Tyhmä kysymys...

LäPa

Olen lähihoitaja ja etsin töitä. Monessa ilmoituksessa törmää lauseeseen:
Edellytyksenä on soveltuva ammattikorkeakoulututkinto, esimerkiksi sosionomi (AMK) tai tehtävään soveltuva opistoasteinen tutkinto.

Opistoasteinen tutkinto? Mitä se tarkoittaa? Ja voinko siis lähihoitajana hakea kyseiseen paikkaan?
Vai onko lähihoitajan koulutus ammatillinen koulutus, ei opistotasoinen?

8

9491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsipä tietoa...

      tutkinto on mielestäni ammatillisen koulun tulos ja ihmettelen eikö siitä ollut puhetta silloin kun hait kouluun ja opiskelit tutkinnon?

      • monille,

        Ennenvanhaan esimerkiksi Perushoitaja oli muistaakseni koulutason tutkinto ja sairaanhoitaja opistotason tutkinto.
        Nykyisin perushoitajaa vastaava lähihoitaja on ammatillinen perustutkinto/ toisen asteen tutkinto ja sairaanhoitaja amk tutkinto. Lähihoitaja/perushoitaja ei voi paikkaa johon vaaditaan amk koulutus tai opistotason tutkinto, koska uudistuksen myötä poishävitetty opistoaste vastaa nykyistä amk:ta.


    • luulen,

      Edellytyksenä on soveltuva ammattikorkeakoulututkinto, esimerkiksi sosionomi (AMK) tai tehtävään soveltuva opistoasteinen tutkinto.

      -Luulen että se opistoasteinen tutkinto tarkoittaa kyseisiä samoja/siihen rinnastettavia koulutuksia ennen 1990luvun amk uudistusta.
      Esimerkiksi vanha opistoasteinen sairaanhoitajakoulutus (jota ei enää ole) kesti 2,5 vuotta ja nykyinen sairaanhoitaja-amk tutkinto on 3.5 vuotta. Vanhan tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat ovat kuitenkin yhtä päteviä työnhakijoita kuin amk tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat esimerkiksi. Sosionomi on melko uusi nimike, joten se soveltuva opistoasteinen tutkinto on jokin muu nimeltään, koska sosionomeja ei silloin ollut, vaan koulutus kulki toisella nimellä ja todennäköisesti lyhyempänä ja vähän erilaisenakin.
      Ennen amk uudistusta puhuttiin opistotasosta, nykyisin amk:sta.Vaikka koulutukset muuttuvat niin aiemmin valmistuneet eivät menetä pätevyyttään johonkin tehtävään mihin ovat aiemmin opiskelleet. Esimerkiksi osastonhoitajan työhön kouluttauduttiin aiemmin erikoistumalla siihen SH tutkinnossa. Eli tosi lyhyesti ja helposti. Nykyisin täytyy suorittaa vähintään ylempi amk sairaanhoitajan lisäksi ammattikorkeassa tai maisterin tutkinto yliopistossa. "Vanhanaikaisen" osastonhoitajan pätevyyden saaneet ovat kuitenkin yhtä kelvollisia hakijoita kuin yliopiston maisterit.

      • vastaukseni,

      • aare-

        "Esimerkiksi vanha opistoasteinen sairaanhoitajakoulutus (jota ei enää ole) kesti 2,5 vuotta ja nykyinen sairaanhoitaja-amk tutkinto on 3.5 vuotta. Vanhan tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat ovat kuitenkin yhtä päteviä työnhakijoita kuin amk tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat esimerkiksi""

        Opistoista valmistuneet ovat käytännössä osoittautuneet AMK-hoitajia pätevimmiksi. Asiasta on tehty Turun Yliopistossa tutkimuskin:

        http://kirjasto.utu.fi/julkaisupalvelut/c/annaalit/C178.html

        Kiinnitä erityisesti huomiota lauseeseen: "Ammattikorkeakouluista valmistuneet hallitsevat lähes kaikki toiminnot huonommin kuin opistoasteelta valmistuneet."


      • kyllä, mutta
        aare- kirjoitti:

        "Esimerkiksi vanha opistoasteinen sairaanhoitajakoulutus (jota ei enää ole) kesti 2,5 vuotta ja nykyinen sairaanhoitaja-amk tutkinto on 3.5 vuotta. Vanhan tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat ovat kuitenkin yhtä päteviä työnhakijoita kuin amk tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajat esimerkiksi""

        Opistoista valmistuneet ovat käytännössä osoittautuneet AMK-hoitajia pätevimmiksi. Asiasta on tehty Turun Yliopistossa tutkimuskin:

        http://kirjasto.utu.fi/julkaisupalvelut/c/annaalit/C178.html

        Kiinnitä erityisesti huomiota lauseeseen: "Ammattikorkeakouluista valmistuneet hallitsevat lähes kaikki toiminnot huonommin kuin opistoasteelta valmistuneet."

        Kiinnitä erityisesti huomiota lauseeseen: "Ammattikorkeakouluista valmistuneet hallitsevat lähes kaikki toiminnot huonommin kuin opistoasteelta valmistuneet."


        - En tarkoittanut verrata vastauksessa koulutuksien tuottamia käytännön taitoja, vaan ihan sitä laillista kelpoisuutta ja oikeutta hakea jotain tehtävää työnantajan hakuilmoituksen perusteella. Nykyisin käytännön ammatteihin valmistutaa lukemalla teoriahömppää. En ymmärrä miksi se katsotaan tärkeämmäksi ja hienommaksi kuin työn vaatimat käden taidot.


    • esimerkki

      esimerkiksi sosionomi (AMK) tai tehtävään soveltuva opistoasteinen tutkinto (eli sosiaalihuoltaja tai sosiaalikasvattaja, en tiedä varmasti kumpi niistä edelsi sosionomia aiemmin opistossa)

    • winpati

      Tämä ei liity keskusteluun mitenkään mutta opiskelen lähihoitajaksi ja tarvitsisin apua etätehtävän tekoon. Eli tehtävänä on haastatelle (s-postilla) jotain/joitakin seuraaviin ammattiin valmistunutta:
      Lähihoitaja, perushoitaja, kuntohoitaja, hammashoitaja, mielenterveyshoitaja tai jalkahoitaja.
      Haastattelu keskittyy työhön ja opiskeluun. Jos sinulla on aikaa osallistua haastatteluun laita s-postia [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe