutti sen ongelman, että autoihin tuli tarve myös etujarruihin, mikä osaltaan lisää kustannuksia, mutta harrastelumielessä etujarruja ei välttämättä tarvitse hankkia.
Loppujen lopuksi taitaa noi kaksitahtiset tulla halvemmaksi ja olla vaivattomampia ensiautoksi, kun hankintahinta ja osat ovat edullisempia ja varikkoväki on noihin kakstahtisiin enemmän perehtyneet nelareita enemmän. mutta nää on näitä ikuisuuskysymyksiä, minkä hankkis! - karting isä
asiantuntija kirjoitti:
"muut Tag moottorit: en suosittele, tulevaisuus epäselvä, varaosien saanti?????, kilpailumahdollisuus???, harrastelumielessä kuitenkin ihan käyttökelpoisia, mutta usein käytetyt pyörineet suhteellisen kalliissa hinnoissa."
Perustelut on aikalailla tossa!
Kartingissa on perinteisesti käytetty kaksitahtikoneita, kun ovat niin simppeleitä. Nelareita ei siis hirveesti edes ole. Biland SA250 koneita on jonkun verran ollut, mutta nyttemmin vähenemään päin, kun ei enää omaa sarjaa ja kaksitahtitagit eivät huoli omiin kisoihinsa. Uutena kone taisi olla tähtitieteellisissä hinnoissa, joten siitä arvioisin, että varaosat ovat myös sikakalliita, mutta niitä taitaa kyllä olla saatavissa. Ei omia kokemuksia koneesta, mutta päällempäin kone näyttää tavarapaljoudesta johtuen vähemmän simppeliltä kaksitahtisiin verrattuna. mutta kyllä noilla bilandeilla on tietysti omat kannattajansa.
Vampire koneita ei taideta enää valmistaa ja varaosien saatavuudesta en oikein tiedä, mutta yhtä hinnastoa kerran katsoneena osat olivat ainakin hintavia. Kaippa noitakin koneita muutama vielä jossain pyörii.
Tag-kisoissa nelitahtien kovat painot (Biland 180kg/ vampire 188kg) aiheutti sen ongelman, että autoihin tuli tarve myös etujarruihin, mikä osaltaan lisää kustannuksia, mutta harrastelumielessä etujarruja ei välttämättä tarvitse hankkia.
Loppujen lopuksi taitaa noi kaksitahtiset tulla halvemmaksi ja olla vaivattomampia ensiautoksi, kun hankintahinta ja osat ovat edullisempia ja varikkoväki on noihin kakstahtisiin enemmän perehtyneet nelareita enemmän. mutta nää on näitä ikuisuuskysymyksiä, minkä hankkis!Kokemusta Bilandista vuosilta 2004-2006 kilpasarjasta. Oli kyllä kallis kone, mutta erittäin hyvä ja kestävä sekä hieno ääni ja mahtava vääntö. Kulkee ja kukkuu tosi hyvin. Ainoa mistä pitää huolehtia on se että moottissa on sopiva määrä öljyä ja se vaihdetaan tarpeeksi usein. Öljyä kuluu ajossa jonkin verran eli pitää tarkastaa (lämpösestä moottorista) aina ennen kuin menee ajamaan. Iso kilpailupaino ei haittaa mitään ja ainakaan silloin ei ollut mitään tarvetta etujarruihin, tosin tulivat muotiin vasta sen jälkeen. Jos ostaa koneen ja auton erikseen niin pitää olla tarkkana sillä kone ei käy kaikkiin runkoihin koska veto on sisäpuolelta, lisäksi on erittäin työläs moottori asentaa paikoilleen eli osta valmis auto. Jonkun verran halvempi ja paljon yleisempi on Rotax joka on tosi ok peli sekin.
Olen samankokoinen, tosin 10 kg kevyempi :-) ja koko ei ole ongelma, olen ajanut myös Raket 120 fossiililuokassa kohtuullisella menestyksellä, mutta sehän on melko mopo auto, tosin eihän se sitten kaverillakaan kulje...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161