Ihmeellisiä mittauksia

läpi elämän

Olen 26-vuotias nainen ja minulla on mitattu kohonnutta verenpainetta lähes koko elämäni. Yläasteella asiaan kiinnitettiin ensi kerran huomiota (ei mitään muistikuvaa mittaustuloksista) mutta asia jäi siihen. 6 vuotta sitten asiaan kekityttiin uudestaan kun paineita mitattiin ehkäisyasioiden tiimoilta. Paineita seurailtiin silloin jonkin aikaa terkkarilla. Sain käyttööni kotimittarin ja sen lukemat olivat aina suurinpiirtiein normaaleita 120/78 kun terkkarilla huideltiin pahimmillaan 190/110. Mittamisesta on tullut mulle tosi kamala paikka ja aina mua on kovasti syyllistetty asiasta. Milloin syynä oli satunnainen tupakointi, milloin ylipaino.

Nyt olen jo vuosia sitten lopettanut tupakoinnin, laihdutin 20 kiloa (nyt mitoissa 57/160), syön pääasiallisesti erittäin terveellisetsi ja urheilen säännöllisesti (väh. 4km juoksua 3 kertaa viikossa ja muutama lihaskuntotreeni plus paljon arki- ja hyötyliikuntaa). Ainoa paheeni on alkoholi ja etenkin punaviini, jota nautin (yleensä kohtuudessa) kerran viikossa.

Kotona mitattaessa paineet ovat luokkaa 115/73 ja viimeksi terveydenhoitajan mittaamina 180/100, WTF? Valkotakkiverenpainettako pahimmillaan? Sukurasite on kyllä verenpaineen suhteen kova, nuoremmalla siskollanikin on mitattu ihan hyperlukemia, tosin hänellä ovat lukemat olleet koholla myös kotona. Suvussa on myös erittäin korkeaa hemoglobiinia, viimeksi mulla mitattu vuosia sitten 163, voiko tällä olla jotain yhteyttä asiaan?

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Vaadinko pääsyä verikokeisiin jotta saataisiin selville onko jokin vinossa. Eri hoitajat ja lääkärit tuntuvat olevan erimieltä lähes kaikesta, mutta kukaan ei tee asialle mitään. Toisen mielestä kaikki on ok kun kotimittaukset ovat normeja, toinen melkein pyörtyy kun näkee tulokset terkkarilla.

5

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotimittaukset kunniassa

      Minulla on nimenomaan tuota valkotakkiverenpainetta. Sen uskovat lääkäritkin ja todisteeksi on riittänyt omalla mittarilla tehty seuranta, jonka otan aina mukaan vastaanotolle mennessäni. Kaikki lääkärit ovat asian hyvinkin ymmärtäneet eli ei sikäli mitään ongelmia.

      Minulla tosin tuo yläpaine on se, joka reippaasti on koholla vastaanottotilanteessa, luokkaa 160-180, kun normaalisti kotioloissa on noin 125. Alapaine on kotioloissa noin 55-60 ja valkotakkitilanteissa vain vähän koholla kotiarvoihin verrattuna eli luokkaa 65-70.

      Kotimittaukset eivät minulla ole yksittäisiä satunnaisia otoksia, vaan aina kerralla 2-3 perättäisen mittauksen keskiarvoja. Ja tosiaan näihin tuloksiin ovat luottaneet lukuisat lääkärit.

      • taxibussikuljettaja

        Tohtorin pakeilla verenpaineeni liikkuu siinä 170/ 90 - 210/ 110 paikkeilla. Hieman olo on humalainen.

        Työhön olen palannut aina muutaman päivän jälkeen. Kotona paineet ovat about 133/83.

        Missä mahtaa olla vika?


      • Heiluu ku heinäseiväs
        taxibussikuljettaja kirjoitti:

        Tohtorin pakeilla verenpaineeni liikkuu siinä 170/ 90 - 210/ 110 paikkeilla. Hieman olo on humalainen.

        Työhön olen palannut aina muutaman päivän jälkeen. Kotona paineet ovat about 133/83.

        Missä mahtaa olla vika?

        Miten paljon teillä, jotka mittaatte kotona, peräkkäiset mittaukset, esim. minuutin välein vaihtelevat? Minulla siksaakkaa aika paljon ajan kuluessa paikallaan istuessa. Jos esim. kerran tai kaksi kertaa mittaa, niin voi saada ihan väärän kuvan verenpaineesta, kun tulee niitä suuria heittoja. Olisiko parempi mitata useampia kertoja ja laskea sitten siitä keskiarvo? Vaihteluvali on mulla aika suuri.


      • kotimittaukset kunniassa
        Heiluu ku heinäseiväs kirjoitti:

        Miten paljon teillä, jotka mittaatte kotona, peräkkäiset mittaukset, esim. minuutin välein vaihtelevat? Minulla siksaakkaa aika paljon ajan kuluessa paikallaan istuessa. Jos esim. kerran tai kaksi kertaa mittaa, niin voi saada ihan väärän kuvan verenpaineesta, kun tulee niitä suuria heittoja. Olisiko parempi mitata useampia kertoja ja laskea sitten siitä keskiarvo? Vaihteluvali on mulla aika suuri.

        Mulle on neuvottu mittaamaan kaksi tai kolmekin kertaa muutaman minuutin välien, siis vähintään sellainen parin minuutin väli. Ja mittauksista lasken sitten keskiarvon, jonka merkkaan ylös.

        Itselläni on vikana vähän se, että tahdon tehdä ekan mittauksen liian pian paikalle istuuduttuani ja niinpä se onkin usein selvästikin korkeampi ainakin yläpaineen kohdalla. Usein jätän tuon ekan mittauksen huomioimatta ja otan keskiarvoon mukaan vasta seuraavat, jotka sitten ovatkin jo kohtuu lähellä toisiaan arvoiltaan.

        Mutta siis useampaa perättäistä mittausta, mansetti hyvin aina välissä tyhjentäen (mutta ei irrottaen) mulle on lääkärin puolelta suositeltu. Ja sitten keskiarvon merkintää ylös.

        Ja erot ovat sellaisia, että eka mittaus on usein yläpaineen osalta parikymmentä pykälää korkeampi ja alapaine kymmenkunta. Muissa mittauksissa erot ovat sitten luokkaa 10/5 pykälää eli tasaantuvat selvästi.


      • heiluu ku heinäseiväs
        kotimittaukset kunniassa kirjoitti:

        Mulle on neuvottu mittaamaan kaksi tai kolmekin kertaa muutaman minuutin välien, siis vähintään sellainen parin minuutin väli. Ja mittauksista lasken sitten keskiarvon, jonka merkkaan ylös.

        Itselläni on vikana vähän se, että tahdon tehdä ekan mittauksen liian pian paikalle istuuduttuani ja niinpä se onkin usein selvästikin korkeampi ainakin yläpaineen kohdalla. Usein jätän tuon ekan mittauksen huomioimatta ja otan keskiarvoon mukaan vasta seuraavat, jotka sitten ovatkin jo kohtuu lähellä toisiaan arvoiltaan.

        Mutta siis useampaa perättäistä mittausta, mansetti hyvin aina välissä tyhjentäen (mutta ei irrottaen) mulle on lääkärin puolelta suositeltu. Ja sitten keskiarvon merkintää ylös.

        Ja erot ovat sellaisia, että eka mittaus on usein yläpaineen osalta parikymmentä pykälää korkeampi ja alapaine kymmenkunta. Muissa mittauksissa erot ovat sitten luokkaa 10/5 pykälää eli tasaantuvat selvästi.

        Oli tuossa kerran aamulla, kun en ollut vielä ottanut verenpainelääkettä, beetasalpaajaa: (kolme ensimmäistä mittausta jätetty pois) 110/76, 118/76, 139/86, 127/85.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe