Tuollainen on alkanut kiinnostamaan esim Sea ray tai wellcraft 130-175hp Mercruiserilla.Näyttävät olevan ihan sopuisissa hinnoissa.Kesämökille(Saimaa)hyvän kelin veneeksi olen ajatellut jotain otsikon mukaista venettä päiväretkille yms.Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?Olen pyrkinyt etsimään venettä joka olisi ollut pääasiassa sisävesillä kun näyttävät olevan raakavesijäähdytteisiä.Käsittääkseni ihan kivoja paatteja käsitellä ja ajaa vähän kuoppaisemmassakin kelissä vai?
Jenkki daycruiser n5-6m -90luku
22
3635
Vastaukset
- KR81
Veneen lattiaan ne on ainakin welcrafteissa yleensä paksua vaneria. Ajan myötä laminointi pettää vanerin päältä ja halkeaa halkeamista pääse vesi vaneriin ja lattia lahoaa alta. Myös sisustat alkavat olla tuon ikäsissä veneissä aika kamalia. Moottoriin kannattaa kiinnitää huomitota varsinkin apulaitteisiin kuten kaasarit virran jakaja laturi jne. Muista koe ajaa vene kunnolla koita että lähtee hyvinkäymään kuumana ja kylmänä ja käy hyvin tyhjäkäyntiä.
p.s Ostin itse vm 91 Welcraft 192. ja olin tyhmä kun vene kuume oli kova. Nyt lattia, sisusta ja kone rakennettu uusiksi ja rahaa meni pikkusen :)
Eli moni kakku päältä kaunis. - Eikkis-
Kannattaa tuon ikäisessä veneessä miettiä että onko valmis maksamaan valmiiksi kunnostetusta veneestä vai ostaako halvalla itse veneen ja kunnostaa sen niin että tietää varmasti veneen ja moottorin olevan kunnossa.
Itse ostin halvalla moottorivikaisen veneen ja vaihdan talven aikana uuden moottorin, maalaan veneen, kunnostan lattian ja verhoilutan uudelleen. Loppusumma tulee olemaan suunnilleen saman verran kuin kunnostamaton vene ja tiedän varmasti millainen vene on.- uggcuyergerb
Tosiaan miettiä, vanhaa konetta vetolaitetta. Kokemuksesta tiedän, että vaikka kuinka huoltaa, niin joku paikka on jatkuvasti paskana. Onneksi pääsin eroon moisesta yhdistelmästä.
- mickke
uggcuyergerb kirjoitti:
Tosiaan miettiä, vanhaa konetta vetolaitetta. Kokemuksesta tiedän, että vaikka kuinka huoltaa, niin joku paikka on jatkuvasti paskana. Onneksi pääsin eroon moisesta yhdistelmästä.
Kunn kasilla ajaa.
Ehkä ne huolto-kustannukset?
Mutta se fiilis ja hankinta hinta uuten vastaavaan.
Oma hankinta on Xt ja uusi vastaava Yli kymmenkertainen (nelkein 15X)
Kyllä huolto kustannukset ja polttoaineet tuntuu pieneltä siihen verratunaa.
Kyllä huolto-mies on myös palkkansa ansainut
Chris-Craft 245LTD - kyllä ne fiilikset
mickke kirjoitti:
Kunn kasilla ajaa.
Ehkä ne huolto-kustannukset?
Mutta se fiilis ja hankinta hinta uuten vastaavaan.
Oma hankinta on Xt ja uusi vastaava Yli kymmenkertainen (nelkein 15X)
Kyllä huolto kustannukset ja polttoaineet tuntuu pieneltä siihen verratunaa.
Kyllä huolto-mies on myös palkkansa ansainut
Chris-Craft 245LTDsiitä laantuu, kun alkaa pikkuhiljaa lompakko tyhjenemään. Kyllä tollasen vehkeen pystyy apinakin itse huoltamaan. Mutta, kun vanhasta ei uutta saa..
- mickke
kuoppaisemmassakin kelissä ?
Vaatii ainakin rannikkolla pituta yli 7m- ...,,....,,,.
Aika surkea vene.
- nipa-
...,,....,,,. kirjoitti:
Aika surkea vene.
Perustelisitko?
- laukkaava
nipa- kirjoitti:
Perustelisitko?
Ottaisin/ostaisin mielummin: samanpituisen Arrivan, 22 Pachangan tai 26 CC scorpionin.
- Simo320
laukkaava kirjoitti:
Ottaisin/ostaisin mielummin: samanpituisen Arrivan, 22 Pachangan tai 26 CC scorpionin.
Tuskin olet tuollaisia edes koskaan nähnyt kuin enintään kuvissa.
Saatika että olisit kaikki jopa testannut. Haloo osta vene! - ....,,..,,
Simo320 kirjoitti:
Tuskin olet tuollaisia edes koskaan nähnyt kuin enintään kuvissa.
Saatika että olisit kaikki jopa testannut. Haloo osta vene!http://www.blocket.se/vasternorrland/SeaRay_Pachanga_22__62_knop__454_magnum_23413750.htm?ca=11&w=3
Siinä olisi yksi... ...,,....,,,. kirjoitti:
Aika surkea vene.
Laadullisesti Chris Craft ja Sea Ray ovat samanvertaiset, Chrisu ehkä piirun parempikin.
Chrisun 245 Limited on kuitenkin yksi ajo-ominaisuuksiltaan parhaita kaikista (tai varmaankin paras) ajamistani veneistä, joita on toistasataa eri mallia.
Käytännöllisyys ei tässä tapauksessa ole kriteeri, mutta ajettavuus ja rungon toimivuus!
Kyseisessä yksilössä (isäni yrityksen asiakkaan omistama) oli viritetty isolohko, huiput n. 64 kts, ja matkanopeutena pystyi kohtuullisessa kelissäkin pitämään 56 kts. Pelkkä nopeus ei ole kriteeri, vaan ohjauksen herkkyys, ja veneen tasapainoisuus kaikissa tilanteissa.
Olen kyllä ajanut Sea Rayn "vauhtimalleja", mutta tuntuma on aivan erilainen, epämääräisempi. Enkä kyllä haluaisi ajaa 22 jalkaista kovaan vastatuuleen isolohkolla varustettuna, pikkulohkokin on siinä painava. Yksi noista 1980-luvun loppupoulella poikittaisakselinsa ympäri kääntyneistä veneistä oli muuten juuri Sea Rayn 22-jalkainen (pikkulohkolla), Chrisuja en tiedä kaatuneen..- ajannut
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Laadullisesti Chris Craft ja Sea Ray ovat samanvertaiset, Chrisu ehkä piirun parempikin.
Chrisun 245 Limited on kuitenkin yksi ajo-ominaisuuksiltaan parhaita kaikista (tai varmaankin paras) ajamistani veneistä, joita on toistasataa eri mallia.
Käytännöllisyys ei tässä tapauksessa ole kriteeri, mutta ajettavuus ja rungon toimivuus!
Kyseisessä yksilössä (isäni yrityksen asiakkaan omistama) oli viritetty isolohko, huiput n. 64 kts, ja matkanopeutena pystyi kohtuullisessa kelissäkin pitämään 56 kts. Pelkkä nopeus ei ole kriteeri, vaan ohjauksen herkkyys, ja veneen tasapainoisuus kaikissa tilanteissa.
Olen kyllä ajanut Sea Rayn "vauhtimalleja", mutta tuntuma on aivan erilainen, epämääräisempi. Enkä kyllä haluaisi ajaa 22 jalkaista kovaan vastatuuleen isolohkolla varustettuna, pikkulohkokin on siinä painava. Yksi noista 1980-luvun loppupoulella poikittaisakselinsa ympäri kääntyneistä veneistä oli muuten juuri Sea Rayn 22-jalkainen (pikkulohkolla), Chrisuja en tiedä kaatuneen..noista yhdelläkään...käytänöllisyys, ajattevuus, rungon toimivuus on kuitenkin makuasia. Eli se oma vene tuntuu parhaalta.
Pituuden kasvattaminen 22 jalasta 24.5 jalkaan tuskin tuo lisää turvallisuutta, vaikka mitassa olisi
uimatasokin.
Muistaakseni 22 Pachanga pärjäsi hyvin kotimaan lehdissä?
Yksikään esim. nettiveneen 245 limitedeistä ei taida kulkea yli 50 solmua, vaikka pikkulohkon olisi tehnyt US-Partsin moottorivelho.. ajannut kirjoitti:
noista yhdelläkään...käytänöllisyys, ajattevuus, rungon toimivuus on kuitenkin makuasia. Eli se oma vene tuntuu parhaalta.
Pituuden kasvattaminen 22 jalasta 24.5 jalkaan tuskin tuo lisää turvallisuutta, vaikka mitassa olisi
uimatasokin.
Muistaakseni 22 Pachanga pärjäsi hyvin kotimaan lehdissä?
Yksikään esim. nettiveneen 245 limitedeistä ei taida kulkea yli 50 solmua, vaikka pikkulohkon olisi tehnyt US-Partsin moottorivelho..Tuohon ylempänä linkitettyyn veneeseen..
Molemmat ovat hyviä veneitä, laatukin on Jenkkiveneiden aatelia.
Pachanga on huomattavasti pyöreämpi keulasta kuin Chrisu. Kumpikaan ei kulje yli 60 solmua pikkulohkolla, ja ainakin ajamassani Chrisussa (ajoin sillä yhteensä n. 10 tuntia 10 ajokerralla) oli viritetty isolohko, kuten linkin Pachangassakin.
Chrisun LTD-sarjasta on kokemusta myös 21 LTD:stä, joka kulki v-6 moottorilla jtn. 40 solmun hujakoilla, ja se oli aivan yhtä herkkä ajettava.
Voisin verrata vaikka GTI-auton ja mikroauton eroon ohjaustuntumassa, Chrisu vain on herkempi/tarkempi. Eikä 24-jalkaista venettä, jolla voi ajaa yli 55 solmun nopeutta metrisessä allokossa, ilman että aallokko tuntuu yhtään, voi pitää kovinkaan huonona ominaisuuksiltaan ;)- niin...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuohon ylempänä linkitettyyn veneeseen..
Molemmat ovat hyviä veneitä, laatukin on Jenkkiveneiden aatelia.
Pachanga on huomattavasti pyöreämpi keulasta kuin Chrisu. Kumpikaan ei kulje yli 60 solmua pikkulohkolla, ja ainakin ajamassani Chrisussa (ajoin sillä yhteensä n. 10 tuntia 10 ajokerralla) oli viritetty isolohko, kuten linkin Pachangassakin.
Chrisun LTD-sarjasta on kokemusta myös 21 LTD:stä, joka kulki v-6 moottorilla jtn. 40 solmun hujakoilla, ja se oli aivan yhtä herkkä ajettava.
Voisin verrata vaikka GTI-auton ja mikroauton eroon ohjaustuntumassa, Chrisu vain on herkempi/tarkempi. Eikä 24-jalkaista venettä, jolla voi ajaa yli 55 solmun nopeutta metrisessä allokossa, ilman että aallokko tuntuu yhtään, voi pitää kovinkaan huonona ominaisuuksiltaan ;)Pachanga taisi kulkea pikkulohkolla 55 ja isolohkolla 60, noin. Ja linkin venettä oli "viritetty"
ja kulku oli nyt se 62.
Isolohko 245 LTD taisi kulkea noin 50. Ja tuttavasi "viritettynä" 64, se ei kaikilta onnistu... - Crisu...
laukkaava kirjoitti:
Ottaisin/ostaisin mielummin: samanpituisen Arrivan, 22 Pachangan tai 26 CC scorpionin.
Toi arriva on ilmeisesti sama kuin Bayliner. Kyllähän se 80-luvun beikku on ihan kohtuu hyvä ajettava (joskus sellasen omistin) mutta ei sitä nyt kuitenkaan niin kauheasti ole kehuttu. 2455 Arriva ja Beikku taitaa olla rungoltaan samoja kuin myös 2052:t. Tän pienemmän olen itse myös todennut kun ne oli vierekkäin. Muutenkin laatu ja komponentit samoja.
Pachangania en ole edes koskaan nähnyt.
Nimimerkin puolesta varmaan arvaatte millä nyt ajelen... laukkaamaan sitä ei kyllä saa ainkaan pikkulohkolla. Isolohko saattaa tehdä veneestä hieman takapainoisen.
Alkuperäiselle kysyjälle, jos on valinnanvaraa niin ota se jossa on makeevesijäähdytys. Muuten kannattaa laittaa painoa sille miten hyvässä kunnossa vene on päällisinpuolin. Loppu onkin sitten tuuria. - Arriva
Crisu... kirjoitti:
Toi arriva on ilmeisesti sama kuin Bayliner. Kyllähän se 80-luvun beikku on ihan kohtuu hyvä ajettava (joskus sellasen omistin) mutta ei sitä nyt kuitenkaan niin kauheasti ole kehuttu. 2455 Arriva ja Beikku taitaa olla rungoltaan samoja kuin myös 2052:t. Tän pienemmän olen itse myös todennut kun ne oli vierekkäin. Muutenkin laatu ja komponentit samoja.
Pachangania en ole edes koskaan nähnyt.
Nimimerkin puolesta varmaan arvaatte millä nyt ajelen... laukkaamaan sitä ei kyllä saa ainkaan pikkulohkolla. Isolohko saattaa tehdä veneestä hieman takapainoisen.
Alkuperäiselle kysyjälle, jos on valinnanvaraa niin ota se jossa on makeevesijäähdytys. Muuten kannattaa laittaa painoa sille miten hyvässä kunnossa vene on päällisinpuolin. Loppu onkin sitten tuuria.taisi olla baylinerin "sporttimerkki". Oliko osa baylineriä vai sulautuiko, en tiedä.
http://www.youtube.com/watch?v=lxoz3-8Vfrk&feature=related - eibeikkutietova
niin... kirjoitti:
Pachanga taisi kulkea pikkulohkolla 55 ja isolohkolla 60, noin. Ja linkin venettä oli "viritetty"
ja kulku oli nyt se 62.
Isolohko 245 LTD taisi kulkea noin 50. Ja tuttavasi "viritettynä" 64, se ei kaikilta onnistu...BAYLINER CAPRI CUDDY -91 MERCUISER 3.0L 135 HV 2008
Olisi myynnissä onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista? - Kokoku
eibeikkutietova kirjoitti:
BAYLINER CAPRI CUDDY -91 MERCUISER 3.0L 135 HV 2008
Olisi myynnissä onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista?Entä onko kokemuksia Sunbirdistä ja lähinnä Sunbird SPL 150 veneestä?
- makke100
eibeikkutietova kirjoitti:
BAYLINER CAPRI CUDDY -91 MERCUISER 3.0L 135 HV 2008
Olisi myynnissä onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista?Tuollainen olisi myynnissä nyt syyshintaan. Kone on mercruiserin 175hv ja perävetolaite Alpha One. Jämäkkä ja varma peli. Hörähtää käyntiin aina ja laakista. Uusi startti. Nyt syyshintaan. Käy katsomassa Nettivene ID 350182. Huom! Traileri ei kuulu kauppaan.
- makke100
Nyt olisi myynnissä Bayliner Bowrider 1991, Mercruiserin 175hv:n koneella ja Alpha one perävetolaitteella(1991). Uuusi startti. Varmatoiminen. Ja kulkee riittävästi. Syyshintaan käy katsomassa nettiveneessä ID 350182
- mitähän vielä
Mun mielipide on, että paljon ajettu on kulunut ja sen näkee päällepäin. Jokusen veneen korjailleena, mun mielipide on et se on pirun kallista touhua, vie aikaa ja vaatii jonkin verran tietämystäkin. Veneen merkillä en tossa tapauksessa nää ihan kauheesti merkitystä, noi jenkit on aikalailla samasta satsista tehtyä.
ehkä bayliner huonoimpana, en tiedä huonoon laatuun voi vaikuttaa myös suuri määrä. Ja huonot kyllä muistaa. Sitte älä osta yhtään isompaa mitä tarviit. Tarkotan että jos ei sun oo tarkotus käydä samalla suihkussa tai paskalla ku veneilet ni älä hommaa moisia vehkeitä, niistä ei oo kun harmia ja painoa.
Jos mahdollista ni kannattaa ostaa vene joka on kunnossa. Siinä ei tarvi olla kovin hyvä, että tunnistaa vähän käytetyn veneen, jossa on asiat mitä sä tarvit.
Koneista ja vetolaitteista... ÄLÄ OSTA MERELLÄ AJELTUA, ne ovat mätiä, vaikka olis joskus pakosarjoja uusittukin.
Mun mielipide on, että omc vehkeitä en ostas. Mercruiserin ehkä, en tosin vanhaa vetolaitetta.
Jos valita voi ostaisin volvon vehkeet. Vaikka painolla on huonotkin puolensa, ni jos vertaat esimerkiksi volvon dp vetolaitetta mercruiserin alpha 1:een. (jota ton ikäluokan vehkeissä käytetään)ni paino on ainakin tuplat. Siis tuntumalla, en tiedä fakta lukuja. Jotenkin miellän sen painon johtuvan toiminta varmuudesta ja kestävyydestä. en siitä et jo volvo 244 oli aika painava auto.
Mitä koneeseen tulee ni älä osta alitehoista. Siinä huudattamisessa ei mee ku hermot. Se vituttaa ku kutsut sukulaiset mökille ja veneajelulle... Sitte kynnätte ympäri saimaata nii et vesi loiskuu.
Mielestäni noissa parikyt jalkasissa pitää olla vähintään se kutonen. Toisaalta kutonen on vielä kevyempi kuin kasi ja kulutus ym taloudellisuustekijät paremmat. Mun mielestä se kulutus ero kutosen ja kasin kohdalla on kohtuuton hyötyyn nähden, jos ei veneen koko sitä muuten vaadi
tässä nyt joitain mielipiteitä mitä mieleen pätkähti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1132435- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169